Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:29

Hm ik zie het ook nog niet zo veranderen.. Als ze het, zoals eerder gezegd, laten opnemen in de theorie ofzo .. Schiet je veel meer mee op in mijn ogen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:31

Ik heb er ook niks van gemerkt vorig jaar Scheve mond

In mijn theorielessen, ooit, heb ik wel de voorrangsregels gehad van paard aan de hand / ruiter / onverharde weg etc. maar nooit hoe je je moet gedragen bij het passeren van het paard.
Waarschijnlijk omdat het geen verplichte regel is, zoals voorrangsregels.

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:27

Die commercial op tv vind ik geen verkeerd idee!

Ben afgelopen zondag bijna omver gereden op een viaduct, omdat die !#@$%!#@$%!#@ automobilist KEIHARD reed en begon te toeteren! Ben nog steeds pis woest!

Die man kwam daarna nog leuk terug gereden om te vertellen dat paarden in het bos horen en niet op de weg mogen, en nog voordat ik kon uitleggen dat wij gewoon op de weg mogen, en dezelfde regels hebben als bestuurders (kleine uitzonderingen dan) reed hij weer vol gas weg....

En dat gezicht van die man staat in mijn geheugen, als ik hem nog ooit tegen kom zal ik het nog een keer proberen uit te leggen!

Ben nog steeds laaiend!



@nicolletje: Ik heb nog geen 1.5 maand mijn scootercerti. en daar werd wel degelijk gevraagd op het examen hoe je een paard moest naderen en passeren!

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:46

Urko schreef:
@nicolletje: Ik heb nog geen 1.5 maand mijn scootercerti. en daar werd wel degelijk gevraagd op het examen hoe je een paard moest naderen en passeren!

Ok... want bij mijn autorijbewijs (al een aantal jaar terug) kwam dat niet voorbij Lachen

Wel beter dan... Juist die scootertjes kunnen nogal eens voor een schrikeffect zorgen als ze ineens voorbij 'zoeven' of als de uitlaat niet goed is en er komt me toch een herrie uit Nagelbijten / Gniffelen

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:07

linky schreef:
Ik wist helemaal niet dat er VORIG jaar al een campagne geweest was? Waar dan? Niets van gemerkt, en hoop dat het dan dit jaar duidelijker wordt! De tolerantie wat betreft paarden in het verkeer holt achteruit..................


Komt omdat deze aktie vorig jaar geflopt is..... eindelijk dat de KNHS in de gaten krijgt dat je zulke campanges niet in paardenboeken moet zetten maar OPENBAAR moet maken!!! Rolleyes

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:25

Richtje schreef:
Super OK dan!

Wel blijft het denk ik ook zaak voor ruiters om even na te denken en op situaties te anticiperen.


Helemaal mee eens; sommige ruiters doen echt alsof hun paard een fiets is.

o0marije0o

Berichten: 2388
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Weesp

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:43

Goede zaak!
Ik heb al heel vaak gedacht van, lief bedoelt maar heeft tegengestelde werking. Dat ze heel zacht achter je aan blijven karren. Werd me vz pony helemaal zenuwachtig van. Maarja, ben ook wel eens zon groep motorrijders tegen gekomen die eerst heel langzaam gingnen..en zodra ze bij mij waren plank gas gaven, en het waren van die knal motors, het leken wel kanonnen die af gingen

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:58

Goed dat de KNHS paarden in het verkeer weer onder de andacht wil brengen.
Misschien moet de KNHS autorijscholen een infopakket toesturen? Ik weet helaas uit ervaring dat lang niet alle instructeurs een leerling dingen uitleggen als hij met 70 langs een paard gast..
Natuurlijk moeten ook ruiters hun plek op de weg kennen en zich gedragen in het verkeer, want ook vanaf die kant worden fouten gemaakt.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:17

Ik hoop dat in de campagne ook aandacht is voor paarden en ponies die in een trailer staan en het meestal niet kunnen waarderen als er een vrachtwagen in de klep rijdt.

Vaak is dit nog grotere onwetendheid van de chauffeurs dat het heel vervelend voor sommige paarden is.

Sammel

Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 21:59

Gracy schreef:
Ik vindt het een super actie!! OK dan!

Ook al zou het een verkeersmak paard zijn, het is en blijft een vluchtdier waardoor ze kunnen onvoorspelbaar reageren als er iets plotseling zou gebeuren..

En hoewel sommige automobilisten wel netjes rekening houden, de grootste percentage helaas dus niet..

Ik geloof dat veel bokkers weleens een nare ervaring heeft gehad met het gedrag in het verkeer, dus zo'n campagne als dit is hoog nodig!


Met de opmerking dat een paard een vluchtdier is en daardoor onberekenbaar, kan ik me heel goed vinden. Goed weggebruikers moeten rekening houden met mensen op een paard, maar paarden kunnen ook ineens van iets anders schrikken waardoor ze ineens wegspringen op de weg. Hoe ervaren je ook bent!

Zelf zou ik niet naast de weg lopen, maar direct vanuit de stalling/manege de bossen in.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:06

Maar niet iedereen heeft de luxe van een bos naast de stal.

Sammel

Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:15

Stennisje schreef:
Maar niet iedereen heeft de luxe van een bos naast de stal.


Klopt! Maar dan zou ik toch voor de optie kiezen met een trailer naar een bosrijk gebied te rijden.

Het verkeer van vandaag de dag is inderdaag om te janken. Ook in de bossen kun je last hebben van motorcrossers, quot-rijders. Ook het niet rijdend verkeer! Ligt ook aan hoe koel je als ruiter bent als je de openbare weg opgaat. Van me zelf weet ik dat dit niet het geval is, dus vermijd ik het.
Ook ligt het natuurlijk wat voor paard je hebt. Wat niet wil zeggen dat wanneer een paard niet zo goed tegen het verkeer is een minder paard is!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 22:17

Ik hoop ook dat de campagne mensen niet op verkeerde ideeën brengt.

'Hé wat leuk, een paard kan dus schrikken, laten we dat eens gaan testen!'

Rolleyes

Maar zonder gekheid, ik denk dat het heel goed is om vooral de mensen wakker te schudden die er totaal niet bij stilstaan dat een paard een vluchtdier is. Of die idd zowat in je trailer kruipen op de weg. Ik ken iemand die een groot bord achter op haar trailer had met de tekst 'Afstand houden - angstig paard!'. Dat hielp wel.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:20

Sammel schreef:
Stennisje schreef:
Maar niet iedereen heeft de luxe van een bos naast de stal.


Klopt! Maar dan zou ik toch voor de optie kiezen met een trailer naar een bosrijk gebied te rijden.

Het verkeer van vandaag de dag is inderdaag om te janken. Ook in de bossen kun je last hebben van motorcrossers, quot-rijders. Ook het niet rijdend verkeer! Ligt ook aan hoe koel je als ruiter bent als je de openbare weg opgaat. Van me zelf weet ik dat dit niet het geval is, dus vermijd ik het.
Ook ligt het natuurlijk wat voor paard je hebt. Wat niet wil zeggen dat wanneer een paard niet zo goed tegen het verkeer is een minder paard is!


En ook niet iedereen heeft de luxe van een trailer....

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:22

Karin schreef:
Ik hoop ook dat de campagne mensen niet op verkeerde ideeën brengt.

'Hé wat leuk, een paard kan dus schrikken, laten we dat eens gaan testen!'

Rolleyes

Maar zonder gekheid, ik denk dat het heel goed is om vooral de mensen wakker te schudden die er totaal niet bij stilstaan dat een paard een vluchtdier is. Of die idd zowat in je trailer kruipen op de weg. Ik ken iemand die een groot bord achter op haar trailer had met de tekst 'Afstand houden - angstig paard!'. Dat hielp wel.


Mijn ervaring is dat een paard wat schrikt de weg op springt.
Als ze in de campagne laten zien wat een paardenlijf doet met de auto van een stoer toeterend persoon, laten ze het wel uit hun hoofd.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 22:24

Sammel schreef:
Zelf zou ik niet naast de weg lopen, maar direct vanuit de stalling/manege de bossen in.

Als je endurancewedstrijden wilt rijden, dan heb je weinig keus. Wedstrijden vinden niet alleen in de bossen plaats, maar ook (gedeeltelijk) langs de openbare weg. Trainen doe je daar dus ook. Dan kunnen ruiter en paard maar beter allebei verkeersmak en hufterproof zijn. Knipoog

En idd, niet iedereen heeft de luxe van een bos naast de deur en/of een trailer. In zulke gevallen is het dus kiezen of delen: of de weg op, of het erf niet af.

Sammel

Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:25

Stennisje schreef:
Maar niet iedereen heeft de luxe van een bos naast de stal.


Klopt! Maar dan zou ik toch voor de optie kiezen met een trailer naar een bosrijk gebied te rijden.

Het verkeer van vandaag de dag is inderdaag om te janken. Ook in de bossen kun je last hebben van motorcrossers, quot-rijders. Ook het niet rijdend verkeer! Ligt ook aan hoe koel je als ruiter bent als je de openbare weg opgaat. Van me zelf weet ik dat dit niet het geval is, dus vermijd ik het.
Ook ligt het natuurlijk wat voor paard je hebt. Wat niet wil zeggen dat wanneer een paard niet zo goed tegen het verkeer is een minder paard is!
[/quote]

En ook niet iedereen heeft de luxe van een trailer....
[/quote]

Nee. Zo lust ik er ook een paar. Heb ook geen trailer. Leen ik er toch een van iemand die er wel een heeft.

Laten we wel wezen met wat Karin eerder ook zie, hopelijk krijgen medeweggebruikers meer begrip voor de andere weggebruikers.
Maar is er überhaupt begrip voor andere weggebruikers binnen het verkeer?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:29

Super en nu hopen dat het werkt!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:29

Sammel: Ook niet iedereen heeft de mogelijkheid een trailer te lenen en een auto die het hele gebeuren mag trekken.
Niet iedereen mag al auto rijden, dus dan zou je steeds iemand moeten regelen om je heen en weer te rijden.

Terwijl een juist gerichte campagne toch wat meer begrip zou moeten kweken.

Dat jij de luxe van bossen en leentrailers hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.

Sammel

Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:34

Stennisje schreef:
Sammel: Ook niet iedereen heeft de mogelijkheid een trailer te lenen en een auto die het hele gebeuren mag trekken.
Niet iedereen mag al auto rijden, dus dan zou je steeds iemand moeten regelen om je heen en weer te rijden.

Terwijl een juist gerichte campagne toch wat meer begrip zou moeten kweken.

Dat jij de luxe van bossen en leentrailers hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.


Heb iets te snel gereageerd. Zag de van Karin niet. Idd het is kiezen of delen dan. Langs de weg of niet het erf af.
Kraak overigens niet de campagne af, maar gezien de mentaliteit van de mensen vandaag de dag vraag ik me af of het wat uithaalt. hoop natuurlijk van wel!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:41

Tja de mentaliteit van de mensen vandaag...
Las in een ander topic vandaag van een taxi chauffeur die in elkaar geslagen was omdat ie op de weg stil stond om een oude vrouw in te laten stappen.
Ik denk dat op zulke mensen een campagne weinig uitmaakt.

Ik ben ook wel eens haast van de sokken gereden, maar daar staan misschien wel 100 positieve ervaringen tegenover.

Een keer zat ik op een drukke pony en verderop stonden auto's met harde muziek.
Ondanks dat die pony daar eigenlijk niet op reageerde en gewoon zelf druk was, hadden ze me gezien en zetten de muziek zachter.

Ik heb ze heel vriendelijk bedankt, iets wat ik in het verkeer altijd probeer te doen als men rekening met me houdt.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:46

Daar ben ik mee eens dat ze sommige ruiters voor een fiets aan zien

Paardennamen
Berichten: 2132
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:06

@Sammel, dus jij wou mij elke keer dat ik buiten zou willen rijden, naar de Veluwe laten rijden of zo? Het geldt niet alleen voor endurance, iedereen moet gewoon de weg op kunnen. Niet iedereen heeft de beschikking van een bos in zijn omgeving (of aanrijbare afstand!).

Ik heb zo mijn twijfels of deze actie wel gaat helpen. De mentaliteit holt achteruit, en dat verhelp je niet door een paar posters en spandoeken op te hangen... Er moet iets structureels gebeuren en mijns inziens gebeurt al bij de rijscholen.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:17

Tv spotjes zouden het misschien wel goed doen. Laat maar gewoon zien wat er gebeurt als beide partijen geen rekening met elkaar houdt. De meest vreselijke senario's naspelen met bloedende paarden en dode ruiters aan toe. Dan pas zul je weggebruikers wakker schudden en aan het nadenken krijgen.

Sammel

Berichten: 39
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:19

Paardennamen schreef:
@Sammel, dus jij wou mij elke keer dat ik buiten zou willen rijden, naar de Veluwe laten rijden of zo? Het geldt niet alleen voor endurance, iedereen moet gewoon de weg op kunnen. Niet iedereen heeft de beschikking van een bos in zijn omgeving (of aanrijbare afstand!).

Ik heb zo mijn twijfels of deze actie wel gaat helpen. De mentaliteit holt achteruit, en dat verhelp je niet door een paar posters en spandoeken op te hangen... Er moet iets structureels gebeuren en mijns inziens gebeurt al bij de rijscholen.


@paardennamen, nee dat zeg ik niet. Van die endurance was trouwens geen opmerking van mij. Wat ik zeg, en dat zeggen er meerderen, is dat hij een keuze is.

Ook ik heb mijn twijfels of deze actie wel gaat helpen, gezien de mentaliteit van de mensen. Zie mijn eerdere commentaar.