Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:26


Paardennamen
Berichten: 2131
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:36

@Sammel, ja natuurlijk is dat een keuze. Maar jouw opmerkingen kwamen over als: je zoekt maar een bos op, hoe dan ook, en anders ga je maar niet. En dat is in mijn ogen niet reeel. Ook hier in de polder kun je goed buitenrijden, maar ja, dat is wel over weggetjes (waar over het algemeen ook auto en bromverkeer kan komen).

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:50

Over endurance, dat was een opmerking van mij. Om te benadrukken dat vermijdingsgedrag in wezen weinig oplost: als je ervoor kiest om een tak van sport te bedrijven waarbij je ook de openbare weg op moet, dan moet je nu eenmaal afwegingen maken. Als je er in zo'n situatie voor kiest om alleen maar veilig in het bos te rijden, dan houd je jezelf IMO voor de gek. En stel dat je aangespannen rijdt, dan zou je dat ook alleen kunnen doen op plekken waar je direct het bos in kunt? Of nog extremer: op het erf blijven?

Het zou zo mooi zijn als weggebruikers rekening hielden met elkaar, maar ik vrees dat dat een utopie is. Wel ben ik van mening dat alle kleine beetjes kunnen helpen. Er zullen heus mensen zijn die zich uit onwetendheid niet realiseren dat een paard een vluchtdier is en dat je nare situaties kunt krijgen als je in het verkeer geen rekening houdt met paarden. Maar ik geloof echt wel dat juist die mensen openstaan voor goede voorlichting. De mensen die het niets interesseert, die bereik je hoogstwaarschijnlijk alleen door hen eens zelf een ongeluk met een paard te laten meemaken. En dat gun je niemand. Knipoog

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:57

Karin schreef:
Over endurance, dat was een opmerking van mij. Om te benadrukken dat vermijdingsgedrag in wezen weinig oplost: als je ervoor kiest om een tak van sport te bedrijven waarbij je ook de openbare weg op moet, dan moet je nu eenmaal afwegingen maken. Als je er in zo'n situatie voor kiest om alleen maar veilig in het bos te rijden, dan houd je jezelf IMO voor de gek. En stel dat je aangespannen rijdt, dan zou je dat ook alleen kunnen doen op plekken waar je direct het bos in kunt? Of nog extremer: op het erf blijven?

Het zou zo mooi zijn als weggebruikers rekening hielden met elkaar, maar ik vrees dat dat een utopie is. Wel ben ik van mening dat alle kleine beetjes kunnen helpen. Er zullen heus mensen zijn die zich uit onwetendheid niet realiseren dat een paard een vluchtdier is en dat je nare situaties kunt krijgen als je in het verkeer geen rekening houdt met paarden. Maar ik geloof echt wel dat juist die mensen openstaan voor goede voorlichting. De mensen die het niets interesseert, die bereik je hoogstwaarschijnlijk alleen door hen eens zelf een ongeluk met een paard te laten meemaken. En dat gun je niemand. Knipoog


Maar ik denk dat als je tv spotjes laat zien met een dodelijke afloop voor wie dan ook, ook de mensen die het niet interseert, ook zult bereiken. Want niemand wil een dodelijke afloop op zijn geweten hebben.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:03

Ondanks alle voorlichting (inclusief confronterende filmpjes) wordt er ook nog steeds veel te hard en/of met alcohol op gereden. Terwijl men toch weet wat het kan aanrichten...

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:11

Karin schreef:
Ondanks alle voorlichting (inclusief confronterende filmpjes) wordt er ook nog steeds veel te hard en/of met alcohol op gereden. Terwijl men toch weet wat het kan aanrichten...


Dat is waar, maar de meeste ongelukken tussen paard en verkeer komt voornamelijk door ontwetendheid. Ik heb in mijn theorie voor auto wel geleerd hoe je paarden moet benaderen, maar nergens wordt er aangegeven hoe en wat over richting aangeven van ruiters en menners.
Als een menner met zijn arm aangeeft dat ie langzamer gaat rijden, zou ik denken dat ie loopt te zeuren dat ik te hard rij met mijn auto. Waarbij ik bij wijze van spreken geirriteerd reageer door dan maar met extra gas er voorbij te knallen! Dat soort misverstanden heb je natuurlijk ook.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 10:12

Dat zeg ik toch ook? De mensen die uit onwetendheid handelen, zul je vast wel bereiken met deze campagne. Maar 'ook de mensen die het niet interesseert', daar heb ik mijn twijfels bij.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:14

neem nu gisteren, mijn paard is nog jong en een beetje schrikkerig op de baan (zeker in het begin als ik ga wandelen) Komen er 3 van die 'opgevoerde' brommertjes aangecrost, wij doen teken om een beetje te vertragen, wat doen ze? extra gas geven, clacsoneren, en extra dicht bij mijn paard gereden! Mijn paard draaide zijn kont en ging uithalen naar die brommertjes..
zo'n klap kan hard aankomen, als hij ze had geraakt hadden er serieuze ongelukken kunnne gebeuren, of als ik mijn paard niet onder controle had..

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:18

vanessa24: dit kon ook gebeurt zijn in mijn geval..Daarom zouden alle ruiters een universeel teken moeten hebben om een auto te doen vertragen bij een schrikkerig paard. Alle mobielisten zouden die dan moeten kennen, en dat zou ook mogen gevraagd worden op het theorie-examen..

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:20

Karin schreef:
Dat zeg ik toch ook? De mensen die uit onwetendheid handelen, zul je vast wel bereiken met deze campagne. Maar 'ook de mensen die het niet interesseert', daar heb ik mijn twijfels bij.


Sorry, zit ik niet op te letten! Bloos
Mensen die het niets interesseert zullen nergens wat van aantrekken, ze zullen hooguit denken: 'op tv begon dat paardje mooi te steigeren, zal even kijken of ik dat ook kan'.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:24

Nashke schreef:
vanessa24: dit kon ook gebeurt zijn in mijn geval..Daarom zouden alle ruiters een universeel teken moeten hebben om een auto te doen vertragen bij een schrikkerig paard. Alle mobielisten zouden die dan moeten kennen, en dat zou ook mogen gevraagd worden op het theorie-examen..


Die arm heen en weer laten bewegen is een teken dat de menner zijn tempo gaat verlagen, en ik zou echt denken dat ie zou zeggen dat ik mijn tempo moet verlagen. En waarom steken ruiters hun hand uit als ze links of recht af willen slaan (de teken die iedereen kent) en waarom moet de menner moeilijk gaan zitten doen met de zweep bij het hoofd? Dat zijn toch dingen die dan vragen om ongelukken?

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:28

Ik merk dat de meeste mensen hier in de buurt wel rekening houden als ze ons voorbij zien komen, helemaal wanneer we met een groep gehandicapten buiten zijn. Maar ja, je hebt het altijd rotte appels tussen zitten die het leuk vinden om te zien hoe gek een paard kan doen en of de ruiter kan blijven zitten.

Ik vind het een goede campagne, we moeten allemaal rekening met elkaar houden, ook in het verkeer.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:32

Ik heb dus ergens gelezen dat ze vorig jaar ook een campagne hadden gehouden. Waardan? ik heb er niets van meegekregen. Kijk dat helpt dan ook niet, je moet het wel aan iedereen laten zien.

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:33

vorig jaar$ op paard en koets heb ik met een meneer van vvn gesproken over het volkomen misslaan van de plank,ik vroeg hem waarom hij in hemelsnaam op P&K ging staan,hij kon zijn standje beter op de auto RAI ofzo opbouwen.
in mijn ogen weten paardenmensen wel hoe ze met paarden om moeten gaan namelijk.....

ik ben benieuwd of de campagne deze keer wat slimmer aangepakt word!
want dat ie nodig is is wel duidelijk..

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:18

desillies schreef:
vorig jaar$ op paard en koets heb ik met een meneer van vvn gesproken over het volkomen misslaan van de plank,ik vroeg hem waarom hij in hemelsnaam op P&K ging staan,hij kon zijn standje beter op de auto RAI ofzo opbouwen.
in mijn ogen weten paardenmensen wel hoe ze met paarden om moeten gaan namelijk.....

ik ben benieuwd of de campagne deze keer wat slimmer aangepakt word!
want dat ie nodig is is wel duidelijk..


Wat een stunt!!

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:55

Karin schreef:
Of die idd zowat in je trailer kruipen op de weg. Ik ken iemand die een groot bord achter op haar trailer had met de tekst 'Afstand houden - angstig paard!'. Dat hielp wel.


Wij durven die tekst toch niet achter op de trailer te zetten omdat we bang zijn dat het uitnodiging voor idioten is.
Als we bij een verkeerslicht stilstaan en er zit een vrachtwagen achter ons, dan komt de trailer los van de grond. Het maakt ook niets uit of het zeiltje naar beneden of naar boven is.

Of als ze er te dicht achter rijden dan slaat hij zowat de achterklep eruit; ik heb 1x achter onze trailer gereden met Tienus erin; ik snap niet dat mensen vlak erachter durven te rijden.
We verwachten dat hij de klep er nog een keer uitramt.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:41

tienus63 schreef:
Karin schreef:
Of die idd zowat in je trailer kruipen op de weg. Ik ken iemand die een groot bord achter op haar trailer had met de tekst 'Afstand houden - angstig paard!'. Dat hielp wel.


Wij durven die tekst toch niet achter op de trailer te zetten omdat we bang zijn dat het uitnodiging voor idioten is.


Juist... die mensen zitten er soms ook tussen. De meesten met een gezond verstand houden afstand.
Of als ze een campagne gevolgd hebben letten ze ook echt op paarden in het verkeer... maar er zijn ook idioten die juist dan extra hard langs paarden heenrijden of toeteren. Die kicken op negatieve sensatie ofzo Verward

Maar ik hoop dat zo'n campagne een positieve invloed zal gaan hebben! Dat zal in de meeste gevallen wel zo uitpakken denk ik.

Twinkle81

Berichten: 143
Geregistreerd: 06-09-06
Woonplaats: Voorschoten

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:32

Eindelijk... zo'n campagne was echt nodig. Heb zelf een keer op een paard gereden dat bang was voor tractors en vlak voor de tractor de weg op sprong Verward. Gelukkig wist de bestuurder WEL hoe hij moest handelen, waardoor alles goed ging. Het had ook anders kunnen aflopen.....

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:55

Laat op tv gewoon autowrakken zien die door paarden zijn geraakt.
Mensen die niets om anderen en paarden geven, raak je hiermee wel op een gevoelige plek.
Zo'n ding kan m'n auto slopen, laat ik maar uitkijken.

Wat tekens geven in het verkeer betreft, ik heb een paar keer gehad dat ik geen hand kon vrij maken om wat voor gebaar dan ook te geven.
Laat in de campagne ook zien hoe een angstig paard zich gedraagt.

Quissie
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Twenteland

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:41

Hoop dat deze campange wel aanslaat.. Gister nog stond ik stil te wachten voor een redelijk drukke weg tot ik over kon steken. Komen er een paar jochies van een jaar of 14 aan fietsen: kom op we gaan dat paard gek maken! Schreeuwen, bellen gek doen enzow Verdrietig Ben ik blij dat Silke stond als een huis en niet reageerde, had er niet aan moeten denken wat er was gebeurd als ze de weg was opgerend waar 80 km per uur wordt gereden.. (mag er sinds kort ma 50 maar dat snappen de mensen nog niet Clown )

Edit: ik was zo verbaasd dat ik er niet eens wat van heb gezegd, stond alleen maar zo te kijken: Wow! (en Silke volgensmij ook Vork)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 13:05

Zulke ventjes kwam ik ook eens tegen, maar de rollen waren al snel omgedraaid.
Ik liet ze dichtbij komen (ze hadden stokken bij) en toen heb ik de pony waar ik op zat op z'n achterbenen gezet en ben daarna recht op ze af gegallopeerd.

Ze konden ineens heel hard naar hun moeder rennen.

Onder luide aanmoedigingen van 2 oudere mannetjes verderop op een bankje Haha!

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:32

Goede zaak dat er weer een campagne komt, maar ik hoop toch echt dat ze deze wat beter gaan aanpakken dan de vorige. Hij zou van mij ook best wat harder mogen, laat maar zien wat er kan gebeuren, met paard en ruiter, maar ook met hun eigen heilige koe. Een aanrijding met een paard zal de gemiddelde auto een behoorlijke schade opleveren en als aangetoond kan worden dat het jouw schuld was, kan je waarschijnlijk zelf opdraaien voor de reparatiekosten van je auto en voor de schade aan paard en ruiter. Verder misschien verhalen van ruiters die aangereden zijn of die een ongeluk hebben gehad door een onverantwoordelijke mede-weggebruiker. Niet te liefjes, mag best de harde realiteit zijn. Of laten zien wat er gebeurt als een paard schrikt, wat de gevolgen kunnen zijn.

Er komen steeds meer paarden bij in Nederland, er komen steeds meer stallen bij. Die ontwikkeling hou je niet tegen. Aangezien we in bepaalde delen van Nederland nou niet bepaald grossieren in bosrijk gebied, zullen veel van die ruiters met hun paarden de weg opgaan. Dat houdt als eerste in dat ze zelf verantwoordelijk bezig moeten zijn (en laten we wel wezen, daar ontbreekt het ook nogal eens aan...), maar dat houdt ook verantwoordelijk gedrag van de andere weggebruikers in.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:39

Super deze campagne toch! Ik ben er maar wat blij mee Lachen
Ik zag tevens dat 2,85% van de NL'se bevolking aan paardrijden doet! Haha!

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:42

Ik was vanmiddag met een stel meiden van stal een buitenrit aan het maken en dan moeten we om in het bos te komen eerst over een fietspad. Als er fietsers aankwamen hielden we netjes halt in de berm en de meeste mensen waren door het warme weer ook goedgezind en goedendag kwam er ook vaak gemoedelijk vanaf. Maar we zijn een paar mensen tegenkomen! Jeetje, ik wist niet dat oudere mensen zo brutaal en asociaal konden zijn. Het waren gewoon heel net geklede mensen op de fiets, maar daar kwamen me daar toch wat naar ons hoofd geslingerd! Levensgevaarlijk! Zijn jullie wel goed bij jullie hoofd! Rot op met die paarden op het fietspad! Enz. enz. Wij bleven heel beleefd en zeiden dat wij gerust op het fietspad mogen rijden met onze paarden, ze moesten de verkeersregels maar eens goed doornemen, we stonden ook nog netjes halt in de berm, maar we werden voor alles uitgemaakt. Wij waren ook gewoon aan genieten van onze zondagmiddag, maar die is nog mooi even verpest door zulke asociale mensen. Laat ze lekker ergens anders gaan fietsen!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:01

In principe hoor je met je paard ook niet op het fietspad he Lachen

Daarbij denk ik dat een hoop schelden en frustratie ook komt door de angst voor paarden. Ook dat zal beter kunnen worden door een dergelijke campagne.