Paardrijden onbetaalbare hobby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:13

http://www.pzc.nl/internationaal/binnen ... 691135.ece
pzc.nl

DEN HAAG - Paardrijden dreigt voor grote groepen onbetaalbaar te worden. Dat is het gevolg van de voorgestelde btw-verhoging op paarden, zo vreest de sectorraad paarden, de belangenbehartiger van de paardensector. De sectorraad wil dat de Tweede Kamer de voorgestelde tariefsverhoging ongedaan maakt.
In het nieuwe Belastingplan staat dat de handel in dieren voortaan tegen 19 procent belast moet worden. Nu is dat nog zes procent. Alleen dieren die voor de fok of de consumptie zijn bestemd, blijven onder het zes procentstarief vallen. Dat betekent dat landbouwdieren tegen het lage tarief worden verhandeld en hobbydieren tegen het hoge.

Paarden worden gebruikt als hobbydier redeneert het ministerie van Financiën en moeten daarom straks onder het hoge btw-tarief vallen.

Lees hier meer.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:23

Bedoelen ze alleen btw over de aanschafprijs van een paard?
Of willen ze elk jaar of elke maand een extra bedrag hebben?
Als het om de aanschaf gaat kan ik er niet moeilijk over doen denk ik..
Een paard moet je betalen,en net als iedereen 19 procent btw over het aankoopbedrag betalen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 08:29

Volgens mij is het alleen de aanschaf. Ik vind het nog een aardig bedrag er bovenop hoor. Zeg dat je een paard koopt van 5000 euro. Dan betaalde je tot nu toe 300 euro btw, dat wordt dan 950 euro. Ik vind het nogal een verschil. En bovendien, er moet blijkbaar gecontroleerd worden of een paard voor de fok of consumptie, of voor de hobby wordt gehouden. Wie gaat dat doen ( gaat vast ook geld kosten ) en hoe willen ze dat controleren dan. Als ik 1 veulen fok met mijn merrie, is het dan meteen een fokmerrie, en mag je dan niet meer starten of andersom. Het lijkt me nogal omslachtig.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:47

-> VN

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:48

reactie TS in onderstaande quote. Uit OP verwijdert. Lachen

erleyne schreef:
Lees meer: http://www.pzc.nl/internationaal/binnenland/article691135.ece
Ze verschuilen zich weer achter Europa! Na de berichten over de maneges die alleen nog maar onbetaalbare constructies verzinnen, kon er nog wel een schepje bovenop. Het wordt steeds moeilijker zo om er nog een leuke hobby van te maken. We gaan weer terug naar de 19e eeuw, waarin alleen de elite paarden kan houden...

Edit: aangepast ivm copyright

September

Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:50

Ja, paardrijden wordt steeds duurder. Niet alleen de aanschaf, maar ook het onderhoud. Je betaald nu stalling per maand €330,- echt banketstaaf is dat!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:51

sorry hoor, maar hoe willen ze dat in hemelsnaam gaan controleren, er zijn zoveel mensen die onderling handelen in paarden, ik geloof nooit dat daar dan ook werkelijk btw over word betaald hoor!

@juultjuh; ik maar 200 hoor Knipoog dan sta jij gewoon door (we hebben binnenbak, buitenbak, longeerpiste, stapmolen met agterberg bodems, waplaatsen, solariums, ruime stallen, grote zadelkasten, ruime wei en iedere dag word er voor je uitgemest Knipoog )

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:52

Hoe willen ze gaan controleren of een paard voor de fok is of hobby? Wordt een duur grapje zo. Ik denk dat er dan voor velen een droom in duigen valt. Pff nederland blijft natuurlijk het land van de belastingen Boos!
Paardrijden is straks natuurlijk alleen weer voor de rijkere onder ons. Jammer!!!!!

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:54

als je de paarden onderling verkoopt, dus particulier zit je toch nooit aan de btw vast? Ik denk dat dit dus alleen geld voor echte handelaren e.d. Als je dus van een andere particulier een paard koopt heb je met deze verhoging niets te maken toch? Of zeg ik nu iets stoms?

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:54

lijkt me raar als het hierdoor ineens onbetaalbaar wordt voor veel mensen die nu wel een luxe paard hebben (sportpaard), want duur of duurder, zoveel zal het niet schelen denk ik.
wel raar dat ze zeggen dat europa dwingt terwijl onze buurlanden niet eens meedoen.
zal dit een vervolg zijn op de chip en daardoor registratie?

Paardennamen
Berichten: 2130
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:55

Alleen voor een ruin kun je aantonen dat die niet voor de fok zult gaan gebruiken... Je kunt het mijns inziens makkelijk ontduiken door te zeggen dat je je paard voor fok of consumptie (als het tzt naar de slacht gaat) koopt.

Melia
Berichten: 9848
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:58

tjah, ik las het net in de Tubantia (krant van twente e.o.)
Is het nog niet duur genoeg? Nagelbijten / Gniffelen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:02

Orsini zoiets dacht ik dus ook.

Ik denk dat alleen de echte handelaar er last van heeft. De gemiddelde partikulier koopt 1 of 2 keer een paard en dat is het dan.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:04

Och, alsof paardenhandel opgegeven wordt aan de belastingdienst Vork

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:05

Kunnen we hier niet iets tegen doen? Blijkbaar is het onzin aangezien Frankrijk en al die andere landen er niet aan mee doen. En is het inderdaad alleen op Handelaren die er hun beroep van maken van toepassing?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:07

zullen particulieren niet veel van merken..
95% van de paarden/ pony's wordt toch zwart verkocht.
daarbij komt dat ik een (sport)paard toch een luxe vind en als je met paarden je geld verdient vind ik het niet meer dan normaal die 19%

dollemina

Berichten: 878
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:11

Dat is toch nooit te controleren?
Wie bepaald nml. de waarde van een paard.
De waarde van een paard wordt bepaald door wat de gek er voor geeft.
Ik denk dat alleen de officiele handelaren er op achteruit gaan.
Alhoewel zij in een koopcontract altijd een ander verkoopprijs kunnen zetten als waar het paard voor is verkocht.
Volgens mij is dit één of andere bevlieging van een niet al te snuggere politicus.

Of is het bijn 1 april Haha!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:36

Citaat:
Het ministerie van Financiën zegt dat het onmogelijk is de paarden onder het lage tarief te laten vallen. „We doen het niet van harte, maar Europese regels dwingen ons,“ aldus een woordvoerder. GPD


net zoals het chippen en nog een paar van die onzin verhalen Haha! "europa dwingt ons" Clown

buuuullllllllshi*


hoe wilden ze dat in godsnaam vaststellen?

je koopt een paard , dan moet je in het paspoort al laten zetten of die wel of niet voor de slacht is
(ivm medicatie ,,weten jullie nog .. Knipoog ) , dan =zeg je slacht want dat scheelft je centjes
mag je niet alle medicatie geven , maar ja kan altijd wijzigen toch?
dan breekt t arme dier zijn been of krijgt koliek oid en word ter plekke
ingeslapen ..en dan ..krijg je dan je betaalde btw terug Haha!

iedere handelaar verkoopt en iedere fokker fokt dan dus alleen nog "slachtvee"

dat het daadwerkelijke slachten nog 20 jaar duurt is nr 2 Clown

en tja er kan natuurlijk altijd weer iets gebeuren waardoor een paard uiteindelijk toch niet geslacht word Vork

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:38

Maar als je, je paard inschrijft als 'slachtvee' mag je hem dan niet meer laten inslapen mocht er iets misgaan? Ik zou best kunnen begrijpen dat iemand zijn/haar paard liever niet naar de slager zou willen brengen...

_Jis_Ka

Berichten: 424
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Land van Maas en Waal

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:44

Ik zag gister voor het eerst dat er voor een wormenspuit 6% gerekend wordt, gaat dat dan ook omhoog? Dan zou het wel aantikken namelijk.. (Ik let nooit op btw dus correct me if I'm wrong)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:46

Dat zal wel niet, valt denk ik onder geneesmiddelen ofzo. Het gaat echt om de dieren zelf. Wat ik me nu afvraag, is welk tarief je voor een konijn bij de dierenzaak betaalt. Dat ga ik eens even uitzoeken...

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:46

willen ze soms dat de paardensport verklijnt Verward ik denk dat we een petitie moten houden Knipoog dit is toch niet meer normaal.. Koe

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:54

Wat ik dus nu niet begrijp ( het kan zijn dat ik er over heen heb gelezen, ben nog niet helemaal wakker) . Gaat dit nu alleen over de aanschaf van het paard? of zullen de stallingskosten, veearts,hoefsmid, verenigingen etc etc ook omhoog gaan?
Tja misschien verschijnt er binnen kort wel een petitie op petities.nl....

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:57

Paarden vallen dus nu onder de agrarische goederen, waardoor ze in het voordelige tarief vallen. Alle huisdieren, inclusief producten die bestemd zijn voor huisdieren, vallen onder het hoge tarief.
Wat nu ook raar is, voeding voor agrarische dieren valt onder het lage tarief ( 6% ), maar voeding voor huisdieren valt onder het hoge tarief ( 19% ). Als paarden straks als huisdieren worden aangemerkt voor de belasting, zouden we dan ook voor de voeding een hoger tarief moeten betalen. Want dan heeft dit wel meer impact. Toch een verhoging van 13% op de prijs van voer, dat tikt aan! En dan is het nog maar de vraag op welke andere agrarische produkten ( b.v. een liksteen valt nu ook onder agrarische producten á 6%, misschien nog wel meer zaken? )

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:00

Nistria schreef:
zullen particulieren niet veel van merken..
95% van de paarden/ pony's wordt toch zwart verkocht.
daarbij komt dat ik een (sport)paard toch een luxe vind en als je met paarden je geld verdient vind ik het niet meer dan normaal die 19%


Particulieren mogen een paard zwart verkopen, net zoals ze bijvoorbeeld een kast verkopen, ze hebben de inkoop en kosten ook niet afgetrokken.
Alleen de handel wordt duurder en met name naar het buitenland, dat zal het zoet zijn van dit kabinet, heel jammer voor de internationale concurrentie positie.
Vraag me af of er via Europese regels wat aan te doen is??