Paardrijden onbetaalbare hobby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dollemina

Berichten: 878
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:01

Dees schreef:
John_1983 schreef:
staatskas spekken heet dat...........of hun eigen zakken vullen.


Je doet nou net of zijn de mensen die paarden leuk vinden, de enige groep is die 'gebeten' wordt...

Er is zo ontzettend veel armoede in Nederland - geloof me, 6 of 19% btw op de aankoop van een paard.... we moeten ons SCHAMEN als we ons daar druk over maken.


Wie zegt dat we ons niet druk maken om anderen?
Het betreft hier een paardenforum en daar gaat het nu eenmaal over paarden en niet over bijstandmoeders.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:04

Waar de meesten hier zich zorgen over maken, is of wij straks daadwerkelijk 13% meer belasting moeten gaan betalen over de verzorging van onze paarden. Als ik kijk naar mijn maandelijkse stalprijs (380 euro) zou dat al neerkomen op een prijsstijging van bijna 50 euro per maand en zou ik dus 430 euro neer moeten leggen voor mijn paard. Alleen voor stalling!

Ik vind de opmerkingen in de trant van "je moet geen paard kopen als je het niet permitteren" een beetje raar in dit geval. Ik red het financieel met m'n eigen paardje. Daar heb keuzes voor moeten maken, maar het lukt. Als er iets gebeurt, kan ik zorgen dat mijn paard de medische hulp krijgt die nodig is. En nee, zes jaar geleden toen ik haar kocht heb ik geen rekening gehouden met dat de Belastingdienst misschien 13% extra belasting zou gaan heffen, maar dat zou het mij wel een stuk moeilijker maken. Dus om dit nou als reden te noemen dat ik geen paard had moeten kopen vind ik nergens op slaan. En ik denk dat een hele hoop mensen in dezelfde situatie zitten.

Maar goed, we wachten het maar af. Waarschijnlijk zal het - als het al doorgaat - alleen over de aanschafprijs zijn. Blijft ook niet leuk, maar het is dan niet anders. Ik ben wel benieuwd hoe het dan berekend gaat worden als je bijvoorbeeld een vroegere fokmerrie voor de hobby koopt. En is een merrie dan al voor de fok vanaf één veulen of moet ze er meer krijgen? Ik denk dat het teveel administratieve rompslomp op gaat leveren om die scheiding te maken. Dus ik denk dat het of allemaal 6%, of allemaal 19% wordt.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:14

het gaat vooralsnog over de "Handel in dieren" en niet over de verzorging.... Geen reden tot hysterie lijkt me?

Ik heb nog nooit een paard met een bonnetje gekocht/verkocht zien worden bij een handelaar (maar ik let ook niet altijd goed op natuurlijk) Cool

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:35

mylittlejoy schreef:
Ik vind de opmerkingen in de trant van "je moet geen paard kopen als je het niet permitteren" een beetje raar in dit geval. Ik red het financieel met m'n eigen paardje. Daar heb keuzes voor moeten maken, maar het lukt. Als er iets gebeurt, kan ik zorgen dat mijn paard de medische hulp krijgt die nodig is. En nee, zes jaar geleden toen ik haar kocht heb ik geen rekening gehouden met dat de Belastingdienst misschien 13% extra belasting zou gaan heffen, maar dat zou het mij wel een stuk moeilijker maken. Dus om dit nou als reden te noemen dat ik geen paard had moeten kopen vind ik nergens op slaan. En ik denk dat een hele hoop mensen in dezelfde situatie zitten.

Maar goed, we wachten het maar af. Waarschijnlijk zal het - als het al doorgaat - alleen over de aanschafprijs zijn. Blijft ook niet leuk, maar het is dan niet anders. Ik ben wel benieuwd hoe het dan berekend gaat worden als je bijvoorbeeld een vroegere fokmerrie voor de hobby koopt. En is een merrie dan al voor de fok vanaf één veulen of moet ze er meer krijgen? Ik denk dat het teveel administratieve rompslomp op gaat leveren om die scheiding te maken. Dus ik denk dat het of allemaal 6%, of allemaal 19% wordt.


Kan het niet duidelijker uitleggen!!
Het is een kwestie van keuzes maken, afwegen. Dat doe je ook met de koop van je huis. Maar dan verwacht je ook dat het na 6 jaar BETER gaat ipv SLECHTER.
En m.i. is dat laatste de afgelopen jaren aan de gang, en de laatste maanden lijkt het helemaal erg te worden.
En ik ben echt niet de enige die er zo over denkt.

Maar fijn, wanneer het over de aanschafprijs van het paard gaat??? Ik heb geeneens een bon van Dhariyat Haha!
en dan treft het mij in dit geval eens niet Haha!

JeDe
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-05-05

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:41

de hoefsmid moet ook 19 % afdragen...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:09

het btw-tarief daar zit ik niet zo mee. De prijs wordt altijd nog bepaald door vraag en aanbod. Een groot gedeelte zit ook in particuliere handel en zal dus echt niet betekenen, dat paarden dus ineens 13% duurder worden. Bovendien is de aanschafprijs nog wel het gemakkelijkst, het onderhoud is veel lastiger op te brengen.
Idd hoefsmid, dierenarts is allemaal 19%. Vind ik onrechtvaardig.

Maar het meest stuit mij tegen de borst dat de paardenliefhebber weer een als een vermogende melkkoe (rijke stinkerd) dus wordt gezien.
Is er laatst ook niet zo'n politicus geweest die op het onzalige idee kwam dat er maar paardenbelasting betaald zou moeten worden?

N.B. voor de ongerusten onder ons: het is natuurlijk niet zo, dat je ineens (extra) BTW over een paard moet betalen!! Alleen de bedrijven (professionele handelaren dus) zijn BTW-plichtig en moeten dit bij verkoop van een paard gaan afdragen, net als ze nu ook al doen. Particulieren uiteraard niet. Koe

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:21

Dees schreef:
Je doet nou net of zijn de mensen die paarden leuk vinden, de enige groep is die 'gebeten' wordt...

Ooit als eens met een bijstandsmoeder gesproken?
Of met een bejaarde die afhankelijk is van zijn AOW-tje? Of met zijn net zo bejaarde vriendin die maar niet bij hem kan gaan wonen omdat ze dan samen 40% moeten inleveren van de AOW-tjes?
Of met een arbeider van een palletfabriek die van zijn inkomen vrouw en 2 schoolgaande kinderen moet ondersteunen?


Er is zo ontzettend veel armoede in Nederland - geloof me, 6 of 19% btw op de aankoop van een paard.... we moeten ons SCHAMEN als we ons daar druk over maken.

Je moet niet aan iemand z'n liefhebberij komen Dees. Ik vind bijstandsmoeders niet relevant in deze. Ik zou liever zien dat je vergeleek met andere sporten. Laat ze het gebruik van voetbal en hockeyvelden maar duurder maken, laat ze daar maar btw op heffen! Waarom nu weer paardensport pakken, dat is al zo'n dure hobby en mensen willen het zo graag dat het veel verder gaat dan hobby.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:15

Er wordt weldegelijk BTW 19% geheven over voetbal-ballen en hockeysticks.

De zaalhuur van een tennisbaan is trouwens ook met 19% belast, en het verhuren van lockers in het zwembad idem dito, ook 19%.
Het is dus niet meer dan normaal dat benodigdheden en accomodaties voor paardensport ook met 19% BTW wordt belast.

We willen toch dat de overheid paarden niet meer gaat zien als landbouwdieren? Welnu, dít is het resultaat....

En ja, paardensport is een luxe.

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:26

het zijn gewoon een stelletje geld trekkers Boos! ze proberen gewoon iedereen uit te melken. Ik vind het echt niet kunnen hoor.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:30

RZDLover schreef:
het zijn gewoon een stelletje geld trekkers Boos! ze proberen gewoon iedereen uit te melken. Ik vind het echt niet kunnen hoor.


Dat is dus mijn punt - de paardensport is gewoon écht niet de enige tak die financieel gemolken wordt.

En aangezien het wel behoorlijk 'melk'-potentieel heeft, zal het in de zeer nabije toekomst nog een heel stuk erger worden ook.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:40

Dat behoorlijke melk potentieel valt behoorlijk tegen. Er zijn inderdaad mensen met dure trailers en terreinwagens die hun spulletje mooi voor elkaar hebben. MAar dat is een minderheid.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:57

Tja, ik denk wel dat meer mensen erachter zijn gekomen dat Paardrijden niet goedkoop is! Clown Mascha heeft Oratio maar mam onderuit hem. Tis allemaal zoveel geld bijelkaar dat ze maar 1 paard kan onderhouden en niet 2. Anders had ik allang een eigen paard gehad!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:29

valt nu eindelijk het kwartje................. daarom moest er zonodig een chip in Haha! Haha!

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:30

dit is echt niet leuk meer,,
al die kleine kindjes die graag een pony hebben..
t word allemaal veel te duur..

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:42

Dees schreef:
Er wordt weldegelijk BTW 19% geheven over voetbal-ballen en hockeysticks.

De zaalhuur van een tennisbaan is trouwens ook met 19% belast, en het verhuren van lockers in het zwembad idem dito, ook 19%.
Het is dus niet meer dan normaal dat benodigdheden en accomodaties voor paardensport ook met 19% BTW wordt belast.

We willen toch dat de overheid paarden niet meer gaat zien als landbouwdieren? Welnu, dít is het resultaat....

En ja, paardensport is een luxe.


dit gaat toch over de aanschaf van een paard, het gebruik van de facaliteiten op de manege en dergelijke is toch al 19%

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:45

nee verhuur van onroerend goed is niet belast....... (dacht ik) Haha! Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:45

Belachelijk...

Paarden houden word straks alleen nog gehouden door de rijkere mensen.
En het word straks een luxe object jammer Boos!

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:47

KiWiKo schreef:
nee verhuur van onroerend goed is niet belast....... (dacht ik) Haha! Haha!


Maar ik bedoel de lessen en dergelijke.
Maar deze regeling gaat over de aanschaf van een paard bij een profesionele handelaar, niet over alles eromheen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:49

parouscha schreef:
Belachelijk...

Paarden houden word straks alleen nog gehouden door de rijkere mensen.
En het word straks een luxe object jammer Boos!


Het gaat om handel, niet om het houden van. En nogmaals als je particulier verkoopt geldt dit ook niet.

Een paard is al een luxe, als je weinig geld hebt moet je je veel ontzeggen om het te kunnen houden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:49

lessen zijn 6% belast,

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:50

KiWiKo schreef:
lessen zijn 6% belast,


En als ik het goed begrijp zijn tennislessen en zwemlessen al wel altijd 19%

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:50

parouscha schreef:
Belachelijk...

Paarden houden word straks alleen nog gehouden door de rijkere mensen.
En het word straks een luxe object jammer Boos!


Gut, dat was toch een paar jaar geleden ook zo?
Ik zie echt de drukte er niet van hoor - het paard in zijn algemeen is echt niet beter geworden van al die mensen die ook ineens dachten 'goh, leuk, laten we een paardje kopen'...

Voor dat soort mensen: op de Zuidlaardermarkt wordt dit jaar niet gerekend met 19% BTW Pling

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:53


Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:55

Citaat:
Desiree
DAt is ook maar sinds de laatste paar jaar dat de bevolking gestopt is met groeien. Hoe dat uitpakt kunnen we nu nog niet merken, dat is pas over 10 jaar of zo.


Ja, en? Wat heeft dat toe te voegen aan wat ik over Linda zei? Ik had het toch niet over wat je in het straatbeeld zag? Tuurlijk zie je het daar niet in terug dat de bevolking niet meer groeit maar in de statistieken zie je het al wel. En de laatste paar jaar is meer dan genoeg om mensen die zo debiel over buitenlanders bleren, alsof die de schuld van alles zijn, de mond te snoeren. Tuurlijk heb je rotte appels, maar die heb je overal. Wat dacht je van sommige van die Lonsdale/hardcore jongeren? Zijn dat zulke schatjes? Ik dacht het niet.

Citaat:
Dees
Er is zo ontzettend veel armoede in Nederland - geloof me, 6 of 19% btw op de aankoop van een paard.... we moeten ons SCHAMEN als we ons daar druk over maken.


Dees, ik moet je eerlijk zeggen dat die bijstandsmoeder of die zielige werkloze mij (bijna) niets kan schelen. Tegenwoordig zijn er geen echt arme mensen meer in Nederland. En als je echt arm bent doe je blijkbaar iets grandioos verkeerd en is het je eigen schuld (ik denk dat dit in 9 van de 10 gevallen zo is). Nederland bied iedereen zo ontzettend veel kansen! En kom nou niet met voorbeelden van persoonlijke gevallen in de buurt want dat is geen weerspiegeling van onze samenleving en meestal worden zulke verhalen toch verdraait en zielig gemaakt. Ik vind het wel erg als ik ineens 19% meer op de aankoopprijs van mijn paard moet betalen want ik heb daar dan voor gewerkt en (veel van) die arme sloebers doen geen !@#$ of werken zwart naast hun uitkering. (Ik heb het in dit geval niet over mensen die lichamelijk of geestelijk helemaal niet in staat zijn om te werken en dus helemaal arbeidsongeschikt.)

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden onbetaalbare hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:03

Onyx - ik zit hier met plaatsvervangende schaamte als ik je reactie zo lees....
Kennelijk is het bestaan van voedselbanken tegenwoordig jou volledig ontgaan Scheve mond

Tuurlijk baal je dat het paard dat je bij een handelaar kan kopen, iets duurder is geworden.

Maar vind je het heel erg als ik die lichte prijsverhoging niet zielig kan vinden, in het licht dat menig bejaarde na een heel leven lang veel te hard werken (opbouw van ons huidige sociale stelsel) geen geld genoeg heeft om de verwarming een graadje hoger te zetten als ze het koud hebben deze winter?

Wat mij betreft hoef je echt niet morgen SP te stemmen, hoor .. maar een beetje meer relativering en sociaal-voelendheid is geen verkeerde eigenschap.