Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimenragna

Berichten: 1339
Geregistreerd: 22-07-06
Woonplaats: Oud-Beijerland

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:15

jeetje wat erg Ach gut
hij sstaat op de manege waar ik ook staa;)
er zijn nog 2 andere fjorden en hun 3 kunnen echt niet gescheiden worden Ach gut
worden ze helemaal gek Huilen

Amora86

Berichten: 48
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Mijnsheerenland

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:21

tja het is egt erg!!

het waren mijn verzorg fjordjes geweest 2 half jaar geleden!!het is verschrikkelijk!! Huilen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:36

Weet je..ik zou wel geld willen doneren....maar wat heeft dat voor nut?
Dan hebben ze het geld voor de behandeling, maar zoals ik het hier lees (zelf alleen over de ziekte gehoord en van andere meegemaakt maar dan in lichte mate) is het probleem dan niet opgelost.
Ze zullen het dier helemaal bij moeten laten komen, gaat een tijd in zitten waarin je regelmatige beweging moet geven (opbouwend neem ik aan) en aangepast voer.

Dan lees ik hier ergens dat het te voorkomen is door regelmatige beweging, goed in en uitstappen en voeding....

Even over 1 kam getrokken denk ik dat het weinig nut heeft geld te storten zodat de behandeling kan starten, het lost het probleem niet op, neem aan dat als hij weer hersteld is (als dat lukt dan he) hij weer gewoon op dezelfde manier mee moet dragen, er zijn immers twee paarden voor nodig, die in hetzelfde tempo moeten gaan.

Ik vind het wel heel erg rot voor de mensen daar natuurlijk, maar eerlijk is eerlijk, als ze het paard naar de slacht brengen zullen ze toch weer een nieuw paard moeten kopen (betrouwbaar, braaf en goede hoogte) en een nieuw paard kost ook weer geld, waarmee ze dus ook dit paard weer hadden kunnen behandelen, maar ja...dan zit je langere periode weer zonder paard ennnn...blijf je het probleem van risico dat het terug komt houden.

Een goed huis voor de slachtprijs lijkt me dan nog de beste oplossing.

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:50

Citaat:
oftopic.. na dit lange verhaal typen is je avatar heel irritant limagentle..


sorry.... Clown Haha!

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 08:31

En als Ilco nou bij iemand met tijd en ruimte (tijdelijk, tot hij helemaal beter is) wordt gestald, er geld gedoneerd wordt, en hier de dieranartskosten van worden betaald ?

Mocht het uiteindelijk niet baten, is er misschien van het gedoneerde geld een nieuw paardje te kopen...

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:40

Waarom moet zo'n paardje het met de dood bekomen??!
Ok, ik snap zeer goed dat een stichting leeft van donaties en vrijwilligers, en dat er hier geen geld voor is. Er zijn veel mensen die zo'n leuk beestje op willen vangen, en goede zorg bieden.En er zijn genoeg andere opties welke voor dit paard van toepassing kunnen zijn, b.v als gezelschapspaard, begrazer in natuurreservaat, knuffel/aai pony voor jonge kinderen/gehandicapten, waardoor dit paardje nog een fijn leven kan hebben.

Keedie

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Volendam

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:10

wat erg Ach gut

MirK
Berichten: 222
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:37

Ten eerste vind ik het erg knap dat mensen die de pony niet gezien hebben en de betreffende DA en eigenaresse niet hebben gesproken, kunnen zeggen dat deze pony "gewoon" te genezen is. Maandagziekte kan vele kanten op natuurlijk, en als een paard erg moet lijden lijkt het mij juist houden van om hem daarvan te verlossen.
Ten tweede zal de stichting echt niet over 1 nacht ijs gaan lijkt me, ze zullen heel misschien (duuuh) zelf ook wel bedacht hebben dat als Eelco het niet redt ze een vervanger nodig hebben, waarbij ze maar moeten afwachten of die geschikt is.
Ten derde wordt ik ook erg moe van de mensen die zeggen dat het "sielug" is en er best een adresje gevonden kan worden of dat ze het paard "best zelf" op zouden willen nemen. In de tijd dat je dat hier neer schrijft had je ook zelf contact kunnen zoeken en met een concreet voorstel kunnen komen. Niet lullen maar doen, denk ik dan, als het dan toch allemaal zo makkelijk is.
Ik hoop dat de pony het redt, de stichting doet goed werk dankzij deze dieren maar moet het hebben van donateurs, dus als je vind dat geld het probleem niet mag zijn moet je gewoon geld overmaken!

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:52

Omegamedo schreef:
En als Ilco nou bij iemand met tijd en ruimte (tijdelijk, tot hij helemaal beter is) wordt gestald, er geld gedoneerd wordt, en hier de dieranartskosten van worden betaald ?

Mocht het uiteindelijk niet baten, is er misschien van het gedoneerde geld een nieuw paardje te kopen...


lijkt mij een goed plan!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:21

silverbrumby schreef:
Waarom moet zo'n paardje het met de dood bekomen??!
Ok, ik snap zeer goed dat een stichting leeft van donaties en vrijwilligers, en dat er hier geen geld voor is. Er zijn veel mensen die zo'n leuk beestje op willen vangen, en goede zorg bieden.En er zijn genoeg andere opties welke voor dit paard van toepassing kunnen zijn, b.v als gezelschapspaard, begrazer in natuurreservaat, knuffel/aai pony voor jonge kinderen/gehandicapten, waardoor dit paardje nog een fijn leven kan hebben.


Daar geloof ik dus geen reet van. Het is echt niet zo dat het woord Stichting inhoudt dat het allemaal liefdewerk oud papier is.Je mag verwachten dat zo'n stichting een professionele organisatie is, met een verantwoord financieel beleid. De lessen zullen heus niet gratis worden gegeven, ik ga er ook vanuit dat de instructeurs ook gewoon betaald krijgen. Op zich niks mis mee.
Maar het mag geen excuus zijn om de paarden de normale zorg te onthouden.
We hebben het niet over enorm dure operaties ofzo, maar een aandoening die tijd kost maar op zich goed perspectief op genezing biedt en waarbij de kosten nou niet shocking worden. Voor de daadwerkelijke revalidatie (stappen enzo) zijn vast wel vrijwilligers te vinden. Op een vorige manege waar ik gereden heb, heeft een paard het ook gehad (en dat was ook een stichting). Nou, paard kreeg gewoon behandeling en de kans te revalideren.

Nee, deze stichting moet gewoon zijn verantwoordelijkheden nakomen.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:27

Dan moet het paard wel goed te behandelen zijn.
En als het meer dan een jaar kost om dat paard weer op de been te krijgen. Terwijl dan nog steeds niet zeker is of het goedkomt...
Waar is het paard dan beter mee af?

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:49

Ik woon toevallig ook in de buurt en ken zowel de fjorden als de stichting/eigenaresse. Vanmorgen reed ik met een andere fjordenbekende en die gaat haar vanmiddag bellen of ze Ilco kan helpen ( zij wil 'gratis' de fjord opvangen en bij haaar fjorden in de weide en paddock onderbrengen mocht dat een mogelijkheid zijn voor Ilco. Ben benieuwd Ja

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:40

goed zo....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:14

Boomerang schreef:
Ik woon toevallig ook in de buurt en ken zowel de fjorden als de stichting/eigenaresse. Vanmorgen reed ik met een andere fjordenbekende en die gaat haar vanmiddag bellen of ze Ilco kan helpen ( zij wil 'gratis' de fjord opvangen en bij haaar fjorden in de weide en paddock onderbrengen mocht dat een mogelijkheid zijn voor Ilco. Ben benieuwd Ja

Ik denk dat een paard met maandagziekte het beste in stal kan blijven ivm zijn spieren?warmhouden die boel! http://nl.wikipedia.org/wiki/Maandagziekte

tikkie
Berichten: 543
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:05

beantsje schreef:
Hier word ik dus helemaal niet goed van. Eerst mag de fjord jarenlang zijn geld verdienen voor de stichting, en als hij dan ziek wordt (en laten we wel wezen, maandagziekte is gewoon te voorkomen) dan wordt hij afgeschreven?

Doet me erg denken aan Sven, het paardje met een pollenallergie in Thesinge. De landelijke pers werd gehaald met een actie van een van de manegeruiters om Sven te redden. Toen aan zijn emfyseem niks te doen bleek, mocht Sven 'van zijn oude dag genieten' van het geld. Nou, hij werd gewoon in de lessen gebruikt tot zijn dood...

Moraal van het verhaal: als je paarden geld in het laatje brengen , probeer dan niet de kosten op anderen te verhalen als ze ziek worden.


ik ben het hier helemaal mee eens.. spierbevangenheid had gewoon voorkomen kunnen worden.. dus de schuld ligt bij de eigenaar.. en daarnaast kost de DA kosten rond de 800 euro.. hoeveel zou deze fjord al opgebracht hebben.. maar nee laten we hem slachten dan zijn wij ervan af... tsss neem dan geen paarden

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:50

beantsje schreef:
Daar geloof ik dus geen reet van. Het is echt niet zo dat het woord Stichting inhoudt dat het allemaal liefdewerk oud papier is.Je mag verwachten dat zo'n stichting een professionele organisatie is, met een verantwoord financieel beleid. De lessen zullen heus niet gratis worden gegeven, ik ga er ook vanuit dat de instructeurs ook gewoon betaald krijgen. Op zich niks mis mee.
Maar het mag geen excuus zijn om de paarden de normale zorg te onthouden.
We hebben het niet over enorm dure operaties ofzo, maar een aandoening die tijd kost maar op zich goed perspectief op genezing biedt en waarbij de kosten nou niet shocking worden. Voor de daadwerkelijke revalidatie (stappen enzo) zijn vast wel vrijwilligers te vinden. Op een vorige manege waar ik gereden heb, heeft een paard het ook gehad (en dat was ook een stichting). Nou, paard kreeg gewoon behandeling en de kans te revalideren.

Nee, deze stichting moet gewoon zijn verantwoordelijkheden nakomen.


Zoals ik al eerder schreef, deze stichting bestaat slechts uit een paar mensen (waarvan slechts 1 persoon de eigenaresse van de fjorden is) en vrijwilligers. De manege waar dit huifbedrijden gebeurt is niet de stichting of van de stichting. De instructeurs worden niet betaald, die zijn er namelijk niet. Het enige wat er gedaan wordt is huifbedrijden. Ze beschikken over welgeteld 1 huifbed en 3 paarden, en het huifbedrijden is maar 5 uurtjes per week. Huifbedrijden kost €17,- per half uur, 10 x €17 = €170 x 4 = €680 per maand. Onderhoudt daar eens 3 paarden van die op een manege gestald staan (nogmaals, de paarden zijn NIET van de manege). Stallingskosten zijn hier in deze omgeving al gauw meer dan €250,- per maand.
Ze krijgen natuurlijk ook nog donaties, en dat is maar goed ook. Ze hebben namelijk ook nog apparatuur nodig zoals bijvoorbeeld tilliften die behoorlijk wat geld kosten (de meeste mensen die huifbedrijden kunnen niet bepaald zelfstandig op een paard komen).
Er blijft dus echt niets over.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:52

tikkie schreef:
ik ben het hier helemaal mee eens.. spierbevangenheid had gewoon voorkomen kunnen worden.. dus de schuld ligt bij de eigenaar.. en daarnaast kost de DA kosten rond de 800 euro.. hoeveel zou deze fjord al opgebracht hebben.. maar nee laten we hem slachten dan zijn wij ervan af... tsss neem dan geen paarden


Ja, spierbevangenheid kan in veel gevallen voorkomen worden, maar hoeft ook niet direct door nalatingheid te komen. Het overkomt meer paarden, en jij wilt zeggen dat al die mensen wiens paard weleens spierbevangen is geweest slecht voor hun paard zorgen?
Hoeveel deze fjord al opgebracht heeft in de zin van dat er geld over is gebleven staat in mijn bericht hier direct boven, niets dus.
En dat dan zijn wij er vanaf..... als je dat denkt heb je echt een bord voor je kop.

Kimble

Berichten: 5604
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:54

Sjonge Eelco op bokt. Wie had dat verwacht.
Ik hoop dat er een goed huis voor hem word gevonden.
Hij heeft zoveel jaren goed werk gedaan voor al die gehandicapten.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:59

Aaah wat zielig zeg ik hoop zeker dat de actie gaat helpen!.
En dat ze het reden succes ermee!

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:28

hoe is het nu met het paard dan?

tikkie
Berichten: 543
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:33

Citaat:

Ja, spierbevangenheid kan in veel gevallen voorkomen worden, maar hoeft ook niet direct door nalatingheid te komen. Het overkomt meer paarden, en jij wilt zeggen dat al die mensen wiens paard weleens spierbevangen is geweest slecht voor hun paard zorgen?
Hoeveel deze fjord al opgebracht heeft in de zin van dat er geld over is gebleven staat in mijn bericht hier direct boven, niets dus.
En dat dan zijn wij er vanaf..... als je dat denkt heb je echt een bord voor je kop.



nee dat denk ik niet.. ik heb ook een pony die spierbevangen is geweest bij mij.. en of het nou een organisatie is of niet.. als je een paard neemt moet je hem ook eerlijk behandelen! en niet als hij ziek word maar laten slachten.. en jah het heeft tijd nodig voordat zown pony er weer boven op komt.. maar dat vind ik het absoluut waard! en zo te lezen heeft er nog iemand zich aangeboden ook om het paardje een plekje te geven! en je gaat mij niet vertellen dat iemand geen 800 euro op kan hoesten.. mensen hebben vrienden famillie enz.. en als je dit niet kan.. snap ik echt niet waarom je een paard hebt!

Kimble

Berichten: 5604
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:08

Die stichting draait op zeer weinig geld. De mensen die werken met de gehandicapten en de paarden zijn allemaal vrijwilligers.
Geld om een ziek paard te behandelen is er simpelweg gewoon niet. Zeker niet als het niet zeker is of het paard er nog wel boven op zal komen.
Ik vind het echt heel erg voor Eelco. Ik heb jarenlang daar op de manege gelopen. M'n moeder is ook heel lang vrijwilliger geweest bij de stichting.
Maar helaas houd het zonder geld op.
Ik hoop dat er iemand anders is die Eelco zou kunnen helpen. Paard verdient het zeker niet na zoveel jaren dienst zo deze wereld te moeten verlaten!

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:31

Sorry maar misschien is dit al wel aan bod gekomen maar gezien het tijdstip dat ik hier nog zit heb ik niet alle reacties gelezen maar wat is eigenlijk de oorzaak van maandagziekte?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:40

Supertje schreef:
Zoals ik al eerder schreef, deze stichting bestaat slechts uit een paar mensen (waarvan slechts 1 persoon de eigenaresse van de fjorden is) en vrijwilligers. De manege waar dit huifbedrijden gebeurt is niet de stichting of van de stichting. De instructeurs worden niet betaald, die zijn er namelijk niet. Het enige wat er gedaan wordt is huifbedrijden. Ze beschikken over welgeteld 1 huifbed en 3 paarden, en het huifbedrijden is maar 5 uurtjes per week. Huifbedrijden kost €17,- per half uur, 10 x €17 = €170 x 4 = €680 per maand. Onderhoudt daar eens 3 paarden van die op een manege gestald staan (nogmaals, de paarden zijn NIET van de manege). Stallingskosten zijn hier in deze omgeving al gauw meer dan €250,- per maand.
Ze krijgen natuurlijk ook nog donaties, en dat is maar goed ook. Ze hebben namelijk ook nog apparatuur nodig zoals bijvoorbeeld tilliften die behoorlijk wat geld kosten (de meeste mensen die huifbedrijden kunnen niet bepaald zelfstandig op een paard komen).
Er blijft dus echt niets over.


Boeiend, er is dus een eigenaresse, ik dacht dat de fjorden van de stichting waren? Dan moet zij de DA toch gewoon betalen?

En de stichting betaalt alle kosten van de paarden terwijl zij ze in totaal maar 10 uur per week met zn 3en, dat is dus gemiddeld ruim 3 uur per week per paard inzet? Wat doen die paarden verder dan nog?
Ik begrijp het stichtingsbestuur niet waarom ze voor deze kleine inzet de volledige kosten van de fjorden dragen. Eerlijk gezegd vind ik het zacht gezegd wanbeleid. Of is de eigenaresse van de fjorden soms ook (het enige) bestuurslid van de stichting? Gebruikt ze de fjorden, die door de stichting worden onderhouden, ook prive?

Zelfs al ga ik uit van de goede wil en bedoelingen van deze mevrouw, dan blijft de constructie heel erg wazig. Liever zou ik zien, dat dit soort deals wat transparanter werden gemaakt.
In dat geval zou bijvoorbeeld ook subsidie kunnen worden aangevraagd. Zeker met zo'n maatschappelijk verantwoord doel! Dan zou je een gezond financieel beleid kunnen voeren waarbij paarden - binnen redelijke grenzen - gewoon behandeld kunnen worden.

Kimble

Berichten: 5604
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Slager dreigt voor fjordenpaard Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:44

Vroeger liepen ze op zondag altijd een aantal uur voor de wagen. Lekker een rondje buiten voor een paar uurtjes. Ik ben vaak meegeweest.
Verder worden de fjorden regelmatig gereden door 'kinderen' op de manege. Ze liepen toen der tijd ook wel eens in de lessen.
M'n zusje en ik hebben ze ook nog op zaterdag gereden.
Ik weet niet of dat nog steeds zo is. Maar ik neem aan dat ze genoeg beweging in de week krijgen. Dat weet ik wel zeker trouwens.