's werelds kleinste paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:19

Shetbloed is veel te grof, maar er zijn daar een aantal lijnen die heel erg populair zijn, oa buckeroo, en mensen daar zijn er zelfs trots op als dat 4, 5 keer in de predigree zit.
En zoals gezegd bij friezen gebeurt het ook, het is vermoedelijk een gen wat beide ouders dragen en als het veulen er 1 van beide ouders krijgt krijg je dus een dwerg.
op de paardenmarkten zie je wel vaker ook zo´n misvormd shetje of friesje staan, en sommige mensen vinden het dan schattig dat ze zo klein zijn, maar bedenken niet dat deze dieren vaak een verkeer gebit hebben, (onderbijt), te weinig ruimte voor de ingewanden, (daarom zo´n bolle buik), misvormde beentjes waar heel snel atrose in komt, het zijn dus echte zorgenkindjes die heel veel tijd en geld kosten om ze in leven te houden, en vaak is hun gestel gewoon erg zwak en overlijden ze al erg jong.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:51

Wat een schattig ding is het zeg om te zien

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:14

Marl1tje schreef:
Ik weet niet hoe dit bij paarden zit, ik heb iig nog nooit gehoord van een 'mongooltjes'-paard oftwel een paard met het syndroom van down... Paarden met dwerggroei bestaan gezien dit topic, dus duidleijk wel!


Bij paarden ben ik het nog nooit tegen gekomen, maar dat een hersenafwijking vergelijkbaar met Down Syndroom ook bij dieren voorkomt is zeker... Ik heb zelf een Berner Sennen hond gezien die dat had. Hij zag er ook echt uit als een 'mongooltje', met van die aparte ogen en een hele lodderige blik in z'n ogen... Volgens de eigenaar was het de liefste hond die je je kon voorsellen maar wel oerdom.
Of de afwijking bij deze hond (of dieren in't algemeen) ook veroorzaakt wordt door een verkeerd aantal chromosomen weet ik niet, maar 'uiterlijk' leek het dezelfde afwijking..

Maargoed, dit staat uiteraard volledig los van dwerggroei...

CKdamour
Berichten: 1173
Geregistreerd: 30-06-05
Woonplaats: Noord-brabant

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:29

Citaat:
Je kunt het vergelijken met de franse bulldog. Deze hond krijgt een steeds kortere snuit. Er wordt nu al geadviseerd deze honden tijdens de warme dagen binnen te houden omdat ze door de korte neus het te benauwd krijgen (hun warmte niet kwijt kunnen) en dood kunnen gaan door zuurstofgebrek en oververhitting.
Ik heb niks tegen franse bull dogs, maar dat de mensen steeds verder gaan met het fokken van te korte neusen bij deze dieren, is echt zielig!


Mijn ex had een perzische kat.. die kon niet miauwen en had altijd vieze ogen etc etc.. ook vanwege een platte neus.. kan bijna zeggen dat die neus naar binnen gedrukt werd dus nog verder dan plat

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:31

Haha wat een klein beestje zelfs onze sint bernard is nog groter haha.
Haha!
Groetjes

knolle_krack

Berichten: 2242
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Sintmaartensbrug

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:34

Whooo wat een kleintje zeg staat ie te koop Bloos

Haha

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:46

erg klein, maar of het beestje zelf gelukkig is?...

LMuntje

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-05-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:28

Ik vind het niet mooi en op die filmpje vind ik haar best wel een buikje hebben en geen nek arm beestje

Zidaantje

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-08-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:46

testebeest schreef:
erg klein, maar of het beestje zelf gelukkig is?...


Dacht het dus niet... Scheve mond

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:49

Der is nog een klein ini mini paardje op de wereld (Black beauty) en die is 47 cm groot. Lijkt me voor die paardjes idd ook niet echt leuk om zo klein te zijn..maarja als ze gewoon liefde en aandacht krijgen....is het toch goed?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:51

Hebben jullie het fimpje gezien?

Ik zie een merkwaardig klein beestje wat wel vrolijk aan een los lijntje met z'n baasje meedribbelt.

Zidaantje

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-08-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:55

Dat is een vrolijk klein dwerg-paardje die toevallig minder last heeft van zijn kromme beentjes en overbelaste nek-wervels (of andere aandoeingen) als andere dwerg-paardjes.
Elke dier is uniek Knipoog

En natuurlijk kunnen deze beestjes leuk vrolijk dribbelen en vooral heel schattig zijn, maar minimaal 80% sterft jong na een leven met gespalkte pootjes en zwaar belaste nekwervels...

Sardje

Berichten: 20
Geregistreerd: 13-05-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:44

Wat een schatje! Vooral die foto op horses.nl waar ze op staat met dat grote paard. Tong uitsteken Maakt haar nog kleiner. Ik zou het wel eng vinden als het mijn pony was, als ze er al niet echt goed uitzag bij de geboorte, zou ik echt supergoed op haar letten. Als er iets met haar benen gebeurd..

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:48

wel grappig de vergelijking met ''het reuze paard'' maar wel zielig, zo klein....

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:08

Ik heb het filmpje gezien ja, en ik zie dat het dier zijn benen absoluut niet goed belast. Dit kan gewoon echt niet lang goed gaan. Maar goed, ik vind dat je soms wel eens een grens mag trekken.
Mensen met dwerggroei zijn ook zwak, moeten vaak en veel medicijnen gebruiken, operaties ondergaan, etc, om in leven te kunnen blijven. En die mensen kun je nog uitleggen wat ze mankeren, dat lukt bij zo'n diertje niet. Nee, ik ben er echt geen voorstander van om zulke dieren in leven te houden.

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 03:15

Wat een leuk ding zo klein! Haha!
Hehe ziet er ook zo grappig uit naast een paard!

*edit

Zie nu pas het filmpje, maar het beestje ziet er niet bepaald gelukkig uit! Misschien dat ze het wel is, maar ze straalt het niet uit! Maar de eigenaren zullen wel aanvoelen hoe en wat! Dat heeft elke eigenaar denk ik wel!

Goldenflower

Berichten: 1616
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: Gelderland-zuid

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:38

Ik vind niet zo grappig aan dat kleine paardjes.

Ik heb medelijden met dat paarden dat de mensen met zo'n paarden fokken. Ze kunnen geen paard waardige leven lijden. Ze hebben allemaal kromme beentjes, te grote hoofd, dikke buiken enz..

Ik snap dat mensen niet!! Fok gewone paarden zoals shetlanders!! Die zijn ook klein en ook gezond.

_Anne
Berichten: 818
Geregistreerd: 28-10-05

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:44

wel grappig zo'n klein paardje..

Correctie: ponytje Knipoog

mariska12

Berichten: 1153
Geregistreerd: 21-02-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:48

a gossie ... wel sgattig

Dontcare
Berichten: 86
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Waregem

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:20

Enorm lief, en leuk om te zien, maar als je 2 x denkt is dit ook erg zielig. Met beugeltjes rondlopen om in leven te blijven.. Wat voor leven heeft dit paardje dan?
Zolang het niet lijd onder zijn grootte, maar dat betwijfel ik..

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:53

Goldenflower schreef:
Ik vind niet zo grappig aan dat kleine paardjes.

Ik heb medelijden met dat paarden dat de mensen met zo'n paarden fokken. Ze kunnen geen paard waardige leven lijden. Ze hebben allemaal kromme beentjes, te grote hoofd, dikke buiken enz..

Ik snap dat mensen niet!! Fok gewone paarden zoals shetlanders!! Die zijn ook klein en ook gezond.


Zucht lees nou eens een stukje verder, dit is een afwijking hier word niet op gefokt.
Een dwerg is een foutje van de natuur wat ook bij friezen voorkomt, en trouwens ook wel bij de gewone shetlanders hier.

Als je engels kunt lees de reacties dan maar eens op dit amerikaanse miniforum:
http://minihorse.ipbhost.com/index.php?showtopic=66525

chicolover

Berichten: 1253
Geregistreerd: 11-03-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:59

k geloof er niks van

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:47

Denk je dan dat het nep is?

Simone_40
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:02

Ik vind het ronduit zielig. Als je de foto's bekijkt, denk ik niet dat ze een volwaardig leven kunnen leiden. Als je nou ook al beugeltjes om de benen moet gaan doen.

Zidaantje

Berichten: 182
Geregistreerd: 25-08-06

Re: 's werelds kleinste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:06

Op die site wat Cassidy in het begin liet zien, zijn mensen die wel merkwaardig veel dwergjes "te wereld hebben gebracht".
Je kunt natuurlijk ook voorkómen dat zulke beestjes geboren worden.
Of ze ermee fokken? Denk het niet, denk niet eens dat die kleine merrietjes in staat zijn een veulen te baren!