Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:17

Ik denk ook dat Piet Paulusma het niet goed begrepen heeft..... Die denkt dat de paarden in beslag worden genomen en dat ze daarna van de opbrengst opgevangen kunnen worden en daarna een goede oude dag kunnen hebben. Denkt hij dat het een wereldhit zal worden? Clown

Maar Liannes (een van de redsters) weet dat het geld gewoon naar de Dieren Bescherming gaat en die bepalen zelf wel waar het geld terecht komt. Knipoog Haha!

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:26

daar ga ik vanuit,
mij is eerst dat verteld, maar ik weet niet wat ze ermee doen, eerlijk gezegt maakt me dat ook niet uit,
de dierenbescherming heeft uiteraard een hoop geld nodig, al zou het voor een goudvis zijn, Knipoog Haha!
er zijn genoeg beesies die hulp nodig hebben.

volgende week wordt ons het plaatje overhandigd,
waar de paarden gered (en verdronken) zijn,
het zal wel weer even vreemd zijn om daar met zn zessen te staan,
laatste keer zijn we daar ook met zn allen geweest, en dat had een groote indruk op mij achtergelaten,
ik hoop dat de emoties nu wat minder geworden zijn. Verdrietig

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:37

Wel foto's hier plaatsen hè Liannes !!

Zijn de foto's van Sigrid er al?? Van waar de paarden nu lopen??

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:30

ik denk niet dat ik de paarden zal zien,
we zijn morgen wel ergens, maar net niet daar Knipoog

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:33

Bij jou bedoel ik natuurlijk van de overhandiging van de CD. Clown Knipoog

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:36

hihi,
dat is morgen nog niet, maar ergens volgend weekeinde.......
denk ik, haha

Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:09

in de Veldpost (landbouwkrant) staat het volgende over lootsma:

Paarden Marrum.

de familie Lootsma is in het verleden verschillende malen door de AID gecontroleerd, maar daarbij werden geen overtredingen op het geboed van dierenwelzijn geconstateerd.
dit zegt minister Veerman in antwoord op vragen van GroenLinks kamerlid Van Gent.
Lootsma kwam in opspraak doordat zijn paarden dagenlang in het friese Marrum door water waren ingesloten en er een kleine twintig verdronken.
eerder verscheen er in verschillende media dat vee en paardenhouder Lootsma een bekende van de dienst is.
dit klopt, maar alleen doordat de AID de boerderij routinematig controleerde.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:11

Tja ben benieuwd wat onze "tegenstanders" van Lootsma hier aan toe te voegen hebben.... (bedoel dus die mensen die beweerden dat Lootsma zijn paarden niet goed verzorgde)

Ik heb steeds gezegd dat mocht Lootsma schuldig zijn ik hem wilde zien hangen. Nu hij niet schuldig is vind ik die vuilspuiterij van sommige mensen hier op zijn minst een verontschuldiging waard.

Was eigenlijk ook wel duidelijk omdat niemand foto's kon plaatsen over hoe slecht die paarden het hadden Knipoog
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 02-12-06 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:23

Hier het hele antwoord van de minister:

Citaat:
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : DL. 2006/3009
datum : 28-11-2006
onderwerp : Paarden in Marrum
bijlagen :



Geachte Voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) inzake de bijna verdronken paarden in het Friese Marrum, ingezonden 8 november 2006.

1
Wat is uw oordeel over het feit dat de paarden die in Marrum dreigden te verdrinken, zo laat in het seizoen nog in een buitendijks gebied liepen, terwijl er bovendien stormwaarschuwingen waren afgegeven? Is dit toegestaan?

Er geldt geen specifieke regelgeving die voorschrijft dat dieren na een bepaalde periode niet meer buitendijks mogen lopen.
Net als vele anderen was ik onaangenaam getroffen door de gebeurtenissen in Marrum. De vraag is echter of er op bedoeld moment sprake was van verwijtbaar handelen of het nalaten van handelen waardoor dierenmishandeling of dierenverwaarlozing aan de orde is. De Algemene Inspectiedienst (AID), in samenwerking met de regionale politie, verricht op dit moment in opdracht van de Officier van Justitie het strafrechtelijk onderzoek. Ik kan daar lopende het onderzoek geen verdere mededelingen over doen.

2 en 3
Is het waar dat de AID al sinds de jaren '90 meerdere overtredingen en misdrijven heeft geconstateerd op de boerderij van de eigenaar van de betreffende paarden? 1)
Is het waar dat daar diverse overtredingen op het gebied van dierenwelzijn bij waren, zoals het houden van paarden in boxen zonder stro of zaagsel, het in een koude winter buiten laten staan van paarden zonder drinkwater?

De eigenaar van de dieren is de afgelopen jaren regelmatig door de AID gecontroleerd. Het betreft hier controles op verschillende terreinen als I&R, premieregelingen, dierenwelzijn en mestwetgeving. De AID heeft daarbij geen overtredingen op het gebied van dierenwelzijn geconstateerd.

4
Wanneer heeft de laatste AID-inspectie op dit bedrijf plaatsgevonden?

De laatste controle vond deze zomer plaats en was gericht op de I&R-voorschriften.

5 en 6
Had deze situatie, waarbij achttien paarden zijn overleden en tientallen paarden een paar dagen in een erbarmelijke toestand hebben moeten leven, naar uw oordeel voorkomen kunnen worden door uw inspectie? Zo ja, hoe? Zo neen, waarom niet?
Bent u bereid stappen te ondernemen om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen? Zo ja, welke? Zo neen, waarom niet?

Nee, de situatie had niet voorkomen kunnen worden door de AID. Het is nadrukkelijk ook geen taak van de AID om overal en altijd te waarschuwen voor ieder denkbaar risico of gevaar. De paarden van de eigenaar in kwestie liepen op het terrein van 't Fryske Gea. Partijen hebben onderling afgesproken dat de dieren daar jaarlijks na 15 oktober worden weggehaald. Dit zijn afspraken van privaatrechtelijke aard waar de AID geen bemoeienis mee heeft.
Of in deze kwestie sprake is van verwijtbaar handelen of nalaten van handelen en of dit leidt tot strafrechtelijk optreden, wordt op dit moment onderzocht. Zie daarvoor ook mijn antwoord op vraag 1.
Het in de toekomst voorkomen van een situatie als deze is primair een taak van de betrokkenen zelf. Ik kan mij echter voorstellen dat betrokkenen na het voorval van onlangs, alle media-aandacht en de publieke verontwaardiging, alles in het werk zullen stellen om een herhaling te voorkomen.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman


bron: http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... _id=134685

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:12

hoppa, goed gedaan slimmerik,
super.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:46

Ja vooral de antwoorden op vraag 2 en 3 hè:

Citaat:
2 en 3
Is het waar dat de AID al sinds de jaren '90 meerdere overtredingen en misdrijven heeft geconstateerd op de boerderij van de eigenaar van de betreffende paarden? 1)
Is het waar dat daar diverse overtredingen op het gebied van dierenwelzijn bij waren, zoals het houden van paarden in boxen zonder stro of zaagsel, het in een koude winter buiten laten staan van paarden zonder drinkwater?

De eigenaar van de dieren is de afgelopen jaren regelmatig door de AID gecontroleerd. Het betreft hier controles op verschillende terreinen als I&R, premieregelingen, dierenwelzijn en mestwetgeving. De AID heeft daarbij geen overtredingen op het gebied van dierenwelzijn geconstateerd.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:56

ja, eigenlijk hadden die woorden nog dikker hier mogen staat,
al dat gezeur altijd over hem en zn vee,
het is gewoon een hard werkende boer,
punt uit!!

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:28

edit: foutje

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:20

Dat lijkt me dus een vrij duidelijk verhaal.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 01:40

Het blijft nu ineens akelig stil aan de "andere" kant. Zwak.....

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:19

zo , we zijn gisteren weer even bij familie visbeek geweest in marrum, ze hebben een Natuureducatief recreatiecentrum annex slechtweer- accommodatie , genaamd seedykstertour ( http://www.seedykstertoer.nl/ )
waar alle mondelinge overeenkomsten, opvang, uitzendingen etc, zijn geregeld tijdens het drama.

we hebben daar weer een intervieuw gehad, (wordt 20 december op omrop fryslan uitgezonden)

en ze hebben een heel gedeelte van hun bedrijf ingericht met fotos en andere dingen van de reddingsactie, en ik heb er een paar fototjes van gemaakt,
je kan er ten alle tijden heen, om even lekker uit te waaien, en daarna te genieten van een warm bakje.
en rond te kijken,
nou hier een beetje een kleine indruk van het paardenred gedeelte.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

ook al de kaartje brieven etc liggen er . die we hebben gekregen, om in te kijken.

miekemuys

Berichten: 252
Geregistreerd: 13-04-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:45

lijkt mij erg indrukwekkend allemaal. kan me erbij voorstellen, dat het voor jullie weerom een kippevel dag moet geweest zijn.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:50

ja, en tranen na de tijd,
get, de tranen zijn pas na een 2 weken begonnen, maar ik hoop dat ze snel weer weg zijn, begint irritant te worden, hahaha

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Niemand schuldig aan paardendrama Marrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:32

Is heel menselijk hoor Liannes....die tranen. Hoort allemaal bij het verwerken. Komt vanzelf goed: gewoon laten gaan, alhoewel ik me kan voorstellen dat je jezelf een enorme muts vindt dan. Past eigenlijk niet bij het stoere redderschap Tong uitsteken Maar ik vind het zóóó passen bij het hele gebeuren !! Ja