Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:18

Maar dan snap ik niet waarom je ze in Hedel moet verkopen?

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:28

[***] schreef:
Maar dan snap ik niet waarom je ze in Hedel moet verkopen?


Waarom niet? Een hoop vraag en aanbod bij elkaar!

Was maandag mijn eerste keer in Hedel maar ik vond het opvallend hoeveel goede paarden er stonden!
Veel met goed papier, stamboek en veel echte fokkers.
Zelfs stermerries en goedgekeurde dekhengsten gezien!
Heb echt genoeg leuke 2- jarige en jonge paarden gezien hoor

Viel me reuze mee aangezien ik alleen Utrecht gewend ben.

Euphorbia
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: kapel-Avezaath

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:46

Ik ben zelf in Hedel geweest en heb er een veulen verkocht. Gewoon een mooi gezond veulen met hele goede papieren! Waarom; omdat we niet altijd alles kunnen houden.
De mensen die roepen dat er bijna geen gezonde paarden staan in hedel weten werkelijk niet waar ze het over hebben, die kunnen er niet geweest zijn dan zouden ze anders praten.

Er gaat zeker een deel naar de slacht, maar dat zijn niet perse gewonde dieren. Zonder Hedel gaan er dagelijks velen paarden naar de slacht in Nederland om wat voor reden danook.
Het is jammer dat maar weinig mensen iets op de markt durven te kopen.
Er staan een groot aantal bekende handelaren die een goede naam hebben, waar je eerlijk een goed jong paard van kunt kopen. De prijzen zijn bedroevend laag. Iets waar je als koper van kunt profiteren.

Het probleem is dat er zo verschrikkelijk veel paarden in Nederland te koop zijn. Kijk maar op internet. Er is zoveel keus, dus lage prijzen. Niet iedereen heeft zin om zn paarden op internet te zetten, en iedere dag "lastige mensen" te ontvangen. De Markt werkt wat directer.
Als je een gereden sportpaard zoekt loop je wel risico op de markt denk ik. Maar jonge paarden, veulens, jaarlingen en tweejarigen. Daar staan echt leuke dieren tussen met prima afstammingen voor spotprijzen! Daar mankeert niets aan die gaan doorgaans weg wegens overcompleet!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:52

Inderdaad; dat idee had ik ook!

Trouwens zie ik in je onderschrift dat je een shet zoekt en in Hedel was je bijna zeker geslaagd hoor! Stonden er vele voor erg weinig geld! Alle soorten, maten, kleuren en leeftijden!

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:43

Wel stom als je je papieren niet in orde heb als je naar zo'n markt gaat.
Het zat er wel heel dik in dat de AID kwam om te pesten.
Ik vind die markten juist wel goed, zouden er eigenlijk meer van moeten zijn, maar dan in utrecht ofzo, lekker centraal, ach en die slachtpaarden, mensen fokken maar wat en dan gaan ze nog zeuren dat er zoveel slacht paarden zijn, nou geloof me sommige zijn beter af dood.

Ania

Berichten: 6108
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:45

nou ja ik was nu voor de 2e keer op de paardenmarkt, en ja er waren enkele zielige gevallen bij. Zo heb ik een dwergfries gezien, een veulen met scheve achterbenen. Of een supermager hoestend veulen, of een veulen met een gapende opgezwollen wond aan zijn achterbeen... Of geschoren faravellaveulentjes die daar stonden te trillen omdat ze geen dekentje ophadden..

Maar van de andere kant, er waren over het algemeen allemaal gewoon geszonde paarden, de meeste waren zo uit de wei geplukt en sommigen niet eens gepoetst, laat staan bekapt. Maar als je daar doorheen kan kijken stonden er veel kwalitatief leuke paarden hoor. En dat gesla met de stok.. De meeste tikken die daar uitgedeeld waren waren terecht of niet hard, alleen om het paard attent te maken.

Het is er erg druk en persoonlijk zou ik nooit mijn paard naar een markt brengen , vooral een veulen niet. Die houden er een trauma aan over volgens mij..
maar het was er echt niet zo slecht als dat het beweerd wordt

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:00

ik vond het ook wel meevallen. wij gingen op de heenweg even langs een handelaar om te helpen met paarden inladen. hij plukte ze van het land en bracht ze daar heen.
zo zag het paard er misschien verwaarloosd uit, maar haal een borstel erover, werk ze manen wat bij en je hebt een heel ander paard.
dat falabella veulentje heb ik ook gezien, die was wel zielig.

knolle_krack

Berichten: 2242
Geregistreerd: 08-08-06
Woonplaats: Sintmaartensbrug

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:27

amondi schreef:
Ik ga toch maar partij voor de Dieren stemmen, zo weinig respect iedere keer weer naar beesten toe, gadver!



GATVER STELLETJE ZIELEE! Boos!

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:37

amondi schreef:
Ik ga toch maar partij voor de Dieren stemmen, zo weinig respect iedere keer weer naar beesten toe, gadver!


Dat was ik al van plan

Dit kan toch niet langer zo Boos!

Groetjes

Lia

Berichten: 119
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: omgeving Nijmegen

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:42

Ik ben afgelopen maandag ook op de paardenmarkt in Hedel geweest. Ik vond dat er op deze markt meer gezondere paarden liepen dan de voorgaande jaren.
Ik kom jaarlijks op veel paardenmarkten, en vindt Hedel een van de betere markten wat betreft aanbod aan mooie paarden en pony´s. Eens in de 2 weken is er een paardenmarktje bij ons in de buurt en daar zijn ze er vaak veel slechter aantoe.
De meeste mensen die op de paardenmarkt lopen waren dit jaar gewoon bezoekers en waar ik me dan altijd aan stoor zijn hun opmerkingen: oh das zielig enz enz. Hoezo zielig? Als mensen er niet tegen kunnen dat paarden aan een touwtje langs elkaar staan en af en toe een klap krijgen om ze allert te maken tja dan moeten ze daar maar niet komen dat is gewoon het leven op de markt.
Ik ga dus graag naar paardenmarkten en koop geregelt wat, en verkoop geregelt wat, maar ik ga me niet druk maken als ik iets verkoop waar het dier dan eindigt (niet dat het mij niet interesseert) want dat schiedt toch niet op.
Paarden en koeien en andere dieren hebben altijd vind ik maar 2 doelen:
dat is als werkdier (rijden, melk, fokkerij)
of voor de vleesindustrie.
En stemmen op de partij van de dieren dat heeft vast ook geen zin, dan moet ik voordat ik een kip slacht dat beest eerst nog verdoven (ja sorry maar dan kan je de kip dus ook niet meer eten)

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:49

knolle_krack schreef:
amondi schreef:
Ik ga toch maar partij voor de Dieren stemmen, zo weinig respect iedere keer weer naar beesten toe, gadver!



GATVER STELLETJE ZIELEE! Boos!


Moderatoropmerking:
Even iets minder reageren mag ook hoor. Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:14

Ania schreef:
Het is er erg druk en persoonlijk zou ik nooit mijn paard naar een markt brengen


Dat zei ik idd ook, maar kan me best voorstellen dat je erheen gaat als je fokt of handelt Ja

Volgend jaar eens ff daar met m'n knollen gaan staan, kijken wat de gek ervoor geeft Haha!
Geintje Knipoog

Anoniem

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:22

NoaC schreef:
Inderdaad; dat idee had ik ook!

Trouwens zie ik in je onderschrift dat je een shet zoekt en in Hedel was je bijna zeker geslaagd hoor! Stonden er vele voor erg weinig geld! Alle soorten, maten, kleuren en leeftijden!


Daar was ik zeker niet geslaagd voor een zwartbonte 1e premie merrie grote maat. Die hoeven namelijk niet gedumpt te worden op de markt, daar is vraag naar.
Ik snap niet waarom mensen alleen maar fokken waar al verschrikkelijk veel van is, zonder papier, mini's, kruising friezen, kruising halflinger, papierloze welshjes... Daar erger ik me nog het meest aan op een paardenmarkt, de markt op zich is niet zo slecht geregeld, maar al die beestjes waar mee geleurd wordt en wat niet verkocht wordt raakt op de vrachtwagen naar het slachthuis. Dan kun je het toch niet serieus leuk vinden om een veulen(s) in de wei te hebben als hobbyfokker!?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:27

Helaas zijn paardenmarkten vrijwel altijd op dagen dat de 'gewone' mens gewoon moet gaan werken.
Ik wil best weer eens gaan kijken, ben wel benieuwd..., maar ga niet alleen, want ik heb dan de neiging om een opknapper mee te nemen!

Mijn pony's gaan ook nooit naar een markt, maar dat is ieders eigen keuze en langleve de luxe van een hobby!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:28

[***] schreef:
NoaC schreef:
Inderdaad; dat idee had ik ook!

Trouwens zie ik in je onderschrift dat je een shet zoekt en in Hedel was je bijna zeker geslaagd hoor! Stonden er vele voor erg weinig geld! Alle soorten, maten, kleuren en leeftijden!


Daar was ik zeker niet geslaagd voor een zwartbonte 1e premie merrie grote maat. Die hoeven namelijk niet gedumpt te worden op de markt, daar is vraag naar.


NoaC en ik hebben 4 jaar geleden een Shet gekocht, dochter van een Kroonmerrie en levenslange goedgekeurde hengst. Die konden we met 3,5 maand bij de fokker halen, anders ging ie de hondenbrokken in.

Dus klopt niet helemaal wat je zegt. Zéker wat betreft Shetten.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:29

haha...die mag je ook naar mij brengen!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:33

Anke schreef:
haha...die mag je ook naar mij brengen!

Pony hebben we inmiddels niet meer Clown

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:49

[***] schreef:
NoaC schreef:
Inderdaad; dat idee had ik ook!

Trouwens zie ik in je onderschrift dat je een shet zoekt en in Hedel was je bijna zeker geslaagd hoor! Stonden er vele voor erg weinig geld! Alle soorten, maten, kleuren en leeftijden!


Daar was ik zeker niet geslaagd voor een zwartbonte 1e premie merrie grote maat. Die hoeven namelijk niet gedumpt te worden op de markt, daar is vraag naar.


FOUT DUS! Haha!
Er stonden erg veel paarden die niet "gedumpt" hoeven te worden en waar vraag naar is.
Van KWPN-ers met goede stamboekpapieren (van jonge dingen tot stermerries) tot Friezen met alle premies die ze maar kunnen krijgen!
Er stond een fokker van Friezen met een stuk of 30 friezen (veel jonge dingen) en die hadden bijna allemaal goede papieren en premies op keuringen! Naar friezen (zeker met zulke afstammingen/premies)is ook behoorlijke vraag!
En ook zat shetten gezien met papieren enz!

Daarnaast ken ik ook een shettenhandelaar (die ook altijd goede beesten fokt) die wat hij niet verkoopt ook naar de markt brengt; heb je ze ook met papieren en premies!

Sorriso

Berichten: 4891
Geregistreerd: 07-08-06

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:53

Hmmm, het blijft een paardenMARKT. Er staat van alles tussen, goede, en minder goede paarden. Ik kijk hier niet raar van op, het blijven grotendeels paardenboeren die hun paarden aanbieden in Hedel... Ligt er net aan watvoor boer je treft!

Caesar
Berichten: 9313
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:04

Deze paarden zijn dan niet in beslag genomen voor verwaarlozing o.i.d, dus het zal allemaal wel meevallen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:10

Sorriso schreef:
Hmmm, het blijft een paardenMARKT. Er staat van alles tussen, goede, en minder goede paarden. Ik kijk hier niet raar van op, het blijven grotendeels paardenboeren die hun paarden aanbieden in Hedel... Ligt er net aan watvoor boer je treft!

Nou, de fokkers en handelsstallen waren niet op 2 handen te tellen hoor! Haha!
Maar inderdaad waren er OOK paarden die je met geld toe nog niet wil hebben.

Anoniem

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:13

NoaC schreef:
FOUT DUS! Haha!
Er stonden erg veel paarden die niet "gedumpt" hoeven te worden en waar vraag naar is.
Van KWPN-ers met goede stamboekpapieren (van jonge dingen tot stermerries) tot Friezen met alle premies die ze maar kunnen krijgen!
Er stond een fokker van Friezen met een stuk of 30 friezen (veel jonge dingen) en die hadden bijna allemaal goede papieren en premies op keuringen! Naar friezen (zeker met zulke afstammingen/premies)is ook behoorlijke vraag!
En ook zat shetten gezien met papieren enz!

Daarnaast ken ik ook een shettenhandelaar (die ook altijd goede beesten fokt) die wat hij niet verkoopt ook naar de markt brengt; heb je ze ook met papieren en premies!


Het punt is niet of het goede of slechte paarden/pony's zijn, maar er zijn er veel teveel van! Dus die stamboekpapieren die je noemt, die zijn gewoon niet goed genoeg. En idd ook shetten genoeg met papieren, maar kleine maat, vosjes, hengstjes. En als er zoveel vraag naar is als jij zegt, waarom wordt dan lang niet alles verkocht en staat marktplaats vol met de shetten en friezen die je net noemt?

Quellian, dat je daar 1 keer mazzel hebt gehad op de markt wil niet zeggen dat het er vol staat met hoogwaardig fokmateriaal.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:24

[***] schreef:
Het punt is niet of het goede of slechte paarden/pony's zijn, maar er zijn er veel teveel van! Dus die stamboekpapieren die je noemt, die zijn gewoon niet goed genoeg. En idd ook shetten genoeg met papieren, maar kleine maat, vosjes, hengstjes. En als er zoveel vraag naar is als jij zegt, waarom wordt dan lang niet alles verkocht en staat marktplaats vol met de shetten en friezen die je net noemt?

Quellian, dat je daar 1 keer mazzel hebt gehad op de markt wil niet zeggen dat het er vol staat met hoogwaardig fokmateriaal.


Onze pony kwam niet van de markt, maar van een fokker. Een GOEDE fokker, die dus ook aan de slacht verkoopt, net zoals dat op de markt gebeurt.

Maar hoe kun je oordelen als je er zelf niet bent geweest? Zoals NoaC al zei: er stonden hele stoeterijen met Friezen. Super-afstammingen en er liepen mensen bij met formulieren vol info over elk paard (afstamming, leeftijd en vraagprijs) en iedereen die interesse had kreeg een kaartje mee van dat bedrijf. En zo stonden er meer fokkerijen en hengstenhouders. Ik denk niet dat die hun naam te grabbel gooien.

Anoniem

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:51

Quellian schreef:
Onze pony kwam niet van de markt, maar van een fokker. Een GOEDE fokker, die dus ook aan de slacht verkoopt, net zoals dat op de markt gebeurt.

Maar hoe kun je oordelen als je er zelf niet bent geweest?


Jij hebt duidelijk een ander idee bij een goede fokker dan ik. En als je niet op de markt gekocht hebt snap ik niet waarom je het in die context noemt.

Ik ben 2 x in Hedel geweest en ook op andere paardenmarkten, en op de moderne paardenmarkt marktplaats.nl kom ik ook regelmatig, dus ik oordeel over iets waar ik bekend mee ben.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Ruim 80 paarden in beslag genomen na paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:55

klinkt een beetje als je fokkerij / bedrijf promoten, zou mooi zijn als een paardenmarkt die nieuwe weg in zou slaan, dan krijgt het een geheel andere betekenis!