Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 02:35

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... e?secId=25
Dagblad van het Noorden


yde - Paardenadvocaat Stephan Wensing uit Roden sleept 't Onderling paardenfonds Vries voor de rechter. Wensing beschuldigt het fonds van illegale praktijken. Advocaat Ludith Haarsma ontkent namens het fonds alles.

Wensing vertegenwoordigt Willem Deknatel uit Yde. Die nam contact op met het fonds toen zijn daar verzekerde paard Ronaldo doodziek was. Door de medicijnen die het dier gebruikte, mocht het niet meer door mensen gegeten worden. Deknatel kreeg de indruk dat het fonds het hier niet zo nauw mee neemt. Hij liet Ronaldo daarom zelf inslapen en afvoeren. Omdat zijn echtgenote Jacomine in het televisieprogramma Kassa dit verhaal vertelde, keert het fonds geen cent uit.

Volgens Wensing laten het paardenfonds Vries en andere verzekeraars doodzieke paarden nog maanden in leven. Als alle medicijnen luit hun lichaam zijn, kunnen ze worden geslacht. De paardenadvocaat noemt dat zeer dieronvriendelijk.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 06:45

daarom heb ik ook besloten geen paarden meer in het fonds te doen zodat jezelf kunt beslissen hoe je paard aan zijn einde komt.

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:44

Ter overdenking:
Over de laatste alinea, dat het betreffende paardenfonds de doodzieke paarden nog maanden in leven zou houden, zodat de medicijnen uit hun lichaam zijn verdwenen en ze alsnog geslacht kunnen worden (voor menselijke consumptie), heb ik zo mijn twijfels. Wij hebben verleden jaar een groot paard van 1.84 laten slachten, dit bracht euro 331 op (sorry voor mijn zakelijkheid).... een paard een paar maanden in leven houden kost al gauw minstens hetzelfde. Lijkt me dat het paardenfonds daar dan flink verlies op moet nemen.
Maar er lopen helaas rare snuiters rond in paardenland...... hoop dus dat dit niet op waarheid berust.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:48

Ik dacht juist dat de slachtprijs van zo'n groot paard minstens €1000,- zou zijn maar daar heb ik me dus lelijk in vergist.
Dan zou het inderdaad een raar verhaal zijn om het paard in leven te laten.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:59

in nederland doen ze die dingen niet. Ik heb het TV programma gezien en het was best aangrijpend.

Hier in nederland doen ze dat ook niet, het paard zou naar belgie gaan en daar geslacht worden, want daar nemen ze het niet zo nauw als in nederland.

Het paard is ondertussen ingeslapen door de dierenarts, en dan zouden ze nog een aantal procent terug krijgen van de verzekering (dit was 40% las ze het paard lieten slachten)

Maar omdat deze vrouw had meegewerkt aan een TV programma, kreeg ze helemaal niks meer.

misssixty

Berichten: 1017
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Haren

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:36

Ik heb t ook gezien en ken deze mensen ook!
Vind het echt vreselijk gemeen van die verzekering dat ze omdat ze op t.v. zijn geweest niets meer uitkeren...

Je moet er toch niet aan denken dat ze je paard met al die medicijnen gaan slachten...
Of dat je je paard laten weer tegen komt...

SK1973
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-01-07

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:13

Er staat ook meer hierover op de website van het tv-programma kassa:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=3137243

Hier kan je ook de beelden bekijken van het programma.

Mijn paarden zijn ook verzekerd, maar dan wel bij een grotere maatschappij, waar je ook je paard weer terug kan kopen. Wij hebben mijn afgekeurde paard vorig jaar teruggekocht voor € 200,- en daarna hem laten inslapen.
Dan weet je tenminste zeker dat er niet mee gezolt wordt.

Maar het is toch te gek voor woorden dat ze een ziek paard een paar maanden in leven houden zodat het daarna geslacht kan worden!!! Boos!

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:36

Echt vreselijk !

Ik krijg hier angst van ! Stel dat er wat met mijn paard gebeurd, zit ik dan ook in die shit ? Ik heb m ook bij een onderling fonds verzekerd, beide trouwens.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:46

Wij hebben onze paarden altijd bij de Eerste Friesche gehad, nu EFO, en als er wat aan de hand was, is er elke keer in overleg een beslissing genomen. Terugkopen is daar een optie van, dan kun je daarna met je paard doen wat je ZELF het beste lijkt.
Het is al erg genoeg voortijdig afscheid te moeten nemen, maar als het gaat zoals het jezelf het beste lijkt, is dat in elk geval iets waar je mee kunt leven.

Jolien87

Berichten: 17500
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:09

Heike schreef:
Volgens Wensing laten het paardenfonds Vries en andere verzekeraars doodzieke paarden nog maanden in leven. Als alle medicijnen luit hun lichaam zijn, kunnen ze worden geslacht. De paardenadvocaat noemt dat zeer dieronvriendelijk.


Pfff jeetje zeg, dus dan moeten die paarden alsnog een paar maanden lijden zonder die medicijnen voordat ze uiteindelijk "toestemming" krijgen om de pijp uit te gaan.
Zijn zij nu de enigen die daar de ironie niet van inzien?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:34

Geen enkele verzekering is voor 100% te vertrouwen. Het gaat verzekeringen altijd om winst, niet meer en niet minder. Je meot daarom zelf heel alert zijn als je een verzekering afsluit.
Ik heb altijd een clausule dat ik zelf mijn paard afvoer gehad bij Interpolis destijds.
Nu ben ik bij een andere maatschappij verzekerd puur en alleen om de ziektekosten. En zal ik dit paard ook weer zelf wegbrengen.
Je kunt er stomweg niet op vertrouwen, helaas maar waar.
Er zijn zat dingen bekend van gerennomeerde maatschappijen die niet door de beugel kunnen maar vaak zijn dat dan "incidenten".

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:41

Ik ben erg benieuwd of heer Wensing zijn stellingen kan bewijzen!

Ik denk dat de rechter zal oordelen dat de verzekeraar wel zal moeten betalen, maar ik denk dat dat zal zijn omdat het gewoon om een gedekt evenement ging. Door het paard in te laten slapen is de verzekeraar niet benadeeld, immers, het paard mocht toch niet geslacht worden wegens het medicijngebruik. Dat de familie Deknatel naar de media is gestapt lijkt mij geen gegronde reden om de claim af te wijzen. Dat lijkt mij persoonlijk meer een verhaal van jij-pest-mij-dus-ik-pest-jou.

Dat deel vind ik eigenlijk ook minder interessant (voor de familie Deknatel natuurlijk wel). Wat ik vooral interessant vind aan deze kwestie is de stelling van de heer Wensing dat de verzekeraar doodzieke paarden nog maanden in leven laat. Mocht dat het geval zijn, dan vind ik dat ronduit schandalig! Maar goed, ik vrees dat dit niet bewezen kan worden. Deknatel "kreeg de indruk" lijkt mij nu niet bepaald een uiting van iemand die ijzersterke bewijzen in handen heeft. Ik heb het vermoeden dat dit een poging van de advocaat op de symphatie van het publiek te winnen is.

Stiekem hoop ik dat het niet bewezen kan worden, want als het wel bewezen kan worden is het dus ook zo en dat zou ik echt vreselijk vinden.....

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:47

Heike schreef:
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drent ... e?secId=25
Dagblad van het Noorden


yde - Paardenadvocaat Stephan Wensing uit Roden sleept 't Onderling paardenfonds Vries voor de rechter. Wensing beschuldigt het fonds van illegale praktijken. Advocaat Ludith Haarsma ontkent namens het fonds alles.

Wensing vertegenwoordigt Willem Deknatel uit Yde. Die nam contact op met het fonds toen zijn daar verzekerde paard Ronaldo doodziek was. Door de medicijnen die het dier gebruikte, mocht het niet meer door mensen gegeten worden. Deknatel kreeg de indruk dat het fonds het hier niet zo nauw mee neemt. Hij liet Ronaldo daarom zelf inslapen en afvoeren. Omdat zijn echtgenote Jacomine in het televisieprogramma Kassa dit verhaal vertelde, keert het fonds geen cent uit.

Volgens Wensing laten het paardenfonds Vries en andere verzekeraars doodzieke paarden nog maanden in leven. Als alle medicijnen luit hun lichaam zijn, kunnen ze worden geslacht. De paardenadvocaat noemt dat zeer dieronvriendelijk.


Goh wat een Overbekend verhaal, ik heb exact hetzelfde meegemaakt hier met de onderlinge paardenfonds, met mijn merrie...!!
Mensen weten niet half wat er bij (zowieso bij onderlinge paardenfonds) verzekeringen allemaal speelt of gebeurd, nou ik wel en ben er dus nu wel helemaal achter.
Mensen kunnen mij pbén als ze wat willen weten of als ze een zelfde iets hebben meegemaakt, mischien kan er iets aan gedaan worden,? Ik zelf denk van niet, de mensen van het fonds regelen dat nu eenmaal zo, ze denken echt niet aan het beestje, maar enkel om er wat aan te verdienen en hoe of wat dat boeit ze ook echt niet...

de echte verzekeringen ( dan heb ik het dus niet meer over onderlinge plaatselijke boeren paardenfonds verzekeringetjes of hoe je die wilt noemen) interpolis of fairmount b.v heb ik helemaal niets over te zeggen, ik heb met beide goede ervaringen, en je kunt zelf de uiteindelijke keuze maken voor je paard hoe het uit zijn lijden wordt verlost mocht dat zo zijn. Bij deze verzekeringen kun je meerdere dingen verzekeren wat betreft je paard. Hierbij had ik met mijn pony destijds ook Ziektekosten voor een groot deel meeverzekerd, en dat is na bezoekjes kliniek utrecht dan ook netjes voor mijn deel uitbetaald.

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:49

Heb die uitzending toen gezien.
Echt belachelijk

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:02

Ik heb ook de uitzending van kassa gezien, echt schandalig hoe dat allemaal afgehandeld wordt. Vooral ook idd het feit dat de paarden naar België gaan en daar alsnog voor consumptie geslacht kunnen worden (was dat trouwens niet nog van die andere vrouw die in dat programma was).

Maar ken de familie Deknatel via via ook, en het is toch ook belachelijk dat ze nu helemaal geen geld meer zouden krijgen omdat ze naar een consumenten programma zijn gestapt...
Idd zoals Roxx zegt; jij-pest-mij-dus-ik-pest-jou

Splash

Berichten: 741
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Alabama (VS)

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:22

Wat een verhaal! Vreselijk!
Ik moet zeggen dat ik alleen maar goed ervaringen heb met zulke onderlinge verzekeringen. Ze keerden altijd uit als er medisch iets was met mijn paarden en toen één van mijn paarden ingeslapen moest worden kreeg ik 80% van haar waarde terug van de verzekering. Maar dat was dan ook een ander verhaal, zij moest terplekke worden ingeslapen door de dierenarts en kon niet meer vervoerd worden.
Maar het kan ook anders. Ik had mijn nichtje deze verzekering aangeraden en zij verzekerde haar paard dus daar. De eerste keer dat er medisch iets was met haar paard weigerden ze om uit te keren om één of andere onbenullige reden. Zo zie je maar, het zijn persoonlijke ervaringen van mensen die een verzekeraar betrouwbaar of onbetrouwbaar maken.
Laatst bijgewerkt door Splash op 25-01-07 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:23

Heb de uitzending ook maar eens bekeken, het is echt te erg voor woorden!

Ik vind het nu gewoon best wel "eng" om mijn paarden nu te gaan verzekeren.

Anoniem

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:01

Mijn paarden zijn niet verzekerd. Ik zou ze toch niet meegeven. Bovendien heb ik geen zin in die rompslomp als ik emotioneel al in de put zit door het overlijden van mijn paard.
En van de premie die je jaarlijks betaald, als je het op zou sparen kan je daar prima een goed paard voor kopen. Je hebt alleen pech als ze gelijk wat overkomt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:11

Het is al jaaaaren bekend dat verzekeringen die de paarden geslacht willen hebben ze komen ophalen en het daarna gokken is wat er mee gebeurt. Zo zijn paarden weer doorverkocht als recreatie paard, paarden geexporteerd naar Italie voor de slacht of belanden op de paardenmarkten. Echt, dit soort praktijken zijn bekend zolang er verzekeringen voor paarden zijn.
Op zich voor bescherming van de consument geen slechte gedachten dat er nu eerst wordt gewacht, ken nu genoeg verzekeringen die paarden nu laten slachten die stijf van de troep staan. En ik kende een paardenslachter waar inderdaad paarden soms maanden op het land stonden alvorens geslacht werden.

Dit is voor mij altijd al een reden geweest een verzekering te kiezen waarbij je je paard terug kan kopen.

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:14

[quote="Eleonoor"]
Het is al jaaaaren bekend dat verzekeringen die de paarden geslacht willen hebben ze komen ophalen en het daarna gokken is wat er mee gebeurt. Zo zijn paarden weer doorverkocht als recreatie paard, paarden geexporteerd naar Italie voor de slacht of belanden op de paardenmarkten. Echt, dit soort praktijken zijn bekend zolang er verzekeringen voor paarden zijn.
Op zich voor bescherming van de consument geen slechte gedachten dat er nu eerst wordt gewacht, ken nu genoeg verzekeringen die paarden nu laten slachten die stijf van de troep staan. En ik kende een paardenslachter waar inderdaad paarden soms maanden op het land stonden alvorens geslacht werden.

Dit is voor mij altijd al een reden geweest een verzekering te kiezen waarbij je je paard terug kan kopen.[/quote]

Dat wil ik dan dus ook!

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:55

ik reed op een paard wat kreupel werd en niet meer beter werd, en die was ook verzekerd dus de verzekering opgebeld enz.
die kwamen langs en de slager kwam ook. na veel gehandel enz. paard uit de box en hij had nog nooit zo kreupel gelopen als toen!! de slager zei direct die gaat met mij mee, nou je kan je het neit voorstellen maar ik was daar blij mee, en waarom! omdat die dan in ieder geval geen pijn meer had, want idd de verzekering mag het paard houden of door verkopen. er mee doen wat ze willen. ik zei ook al het liefst bel ik de slager op in de buurt die we kennen want dan weet je het zeker, maar goed nu wist ik het ook zeker.

Myfairytale
Berichten: 5418
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:08

Sorry niet goed gequote...

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:23

Tha_Niekje schreef:
het is toch ook belachelijk dat ze nu helemaal geen geld meer zouden krijgen omdat ze naar een consumenten programma zijn gestapt...
Idd zoals Roxx zegt; jij-pest-mij-dus-ik-pest-jou


Dat begreep ik ook uit de uitzending. Eerst zouden ze nog 50% oid. krijgen maar door het inschakelen van dat programma krijgen ze niets. Dát mag sowieso niet. Staat dat ook in de voorwaarden? (of was die 50% een coulance vergoeding?).

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:25

Ik heb mijn paard ook bij de onderlinge, niet die in Vries trouwens maar in Annen (in de buurt). Daar vlakbij zit ook een klein slachthuis en ik ken de eigenaar en een vroegere stalgenoot die er al ruim 25 jaar werkt. Mocht het onverhoopt gebeuren dat mijn paard geslacht moet worden dan vertrouw ik erop dat het netjes en meteen gebeurt. En anders ga ik mee naar het slachthuis. Geen onnodig lijden!
Laatst bijgewerkt door flicka op 25-01-07 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

RomyFellow

Berichten: 698
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Paardenfonds Vries voor rechter gedaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:43

Mijn paard heb ik sinds een paar maand ook bij paardenfonds Vries. Heb het verhaal ook al gehoord.
Vind het echt belachelijk, dat het zo is gegaan.
Ook dat ze geen geld krijgen vind ik niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door RomyFellow op 25-01-07 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt