Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 08:02

http://www.horses.nl/rs/appl_php/newssh ... =2&id=5446
horses.nl

Dierenrechten-organisaties in Australië roepen op om wereldwijd druk uit te oefenen op de regering van hun land om te voorkomen dat er massaal brumby’s afgeschoten gaan worden. Brumby’s zijn de wilde paarden van Australië en in bepaalde gebieden, met name in Queensland en het Northern Territory, lopen er te veel. In november vorig jaar zouden er in Queensland 200 worden afgeschoten vanuit helikopters, maar dat plan verdween in de ijskast nadat er veel ophef over ontstond.

Afbeelding
foto: www.sjoert.com
Lees hier meer.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:53

Ik begrijp goed dat er een overschot aan paarden is, ik hoop dat ze er samen uitkomen en de paarden ergens anders uitgezet kunnen worden.

_Dniesjj_

Berichten: 288
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: AmeronguuHH

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:45

afschieten vind ik geen oplossing.. zoek dan een nieuw plekje voor ze, maar mensen zijn daar weer te lui voor afschieten is veel makkelijker.. kan ik zo boos om worden!! hoop dat ze eruit komen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:48

Mijn mening ook Ja
Vangen en ergens anders een groep uitzetten waar wel nog ruimte is Ja

Daantje

Berichten: 4290
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: *My own little dreamworld*

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:52

jeetje mina, als er ergens teveel zijn kijk je toch gewoon of ze ergens anders terecht kunnen!
vind het zeer zielig dat je ze dan gaat afschieten...

8nnemiek

Berichten: 43484
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:54

Vind ik ook. Ergens anders uitzetten, of anders een aantal jonge paarden weghalen en inrijden, zou dat geen mogelijkheid zijn?

Ik vind het ook belachelijk om zomaar dieren af te schieten omdat er teveel zijn..
Gebeurt hetzelfde hier in Nederland, maar dan met herten en zwijnen.. Die kunnen ze ook net zo goed ergens anders uitzetten.

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:58

Ze mogen er wel een paar bij mij in de tuin zetten Haha!

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:00

Wat is hier belachelijk aan? In hoeverre is het eerlijk om een paard dat zijn hele leven in het wild geleefd heeft te gaan verkassen, of te beleren. Dat is zeer stressvol voor zo'n paard, en imo niet eerlijk. Een paard dat gewoon zijn hele leven in het wild heeft kunnen lopen, heeft volgens mij een super leven gehad en ik denk dat het beter is om hem dan gewoon af te schieten zodat de rest van de populatie goed in stand kan worden gehouden dan ze te gaan verkassen.

En is er überhaut wel plek voor deze paarden om ze ergens anders onder te brengen waar ze nog aan hun natuurlijke behoeftes kunnen voldoen? Vergeet niet dat dit niet onze huis tuin en keuken paardjes zijn, en ik ben er van overtuigt dat je deze paarden niet gelukkig maakt door ze op te sluiten en er een zadel op te leggen. En een ander natuurgebied is vaak weer totaal anders qua leefomstandigheden, en of ze het daar zullen overleven?

8nnemiek

Berichten: 43484
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:03

MysticTinker schreef:
een aantal jonge paarden weghalen en inrijden

Veulens dus Knipoog

Wordt dat niet ook in Amerika zo gedaan? Dat de wilde paarden worden ingereden?

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:04

Nog erger dus, veulens weghalen bij hun moeders om ze vervolgens ergens op te sluiten. Het boeit me niet of ze dat in Amerika ook doen, ik vind het niet kunnen

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:29

ik ben het met Viscoti eens, ergens andens wordt het echt niet leuker voor ze. Ze kunnen beter zorgen dat er niet meer te veel komen in het vervolg. En ja nu mischien toch wel laten afmaken.
Trouwens in Nedeland worden er toch ook gewoon paarden afgemaakt is dat zoveel anders dan??

Roihi

Berichten: 2910
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:34

ik ben het eigenlijk ook wel met Visconti eens...

kunnen ze de jonge hengsten er niet uithalen, castreren en opnieuw uitzetten? of is dat idee iets te gek?

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:40

wirobelgje vindt het eigelijk wel een goed idee hoor

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:01

idd castreren en dan weer uitzetten Lachen Want dit slaat echt nergens op! Er zijn dan wel veel paarden en daar moeten ze dan wat aan doen maar er komen ook elke dag kei veel mensen bij, en dat vinden ze ok Clown
Maarja ik hoop dat ze een oplossing vinden Lachen

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:07

Ik vind dat afschieten toch wat te barbaars hoor aangezien ze zomaar in het rond schieten en er dan gewoon paarden geraakt worden en daardoor zullen er dus veel lijden. Er zijn trouwens toch ook te veel mensen, woorden wij afgeschoten?! Ze kunnen zich misschien beter afvragen hoe het komt dat er te veel zijn, ze kunnen er misschien wel andere wilde dieren vrijlaten (natuurlijke vijand)?

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:09

Ja castreren maar dan verliezen ze wel hun functie in de groep en ik weet niet hoe het dan zit.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:12

MiJn_PaArDjE schreef:
Ik vind dat afschieten toch wat te barbaars hoor aangezien ze zomaar in het rond schieten en er dan gewoon paarden geraakt worden en daardoor zullen er dus veel lijden. Er zijn trouwens toch ook te veel mensen, woorden wij afgeschoten?! Ze kunnen zich misschien beter afvragen hoe het komt dat er te veel zijn, ze kunnen er misschien wel andere wilde dieren vrijlaten (natuurlijke vijand)?


Idd stel dat ze een moeder doodschieten of een veulentje. Vind dat echt niet kunnen hoor. En idd er zijn ook kei veel mensen en wij worden toch ook niet doodgeschoten!

MiJn_PaArDjE schreef:
Ja castreren maar dan verliezen ze wel hun functie in de groep en ik weet niet hoe het dan zit.


Hmm dat kan.. maja beter lekker in het wild kunnen leven zonder veulens krijgen dan worden afgeschoten door mensen.
En echte wilde hengsten blijven wel hengste gedrag tonen Lachen Ik denk wel dat je dan een paar hengsten moet laten... dat er
elk jaar een paar veulens geboren worden Tong uitsteken

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:20


smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:27

Ik denk dat crastreren niet de juiste oplossing is. Een gecrastreerde hengst verliest zijn functie in de kudde, namelijk zichzelf voor te planten. Wat als gevolg zal hebben dat een andere hengst al snel deze functie opzich zal nemen en de gecrastreerde hengst weg zal jagen. De gecrasteerde hengst komt terecht in een zogenaamde bachelorkudde, een kudde met voornamelijk zwakkere of jonge hengsten. Maar wat is er nu berijkt? Want er vind nog steeds voortplanting plaats, alleen nu door een andere hengst. Een hengst die voorheen waarschijnlijk uit diezelfde bachelor kudde kwam, dus eigenlijk zijn ze alleen maar van plek gewisseld.

Behalve dat het onnodige geldverspilling is zal het ook niet goed zijn voor het paardenras zelf. Want normaal gesproken zal de sterkste hengst zich voortplanten, maar als je die gaat crastreren word zijn plek opgevolgd door de 2 na sterkste hengst. Als je dit proces even doorzet zal het ras uiteindelijk zo verzwakken dat we straks helemaal geen last meer van ze zullen hebben (lees: uitgestorven)

@Sorro: Ik denk dat zulke site's weinig toevoeging geven, ik twijfel altijd zeer aan de betrouwbaarheid van zulke site's. Daarnaast lijkt het me voorzich spreken dat het afschieten met beleid moet gebeuren en dus ook niet vanuit helicopters maar gewoon vanauit de rust.

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:27

Idd als ze een veulen of moeder doodschieten of raken zoals op bovenstaande link. Wat gruwelijk, die arme dieren!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:43

een ander tehuis of andere plek zou natuurlijk ideaal zijn, echter, ik weet niet of dat haalbaar is (heb het artikel niet gelezen)

echter, iedereen roept hier dat afschieten zielig is. als er geen andere oplossing mogelijk is... lijkt met mij netter om de dieren af te schieten, dan om ze te laten verhongeren... als ze met teveel zijn gaan ze toch wel dood... maar dan een stuk langzamer.

afschieten moet dan trouwens wel goed gebeuren trouwens. niet zomaar als een wilde in het rond gaan schieten.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:48

Nou India is ook overbevolkt wanneer beginnen we dan met mensen afschieten ? Dan krijgen deze paardjes nog een kans.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:56

@ Visconti: Schieten vanuit rust? Lijkt me niet echt rustig Clown
Nee schieten is echt niet de beste oplossing. Ik zou het veel beter vinden als ze gewoon echt in het wild mochten leven met andere dieren. Zonder van die mensen om hun heen die ze neerschieten en tegelijke tijd ook weer beschermen van andere
dieren :S

Edding3000
Berichten: 413
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Nieuw Vossemeer

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:01

jesus christus. stelletje boomknuffelaars.
je moet de populatie toch in stand houden. als er een overschot is: afschieten.
dat gebeurd met maar zat beesten, en met paarden moet het ook gewoon kunnden

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:07