Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:04

aartlover schreef:
Idd maar waarom zoeken ze een oplossing? Om te zorgen dat ze niet dood gaan Lachen Maar met wat voor oplossing komen ze dan!? Neerschieten Clown Zelf vind ik dat je dan niet eens aan neerschieten mag denken!

We kunnen de paarden ook gewoon laten lopen, uiteindelijk zullen er toch een hele boel sterven van de honger dus dan lost het zichzelf weer op. Echt diervriendelijk is het niet en je hebt de kans dat het ras zo verzwakt daardoor word dat er meer doodgaan dan eigenlijk de bedoeling is. En voordat het zover is word eerst het hele natuurgebeid vernield en moeten er nog veel meer dieren sterven en sterven er misschien wel andere diersoorten uit.

Het feit is dat de Brumbies geen natuurlijke vijanden meer heeft en daardoor zal dit een steeds voorkomend probleem blijven, gezien het de mensen hun schuld is dat de paarden er in eerste instantie zijn en het is ook de schuld van de mens dat er nu te weinig leefomgeving is voor deze paarden. Vind ik dat de mens de verantwoordelijkheid opzich moet nemen om de functie te vervullen als "vijand".

Het is hard en oneerlijk maar zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar, en ondanks dat er zo veel opties in dit topic voorbij zijn gekomen zie ik geen één optie die werklijk goed uitvoerbaar is en als oplossing voor dit probleem zou zijn. Vergeet niet dat dit wilde paarden zijn, ondanks dat het gedrag van onze paarden veel overeenstemming heeft met deze paarden zijn er toch verschillen die het gewoon erg moeilijk maken. Bijvoorbeeld de claustrofobie van een paard, elk paard heeft dit van nature en onze paarden komen daar snel overheen omdat ze vaak al vroeg een stal zien (worden er vaak zelfs in geboren) maar voor een wild paard is dit totaal iets anders. De stress die alleen al een stal met zich mee zal brengen, en dan spreken we over een stal en nog niets eens over het beleren, castreren of wat dan ook.

Daarnaast heb je nog veel praktischere dingen, wie gaat het allemaal betalen? Vergeet niet dat dit proces niet zomaar verholpen is. Dit zal een langdurige (misschien wel eeuwig durend) probleem zijn. Crasteren is erg duur, en je moet ook net maar lui vinden die berijd zijn wilde paarden te willen temmen en is er überhaut wel markt voor deze paarden om ze goed te verkopen na al de energie die er ingestoken moet worden?

Daarnaast moet je je afvragen in hoeverre het leven er beter op zal worden voor hen, zou het niet prettiger zijn als het gewoon met één kogel was afgelopen inplaats van al dat gestress.

Citaat:
wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven???

Weet je waarom de mens alles verwoest? Omdat we zo ver van de natuur staan dat we onze eigen ware aard niet meer kunnen zien. We zijn van ons zelf roofdieren, moordenaars als je het zo wil noemen. De natuur heeft ons dus wel het recht gegeven om andere dieren te vermoorden. Hoe hard het ook klinkt, dit zijn gewoon de feiten. Je kunt dit halstarrig ontkennen en de wereld nog meer naar de kloten helpen of je kun je aard accepteren en er nog wat van proberen te maken.

nog even over het uitzetten: zoals ik hierboven al heb vermeld hebben de brumbies geen natuurlijke vijanden meer en zullen ze zich in andere gebieden net zo explosief uitbreiden waardoor het probleem alleen maar erger word.

*pff wat een tekst Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:38

blosbokker schreef:
Waarom moet de mens zich er weer eens mee bemoeien? Als ze echt met teveel zijn dan gaan ze vanzelf wel dood hoor, dat heet de natuur. Laat ze die beesten lekker met rust laten en op elkaar gaan schieten, want het enige overschot in mijn ogen is de mens. Als er daar nou eens wat minder van zouden komen houden de paarden wat meer leefgebied over en kunnen ze gewoon leven.



Wat een diervriendelijke oplossing!!! Clown


Ja, nou dan zorg jij ervoor dat je geen kinderen neemt, misschien een paar afschieten??

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:23

Babeth schreef:
blosbokker schreef:
Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.

Jah maar wat wel vergeten wordt, is dat de mens voorgaat. Dat is nu eenmaal zo. Mensen breiden sneller uit dan welk ander diersoort dan ook. De mens is in de meerderheid en de natuur kan nu ook niet meer zonder de mens. Dat is gewoon een feit. Door alles wat de mensen al hebben aangericht is niet meer terug te draaien. De mens gaat nou eenmaal voor. Over paarden wordt altijd meteen ene probleem gemaakt, maar over andere dieren of zelfs dieren die op uitsterven staan, wordt minder moeilijk over gedaan. Echt, er zijn gewoon teveel paarden. Dit is gewoon de beste oplossing. Denk je dat hier niet over nagedacht is? Dat hebben ze echt wel gedaan. Ik weet zeker dat ze alle andere oplossingen ook bekeken hebben.

Dat de mens voorgaat vind ik ook belachelijk, we moeten deze aardbol samen delen en de mens moet wat minder toenemen in populatie, dan zou het goedkomen hoor. De natuur kan ook prima zonder de mens, als wij nu ineens allemaal tegelijk zouden doodgaan zou de natuur zich eindelijk kunnen herstellen daar heeft ze ons niet voor nodig. En ik maak niet alleen over paarden een probleem maar over ALLE dieren, ik vind het voor elke diersoort erg. En dit is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing en niet de beste, ik vind dat ze zich er niet mee moeten bemoeien. Knipoog

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:26

Afschieten lijkt mij ook de beste oplossing. Dood is dood, en dan blijft veel van die paarden een lijdensweg bespaard. Het zijn wilde dieren, niet geschikt voor iedere manegeruiter die er weleens eentje wil redden.
Wat met Amerikaanse mustangs gebeurt is ook niet altijd mooi, ze staan met zijn allen te wachten in corals tot iemand ze eens wil.

Dat de natuur niet zonder mensen kan is pas echt een arrogante gedachte. Haha!
Wij kunnen niet zonder de natuur.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:00

blosbokker schreef:
Dat de mens voorgaat vind ik ook belachelijk, we moeten deze aardbol samen delen en de mens moet wat minder toenemen in populatie, dan zou het goedkomen hoor. De natuur kan ook prima zonder de mens, als wij nu ineens allemaal tegelijk zouden doodgaan zou de natuur zich eindelijk kunnen herstellen daar heeft ze ons niet voor nodig. En ik maak niet alleen over paarden een probleem maar over ALLE dieren, ik vind het voor elke diersoort erg. En dit is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing en niet de beste, ik vind dat ze zich er niet mee moeten bemoeien. Knipoog

Ja, maar dit is nou eenmaal hoe het is gelopen in deze wereld. Terugdraaien kan niet meer.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:01

randalinpony schreef:
Dat de natuur niet zonder mensen kan is pas echt een arrogante gedachte. Haha!
Wij kunnen niet zonder de natuur.

Ja maar zeg nou eens eerlijk, door alles wat wij (mensen) al hebben aangericht in de natuur is niet meer terug te draaien. Als we nu alles aan de natuur over zouden laten, zou het niet goedkomen. Als wij niet zoveel schade hadden aangericht was het nog op te lossen door de natuur zelf. Nu lukt dat gewoon niet meer.

Wishful

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:39

Citaat:
nog even over het uitzetten: zoals ik hierboven al heb vermeld hebben de brumbies geen natuurlijke vijanden meer en zullen ze zich in andere gebieden net zo explosief uitbreiden waardoor het probleem alleen maar erger word.


Precies! De brumby (verwilderd paard) is geen inheemse diersoort in Australië, net als bijvoorbeeld het wilde konijn en het wilde varken. Ze hebben op dit continent nooit natuurlijke vijanden gehad, er leven immers geen roofdieren die groot genoeg zijn om ze te kunnen doden en opeten, een enkele krokodil daargelaten. De brumbypopulatie wordt dus door niemand anders dan de mens binnen de perken gehouden. Mensen hebben ze daar gebracht en mensen zullen de populatie moeten 'managen'. Net als het konijn en het varken vernietigen ze het leefgebied van de wél inheemse dier- en plantensoorten, wat ook weer grote gevolgen heeft voor het landschap zelf. Alleen om die reden al wil je ze niet verplaatsen naar (nog meer) andere leefgebieden, waar ze zich vervolgens wederom zullen vermenigvuldigen.

Wat denk je dat er gebeurt met konijnen en wilde varkens in Australië?

Ook met de brumbies moet dus wel degelijk iets gebeuren. Afschieten heeft alleen zin als je vervolgens ook maatregelen neemt om nieuwe uitbreiding en verspreiding van de kuddes tegen te gaan. Gedeeltelijke of gehele geboortebeperking dus Knipoog. En beperking van het leefgebied van de overgebleven dieren. Maar dat heeft heel wat voeten in de aarde Knipoog .

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:50

Sjoert dat op die foto? Zijn dat nou brumby´s? Clown

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:32

Is het idee van de Dulmeners ook niet ongeveer zo?
De hengsten worden gevangen, gecastreerd of verkocht.
Als het maar op jonge leeftijd gebeurt is dit misschien een oplossing.
Op afschieten komt natuurlijk altijd commentaar!

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:01

Ik verbaas me wel over sommige reacties in dit topic. Clown Ik lees dat sommigen liever hebben dat de kuddes met rust gelaten worden, zodat ze uiteindelijk verhongeren door een gebrek aan voedsel, dan dat ze worden afgeschoten, omdat dat zogenaamd 'barbaars' is. Wil ik toch even zeggen dat ik 10x liever wordt neergeknald (als ik toch zou moeten sterven) dan uiteindelijk aan een hongerdood ten onder gaan.
Als het afschieten met een goed beleid wordt uitgevoerd ben ik er dan ook niet tegen, want het is gewoon een feit dat de mens hier voor moet zorgen, daar zij er ook voor heeft gezorgd dat deze paarden hier en nu zo leven en geen natuurlijke vijand hebben.

Het liefst zou ik natuurlijk zien dat de geboortebeperking geregeld zou worden door een natuurlijke vijand zoals een roofdier, maar ik weet verder niet of dat verstandig is en mogelijk.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:02

Sander_ schreef:
Ik verbaas me wel over sommige reacties in dit topic. Clown Ik lees dat sommigen liever hebben dat de kuddes met rust gelaten worden, zodat ze uiteindelijk verhongeren door een gebrek aan voedsel, dan dat ze worden afgeschoten, omdat dat zogenaamd 'barbaars' is. Wil ik toch even zeggen dat ik 10x liever wordt neergeknald (als ik toch zou moeten sterven) dan uiteindelijk aan een hongerdood ten onder gaan.
Als het afschieten met een goed beleid wordt uitgevoerd ben ik er dan ook niet tegen, want het is gewoon een feit dat de mens hier voor moet zorgen, daar zij er ook voor heeft gezorgd dat deze paarden hier en nu zo leven en geen natuurlijke vijand hebben.

Het liefst zou ik natuurlijk zien dat de geboortebeperking geregeld zou worden door een natuurlijke vijand zoals een roofdier, maar ik weet verder niet of dat verstandig is en mogelijk.


Amen!! Afgod

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:15

traan_beauty schreef:
Sander_ schreef:
Ik verbaas me wel over sommige reacties in dit topic. Clown Ik lees dat sommigen liever hebben dat de kuddes met rust gelaten worden, zodat ze uiteindelijk verhongeren door een gebrek aan voedsel, dan dat ze worden afgeschoten, omdat dat zogenaamd 'barbaars' is. Wil ik toch even zeggen dat ik 10x liever wordt neergeknald (als ik toch zou moeten sterven) dan uiteindelijk aan een hongerdood ten onder gaan.
Als het afschieten met een goed beleid wordt uitgevoerd ben ik er dan ook niet tegen, want het is gewoon een feit dat de mens hier voor moet zorgen, daar zij er ook voor heeft gezorgd dat deze paarden hier en nu zo leven en geen natuurlijke vijand hebben.

Het liefst zou ik natuurlijk zien dat de geboortebeperking geregeld zou worden door een natuurlijke vijand zoals een roofdier, maar ik weet verder niet of dat verstandig is en mogelijk.


Amen!! Afgod


En dan moeten 'wij mensen' zeker even een paar natuurlijke vijanden ergens gaan vangen en die daar gaan uitzetten?? Ik kan me er zo over opwinden dat het al zo ver is gekomen in de wereld dat wij ook nog eens voor 'natuurlijke vijanden' voor die dieren moeten zorgen!! Is geen aanval op jullie hoor maar waarom zouden daar geen natuurlijke vijanden meer voorkomen denken jullie? Waarschijnlijk omdat ze te weinig ruimte overhouden en zijn uitgestorven ofzo. Het is echt vreselijk Huilen

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:34

Idd, ben het eens met blosbokker.
En @randalinpony dood is dood en een lijdensweg bespaard, ik denk verre van bespaard. Heb je niet alles gelezen en gezien?

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: België !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:39

Alhoewel ik nog steeds voorstander ben van het idee om de natuurlijke vijand daar uit te zetten maar weet niet in hoeverre dat te realiseren is.

Wentho

Berichten: 26
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:44

Ze kunnen altijd nog een brumby bij mij in de achtertuin kwijt. Het zijn erg mooie paarden waar ook best wat mee te bereiken is mits natuurlijk van veulen gehouden.

Natuurlijk is dit geen oplossing voor het probleem in Australie. Ik hoop net als alle andere paardenliefhebbers hierboven ook dat er een betere manier gevonden kan worden om deze dieren niet te hoeven euthanaseren. IK ben sowieso TEGEN het euthanaseren van gezonde dieren. Natuurlijk kan dit niet altijd voorkomen worden, helaas. Maar ik hoop dus op een betere oplossing.

De wilde dieren verdwijnen langzaam.......

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:01

Het grootste probleem met natuurlijke vijanden invoeren en uitzetten is dat je het natuurlijk evenwicht vervolgens nog verder kunt verstoren dan dat die al is. de kans is heel groot dat er daardoor weer inheemse diersoorten met uitsterven bedreigd gaan worden. Je moet heel goed weten wat je doet wil je het probleem met natuurlijke vijanden verhelpen. als het mis gaat is het probleem nog groter.

Mischien is gewoon castreren wel niet eens zo'n slecht idee het is mischien duur maar wel een erg vriendelijke oplossing en geen risico's het probleem nog groter te maken.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:06

Hier is al meer dan tien jaar een oplossing voor. Dat heet pzp.
Het is mij volslagen onduidelijk waarom dit niet gebruikt wordt.
In de VS heeft de Humane Society het gewoon zó beschikbaar voor vergelijkbare organisaties. Ik gebruik het ook al járen en heb verschillende verantwoordelijke instanties in Nederland, Australië, Nieuw Zeeland etc. aangeschreven met informatie en onder vermelding van wetenschappelijke bronnen inclusief de juiste contactadressen.
Blijkbaar heeft men andere belangen en wil 'men', inclusief de milieuschreeuwers, het probleem helemaal niet structureel aanpakken.
Ík ben er klaar mee.

HC

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:07

Ik heb een documentaire die over deze ponys gaat, daar werden ze eerst met zn allen opgedreven om ze te bekijken in een kraal. De jonge gezonde paarden werden apart gezet en daar zochten ze een baas voor, moeders met veulens werden weer losgelaten en de zieke en oude paarden werden netjes afgemaakt.

Beestjes zagen er niet uit hoor, ze vinden ook bijna geen voedsel genoeg meer daarom hebben de mensen last van ze omdat ze naar de steden komen om daar voedsel te zoeken.

Het ging eigenlijk over een meisje die er twee kocht om te kijken of ze er rijpaardjes van kon maken, ze had een bekende NH man die haar hielp. Uiteindelijk konden ze wel bereden worden.


Maar doodschieten vanuit een helicopter vind ik niks, het moet wel op een goede manier gebeuren.

Wishful

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:24

blosbokker schreef:
En dan moeten 'wij mensen' zeker even een paar natuurlijke vijanden ergens gaan vangen en die daar gaan uitzetten??


Nee, dat moeten wij mensen zeker niet gaan doen! Dan probeer je het ene probleem op te lossen door er een veel groter probleem bij te creëren. Namelijk de introductie van nóg een uitheemse diersoort, in dit geval zelfs een roofdier. Die waarschijnlijk naast paard ook graag een hapje koala lust. Of wallaby. Of wombat. En dáár was hij niet voor aangesteld Knipoog


Citaat:
Is geen aanval op jullie hoor maar waarom zouden daar geen natuurlijke vijanden meer voorkomen denken jullie? Waarschijnlijk omdat ze te weinig ruimte overhouden en zijn uitgestorven ofzo.


Ze zijn niet uitgestorven, ze zijn daar nooit geweest. Knipoog Je kunt Australië niet vergelijken met bijvoorbeeld Afrika of Amerika, waar van nature verschillende soorten grote roofdieren voorkomen. Australië is een uniek continent, kijk maar naar al die verschillende buideldieren die er leven en die nergens anders voorkomen. Maar van nature zijn er in Australië dus nooit natuurlijke vijanden geweest van brumbies, net zoals er oorspronkelijk geen brumbies waren in Australië.


huertecilla schreef:
Hier is al meer dan tien jaar een oplossing voor. Dat heet pzp.


Wat houdt pzp in?

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:39

PZP is iets waardoor Merries geen veulens meer krijgen zeg maar een soort pil maar dan voor paarden.

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:36

Ik vind dat de mens de consequentie gewoon maar moet ondergaan.
Het is hun eigen schuld dat die brumby's er zijn net zoals de dingo die ook al veel overlast bezorgt.
Door afschieten kom je wel heel gemakkelijk af van je verantwoordelijkheid.

In Nederland heb je de befaamde dartmoor / exmoor en konik kudde's in natuurreservaten lopen deze worden echt niet afgeschoten als daar teveel van komen (zoals eerder beschreven werd in dit toppic)
Wanneer een kudde konik paarden te groot word, worden er een aantal overgezet naar andere gebieden in Nederland maar ook naar gebieden in het buitenland waar wel een natuurlijke vijand is.

Het uitzetten naar een ander gebied is bij overbegrazing een optie alleen is dat uitzetten i.v.m over begrazing voor de Brumby niet zo gemakkelijk als die bij de koniks hier in Nederland.
In heel Australië is namelijk geen enkele natuurlijke vijand te vinden en aangezien het land omgeven is door water zul je al moet denken aan over vliegen of verschepen.
Paarden die in het wild leven en dan opeens gevangen worden om verscheept te worden of over gevlogen moeten worden ondervinden dan heel veel stres.
Om deze paarden dan masaal te gaan verdoven lijkt mij ook geen oplossing.
Het uitzetten naar een ander gebied is daarmee eigenlijk niet haalbaar.

Je komt dan bij een volgende mogelijkheid:
Een reservaat uit zetten waar de paarden kunnen verblijven. (zodat ze niet meer in de gebieden kunnen komen waar de boeren wonen)
1x in het jaar de kudde bij elkaar drijven en een merendeel van de veulens die een half jaar oud zijn bij de kudde weg halen.
Vervolgens de oude en zwakke paarden af laten maken (inslapen)
Zet er mannen neer als Monty Roberts en de veulens zullen eerst een training onder gaan alvorens de veulens een nieuwe eigenaar krijgen.

Het is wel een oplossing waarvan ik vind dat je als mens een betere verantwoordelijkheid neemt dan het gewoon maar afschieten van paarden.
Al zal dat afschieten nog zo selectief gebeuren nog vind ik het een te gemakkelijk manier.

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:42

Illegra de wilde kuddes die bij ons lopen worden niet bij gevoerd en vorige winters zijn er een behoorlijk aantal van de honger gestorven, toen sprak men ook van schande en toen was het argument, natuurlijke selectie, zoals het in het wild gaat.

Dan is kiezen voor afschieten diervriendelijker dan ze te laten verhongeren. Afschieten is dan het nemen van je verantwoordelijkheid.

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:43

Ilegra schreef:
[b]
Zet er mannen neer als Monty Roberts en de veulens zullen eerst een training onder gaan alvorens de veulens een nieuwe eigenaar krijgen..


Effe glimlachen Haha! Haha! Haha! Haha!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:56

Loretta schreef:
PZP is iets waardoor Merries geen veulens meer krijgen zeg maar een soort pil maar dan voor paarden.

...inderdaad, maar dan anders. Het effect is echter geboorteregeling. Pzp is hier speciaal voor ontwikkeld. Het is er al járen, het is beschikbaar, het is bekend. Kortom, alleen onwil is een reden dat het niet gebruikt wordt. Blijkbaar zijn er zwaarwegender belangen dat de kuddes blijven bestaan.

Verder horen paarden noch in Amerika, noch in Australië, noch in Namibië. Het is faunavervalsing en 'oneerlijke' concurrentie voor inheemse diersoorten. Indien milieu- en dierenrechtenorganisaties realistisch zijn, vertegenwoordigen ze op de éérste plaats het habitat en komen ze dús met een structurele oplossing om deze verwilderde paarden die er nu al zijn op een zo humaan mogelijke manier te laten uitsterven. De rest is geneuzel over valse sentimenten.

HC

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:58

Natuurlijk selectie maar dat is dan toch ook de natuur die zijn gang gaat.
Net zoals een leeuw een zebra pakt (erg stresvolle achtervolging en vervolgens een stresvolle ervaring van het gepakt worden en proberen te worstelen om vrij te komen)
Is ook natuurlijke selectie.
Als je tegen natuurlijk selectie bent dan mag je wel de hele aardbol willen veranderen.
Want in het dierenrijk is alles natuurlijke selectie.
Een wolf hongert ook uit als er geen prooien meer zijn dus moet je een wolf maar afschieten omdat natuurlijke selectie niet diervriendelijk is.