Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:00

Dus uit laten hongeren keur je goed?

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:09

Het gaat er niet om of ik iets goed keur maar of je als mens mag of moet ingrijpen op welke manier dan ook.
Natuurlijk ben ik het niet met alles eens maar soms moet je gewoon weg de natuur zijn gang laten gaan.
Want hoe meer wij als mens met al ons bemoeienissen proberen in te grijpen hoe vaker het misloopt.
De natuur red zich zelf heeft dat vroeger ook al jaren gedaan zonder ingrijpen van de mens.
En sinds de mens ingrijpt hoe meer dieren er zijn uitgestorven en aan het uitsterven zijn.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:10

Ilegra schreef:
Het gaat er niet om of ik iets goed keur maar of je als mens mag of moet ingrijpen op welke manier dan ook.
Natuurlijk ben ik het niet met alles eens maar soms moet je gewoon weg de natuur zijn gang laten gaan.
Want hoe meer wij als mens met al ons bemoeienissen proberen in te grijpen hoe vaker het misloopt.
De natuur red zich zelf heeft dat vroeger ook al jaren gedaan zonder ingrijpen van de mens.
En sinds de mens ingrijpt hoe meer dieren er zijn uitgestorven en aan het uitsterven zijn.


hier ben ik het er zooo mee eens! *LOL*

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:14

Als het gebied zich er niet voor leent, dat ze alles kaal grazen zodat andere dieren geen kans meer hebben, ze trekken en komen ook in gebieden waar boeren last van ze hebben. Dan wordt het tijd om in te grijpen.

Konijnen hier hebben ook veel kwaad gesticht, toen ze uit gezet werden, werden ze een plaag.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:25

Dat vind ik dan niet zo erg Tong uitsteken Want wij zijn een plaag voor bijna alle dieren!

MiJn_PaArDjE

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Belgiƫ !

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:33

aartlover schreef:
Dat vind ik dan niet zo erg Tong uitsteken Want wij zijn een plaag voor bijna alle dieren!



Ben ik het volledig mee eens!

Huertecilla

Berichten: 26874
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:43

Ilegra schreef:
Natuurlijk selectie maar dat is dan toch ook de natuur die zijn gang gaat.


Ik begrijp in het geheel niet waar je het over hebt.
Het betreft hier gedomesticeerde paarden in gebieden waar hun wilde voorouders niet voorkwamen. Nee, ook niet in de Amerikas want daar is de natuur ook al 10.000 jaar op de afwezigheid van wilde paarden ingesteld.

Het afschieten van verwilderde gedomesticeerde paarden is het ongedaan maken van een door onszelf gemaakte fout.
Een humaan alternatief is het vaccineren en door niet-voortplanten gewoon van ouderdom te laten uitsterven en het juiste spul ervoor is er gewoon.

Het trieste is dat twee grote belangen deze simpele oplossing tegenhouden.
1. de vleesindustrie
2. fondsenwerving door 'groene' clubs

HC

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:18

Huertecilla schreef:
[paard] schreef:
Natuurlijk selectie maar dat is dan toch ook de natuur die zijn gang gaat.


Ik begrijp in het geheel niet waar je het over hebt.
Het betreft hier gedomesticeerde paarden in gebieden waar hun wilde voorouders niet voorkwamen. Nee, ook niet in de Amerikas want daar is de natuur ook al 10.000 jaar op de afwezigheid van wilde paarden ingesteld.

Het afschieten van verwilderde gedomesticeerde paarden is het ongedaan maken van een door onszelf gemaakte fout.
Een humaan alternatief is het vaccineren en door niet-voortplanten gewoon van ouderdom te laten uitsterven en het juiste spul ervoor is er gewoon.

Het trieste is dat twee grote belangen deze simpele oplossing tegenhouden.
1. de vleesindustrie
2. fondsenwerving door 'groene' clubs

HC


Ik haakte bij die opmerking in op wat Russel op merkte over de konikskudde in Nederland waar men niet bijvoerde en daardoor paarden zijn dood gegaan. Dat is de natuur. Of ben ik nou zo oliedom. Bloos

En dat het hier gaat om verwilderde paarden dat weet ik.
Trouwens de verwilderde paarden van Namibiƫ hebben zich heel mooi aangepast aan de natuur en de natuur heeft daar niks te leiden gehad naar wat ik gelezen heb over deze kudde.
Alleen de allersterkste overleven omdat er schaarste is aan drinkwater en zij hebben dus ook nog te maken met natuurlijke vijanden. Natuurlijke selectie.
Deze kudde is alleen niet te vergelijken met die van Australia omdat bij deze kudde wel natuurlijke vijanden zijn.

Ik vind het afschieten van paarden wel heel gemakkelijk neem dan een betere verantwoordelijkheid voor een probleem dat de mens zelf notabene heeft veroorzaakt.

De optie van jou vind ik tien keer beter dan het afschieten.

zoetiej

Berichten: 801
Geregistreerd: 26-01-06

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:54

Ik vind dat als je ze gaat afschieten, dat je dat op een manier moet zien te doen waardoor ze niet veel pijn hebben. Als je die paarden daar allemaal laat zullen ze verhongeren dus dat is ook geen optie. Maar er staat dat sommige mensen die de paarden afschieten gewoon maar in het rond schieten en dat de paarden dan een langzame of pijnlijke dood kunnen sterfen. Dat is toch ook geen oplossing

madameke

Berichten: 322
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: s-Hertogenbosch

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:15

afschieten vind ik egt verschrikkelijk je zou ook kunnen zeggen dan er te veel mensen op de wereld zijn en dan gaan we elkaar tog ook niet afschieten

finn2003
Berichten: 288
Geregistreerd: 31-05-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:13

als er inderdaad gewoon teveel zijn en ze vreten alles kaal zodat het een woestijn gaat worden, dan is afschieten niet zo'n probleem lijkt mij. Het verplaasten van deze dieren zou misschien humaner zijn, maar is hier wel ruimte voor dan??

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:41

ik dacht altijd dat in het najaar de paarden gevangen werden en de jonge dieren verkocht werden

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:48

Natuurlijke selectie is bij de paarden in australie niet aan de orde.
Ze horen daar niet. Ze maar laten voortwoekeren, heeft tot gevolg dat de oorspronkelijke flora en fauna grote schade leiden. Dat is ook al eerder in de draad gemeld.

En wat is er nu zo erg aan deze dieren opeten?
Ze hebben een prachtleven gehad, nooit rotzooi gegeten... beter vlees vind je nergens.

Sorry. Ik, als exvegetarier, begrijp niets van de weerstand tegen paardenvlees eten. Als je dat zo erg vind, dan ook het vlees van een varken of koe. Als die opgegeten worden zeurt er niemand.

Ik vind afschieten heel wat humaner dan veel andere oplossingen.
Paarden zijn nu eenmaal akelig vruchtbaar, en je zult dus wat moeten doen.
Ze laten voortwoekeren is mooi, maar niet op plaatsen waar inheemse diersoorten ook gras eten, zoals kangaroes.

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:48

en wat schieten ze af.
het is wel zielig om de paarden weg te halen en te beleren maar als er zoveel overschot is lopen er geheid veulens rond en het is voor die veulens ook erg fijn als straks de helft van de moeders is doodgeschoten...

Vertigotje
Berichten: 4
Geregistreerd: 27-02-07

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:11

Kan er niet een gedeelte gevangen worden en verkocht worden? dat heb ik ook wel eens gehoord van een kudde paarden in ... ergens..
maarja die paarden waren allemaal gevangen en werden geveild. het opgehaalde geld werd gebruikt om het gebied te herstellen en te beschermen

xMaaike

Berichten: 22
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:40

laat ze lekker vry rond rennen daaar! dat is hun plekje en Australie is groot genoeg.
Afschieten is afschuwlijk dat vind ik echt niet kunnen! Nors opkijken

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:35

xMaaike schreef:
laat ze lekker vry rond rennen daaar! dat is hun plekje en Australie is groot genoeg.
Afschieten is afschuwlijk dat vind ik echt niet kunnen! Nors opkijken

*LOL*

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:45

Vertigotje schreef:
Kan er niet een gedeelte gevangen worden en verkocht worden? dat heb ik ook wel eens gehoord van een kudde paarden in ... ergens..
maarja die paarden waren allemaal gevangen en werden geveild. het opgehaalde geld werd gebruikt om het gebied te herstellen en te beschermen

Denk je dat je die paarden daar gelukkig mee maakt? Dat vind ik nog erger dan afschieten. Een paard van zijn vrijheid beroven, opsluiten en inrijden. Dan breek je pas de trots van een paard. Nee, dan heb ik liever dat ze afgeschoten worden.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:47

Babeth schreef:
Vertigotje schreef:
Kan er niet een gedeelte gevangen worden en verkocht worden? dat heb ik ook wel eens gehoord van een kudde paarden in ... ergens..
maarja die paarden waren allemaal gevangen en werden geveild. het opgehaalde geld werd gebruikt om het gebied te herstellen en te beschermen

Denk je dat je die paarden daar gelukkig mee maakt? Dat vind ik nog erger dan afschieten. Een paard van zijn vrijheid beroven, opsluiten en inrijden. Dan breek je pas de trots van een paard. Nee, dan heb ik liever dat ze afgeschoten worden.



Idd, dit kan je een paard niet aandoen...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:51

hier hebben we toch ook opfok stallen? Haal die jongkies ertussen uit, maak ze mens tam, rij ze in, en je verdient er nog aan ook Clown

LufPony
Berichten: 580
Geregistreerd: 07-03-07
Woonplaats: Naarden

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:24

WROm sou je die mooie beesten afschieten iik snap nmiet hoor Boos! dan ben je wel een hele erge dieren beul Hamer

maar wij zijn er Om ze tegen te houden Go jij! Go jij! ( hoe weet ik nog ff niet Frusty )
maar komt wel

Xx Sjus kellii

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:37

Monster schreef:
hier hebben we toch ook opfok stallen? Haal die jongkies ertussen uit, maak ze mens tam, rij ze in, en je verdient er nog aan ook Clown


Een wild geboren paard blijft altijd wild. Of ze het leuk zouden vinden om opeens rijpaard te worden lijkt me niet.

xMaaike

Berichten: 22
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Zaandijk

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:30

aartlover schreef:
Monster schreef:
hier hebben we toch ook opfok stallen? Haal die jongkies ertussen uit, maak ze mens tam, rij ze in, en je verdient er nog aan ook Clown


Een wild geboren paard blijft altijd wild. Of ze het leuk zouden vinden om opeens rijpaard te worden lijkt me niet.


nee idd. dat lykt me nou ook niet Knipoog

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:01

LufPony schreef:
WROm sou je die mooie beesten afschieten iik snap nmiet hoor Boos! dan ben je wel een hele erge dieren beul Hamer

maar wij zijn er Om ze tegen te houden Go jij! Go jij! ( hoe weet ik nog ff niet Frusty )
maar komt wel

Xx Sjus kellii

Nou begin eerst maar met normaal nederlands typen. Lachen (ABN)