Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 12:22

appelbolfan schreef:
Er zijn toch ook te veel mensen? Zullen we vanuit een heli Nederland plat schieten? scheelt weer 16 mil.

Dit kan je krom vinden, maar zo zit het wel Knipoog

wat je niet wil wat u geschied, doe dat ook een ander niet Clown


Dus jij wilt graag dat er iemand op je rug gaat zitten met een zadel en op jou gaat rijden? Knipoog (ik ga er tenminste van uit dat je rijdt)
Zullen we nu gewoon met zijn allen ophouden om paarden en mensen te vergelijken?

Daarnaast maakt de bevolking van Nederland niet zo heel veel uit als je kijkt naar de hele wereld. Pak dan gelijk de VS, maken we van heel Noord-Amerika één groot mensloos natuurreservaat voor alle beestjes die elders over zijn. (Hmm, nu ik er over na denk,...)

Ik ga er van uit dat er netjes geschoten wordt. Als je kijkt naar die natuurprogramma's waar ze een neushoorn of zo verdoven schieten ze ook vanuit een helicopter en dat gaat ook netjes raak.
Kijk, ik snap wel dat het een naar bericht is dat wilde paarden afgeschoten worden, maar wat moet je dan doen? Overplaatsen naar een ander gebied is even leuk (als dat al kan), maar dan fokken ze op twee plaatsen door en dan heb je straks in twee gebieden alsnog te veel paarden.
Vangen en africhten van jonge paarden is ook een idee, maar die moet je daarna ook wel weer ergens kunnen plaatsen, hoeveel paarden zijn er nodig? En benadeel je daarmee dan weer niet de paardenfokkers? Zo simpel is het dus allemaal niet.

Kijk, ik vind ook dat de mens een beetje doorgeschoten is en zichzelf beter vind dan hij is. Maar ook daar kan ik niet zo snel een oplossing voor bedenken, behalve het steunen van natuurorganisaties en op de juiste partij stemmen. (en natuurorganisaties hebben vaak ook een bord voor de kop, maar dat is een ander verhaal)

Kortom: ik weet het ook niet.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:07

ik ben het met het schieten eens,
En wat ook al meer is gezegt verplaatsen is niet echt een oplossing en die zoeken we hier toch??
Met verplaatsen verplaats je het probleem ook alleenmaar.
En idd als wij ze niet schieten komt er vanzelf wel een voedsel tekort en zullen ze ook leidend dood moeten gaan.

Ben benieuwd wat de mensen die tegen afschieten zijn DAN de oplossing vinden??
En met afschieten bedoel ik wel de zwakkere dieren niet zomaar om je heen beginnen te schieten.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:24

Fijn dat mensen ook verder lezen dan hun neus lang is.
Afschieten inverband met een uitgehongerde overpolulatie op humane wijze.. ok.

Maar er is/was geen sprake van overpopulatie noch van uitgehongerde paarden.
Ik ga maar " qouten" van die site want verder doorlezen schijnt te veel werk te zijn :

Citaat:
The issue has attracted increasing public criticism in the light of reports that many of the horses had sustained large numbers of bullet wounds to the body, legs and even the rump when marksmen are meant to kill humanely with clean shots to the head.


Citaat:
Section 16 Horses doing very well in much of Australia, including arid and semi-arid regions.

This is true. This is why the brumbies were not in the poor and desperate condition that is claimed later in the report.


Citaat:
Section 35 Compounded by the fires

I have a photo taken just after the cull which shows green grass growing back. It didn’t just start in the weeks following when rain fell.


Citaat:
Section 42 Significant animal welfare concerns in relation to the techniques that were used, despite the involvement of experienced local horsemen and experienced service staff.

This is true but at times the advice of experienced local horsemen wasn’t always taken. Brumbies were dragged behind vehicles on one ocassion against advice given not to do this.

Section 48 The horses were in very poor condition

This is an absolute lie. Also some grass was growing back at the time of the cull.


Citaat:
Section 57 The use of the Incident Controller ( IC ) ensuring that there is effective command and control throughout the activity, and that he ensures that adequate resources are made available for the task at hand.

There definitely were not enough resources to ensure that there were no people/civillians in the park. Australia’s famous Bicentennial ( National )Trail runs through the park. This is one of the many tourism aspects of Australia. And to find two ladies, and on horseback too, in the culling zone is frightening. See also Section 60.

Section 59 After the event it would have been prudent to have informed the RSPCA and have them involved in discussions about the "acute" animal welfare etc.

The fact is that they didn’t plan on being caught. And to not inform the local landowners of such an operation is disgraceful. The local land owners go in there from time to time in search of their straying cattle. I have met a few in there at times. Anyway we know that they could not have informed the local landowners for this operation to go ahead, because if they did then their secret would have been out and no cull like this would have taken place. Section 60 I met this experienced local person mentioned here while I was in the park in December 2000. He was getting his cattle out of the park. He would know this country like the back of his hand. I never advised him of my reason for being in the park. ( I didn’t find out about his involvement in the October slaughter until a few weeks later ). I fished for any comments from him about the October cull. All I got was that he said that the park was miles overstocked with horses. His partner didn’t comment. I found out a few weeks later that his partner was against the cruelty of the slaughter. It really is amazing that our paths crossed. These two horse riders who were camping at Kittys Creek were ladies from New South Wales. This area is where Kittys creek meets the Guy Fawkes River. It is an area of real beauty. They were riding along our famous National Trail.


Bron:http://www.kbrhorse.net/news/brumby01.html

Zo, hier laat ik maar even bij, mensen die het daadwerkelijk de moeite vinden moeten alle 6 pagina`s aan rapporten en documentatie maar zelf gaan lezen.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:18

fiandor schreef:
ik vind ook dat je kunt toch niet kiezen of een paard wel of niet door mag leven? Dat regelt de natuur zelf wel. En dan zullen er helaas paarden dood gaan maar zo is de natuur. En ik vind niet dat wij mensen dat kunnen bepalen!


Idd we spelen beetje voor god Clown



MiJn_PaArDjE schreef:
Maar zomaar wat uit een helikopter in het rond schieten met als motto en doel "iets raken is goed!" Waardoor er dus VELE (echt meer dan je denkt) eindigen als de eerder geplaatste link! Vind ik gewoon barbaars! En wij kennen ze niet maar die paarden kennen elkaar wel, schieten ze inneens naast je je kind/broer/zus/vader/moeder... neer en dit wil zelfs niet zeggen dood! En nee ik ben geen penny of overdreven naturist die geen mugje zal doden maar ik ben ook geen jager!


Idd!

@ cowgirl: De mensen beschermen de brumbie of gewoon het paard ook weer tegen andere dieren dus hoe kunnen ze elkaar dan in stand houden?

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:44

pharagirlke schreef:
Afschieten vind ik ook niet echt een optie. Ik kan de denkwijze ergens wel volgen maar ik betwijfel of het niet diervriendelijker is om veulens (18 maand oude dan) bij hun moeder weg te halen (wat in de westerse bijna elke dag gebeurt dus ga niet zeiken dat het zielig is want jij zit hoogstwaarschijnlijk dagelijks op een knol die bij zijn of haar moeder weg gehaald is Knipoog ) om ze op te leiden tot rijpaarden. Of gewoon gezelschapsdieren oid.

'onze' veulens worden toch ook op drie jaar uit hun kudde weg gerukt als ze van de opfok gehaald worden?


Helemaal mee eens!

Ik ben trouwens niet helemaal tegen het afschieten van ZIEKE en GEWONDE paarden in het wild. Als het maar 'netjes' en 'precies' word gedaan.

Sommige mensen hier praten alsof het een wereldramp is als je de veulens daar weghaalt.. En dat als een paard mocht kiezen hij liever afgeschoten zou worden!!?? Ja, sorry hoor... Nagelbijten / Gniffelen

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:58

Ik snap jullie argumenten van afschieten is niet de optie etc. maar als de populatie uit de hand loopt en ze weer ergens anders uitzet en de populatie daar ook weer te groot wordt en dus op een gegeven moment geen plaats meer is om deze paarden uit te zetten dan is het heel logisch om een aantal wilde paarden af te maken, dit gebeurt trouwens wereldwijd en niet alleen met paarden ook met olifanten in Afrika, er moet ook nog wel plek zijn voor andere dieren om te leven en te eten, ik zie het ook liever anders maar als het niet anders kan dan het ook niet anders. Ik vertrouw erop dat ze verschillende mogelijkheden hebben bekeken ze zullen heus niet zomaar 200 paard afmaken, deze beslissing maken ze alleen als er werkelijk geen andere mogelijkheden zijn!!!!

Anoniem

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:38

Wat ik heb gelezen ergens is dat de alles kaal eten in gebieden waar de boeren al slechte oogsten voor hun zelf hebben. Dan zitten ze soms in gebieden waar er wel degelijk te weinig eten voor ze is, ze blijven dan ook niet in hun "eigen gebieden".

Australie heeft niet overal uitgestrekte groene akkers zoals wij ze kennen. Omdat het paarden zijn raakt iedereen over de zeik, maar er worden vaak genoeg wildstanden uitgedund. Ik geloof dat alleen in Amerika het niet meer kan dat paarden gefokt worden voor consumptie.

Er zitten mooie paarden tussen, blijkt ook een fijn ras te zijn. Wilde paarden kan je niet zomaar even vangen en verplaatsen, moeten dan wel heel wat kms zijn wil je niet dat ze teruggaan naar hun eigen gebied. Hoe ga je dat aanpakken? Beetje penny gedachte.

LiNDz

Berichten: 196
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:48

geef er maar een paar aan mij hoor Lachen

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:52

paarden pakken uit het wild en dan tam maken is ook geen goed idee Nagelbijten / Gniffelen die paarden wonen al heel lang daar in het wild en rijden er wel mensen op brumbies?

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:02

Waarom moet de mens zich er weer eens mee bemoeien? Als ze echt met teveel zijn dan gaan ze vanzelf wel dood hoor, dat heet de natuur. Laat ze die beesten lekker met rust laten en op elkaar gaan schieten, want het enige overschot in mijn ogen is de mens. Als er daar nou eens wat minder van zouden komen houden de paarden wat meer leefgebied over en kunnen ze gewoon leven.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:05

blosbokker schreef:
Waarom moet de mens zich er weer eens mee bemoeien? Als ze echt met teveel zijn dan gaan ze vanzelf wel dood hoor, dat heet de natuur. Laat ze die beesten lekker met rust laten en op elkaar gaan schieten, want het enige overschot in mijn ogen is de mens. Als er daar nou eens wat minder van zouden komen houden de paarden wat meer leefgebied over en kunnen ze gewoon leven.


*LOL*

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:14

blosbokker schreef:
Waarom moet de mens zich er weer eens mee bemoeien? Als ze echt met teveel zijn dan gaan ze vanzelf wel dood hoor, dat heet de natuur. Laat ze die beesten lekker met rust laten en op elkaar gaan schieten, want het enige overschot in mijn ogen is de mens. Als er daar nou eens wat minder van zouden komen houden de paarden wat meer leefgebied over en kunnen ze gewoon leven.


En dan uithongeren omdat er niet genoeg eten is? Sorry, maar de mens moet zich er juist wel mee bemoeien voordat het alleen maar erger word voor die beestjes..

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:25

Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:32

blosbokker schreef:
Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.


idd en niet zoveel meer stad of wat dan ook willen! Ze halen echt alles weg voor meer winkels of parkeerplaatsen... Zelf deze pracht dieren De mens verwoest idd echt alles!

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:34

aartlover schreef:
blosbokker schreef:
Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.


idd en niet zoveel meer stad of wat dan ook willen! Ze halen echt alles weg voor meer winkels of parkeerplaatsen... Zelf deze pracht dieren De mens verwoest idd echt alles!


Fijn dat er meer mensen zijn die dat zien! Wij hebben nu wel genoeg ingepikt vind ik hoor, hopelijk komt de hele mensheid ooit nog tot inzicht en gaan we weer wat meer met respect voor de natuur om.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:37

Hoop ik zeker ook! Vind dat wel veel te veel hebben in gepikt. Boos! Er stond ergens wat dat er ergens wat aan het smelten is.

blosbokker
Berichten: 216
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: rhenen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:41

aartlover schreef:
Hoop ik zeker ook! Vind dat wel veel te veel hebben in gepikt. Boos! Er stond ergens wat dat er ergens wat aan het smelten is.


Ja dat klopt, de ijskappen bij de Noordpool en nog wel meer ijskappen in de wereld.
Nou zal het wel niet zo'n vaart lopen dat de boel gaat overstromen maar het is misschien wel sociaal naar onze volgende generaties toe om daar rekening mee te houden. Je kunt beginnen bij jezelf zeg ik altijd maar! Hopelijk gaat de overheid er wat meer aan doen, benzine vervangen voor water ofzo, maar ja, dat is zo onrealistisch, dat zou helaas nooit gebeuren. Maar we zijn aardig offtopic dus ik ga er niet op door Knipoog

Hoop dat ze de paarden daar laten leven in ieder geval!!

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:43

Jep maar weer ffe ontopic Lachen

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:50

blosbokker schreef:
Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.


Daar heb je wel weer gelijk in..

Maar de mens heeft het ook veroorzaakt dat de paarden daar zijn gekomen! Het is dus weer de mens schuld.. En ja, daar lijden de dieren weer onder Maar je moet toegeven, als je de natuur het nú laat uitzoeken, dan lijden de beesten ook..

Ze moeten maar een diervriendelijke oplossing vinden, want het is ook de mens schuld, niet die van de beestjes

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:07

Idd maar waarom zoeken ze een oplossing? Om te zorgen dat ze niet dood gaan Lachen Maar met wat voor oplossing komen ze dan!? Neerschieten Clown Zelf vind ik dat je dan niet eens aan neerschieten mag denken!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:46

blosbokker schreef:
Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.

Jah maar wat wel vergeten wordt, is dat de mens voorgaat. Dat is nu eenmaal zo. Mensen breiden sneller uit dan welk ander diersoort dan ook. De mens is in de meerderheid en de natuur kan nu ook niet meer zonder de mens. Dat is gewoon een feit. Door alles wat de mensen al hebben aangericht is niet meer terug te draaien. De mens gaat nou eenmaal voor. Over paarden wordt altijd meteen ene probleem gemaakt, maar over andere dieren of zelfs dieren die op uitsterven staan, wordt minder moeilijk over gedaan. Echt, er zijn gewoon teveel paarden. Dit is gewoon de beste oplossing. Denk je dat hier niet over nagedacht is? Dat hebben ze echt wel gedaan. Ik weet zeker dat ze alle andere oplossingen ook bekeken hebben.

amandatjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 25-02-07

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:47

Dierenbeulen daarzo! Boos!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:00

blosbokker schreef:
Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.


hier ben ik het volledig mee eens!
de mens verwoest alles, maar dan ook werkelijk alles...

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:01

griebels schreef:
Mijn mening ook Ja
Vangen en ergens anders een groep uitzetten waar wel nog ruimte is Ja


Helemaal mee eens !
Afschieten is geen optie , dan zitten ze even later weer te klagen dat de Brumby aan het uitsterven is .

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: Angst voor het afschieten van wilde paarden (Australie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:02

LiNdA1986 schreef:
blosbokker schreef:
Het probleem wat de natuur nu heeft, echt ALLES, dus dat de dieren te weinig ruimte hebben, uitsterven van diersoorten en opwarming van de aarde is allemaal de schuld van de mens, en wij zijn de genen die maar groeien in aantal, als de mens nou eens wat minder kinderen zou krijgen, 1 of 2 per gezin dan zou onze populatie weer wat normaler worden en dan zouden de dieren weer hun normale ruimte terug krijgen. Dan hoef je ook geen onschuldige dieren af te schieten, wie ben jij om te bepalen dat die dieren geen recht meer hebben om te leven??? dat is toch te belachelijk voor woorden eigenlijk? Laat de natuur dat zelf uitzoeken, dat gaat al miljoenen jaren goed hoor.


hier ben ik het volledig mee eens!
de mens verwoest alles, maar dan ook werkelijk alles...


Hier ben ik het ook helemaal mee eens !
Zielig eigenlijk ..