Freund te sterk voor Chardon in Wereldbekerfinale

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Freund te sterk voor Chardon in Wereldbekerfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:38

www.knhs.nl

GOTHENBURG (KNHS) - IJsbrand Chardon (Den Hoorn) heeft vanavond in de Wereldbekerfinale vierspannen in Gothenburg zijn meerdere moeten erkennen in de Duitser Michael Freund. In een waanzinnig spannende strijd gaf Chardon alles wat hij had, maar dit bleek net niet genoeg om Freund van zijn vijfde Wereldbekertitel af te houden. Koos de Ronde (Zwartewaal) had een pechballetje en moest evenals vorig jaar genoegen nemen met de vierde plaats.

Chardon moest als tweede van start en zijn resultaat was net voldoende voor een plaats in de winning round, waarvoor ook de Duitsers Christoph Sandmann en Michael Freund zich hadden geplaatst. Chardon trok alle registers open waarna het wachten was op de prestaties van de twee Oosterburen. Sandmann reed een zeer scherpe rit, maar verspeelde een plaats in de top twee door een balletje van de laatste doorgang te tikken. Freund ging vervolgens safe van start maar moest op het laatste moment alles uit de kast halen om Chardon's tijd te verbeteren. Het Scandinavium in de Zweedse havenstad ontplofte bijna toen Freund met slechts 0.6 seconden voorsprong op Chardon de finish passeerde. Een mooiere afsluiting van zijn actieve mencarrière kon de Duitser zich niet wensen en de ontlading was dan ook enorm.

Chardon nam zijn tweede plaats sportief op: "Vanavond hebben we een staaltje topsport van de bovenste plank gezien, het was echt ongelofelijk. Freund reed ijzersterk en ik had in de eerste omloop vandaag dat pechballetje gewoon niet mogen hebben. Maar dat is ook het mooie van de sport. Ik heb er alles aan gedaan om Freund voor te blijven, maar mijn paarden waren gisteren en vandaag in de eerste omloop niet scherp genoeg. In de tweede manche herpakten ze zich, maar toen was het al te laat."
Koos de Ronde twijfelde voor zijn vertrek naar Gothenburg of hij de bonte ruinen in zijn achterspan zou vervangen door twee paarden uit zijn outdoor span, maar besloot uiteindelijk bij zijn oude span te blijven: "Met Charly en Gerrit heb ik nu een fantastisch voorspan. De bonten kunnen goed meekomen, maar kunnen niet harder. Ik heb thuis geoefend met mijn vossen achterin en dat ging heel snel. Maar je moet keuzes maken en ik wilde de vossen sparen voor het outdoor seizoen. Mocht ik me volgend Wereldbekerseizoen weer kwalificeren, dan zal ik de vossen wellicht af en toe ook inzetten."


Uitslag Wereldbekerfinale vierspannen Gothenburg:
1. Michael Freund (Ger) 225.29
2. IJsbrand Chardon (Ned) 225.86
3. Christoph Sandmann (Ger) 227.01
4. Koos de Ronde (Ned) 116.82
5. Tomas Eriksson (Swe) 118.48
6. Jozsef Dobrovitz (Hun) 134.26


Overzicht Wereldbekerwinnaars 2002-2007:
2002: Michael Freund (Ger)
2003: Michael Freund (Ger)
2004: Michael Freund (Ger)
2005: Michael Freund (Ger) and Ijsbrand Chardon (Ned)
2006: Ijsbrand Chardon (Ned)
2007: Michael Freund (Ger)