Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:45

Het is erg naar dat dit gebeurd is, voor alle betrokkenen.

Maar ik vind het ronduit belachelijk dat mensen met een beschuldigende vinger naar de manegehouder durven te wijzen!

Het is een rijschool, geen kindercreche. Ouders moeten zelf maar op hun grut letten in plaats van het overal zomaar rond te laten klieren. In het begin van het topic staat al dat dit kind vaker niet luisterde en dingen deed die niet mocht.

Een kind van 7 hoort al slim genoeg te zijn om te beseffen dat 'nee' ook daadwerkelijk nee betekent, en als bij het kind dit besef ontbreekt dan horen de ouders het niet zonder toezicht rond te laten lopen. Punt.
Natuurlijk, het is afschuwelijk dat het gelijk op deze manier uit de hand loopt, maar! Die ouders waren ook behoorlijk stom bezig en het kind zelf trouwens ook, als het daadwerkelijk meerdere malen gewaarschuwd is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan snel gebeuren, maar dat kind had bij die stapmolen niets te zoeken en er is dus duidelijk onvoldoende toezicht geweest.
De mensen van de manege valt niets te verwijten, die hoeven niet op andermans kinderen te letten.

Ik denk trouwens dat de staleigenaar ook gerechtelijk niet aansprakelijk is, bij een dergelijk bedrijf waar les gegeven wordt en dieren als het ware 'verhuurd' worden, zijn exoneraties in de aansprakelijkheid toegestaan.

Het is wellicht typisch dat er iemand in de motor van de molen verstrikt kon raken, maar zoals anderen voor mij ook al opgemerkt hebbem, bij oudere modellen is de motor niet altijd goed afgesloten.

Wijbrina
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-02-07

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:56

Ik heb gister dit verhaal ook gehoord van iemand welke op die manege gestaan heeft. het is gebeurt op manege hoek van Holland. het jongetje scheen daar inderdaad aan het spelen geweest te zijn en was zo bij de motor gekomen. Hij is tussen de rubbers gekomen met zijn kleding. Hoe het verder afgelopen is dat weet ik niet. Ik hoop natuurlijk dat alles goed komt met hem.
Wat ik wel vind is dat de manegehouder niet verantwoordelijk gehouden kan worden. Op een manege is iedereen zelf verantwoordelijk. Dus ook ouders die (kleine) kinderen meenemen moeten daar zelf op letten. en (kleine) kinderen zien nergens gevaar in, dat is de verantwoording van de ouders. Op mijn vorige manege werden kinderen om 09.00 uur gedump tot 16.00 uur. Vreselijk was dat. Ze rende door de stallen en over het terrein. Luisteren, ho maar. Totdat er 1 een x onder een paard lag, tja toen waren de poppen aan het dansen. De eigenaar van het paard werd gelijk link aangekeken door de ouders want het paard was niet te vertrouwen, het sprong zomaar op kinderen. Dit soort mensen en kinderen horen volgens mij niet op een manege thuis.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:02

rider schreef:
Het is erg naar dat dit gebeurd is, voor alle betrokkenen.

Maar ik vind het ronduit belachelijk dat mensen met een beschuldigende vinger naar de manegehouder durven te wijzen!

Het is een rijschool, geen kindercreche. Ouders moeten zelf maar op hun grut letten in plaats van het overal zomaar rond te laten klieren. In het begin van het topic staat al dat dit kind vaker niet luisterde en dingen deed die niet mocht.

Een kind van 7 hoort al slim genoeg te zijn om te beseffen dat 'nee' ook daadwerkelijk nee betekent, en als bij het kind dit besef ontbreekt dan horen de ouders het niet zonder toezicht rond te laten lopen. Punt.
Natuurlijk, het is afschuwelijk dat het gelijk op deze manier uit de hand loopt, maar! Die ouders waren ook behoorlijk stom bezig en het kind zelf trouwens ook, als het daadwerkelijk meerdere malen gewaarschuwd is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan snel gebeuren, maar dat kind had bij die stapmolen niets te zoeken en er is dus duidelijk onvoldoende toezicht geweest.
De mensen van de manege valt niets te verwijten, die hoeven niet op andermans kinderen te letten.

Ik denk trouwens dat de staleigenaar ook gerechtelijk niet aansprakelijk is, bij een dergelijk bedrijf waar les gegeven wordt en dieren als het ware 'verhuurd' worden, zijn exoneraties in de aansprakelijkheid toegestaan.

Het is wellicht typisch dat er iemand in de motor van de molen verstrikt kon raken, maar zoals anderen voor mij ook al opgemerkt hebbem, bij oudere modellen is de motor niet altijd goed afgesloten.


je hebt helemaal gellijk Ja

waar zouden die ouders het lef vandaan halen om hun aansprakelijk te stellen ? is tog hun kind
vind dat echt belagelijk,



hoe ze het uitleggen is trouwens wel een beetje komisch , na het wassen in de stapmolen Huilen van het lachen maargoed


evengoed veel sterkte voor de jongen

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:36

over landelijk verbod.. ene kant is het goed. Maar een manege is juist voor kindjes om les te krijgen op paarden.
Ik blijf dat uurtje altijd bij mijn kind als ze lses heeft.
Nu hebben wij zelf een eigen pension boederij. Dus mijn kids lopen ook op stal/ Wel asl ik er zelf bij ben./ maar tja.. een manege is juist voor kids die op rijles zitten...

Anoniem

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:56

klopt een manege is idd voor paardrij les
Niet voor gebruik als speeltuin en/of creche

Dat er in die btreffende les op je kind word gelet, uiteraard Ja
Daarbuiten is het weer de ouders zijn/haar taak

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:58

Ah getver. Neefje van kennissen van mij is door de molen gestikt. Hij ging een bal ofzo pakken en op dat moment zette zijn zusje van een jaar of 4 de molen aan. Toen is hij met zijn capuchon vast blijven zitten en is zo eigenlijk gewurgd.
Ongeluk zit in een heel klein hoekje...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:02

runningkawa schreef:
klopt een manege is idd voor paardrij les
Niet voor gebruik als speeltuin en/of creche

Dat er in die btreffende les op je kind word gelet, uiteraard Ja
Daarbuiten is het weer de ouders zijn/haar taak


Inderdaad!

Ik ken manege's waar ouders hun kind 's ochtends vroeg afzetten en eind vd dag weer op komen halen, de manege waar ik werk lopen er idd op zaterdag ook aardig wat leskinderen de hele dag rond, maar die weten erg goed dat ze níet overal aan mogen komen en zeker niet bij de stapmolen mogen spelen! Als ik ze ergens iets zie doen wat niet mag of gevaarlijk is zeg ik er wat van, als ze niet luisteren en het echt bont maken kunnen ze naar huis bellen om opgehaald te worden.

Overigens gaan alle stapmolens die ik ken automatisch uit zodra hij door iets wordt tegengehouden
Veel paarden hadden dat ook snel door en bleven dus stilstaan, vandaar dat er dan op bepaalde vakken stroom moest komen te staan anders stond heel de molen iedere lkeer stil Knipoog
Ken 4 verschillende molens, verschillende fabrikanten en zowel oud als nieuw, alle4 sloegen af als er teveel weerstand op kwam.

Neemt niet weg dat het heel erg is voor het jongetje en de familie, maar de staleigenaar is hier echt niet verantwoordelijk voor!

Anoniem

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:05

Die molens ken ik ook. En 1 molen is echt nog antiek, toen al Lachen
Maar is de weerstand die een paard geeft niet gewoon meer als wat er nu gebeurd is?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:07

Mijn paard beet in de bovenkant en dan sloeg de motor al af, of hij ging heeel langzaam lopen en dan kwam de mat tegen zn kont, ook dan sloeg hij af
Andere molens duurde het wel iets langer bij voor hij afsloeg, al staat ie dan natuurlijk nog niet 123 stil dus denk dat dat ook wel mee gespeeld heeft bij de verwondingen van het jongetje

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:19

Caye schreef:
over landelijk verbod.. ene kant is het goed. Maar een manege is juist voor kindjes om les te krijgen op paarden.
Ik blijf dat uurtje altijd bij mijn kind als ze lses heeft.
Nu hebben wij zelf een eigen pension boederij. Dus mijn kids lopen ook op stal/ Wel asl ik er zelf bij ben./ maar tja.. een manege is juist voor kids die op rijles zitten...



dat ik vroeger nog op de manege zat werden wij altijd met nog 3 andere kinderen naar de les gebracht en gellijk na de les opgehaalt
we bleven daar nooit rondzwerven

taurus
Berichten: 134
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Onder de rook van Assen

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:06

Zooist schreef:
Pellie schreef:
om ongelukken te voorkomen moeten ze een landelijk verbod instellen voor kinderen op maneges etc. dat is de enige manier.


Ik ben VOOR!

Zowel voor de veiligheid van de kinderen als van degenen die serieus met de paarden bezig zijn.

En ouders van kinderen die gedumpt worden moeten ze zelf dumpen, op een vuilstortplaats!
Schandalig, je kiest er toch voor om kinderen te nemen, dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen en niet op een manege dumpen met de gedachte van "hier passen ze er wel op" en zelf lekker boodschappen gaan doen.
Paar centjes in de hand voor wat snoepjes en zo ongevraagd de verantwoordelijkheid uit handen geven. Daar KOTS ik van.....



Wie zegt hier dat dit zo gebeurd is met dit jongetje het is al erg genoeg!!!
Maar een landelijk verbod waar draait het hier nu om,denk ook niet dat het
de bedoeling geweest is om dit jongetje te dumpen en wie zegt dat deze ouders de
verantwoording niet nemen,deze discussie loopt uit de hand.Ik zal niet zeggen dat er
zat ouders zijn die hun kind aan hun lot overlaten en er niet naar om kijken.
Mischien was het wel het zoontje van de manege!Een manege is er grotendeels voor de kids
om de beginselen bij te brengen voor de paardeliefde,kijk dat er mensen zijn die hun kids er maar heen brengen om ervan af te zijn een dag daar ben ik ook tegen...........maar een landelijk verbod is wel heel erg tegenstrijdig.Denk dat er gewoon goede regels moeten zijn dat is er bij ons ook,ookal zijn wij een kleinschalige pensionstal.

afwasborstel

Berichten: 2697
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: in de keuken

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:49

Even voor de duidelijkheid:
Het was geen zoontje van de manege.
Het was een broertje/zoontje van een pensionklant en rijd daar dus zelf niet.

Shimmer
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-03-07

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:55

Ik was erbij .. Boos!

Edit: Niet toen hij ertussen raakte, maar wel 5 minuten daarna.

Alleen z'n zusje van 8 en nog twee kleine jongetjes hebben het écht gezien. Verder niemand.

tientess

Berichten: 91
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:12

ik heb het pas vandaag gehoord.wij hebben daar een huisje en hij is me overbuurjongentje. het is een kleine tred geloof ik waar je zo naar binnen kan lopen.En dat blijkt maar weer.Op de meeste maneges zijn er geen beveiligingen erop. me mond viel letterlijk open toen ik het hoorde.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:14

Ik ben toch echt zelf moeder, maar dit gebeurt overal. Mensen nemen het niet zo nauw. Ik heb niet alleen 1 jongen van 9, maar ken ook de vriendjes en als je weet hoe makkelijk mensen zijn.......
Mijn kind gaat echt al zijn hele leven mee en ben hem echt nog nooit uit het oog verloren. Als je je kind begeleidt en dingen bijbrengt kunnen ze ook dingen leren over alles op stal en met paarden. Ik maak goeie afspraken en hij krijgt steeds een stukje meer wat ie zelf mag met zijn pony. Maar als ik die hele kleintjes zie...... Er wordt ze simpelweg niks bijgebracht en dat is het punt ook!
Maar echt overal zijn mensen makkelijk. Op voetbal weleens 2 ukkies van 3 van de paarkeerplaats gevist. Die zie je echt niet achter je zuto. De ouders reageerde bijna boos. Gevolg dat ik nu denk, mensen zoeken het maar uit, zijn niet mijn kinderen en het is hun eigen schuld. Ook op stal dus.
Ik weet de situatie niet, maar dat het kind daar was alleen en blijkbaar met nog wat jonge kinderen, vind ik dat de eigenaar van de stal, ongeacht de staat nooit aansprakelijk voor mag worden gesteld! Tenzij hij heeft gezegd ga daar maar spelen!

Strepsel
Berichten: 179
Geregistreerd: 14-03-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:17

Ongelooflijk dat zulke dingen gebeuren......
MAar ja, dat jongetje was waarschijnlijk gewoon aan het spelen en ondanks dat hij gewaarschuwd was zag hij toch geen gevaar.......tja, van die ventjes heb je!!
VErvelend voor de familie en naaste omgeving!!!

Ilsje_

Berichten: 4112
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:28

Nou, vroeger toen ik een jaar of 10 was, ging ik dus van een uur of 9, tot 6 naar de manege he, en niet omdat mijn ouders me daar dumpte, maar omdat ik dat wou, samen met mijn broer en zus. maar toen deden we toch geen gevaarlijke dingen, ooit wel op stro geklommen, maar daar houd het bij op. ik hielp daar welles, (ging later ook weg hoor dat helpen Knipoog )

Shimmer
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-03-07

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:34

..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-07 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek verwijderd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:41

Ik zie het en snap het probleem. Maar als dat ding het voor de paarden nog deed en veilig was, snap ik wel dat ie nog draaide. Hij is voor de paarden en het is een hele investering. Dat een kind daar makkelijk bij kan is vervelend, maar in een moment dat ze los rondlopen had er ook iets anders kunnen gebeuren, want ze waren dus zoals ik lees met een groepje kinderen. Die hebben het gezien en geen volwassenen!

En je zal net zien, was het net het zoontje van mensen die normaal echt heel goed opletten. Maar dat gebeurt dus heel vaak echt helemaal niet. En dan vind ik 7 niet eens zo erg klein, ik zie ze van 3 al rondrennen!

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:48

rider schreef:
Het is erg naar dat dit gebeurd is, voor alle betrokkenen.

Maar ik vind het ronduit belachelijk dat mensen met een beschuldigende vinger naar de manegehouder durven te wijzen!

Het is een rijschool, geen kindercreche. Ouders moeten zelf maar op hun grut letten in plaats van het overal zomaar rond te laten klieren. In het begin van het topic staat al dat dit kind vaker niet luisterde en dingen deed die niet mocht.

Een kind van 7 hoort al slim genoeg te zijn om te beseffen dat 'nee' ook daadwerkelijk nee betekent, en als bij het kind dit besef ontbreekt dan horen de ouders het niet zonder toezicht rond te laten lopen. Punt.
Natuurlijk, het is afschuwelijk dat het gelijk op deze manier uit de hand loopt, maar! Die ouders waren ook behoorlijk stom bezig en het kind zelf trouwens ook, als het daadwerkelijk meerdere malen gewaarschuwd is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan snel gebeuren, maar dat kind had bij die stapmolen niets te zoeken en er is dus duidelijk onvoldoende toezicht geweest.
De mensen van de manege valt niets te verwijten, die hoeven niet op andermans kinderen te letten.

Ik denk trouwens dat de staleigenaar ook gerechtelijk niet aansprakelijk is, bij een dergelijk bedrijf waar les gegeven wordt en dieren als het ware 'verhuurd' worden, zijn exoneraties in de aansprakelijkheid toegestaan.

Het is wellicht typisch dat er iemand in de motor van de molen verstrikt kon raken, maar zoals anderen voor mij ook al opgemerkt hebbem, bij oudere modellen is de motor niet altijd goed afgesloten.

Ik ga wel met je mee, maar anderzijds snap ik de reactie van die ouders wel, wat gaat er op dat moment in je hoofd rond? (of bij veel mensen): Iemand moet boeten/Het kan niet de schuld van m'n kind geweest zijn/En men probeert een dader aan te wijzen.. Ik keur hun punt helemaal niet goed, maar vind het wel begrijpelijk.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:49

shimmer weet jij misschien hoe het nu is met het jongetje??

Shimmer
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-03-07

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:52

Nou, wat ik hoor van verhalen is dat hij iets aan z'n hersenen heeft, en dat zijn armen helemaal beschadigd zijn, en dat hij nog steeds aan de beademing ligt.

Maargoed, hij leeft. Maar of dit alles waar is, weet ik niet 100% zeker.

Zoee__

Berichten: 13
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zutphenlandje!

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:04

Wat erg voor dat jongetje..

En ik vind het ook erg van die mensen van de manege !
Toezicht houden op die plek zou heel verstandig zijn ! Pling Echt raar ..

Rachelll

Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:05

tjee das wel heftig zeg Boos!
en dat ie molen nog steeds werkt. is ondertussen al antiek. Boos! is geloof meer dan 20 jaar geleden kado gedaan aan de eigenaar Bloos

hoop dat het jongetje het er goed vanaf brengt Ach gut

Maximrocky

Berichten: 487
Geregistreerd: 18-03-07

Re: Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:08

wat doed dat jochie bij de stap molen dan ??
maar hoop dat goed komt

leuke uitleg over stap molen Tong uitsteken Tong uitsteken