Het wezen van de 'Happy Athlete'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 14:03

http://www.bndestem.nl/sportalgemeen/article1230466.ece
bndestem.nl

Woensdag 21 maart 2007 - PAARDENSPORT - Het plattelandsvolk, zoals ze dat als kind meemaakte, dopte z'n eigen boontjes. Vertrouwd met koeien, varkens, paarden. "Die hoefde je niet te zeggen hoe ze met hun dieren om moesten gaan", stelt bondscoach junioren en young riders Tineke Bartels, zelf ooit deelnemer aan de eerste Indoor Brabant.

Tegenwoordig ziet de 56-jarige mastercoach van NOCNSF, ook tijdens trainingsweken op haar eigen Academy, een heel ander slag mensen op een paard klauteren. "Als je in de stad geboren bent, heb je niet die kennis. Dat verwijt ik die mensen niet. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij een paard."
Toch baart de ontwikkeling zorgen, dat velen niet bezig zijn met goed paardrijden. "Mensen roepen snel: 'Hij zeker een baaldag.' Maar paarden kennen geen baaldag. Misschien is-ie niet lekker."

Lees hier het hele artikel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:08

Goed artikel Ja

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:48

Super dat Tineke zich zo uitgesproken heeft over de 'Happy athlete'! Hopen maar dat veel mensen dat als een voorbeeld zien!

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:11

Ik ben helemaal voor de 'Happy athlete'. Ik vind het stuk ook goed. Ik heb alleen een vraagteken bij de opmerking dat paarden geen baaldag kennen.
Ik ben er helemaal niet voor om paarden menselijke emoties op te plakken, maar volgens mij kan een paard best wel eens niet in zijn hum zitten.
Misschien heeft ie op zijn kop gekregen van de baas in de kudde, of staat er een onbereikbare hengstige merrie naast hem. Misschien niet voldoende afwisseling in het werk. Ik weet niet altijd wat er aan de hand is, maar mijn paard zit heel af en toe wat minder lekker in zijn vel. En dan gaan we wat leuks doen (buitenritje of een paar sprongetjes maken) en dan is het snel genoeg over. Zie ik dit dan verkeerd?

Elisa2

Berichten: 37366
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:36

Mooi zo! Paarden kunnen idd geen baaldag hebben,wel spierpijn of mentaal geen zin door afstomping.Mensen met verder kijken,leren dat paarden alleen reageren op hun omgeving,en dat ze geen dingen "express" doen,maar alleen een reactie op iets geven.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:11

Elisa2 schreef:
Mooi zo! Paarden kunnen idd geen baaldag hebben,wel spierpijn of mentaal geen zin door afstomping.Mensen met verder kijken,leren dat paarden alleen reageren op hun omgeving,en dat ze geen dingen "express" doen,maar alleen een reactie op iets geven.


Situatie X in manege Y

Paard is bang voor jas die over bakrand hangt

instructeur: "Mep hem erlangs, hij schrikt alleen maar om onder het werk uit te komen"

Gestoord

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:53

Vindt het alleen maar logisch klinken wat hier gezegt wordt, maar blijkbaar is het dat voor veel mensen niet.
Vergelijk het met menselijke topatleten, die moeten ook minstens 10 jaar trainen voordat ze fysiek en mentaal de top bereiken, dus waarom zou dat voor paarden anders zijn?

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:36

Elisa2 schreef:
Mooi zo! Paarden kunnen idd geen baaldag hebben,wel spierpijn of mentaal geen zin door afstomping.Mensen met verder kijken,leren dat paarden alleen reageren op hun omgeving,en dat ze geen dingen "express" doen,maar alleen een reactie op iets geven.


Oei, als ik dit goed begrijp dan houdt dat in dat ik ook geen baaldag kan hebben. Moet ik toch mijn vocabulair aanpassen Haha! .
Trouwens, mijn paard reageert de ene dag gevoeliger op aanwijzingen van mij dan de andere dag (= geven van reactie op iets vanuit de omgeving). Komt dat dan niet vanuit zijn eigen 'emotionele' gesteldheid? Als je met dat 'paarden geen dingen expres doen' bedoeld dat een paard niets met voorbedachte rade doet dan deel ik je mening helemaal.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:08

Ik moet zeggen dat ik dit ook een heel erg goed artikel vind. Hier wordt precies beschreven wat ik tegenwoordig toch al best wel vaak zie.

Het moet allemaal snel,snel. Lukt het niet dan komen de hulpmiddelen en lukt het dan nog niet, dan ligt het natuurlijk helemaal aan het paard.

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:06

Arabesk schreef:
Elisa2 schreef:
Mooi zo! Paarden kunnen idd geen baaldag hebben,wel spierpijn of mentaal geen zin door afstomping.Mensen met verder kijken,leren dat paarden alleen reageren op hun omgeving,en dat ze geen dingen "express" doen,maar alleen een reactie op iets geven.


Situatie X in manege Y

Paard is bang voor jas die over bakrand hangt

instructeur: "Mep hem erlangs, hij schrikt alleen maar om onder het werk uit te komen"

Gestoord


Ik heb vaak meegemaakt dat nieuwe (manage)paarden de eerste weken helemaal niet bang zijn van de bakrand. Pas na een paar weken gaan ze dat soort schrikgedrag vertonen. Uit protest, verveling of er is iets anders aan de hand? In ieder geval een teken dat er iets aan de hand is tussen die oren. Vinden ze het werk niet meer interessant? En ja moet de afstomping intreden om een 'betrouwbaar' manegepaard te worden (met die mep). Triest en het lot van velen.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:01

Elisa2 schreef:
Mooi zo! Paarden kunnen idd geen baaldag hebben,wel spierpijn of mentaal geen zin door afstomping.Mensen met verder kijken,leren dat paarden alleen reageren op hun omgeving,en dat ze geen dingen "express" doen,maar alleen een reactie op iets geven.


helemaal mee eens Afgod

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:46

Ik hoop dat hiermee een nieuwe trend gezet gaat worden. Dat mensen gewoon eens gaan luisteren naar wat hun paard probeert te vertellen. Dat ie niet onder het werk probeert uit te komen, maar dat ie het niet snapt, dat het niet goed voelt of dat het nog te moeilijk is om uit te voeren.

En dat je dat dus anders moet gaan oplossen dan met een pak slaag of hulpmiddelen....

komma
Berichten: 47
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:37

Het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden! Helaas komen er steeds meer mensen met paarden.....

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Het wezen van de 'Happy Athlete'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:09

Ja, ik raak regelmatig gefrustreerd over zulke mensen. Die doen een slo om om het paard te leren hoe de aanleuning werkt. Anders snapt ie het niet.... Ik vraag me af wie het dan niet snapt, maar goed.

En laatst op een wedstrijd.... Paard werdt gemept in de inrijd bak, omdat ie in de proef niet wilde aanspringen in galop