Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joedith

Berichten: 81
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Nrd Brabant

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:18

Ik heb mijn bijna 2 jarige hengst ook niet meer samen met zijn maatje in 1 wei..
Zijn maatje is een B pony, hij is er zo lomp mee dat t gewoon niet meer gaat. Nu staan ze langs elkaar dus kunnen ze elkaar nog wel aanraken enz.

Dit gaat veel beter, de pony zit veel lekkerder in zijn vel en mijn toekomstige topper z'n benen worden niet meer aan gort geschopt. Dat deed de pony dus... Zo gauw als hij weer gepakt werd begon hij natuurlijk te slaan. Maar daar gaf mijn hengst niets om. Dus met als gevolg helemaal beschadigde voorbenen (gelukkig alleen z'n vel, maar toch kan niet echt gezond zijn).

1 mei gaat hij weer naar de wei met 5 andere leeftijd genootjes, dan gaat t waarschijnlijk wel beter als hij het op moet nemen tegen iemand van t zelde caliber Lachen

Maar ze kunnen elkaar dus wel aanraken enz. en het gaat nu veel beter zo!!!!

Groetjes Judith

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:23

Citaat:
en hoe begin je eraan om paarden die niet gewend zijn bij elkaar te staan toch bij elkaar te zetten?


Hier wilde ik even op reageren:

Ik had ook een paard dat in een stal was opgegroeid. Hij zou eigenlijk naar de slager gaan maar ik kon hem dus kopen. Ik heb hem eerst een maand in een apart stuk weiland op zo'n 20 meter van mijn merrie gezet. De merrie stond toen nog samen met een paar andere merries. Die afstand heb ik langzaam ingekort tot 4 meter.

Toen op een dag heb ik ze samen in een nieuw stuk wei gegooid (1 merrie en 1 hengst). De eerste dag was er geen enkele reactie. De tweede dag zaten ze elkaar voortdurend uit te dagen (zowel de merrie de hengst uitdagen als omgekeerd). De derde dag was de hengst de merrie aan het uitputten en heb ik ze weer uit elkaar gehaald.

De hengst kende zijn grenzen niet en de merrie liet (figuurlijk) over zich heenlopen. Maar ik liet ze vanaf de derde dag iedere dag even bij elkaar onder toezicht. Ze hebben van elkaar geleerd, de merrie leerde voor zichzelf op te komen en de hengst leerde wat wel en wat niet toelaatbaar is. Ik heb nog een filmpje van de derde dag dat de hengst op volle kracht achter de merrie aanspurt terwijl zij hem met twee hoeven vol in de borst schopt, daarna rent hij op dezelfde snelheid door.

Het is denk ik te vergelijken met iemand die alleen maar vrouwen in burqa heeft gezien en dan opeens op een naaktstrand komt. Dan kan er iets doordraaien waardoor die persoon even alle fatsoen vergeet. Niet omdat naakte mensen nou zo raar zijn, maar omdat die persoon door een raar verleden een beetje geflipt is en niks gewend is.
die hengst had alleen 'vrouwen' achter tralietjes gezien, laat staan dat hij ze ooit had besnuffeld.

Nu hoeft de merrie alleen een beentje lichtjes op te tillen en hij neemt al afstand, hij is zeg maar aan het naaktstrand gewend geraakt en heeft geleerd zich in te houden.

Tegenwoordig staat er ook een gepensioneerde ruin van een pensionklant bij, die heeft een paar maanden op een apart stuk weiland gestaan samen met andere pensionpaarden. Toen die weggingen, stond hij alleen. Ik heb toen overlegd met de klant en die vond het goed als ik ze bij elkaar probeerde te zetten. Dat ging goed.

Maar dat kan niet bij alle ruinen. Deze ruin is superlief, zal nooit mijn hengst uitdagen en gaat meteen opzij als mijn hengst een half oor naar achteren draait. Je hebt ook ruinen die met de merrie gaan flirten. Ik weet niet of dat goed zou gaan. Misschien dat ze snel genoeg leren dat ze dat beter niet kunnen doen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:30

Shanna16 schreef:
Naar elkaar kunnen kijken is voor paarden niet genoeg. De mogelijkheid om te snuffelen, neuzen en masseren is ook erg belangrijk. Paarden hebben behoefte aan fysiek contact. Dit blijkt uit een onderzoek van de Faculteit voor Agrarische wetenschappen in Aarhus (Denemarken).
[...]
Lees hier het hele bericht.


Naar mijn mening is in dat artikel niet onderbouwd waaruit blijkt dat paarden fysiek contact nodig hebben - wat er in besproken wordt is dat paarden fysiek contact sterk prefereren. Dat zijn volgens mij 2 verschillende dingen.

Ik wil geen enkel paard het fysieke contact met andere paarden ontzeggen, en ik ben er echt wel van overtuigd dat lichamelijk contact tussen paarden erg belangrijk is, maar toch denk ik dat dat onderscheid wel gemaakt moet worden.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:10

Onderscheid waartussen dan? Goed kope paarden en dure? Sportpaarden en recreatiepaarden? Denk je niet dat sportpaarden beter presteren als ze een wat normaler leven hebben?

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:15

Ze bedoelt het onderscheid tussen nodig hebben en prefereren. Bijv.: ik heb eten nodig, maar ik prefereer lasagne.

Wat dit onderzoek aantoont, is dat paarden fysiek contact prefereren, maar niet dat ze het nodig hebben, dat is wat ze zegt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:16

ik zou bijna zeggen 'wat een suf onderzoek, iederéén weet toch dat paarden, net als alle mensen en dieren, onderling lichamelijk contact nodig hebben' ?? toch??

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:26

het hangt af van welke inhoud je wil geven aan de uitdrukking 'nodig hebben'
De mens heeft eten nodig maar zonder lasagne gaat hij niet dood. Lasagne zou dan niet 'nodig' zijn.
Het paard gaat niet dood zonder fysiek contact. Ik denk dat zonder de aanwezigheid van een ander paard (en dan heb ik het nog niet over fysiek contact) wel veel paarden verpieteren.

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:33

Mijn paard heeft ook een jaar alleen gestaan. Daarna heb ik hem verhuisd, meteen in een meeeegaaa grote wei in een kudde paarden. Dat ging allemaal goed Lachen Nu heb ik hem weer verhuisd en staan ze 2 aan 2 in de wei.

Hij kon makkelijk alleen staan maar ik merk wel dat hij het veel fijner vind met andere paarden. Hij kroel en speelt lekker en hinniken als z'n maatje even uit rijden gaat Haha!

ifever

Berichten: 1540
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: moordrecht

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:00

het is echt moeilijk, ik ben ook van paarden moeten zoveel mogelijk bij elkaar staan en contact hebben. maar 2 jaar geleden tot en met nu heeft mijn paard ook 'alleen' op de wei gestaan(wel paarden in de wei ernaast)

mijn paard was 2 jaar geleden voledig in elkaar geschopt tot 2 x toe.. waarvan 1 x gebroken been. en wat betekende 1 jaar een 'gewond niks met het paard kunnen doen' paard. na dat gebroken been had ik toch weer geprobeerd haar bij de groep te zetten, maar dit ging wederom fout, ik kan je vertellen je staat met tranen in je ogen... sinds die keer durfde ik het niet meer aan om haar bij paarden te zetten..

maar aangezien mijn paard verlatingsangst heeft en naar paarden toe trekt, vond ik het niet eerlijk tegenover mijn paard... maar ja wat moest ik dan???
me paard altijd kapot laten schoppen? en dierenarts rekeningen waar je echt 'U'tegen zegt? dat kan gewoon niet.

nu ben ik verhuisd met mijn paard en sinds 2 weken heeft ze nieuwe paarden vriendjes! en staat ze mee op de wei. Haha!

je wil niet weten hoe zenuwachtig ik was toen we het gingen proberen... dit was voor mij de laaste poging en die is gelukt! mijn paard is weer helemaal gelukkig! maar god wat vond ik het spannend. Clown mede doordat het 2 jaar geleden omdeze reden bijna 2 x kwijt had kunnen raken..

ik zou het wel goed vinden als dit hier in gesteld worden, als je een groot paard heb kan je er altijd een shetje bij zetten, of iemand die ook maar 1 paard heeft ze bij elkaar stallen zo is iedereen blij!

ik kan je vertellen wat het met mijn paard gedaan heeft om 5 jaar helemaal alleen te staan, daar heeft ze nu verlatingsangst van, dit gaat steeds beter maar ze ging er voor steigeren alles om maar bij paarden in de buurt te blijven..echt sneu gewoon Ach gut

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:03

Ik vind het opzich een goede wet, maar er zullen ook nadelen aan zitten inderdaad.

Wat als er bijvoorbeeld 1 gezin maar 1 paard kan onderhouden?
Dan is zo;n wet erg vervelend.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:04

ifever: Geweldig dat je het toch weer geprobeerd hebt!

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:06

Nerootjeh schreef:
Ik vind het opzich een goede wet, maar er zullen ook nadelen aan zitten inderdaad.

Wat als er bijvoorbeeld 1 gezin maar 1 paard kan onderhouden?
Dan is zo;n wet erg vervelend.


Het gaat er niet om dat ieder 2 paarden moet hebben! Je kunt toch ook een plekje regelen waar het paard bij (of naast) andere paarden kan staan? Of je zoekt iemand die ook maar een paard heeft en die zet je bij de jouwe in de wei? Een shetje is ook niet heel erg duur. Daar moet in de meeste gevallen wel een mouw aan te passen zijn, als men het tenminste echt wil.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:08

ifever schreef:
het is echt moeilijk, ik ben ook van paarden moeten zoveel mogelijk bij elkaar staan en contact hebben. maar 2 jaar geleden tot en met nu heeft mijn paard ook 'alleen' op de wei gestaan(wel paarden in de wei ernaast)


Maar als ze aan die andere paarden kon ruiken, zou dat al volgens het onderzoek goed zijn, dus zo slecht zal die van jou het toch niet gehad hebben!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:08

Klinkt erg interessant, alleen dat wetsontwerp... tja. Ik denk niet dat dat voor iedereen mogelijk is

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:10

SplashIsLief schreef:
Klinkt erg interessant, alleen dat wetsontwerp... tja. Ik denk niet dat dat voor iedereen mogelijk is

Tuurlijk wel, alleen het is altijd een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen! Lachen

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:13

Vind ik niet nina rex, niet iedereen heeft de financiële middelen om 2 paarden te onderhouden

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:15

Dat hoeft toch ook niet

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:18

Shanna16 schreef:
De resultaten van het onderzoek worden wellicht gebruikt om een wetsontwerp in te dienen bij de Deense regering. Het voorstel is om paardenhouders te verplichten minimaal twee paarden te houden, omdat dit beter is voor de sociale contacten.

.

Volgensmij mij wel hoor Lachen

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:26

Onze dieren gaan zoveel mogelijk elke dag in een groep naar buiten en kunnen ook op stal fysiek contact hebben met elkaar.
Ook onze hengst staat op stal naast een ruin, waarmee hij fysiek contact kan hebben en in de wei staat hij naast de merries met een schrikdraadje er tussen. Ze manenkrauwen over de draad heen met elkaar.Al 13 jaar en zonder problemen. Nu is hij in de kudde opgegroeid, terwijl zijn vader er bij liep, dus goed opgevoed.
Sport dieren of niet, dat maakt voorons niets uit.
1 is Z dressuur en een ander Z startgerechtigd, een derde M1.
Al worden ze Grandprix (Bij wijze van spreken) we blijven ze zo houden.
Lekker paard blijven, met alle risico's die daar aan kleven.
Maar volgens mij is het risico op blessures veel groter als dieren dit soort leven niet gewend zijn en dan opeens de vrijheid krijgen of nemen.
Onze 3 merries staan in een groepsbox en eerlijk gezegd, ik zou niet anders meer willen.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:52

karoliena schreef:
Dat hoeft toch ook niet


Ik heb mijn paard thuis staan, maar niet de middelen (tijd o.a.) om een 2e paard zelf te kunnen houden (wel 2 stallen). We hebben altijd een pensionpaard gehad, alleen wegens verhuizing van dit paard nog geen nieuwe. Moet ik dan mijn paard op pension zetten, wat nog duurder is (!) omdat hij gezelschap volgens de wet (dus strafbaar) moet krijgen? Hierbij niet de vraag of ik het wel/niet eens ben, paard heeft het goed, zou het misschien beter hebben met een vriendje, maar staat niet alleen, staat met schapen, ziet van alles en heeft het goed.

Dus in mijn situatie, waar de meeste van dromen om hem thuis te hebben, kan ik dus op zoek gaan naar een nieuwe stal totdat er een pensionpaard gevonden is, volgens de wet? (of bedoel jij het anders?)

Anoniem

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:55

Ik zou er idd een paard bij gooien Ja

Wat ik dus ook gedaan heb toen ik Kawa aan huis kreeg Lachen

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:56

Advertentie zetten voor een nieuw pensionpaard! Dat komt vast wel weer, en even alleen staan zal geen probleem zijn, lijkt mij.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:51

@ RK en VA:

We zijn ook op zoek, dus dat komt ook wel. Alleen stel nu dat ik geen 2e stal had en mijn paard aan huis had... zou ik dus op zoek moeten naar een pensionstal. Vandaar dat ik me even richtte op Karoliena, omdat die aangeeft dat het niet hoeft om 2 paarden te houden, dat een pensionstal al genoeg is. Vandaar Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Fysiek contact noodzakelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:11

Dan hoef je toch niet naar een pensionstal dat zeg ik toch helemaal niet. Ik het dat gezegd omdat er dus een aantal mensen waren die zeiden dat ze te weinig plek hadden om twee paarden te houden.

Jij kan gewoon op zoek naar een stalgenootje, dan is het probleem toch opgelost