Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 06:47

http://www.bndestem.nl/ettenleur/article1310637.ece
bndestem.nl

Tal van regels voor ruiters zijn logisch, maar bij mede-weggebruikers onbekend. Veel automobilisten weten niet dat ruiters op de rijweg moeten rijden, tenzij er een goed berijdbare en brede berm aanwezig is. Ze mogen - levensgevaarlijke uitzonderingssituaties daargelaten - niet op het fietspad of op het voetpad. Ook als iemand een paard aan een leiband meevoert, mag hij niet op het trottoir.

Ruiters moeten gedisciplineerd deelnemen aan het verkeer. Geen walkman op en passende kleding, inclusief de veiligheidscap. Als een groep ruiters oversteekt, gaan de paarden twee-aan-twee naast elkaar staan. Ze steken dus niet over in een lange rij. Dat heeft te maken met het feit dat paarden kuddedieren zijn. Als ze alleen oversteken, zijn ze het gevoel van de kudde kwijt. Zeker als de rijdieren wordt onderbroken doordat ze moeten wachten op passerende auto's, kan dat tot angst bij de dieren leiden omdat het verband van de kudde wegvalt.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:08

Ik ben op de hoogte van de verkeersregels, maar zolan automobilisten te weinig rekening houden met paarden, blijf ik op het fietspad rijden.
Vaak zat wordt er getoeterd of heel kort langs me gereden. Als het echt smal wordt, neem ik wel mijn ruimte zodat auto's wel moeten afremmen.

Anderzijds heb ik ook al meiden gezien die met een mp3-speler op reden Gestoord
Levensgevaarlijk! Ik hoor altijd graag wat er achter me aan komt zodat ik weet wat ik kan verwachten.
Veel automobilisten weten niet hoe een paard kan reageren. Daar zou meer aandacht aan moeten worden besteed. Want die campagne van vorig jaar is niet echt groots geweest.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:40

Het blijft toch vaak een probleem dat sommige mensen die je op de weg tegen komt gewoon niet op de hoogte zijn hoe een paard kan reageren. Maar waar ik me het meest aan erger zijn toch wel de aso's die gewoon alle verkeersregels aan hun laars lappen en veel en veel te hard passeren.

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:50

Inderdaad, en die vlak langs je scheuren en dan nog eens extra gas geven Verward

De automobilisten die met een grote boog om me heen rijden of stoppen voor me, bedank ik altijd vriendelijk. En zo hoop ik dat langzaam meer mensen rekening gaan houden...Maar je zult altijd aso's op de weg houden.

Ik vind dat ook de ruiters zich netjes in het verkeer moeten gedragen zodat we geen ergernis maar begrip kweken bij de automobilisten.

jodie
Berichten: 190
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:53

Ik rij ook niet bij ons op de asfalt wegen. Jones sprong laats bijna op een auto die met 80km voorbij reed. Dat doen we maar niet meer Knipoog vorigjaar reed er een auto tegen mijn voet aan met zijn spiegel!!! ik was echt zo blij dat hij niet naar links sprong maar gewoon recht bleef lopen . Echt sommige mensen Hamer

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:59

Ik heb mijn ruiterbewijs,en weet de regels dus ook uit mijn hoofd,
maar ik rij in sommige situaties toch echt op het trottoir voor mijn eigen veiligheid!
Je hebt van die wegen waar je echt geen kant op kan als ze je voorbij scheuren,(want dat doen ze regelmatig) en dan rij ik liever op de stoep.
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er mensen boos werden op mij omdat ik op de stoep reed,
ze vinden altijd dat ik groot gelijk heb.

Ik snap niet dat sommige automobilisten meer rekening houden met fietsers dan met ruiters.
Ik weet zeker dat als ik op die smalle weg zou FIETSEN,dat ze dan wel met een ruime boog om mij heen zouden rijden,maar zodra ik daar te paard ben,rijden ze de beugels van je voeten.
Ze lijken niet te begrijpen dat een paard en levend wezen is,en dus weg KAN springen,of schrikken en uitwijken.

Ik ben er voor om in het theorie examen voor automobilisten meer aandacht te besteden aan ruiters,en hoe daarmee om te gaan. (afstand houden,toeteren,gas geven enz.)
Zou een hoop leed kunnen voorkomen denk ik.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:01

ik rijd altijd op het fietspad. als die er niet is rijd ik op de weg. maar iig altijd op het stuk waar je als fietser ook zou fietsen. ik wist eerlijk gezegd dus niet dat je op de weg moest rijden. ik ben ook niet van plan dat te gaan doen. veel te drukke weg. met inderdaad vaak aso`s die gaan lopen toeteren, en ze rijden er ook vaak veel te hard. in de berm rijdt ik soms ook. ik wissel het af.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:05

Het zou dus eigenlijkk zo zijn dat ik met paard en al op deze weg zou moeten rijden,en niet op het fietspad...zie je het voor je?????????????????
(aan de juiste kant van de weg dan,nu rij ik tegen het verkeer in.Ik ben de achterste,en ik zit te paard,het meisje voor mij loopt naast haar paard,en aan de andere kant is helemaal geen fietspad,dus ook geen uitwijk mogenlijkheid)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=W37ISYCM

Qimm

Berichten: 15197
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:07

Uh sorry hoor, maar paarden mogen toch helemaal niet in de berm -> vernieling enzo.

Paard op de weg en als dat te gevaarlijk is verhuis ik naar het fietspad (als daar voldoende ruimte is ern niet veel fietsers)

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:09

tsja, ik vind t ook n btje vaag. maarja. volgens die regels moet je paard ook per see een bit in. anders is het niet veilig volgens hun. en mag je niet gehandicapt zijn. hihi. ik zou dus als ik aangehouden wordt een hoop boetes krijgen:

* geen ruiterbewijs (ivm nr 2 Knipoog )
* gehandicapt, dus mag uberhaupt niet paardrijden buiten
* bitloos
* niet op de autoweg rijden, maar op t fietspad

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:12

Het schijnt idd dat je niet zonder bit over straat mag gaan. Ik doe het dus altijd, ook aan de hand, ivm een eventuele verzekeringskwestie...

Ik rij ook altijd tegen het verkeer in, voor mijn eigen veiligheid. En als het me echt te link word, neem ik ook het trotoir of ik wacht op een oprit tot het gevaar weg is.

Qimm

Berichten: 15197
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:15

Marloes_R schreef:
Ik rij ook altijd tegen het verkeer in, voor mijn eigen veiligheid. En als het me echt te link word, neem ik ook het trotoir of ik wacht op een oprit tot het gevaar weg is.


Dat doe je op die fiets/in de auto toch ook niet? Je bent een bestuurder, je hebt de rechten van een bestuurder, gedraag je daar ook naar anders wordt het er echt niet veiliger op.

Chntl_Zrro

Berichten: 272
Geregistreerd: 07-01-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:15

ik rijd altijd op het voetpad of fietspad. Paarden zijn en blijven dieren, kunnen onverwachts opzij springen. als ik op het fietspad rijd en er belt iemand ga ik ook netjes opzij of ik de berm. meestal als ik een pony ook niet vertrouw of dat ie ergens van kan schrikken ga ik ook stil staan tot er geen auto's aankomen, ik bedank ook iedereen die netjes rustig langsrijd of wacht. ik moet er niet aan denken dat er een of andere aso langs komt rijden en dan net je paard ervoor springt . ook als we met een groep buitenrijden en iemand ziet een fietser roept diegene ook altijd '' fietsers ! '' dan gaan we ook netjes aan de kant.

Strawberry_

Berichten: 1069
Geregistreerd: 28-03-07

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:17

Ik moet op het begin wel op het fietspad rijden, aangezien er geen weg is in de buurt waar ik woon. Pas na 10 minuten rijden (stappend) passeer ik de weg Rolleyes

Met bit rij ik ook dus dat is geen probleem Tong uitsteken
De laatste keer merkte ik wel dat brommers/scooters zich tegen ruiters vreemd gedragen. Ik stapte gewoon met m'n paard (fietspad), komt er zo'n brommer/scooter aanrijden en begint hij keihard te toeteren te gebaren dat ik gek ben. Terwijl het de enigste weg is om naar de weg te komen uberhoud. En daarnaast reed ik ook nog in de berm. Ach gut

Edit: Spelfout

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:28

Qimm schreef:
Marloes_R schreef:
Ik rij ook altijd tegen het verkeer in, voor mijn eigen veiligheid. En als het me echt te link word, neem ik ook het trotoir of ik wacht op een oprit tot het gevaar weg is.

Dat doe je op die fiets/in de auto toch ook niet? Je bent een bestuurder, je hebt de rechten van een bestuurder, gedraag je daar ook naar anders wordt het er echt niet veiliger op.

Qimm,heb je die foto net bekeken die ik als link heb geplaatst?
Zou jij daar als ruiter echt op de weg gaan rijden??
(auto's kunnen daar niet inhalen,dus dan heb je een file van vrachtwagens,auto's motoren enz. van hier tot Tokio achter je aan als ruiter,en reken maar dat ze je toch gaan inhalen,ook al is daar geen ruimte voor,en luid toeteren dat je moet opkrassen.
Maar jij zou daar dus wel op de rijweg gaan rijden,waar je hoort?
Of zou je misschien toch het fietspad tegen de richting in nemen,zoals ik op de foto doe.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:30

ik rijd wel eens op het fietspad, want mensen rijden zo hard, zelfs in een woonwijk (waar ik vaak na het rijden even een ommetje ga stappen). en als je dan op een lange weg komt met allemaal bomen ernaast, weten ze helemaal niet meer hoe hard ze langs je moeten scheuren! gelukkig reageert mijn pony niet op auto's en ik heb het geluk gehad dat er daar nog nooit een scooter langs mij heen is gekomen, die rijden nog onbenulliger. laatst fietste er wel een klein jongentje op die weg. ook zeer gevaarlijk ivm auto's. die moeder liep 25 meter verderop en mijn pony reageerde raar omdat ze nog nooit zo'n kleine fietser had gezien. het jochie had het natuurlijk nog niet door en fietste gewoon achter de pony langs. zeer gevaarlijk.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:37

Wat mij betreft mag die wet nog eens herzien worden. Levensgevaarlijk die regel dat paarden niet op het trottoir en fietspad mogen.
Ik rijd altijd op het fietspad/berm, ik zie het al voor mij hier op de drukke provinciale weg stappend met je paard...
Ik vraag me af wat ze anders zien aan paarden dan aan fietsers en bromfietsers. (snelheid, grootte,????)

Qimm

Berichten: 15197
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:41

Suzy schreef:
Wat mij betreft mag die wet nog eens herzien worden. Levensgevaarlijk die regel dat paarden niet op het trottoir en fietspad mogen.
Ik rijd altijd op het fietspad/berm, ik zie het al voor mij hier op de drukke provinciale weg stappend met je paard...
Ik vraag me af wat ze anders zien aan paarden dan aan fietsers en bromfietsers. (snelheid, grootte,????)


Fietspad en trottoir is juist hartstikke gevaarlijk. Veel mensen zijn bang voor paarden. Stel jij bent bang voor paarden en je bent op een zonnige dag lekker aan het fietsen, loopt daar ineens zo'n eng paard op het fiets pad. Lekker fijn.

Of het paard schrikt en springt boven op een fietser of voetganger.

Natuurlijk is de weg ook geen echt veilige plek, wij ruiters zijn vreemdelingen in het verkeer en dat merk ik elke keer weer. Maar kijk ook uit naar de veiligheid van de ANDERE weggebruikers en niet alleen naar je eigen.

Qimm

Berichten: 15197
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:45

Tinkerloos schreef:
Qimm,heb je die foto net bekeken die ik als link heb geplaatst?
Zou jij daar als ruiter echt op de weg gaan rijden??
(auto's kunnen daar niet inhalen,dus dan heb je een file van vrachtwagens,auto's motoren enz. van hier tot Tokio achter je aan als ruiter,en reken maar dat ze je toch gaan inhalen,ook al is daar geen ruimte voor,en luid toeteren dat je moet opkrassen.
Maar jij zou daar dus wel op de rijweg gaan rijden,waar je hoort?
Of zou je misschien toch het fietspad tegen de richting in nemen,zoals ik op de foto doe.


Ja die heb ik gezien. Aangezien je inderdaad een verkeersopstopping maakt zo ik daar ook wel voor het fietspad kiezen, maar wat doe je als je fietsers tegen komt? Enne je mág niet aan de verkeerde kant van de weg. Gevaarlijk.

Maare MOET je ook over die weg, is er gaan alternatieve, veiligere route.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:55

Fietsers gaan (zoals je op de foto kan zien) voorbij,en hebben geen of weinig last van mij als ruiter.
(fiets kan met minder gevaar een stukje op de weg,dan de ruiter)
Ik sta nu op een andere stal,(wei) maar toen ik daar stond,moest ik dus idd. meteen vanuit de wei al die weg op.
De wei ligt midden in Loosdrecht,aan die weg,dus om op de hei of in het bos te komen,moet je die weg af,en het is een vrij lange weg.
Maar zoals die weg zijn er veel meer,waar je als ruiter bijna niet veilig kan rijden.
Mijn paard is verkeersmak,echt waar,maar als ze zo dicht langs je scheuren dat de stijgbeugels van je voeten getikt worden dan heb je het snel bekeken,en ga je op het fietspad.
(of het nou mag of niet,het is wel het veiligst)
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 15-04-07 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:55

ik wist niet dat een cap tegenwoordig verplicht was..............

maar goed ik heb er wel altijd 1 op en stap ook altijd op de weg (geen fietspad of voetpad in de buurt) het is wel een 80 km weg.
ik stap altijd zodanig ruim op de weg dat de auto´s wel en zachter en met een ruime boog om me heen moeten rijden.

Welshponygek

Berichten: 200
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Kop van Noord-Holland

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:03

Qimm schreef:
Uh sorry hoor, maar paarden mogen toch helemaal niet in de berm -> vernieling enzo.

Paard op de weg en als dat te gevaarlijk is verhuis ik naar het fietspad (als daar voldoende ruimte is ern niet veel fietsers)


Toen ik mijn ruiterbewijs had gehaald, was in '98 of '99, heb ik geleerd dat je op het ruiterpad moet rijden en als deze ontbreekt op de rijbaan of in de berm. Zou wel raar zijn als je de berm niet mag gebruiken. Soms kun je gewoon echt niet op de weg, omdat er te hard gereden wordt en een paard op een provinciale weg bijvoorbeeld zie ik echt niet voor me.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:08

bij ons staan vaak borden dat je niet buiyten de paden mag wandelen/fietsen/paardrijden. dit gaat dan wel over stukken langs een woonwijk...

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:10

Qimm schreef:
Fietspad en trottoir is juist hartstikke gevaarlijk. Veel mensen zijn bang voor paarden. Stel jij bent bang voor paarden en je bent op een zonnige dag lekker aan het fietsen, loopt daar ineens zo'n eng paard op het fiets pad. Lekker fijn.

Of het paard schrikt en springt boven op een fietser of voetganger.

Natuurlijk is de weg ook geen echt veilige plek, wij ruiters zijn vreemdelingen in het verkeer en dat merk ik elke keer weer. Maar kijk ook uit naar de veiligheid van de ANDERE weggebruikers en niet alleen naar je eigen.


Ik ben toch van mening dat het op een (drukke) openbare weg toch veel veiliger is op het fietspad. Als ik zie hoe het gemotoriseerd verkeer rekening houdt met paarden is een ongeluk snel gebeurt, alleen al als je kijkt naar snelheid en lawaai (bijv. van die motorbendes).
Op een fietspad kun je gemakkelijker anticiperen, en voor die enkele fietser die bang is voor het paard ga je even netjes stil staan in de berm.
Het is trouwens wel de verantwoordelijkheid van de ruiter dat een paard fatsoenlijk verkeersmak is voor de situatie!

xSCWx
Berichten: 7078
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Verkeersregels en aanwijzingen voor ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:13

Maar als ruiters op de weg moeten, betekend dit dan in een woonwijk, of mogen we, bij wijs van spreke ook op de snelweg..