Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyMarit
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-06-06

Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:54

www.bokt.nl
bokt.nl

Paarden in het verkeer.
Helaas gebeuren er regelmatig ongelukken met paarden / ruiters/ koetsiers in het verkeer die wellicht anders waren afgelopen als medeweggebruikers meer begrip en kennis van het paard als vluchtdier zouden hebben gehad. Iedereen die wel eens met een paard in het verkeer komt, kan over hier over meepraten.

Het overlijden van Yvonne afgelopen aug. was de aanleiding om 'Blik op de Weg' te vragen of ze aandacht aan de paarden wilden besteden. Stal Mansour in Arnhem was meer dan bereid om haar kennis - paarden en ruiters ter beschikking te stellen en komende dinsdag is het resultaat te zien in 'BLIK OP DE WEG' om 20.30 uur Ned. 1.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:10

Ben erg benieuwd !!
Hoe vaak gaat het wel niet (bijna) mis door onwetendheden van mede weggebruikers?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:35

Interessant, waarom is dit niks voor voorpagina nieuws? Wel zo belangrijk toch?

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:39

Ben benieuwd, ga zeker kijken! Lachen

Boyzone

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Houten

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:43

Even een abootje, dat ik het niet vergeet.

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:46

ben benieuwd waar het over gaat.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:48

-> VN

01_Mexxlover

Berichten: 696
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:56

ik heb ook al met mijn pony in het prikkeldraad gezeten omdat ie schok van een langs scheurende auto

mooneyes
Berichten: 1731
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: limburg

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:04

bij mij is het meerdere keren goed gegaan,
toeterende auto's, auto's die gewoon doorscheuren letterlijk, of juist afremmen en dan precies naast je weer optrekken, geen millimeter op zij gaan, vrachtwagens die doorrijden,

een keer een tractor met een landbouw ding voor op met scherpe punten die doorreed waardoor de paarden schrokken en elkaar de weg op duwden mede ruiter die die punten op zich af zag komen..

gellukkig altuijd goed gegaan.. er zijn ook tractors die de motor zelf uitzetten het kan dus ook goed.

ik ga zeker kijken ben benieuwd

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:08

ben heel benieuwd wat ze gaan uitzenden bij mij is t gelukkig ook altijd goed gegaan...

maar ook veel al meegemaakt...
tractors die gewoon doordauwen ook al zien ze dat je paard staat te springen...gelukkig zijn er dan tuintjes in de buurt waar ik paard lief gewoon even in laat lopen..

of automobiliste die rustig met 80 langs scheuren al toerend..

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:08

Dat wil ik ook zeker gaan kijken, want hier houden 9 van de 10 automobilisten geen rekening met ruiters.

Anoniem

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:35

Ben benieuwd naar de uitzendig.. Ja
Kijken of iemand het voor me op wil nemen hier thuis, want zit zelf dan in Engeland.. Nagelbijten / Gniffelen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:15

Tsja, het is eigenlijk HC's stokpaardje, maar hoewel het natuurlijk vervelend is op onbegrip/onkunde van medeweggebruikers te stuiten, als jij en je paard daar niet adequaat op kunnen reageren kun je je afvragen of je combinatie aan het verkeer deel kan nemen....mijn mening is van niet.

tamary

Berichten: 29257
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:18

Kuggur schreef:
Tsja, het is eigenlijk HC's stokpaardje, maar hoewel het natuurlijk
vervelend is op onbegrip/onkunde van medeweggebruikers te stuiten, als
jij en je paard daar niet adequaat op kunnen reageren kun je je
afvragen of je combinatie aan het verkeer deel kan nemen....mijn mening
is van niet.


Dan moet je daar wel de ruimte en de tijd voor krijgen. Als een automobilist met 80 op een slecht overzichtelijk smal weggetje aan komt racen maakt het niet uit of je met de fiets of met een braaf paard bent. De kans dat het dan goed fout gaat is groot.

Het is vaak niet alleen dat andere mensen geen verstand en geduld hebben met paarden, maar een aantal eisen gewoon dat iedereen voor hen opzij gaat, ookal krijg je er de tijd niet voor.

Daarnaast krijg je geen verkeersmak paard als je niet oefend en ook een ervaren paard kan wel eens iets fout doen. Het is nog steeds een levend wezen en geen machine.

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 22:12

Wat ik net nog meemaakte. Rij al niet op het ruiterpad, want die is aangelegd naast de weg en op die weg wordt 's avonds hard gescheurd door jonge gasten. Dus rijd ik 's avonds altijd in de berm tussen weg en fietspad. Komen er een aantal gasten aan en rijden ze vlak voor me de berm in om mij te laten schrikken. Wat een lol. Voor het zelfde geldt word ik aangereden of net de auto die aan komt van de andere kant. Want als ze heel hard aan hun stuur zouden trekken houdt hij de auto niet meer en gaat hij de andere kant op en knalt dan recht op die andere auto. Heb wel de politie gebeld, maar eigenlijk heeft het toch geen zin, want doordat ze zo hard rijden kan je het kenteken ook niet noteren. Wat een gekken heb je in het verkeer.

Garmana

Berichten: 3596
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:13

even een berichtje dat ik het niet vergeet Knipoog

Deerne
Berichten: 698
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Provincie Gelderland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:48

Gelukkig heb ik een erg braaf paard wat bijna nergens van schrikt. Vorige week werd ik
door een motorrijder afgesneden en hij bleef echt zo staan van....... o wilde je er soms door Tong uitsteken
Toch zou het erg fijn zijn als er inderdaad meer aandacht besteed zou worden hieraan.
Zeker om ander weg gebruikers duidelijk te maken hoe een paard/pony kan reageren op bepaalde situaties. Ga dit ook even volgen.

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 08:12

Bravo voor Blik op de Weg. Pling

Dat is echt heel hard nodig. Wij wonen vlakbij Schiphol, in de polder. En het rijden met de koets in het verkeer hier betekent altijd rijden op 80km wegen, waar de minimum snelheid volgens veel automobilisten 100 is Huilen . Helaas hebben veel mensen geen idee, dat een paard een dier is en geen robot.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 08:20

Kuggur schreef:
Tsja, het is eigenlijk HC's stokpaardje, maar hoewel het natuurlijk vervelend is op onbegrip/onkunde van medeweggebruikers te stuiten, als jij en je paard daar niet adequaat op kunnen reageren kun je je afvragen of je combinatie aan het verkeer deel kan nemen....mijn mening is van niet.


Ben ik t niethelemaal mee eens. Ik kan met mijn paard overal rijden. Tussen vracht verkeer door, draaiende cement molens, over hoge fiets brug over drukke weg noem maar op. Maar als een auto mij geen cm ruimte geeft zodat mijn beugel zowat bij hem de spiegel er af tikt dan is er toch wel een grote kans dat er wel eemn keer wat gebeurt. je moet gewoon beetje ruimte krijgen. Elk paard kan een keertje schrikken waardoor ie iets op zij springt. Geen meters waardoor je op de andere baan terecht komt maar meedenkende weg gebruikers zijn er naar mijn idee niet zo veel. jameer geneog kan ik t programma dinsdag niet zine. Ik ben dan elkker op vakantie Haha!

shannenbelle

Berichten: 17
Geregistreerd: 20-03-07
Woonplaats: apd

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 08:49

ik snap het verhaal niet
je vertelt helen maal niet duidelijk Verward

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:11

shannenbelle schreef:
ik snap het verhaal niet
je vertelt helen maal niet duidelijk Verward


welk verhaal?

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:49

Kuggur schreef:
Tsja, het is eigenlijk HC's stokpaardje, maar hoewel het natuurlijk vervelend is op onbegrip/onkunde van medeweggebruikers te stuiten, als jij en je paard daar niet adequaat op kunnen reageren kun je je afvragen of je combinatie aan het verkeer deel kan nemen....mijn mening is van niet.

Daar ben ik het niet mee eens, zie mijn bericht een aantal regels hierboven. Mijn paard is nergens bang voor, maar als iemand expres de berm in rijd om mijn paard te laten schrikken, wat dus ook niet lukt, dan moeten die gasten toch echt opgevoedt worden. Voor het zelfde geldt houdt hij zijn auto niet en wie is dan de pineut. Ik of een andere weggebruiker. Dus het is wel degelijk goed dat mensen is een keer leren dat er ook nog andere weggebruikers zijn. Automobilisten moeten bv ook rekening houden met kinderen. Die kunnen ook dingen doen die je niet kan voorspellen. Paarden dus ook, ook als ze verkeersmak zijn.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:56

Ben benieuwd naar de uitzending...

Ook ik heb een goed verkeersmak paard (voorheen reden en wandelden wij bijna dagelijks over het kleinpolderplein in Rotterdam, waarschijnlijk wel bekend van de filemeldingen...)

Maar ook mijn dier blijft een vluchtdier... Je kan nog zovaak iets oefenen, het hoeft maar 1x fout te gaan...

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:20

welke dag wordt het uitgezonden dan?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:21

Dat is goed nieuws!
@Grietje: A.s. Dinsdag om 20.30 op Ned.1