Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mierke

Berichten: 333
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Oosthem, Friesland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:12

dwertje schreef:
lotteElb schreef:
Nou ik vond het erg tegen vallen. Op zich idd wel duidelijk verteld, maar erg kort en weinig hierover.

Inderdaad ook ik vond het tegenvallen.Dat je niet op een fietspad mag rijden dat weet ik maar toch doe ik het in sommige situaties omdat het anders te gevaarlijk is op de weg.Vlak bij mijn stal is een weg waar maar 80 geredn mag worden,maar de meeste rijden hier zeker dik 100.Verder zijn er aan allebei de kanten dikke bomen en is de weg vrij smal.Als auto,s elkaar tegenkomen moet je al opletten als automobilist om geen boom te raken.Nu ligt een stukje van de weg een veilig fietspad wat ik dan toch liever neem met mijn paard.
Ik rijd lang genoeg om de verkeersregels te kennen maar kies in sommige situaties toch voor mijn eigen veiligheid en die van mijn paard.


idd, ik vond het ook erg zwak. Wel duidelijk uitgelegd enz. maar er mochten ook wel een paar voorbeelden zijn. En dat je niet op het fietspad mag rijden vind ik echt heer raar hoor! Want brommers moeten toch ook op het fietspad en die rijden veel sneller en brommers schrikken nergens van. Hier vlak in de buurt hebben ze ook een weg waar de auto's altijd 80 rijden, aan beide kanten. als je daar nog met je paardje tussen gaat staan lopen dan kan die auto je niet voorbij als er een tegenligger aan komt, warom niet gewoon op het fietspad dan? En moet je ook op de rotonde? Dat zorgt toch ook oponthoud? Nouja, als ik eens een politie zie, ga ik op die weg wel even rijden.. ben ik benieuwd wat ze zeggen.. want het is niet dat mijn paard bang is voor auto's e.d maar ik vind het gewoon veiliger op het fietspad..!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:22

Uit veiligheidsoverwegingen kies ik ook vaak voor het fietspad in plaats van de drukke weg om te rijden. Het mag niet, maar het word oogluikend toegelaten door de politie hoor.

Ik heb overigens mijn rijbewijs en zelfs tijdens het praktijk examen werd er op het fietspad gereden bij (zeer) drukke wegen... maargoed dit was dan het geval bij het kleinpolderplein, hét knooppunt bij de A13. Geeft wel weer met wat voor verkeer en de hoeveelheid je daar te maken hebt Knipoog Haha!

Kelly_ann

Berichten: 5155
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:34

Er was wat mij betreft iets te weinig aandacht voor waar je nu meestal rijdt inderdaad. Je hoort op de weg. Maar o.a. door het ruiterbewijs wordt de berm rechts naast de weg aangewezen als meest gechikte plek bij een drukke weg waar hard wordt gereden. En dat je in nood, bij gebrek aan berm, uit veiligheidsoverwegingen het fietspad kunt nemen.

Ik weet niet of het een algemeen gebaar is, maar ze hadden het over het op en neer bewegen van je arm als je afremt. Ik steek juist (voor mederuiters achter me in de groep) mijn arm op. En beweeg mijn arm op en neer als gebaar naar een auto/vrachtwagen/trekker als ik wil dat hij me rustig benadert.

Verder vond ik het bijzonder dat ze het hadden over wachten met langsrijden tot je een seintje hebt van de ruiter. Ik geef eigenlijk zelden een seintje. Ik kijk de bestuurder die nadert (zowel voor als achter) wel altijd even aan om te zien of ik ook ben gezien. Ik hoop niet dat automobulisten nu braaf gaan wachten tot ik seintjes ga geven *LOL*

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:49

Waarom zie ik dit soort dingen dus altijd te laat Verward
Ik heb het weer eens gemist.

Ik vind het wel heel erg goed dat ze er aandacht aan besteden. In verkeersexamens en rijexamens hoor je namelijk helemaal niets over paarden. Er wordt 0,0 aandacht aan besteed. Erg jammer vind ik.

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:54

Sorry, ik had slecht gelezen en daarom was deze reactie niet zinvol. Bloos
Laatst bijgewerkt door soesita op 24-04-07 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5155
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:55


Mando

Berichten: 15735
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:58

Ja dat wilde ik net vragen... maar daar staat hijnog niet op dan zal ik morgen even kijken.

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:04

Ik ben nog nooit aangehouden op het fietspad, en ik kom regelmatig agenten tegen. Ik zie mezelf echt niet op de drukke weg voor onze deur rijden hoor Ik ben voor een aanpassing in de wet Knipoog

1natascha

Berichten: 462
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:58

Brommers moeten ook op de weg hoor, of op bromfietspad
mogen niet op fietspad

Mierke

Berichten: 333
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Oosthem, Friesland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:27

1natascha schreef:
Brommers moeten ook op de weg hoor, of op bromfietspad
mogen niet op fietspad


Echt? Scheve mond Ik had het er even met mijn moeder over en die zei ook al, waarom moeten brommers wel op het fietspad en paarden niet? Ik word dagelijks ingehaald door meerdere brommers op het fietspad hoor..

1natascha

Berichten: 462
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:44

Ja is echt zo, ik heb mn bromfietscertificaat en weet het 100% zeker brommers mogen niet op het fietspad, snorfietsen trouwens wel. (die hebben een oranje plaat als ik me niet vergis brommers geel) zo herken je ze
Soms rijd ik er ook weleens (fietspad dus) omdat ik anders half aangereden word op de weg die auto's mogen vaak veel harder dan mij rijden.
Maar t mag eigenlijk niet

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:12

1natascha heeft gelijk, brommers mogen niet op het fietspad... Wel als er een bord staat dat het een bromfiets én fietspad is...Maar anders moeten ze officiëel op de rijbaan rijden.

Snorfietsers moeten wel op het fietspad, die hebben geen helm op en rijden langzamer *ahum* als ze niet opgevoerd zijn tenminste.

Maar als je het veiliger vind om op het fietspad te gaan, dan zal je niet snel bekeurd worden met je paard hoor. Als je tenminste kalm blijft en uitlegt waarom je daar rijd/loopt en niet op de rijbaan...
Ik denk zelfs dat de meesten "gewone" agenten deze regeltjes niet eens zo nauwkeurig weten...

Laatst reed ik in de lesauto en kwam uit een uitrit... Dan MOET je iedereen voorrang verlenen, waar dan ook vandaan... en de agent kwam ons in de tegenovergestelde richting tegemoet en was aan het wachten, terwijl hij gewoon door kon/mocht. Gaf ook geen enkel teken dat hij ons voorliet gaan ofzo... Die wist duidelijk de regel niet Clown

Mierke

Berichten: 333
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Oosthem, Friesland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:37

Ineke2 schreef:
1natascha heeft gelijk, brommers mogen niet op het fietspad... Wel als er een bord staat dat het een bromfiets én fietspad is...Maar anders moeten ze officiëel op de rijbaan rijden.

Snorfietsers moeten wel op het fietspad, die hebben geen helm op en rijden langzamer *ahum* als ze niet opgevoerd zijn tenminste.

Maar als je het veiliger vind om op het fietspad te gaan, dan zal je niet snel bekeurd worden met je paard hoor. Als je tenminste kalm blijft en uitlegt waarom je daar rijd/loopt en niet op de rijbaan...
Ik denk zelfs dat de meesten "gewone" agenten deze regeltjes niet eens zo nauwkeurig weten...


dan fiets ik meestal op een bromfiets fietspad denk ik.. Maar als er zo'n bromfiets fietspad is mag je dan met je brommer wel op de weg? En waar moet je dan met je paard rijden? op het bromfiets fietspad of op de weg?

Quente_
Berichten: 1919
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:00

Ik heb de uitzending helaas niet op TV kunnen zien Boos!
En op uitzending gemist.nl leek het me erg weinig.. Of was dat alles ?:P
Daar hoorde ik nameliijk niets over fietspad etc..

Anoniem

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:38

ik denk dat je wel de goede aflevering heb gezien, het was erg weinig en ze zeiden niet veel over een fietspad.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:28

AfkuhENfifi schreef:
dan fiets ik meestal op een bromfiets fietspad denk ik.. Maar als er zo'n bromfiets fietspad is mag je dan met je brommer wel op de weg? En waar moet je dan met je paard rijden? op het bromfiets fietspad of op de weg?

Als er een bromfiets fietspad is moet je met je brommer dat pad volgen (jaja om het lekker makkelijk te maken weer he Tong uitsteken )

Met je paard moet je officiëel op de weg of te wel rijbaan rijden, waar de auto's ook rijden. Je bent namelijk een bestuurder, zelfs als je naast je paard wandeld moet je op de weg bij de auto's wandelen, want als geleider van een rij of trekdier ben je ook een bestuurder.

Alleen doen de meeste ruiters dit niet, wanneer dit in hun ogen (veelal terecht gezien de onveilige situaties die dan kunnen onstaan!) onveilig is. Dan kiezen ze voor het fietspad of de berm.

Wanneer het een weg in een dorp is of in bijvb een 30 km buurt kun je natuurlijk wel over de weg en dat is dan over het algemeen genomen ook wel veilig genoeg. (je houd toch wel genoeg gekken natuurlijk, maarja...)

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:29

Goh, eindelijk is het toch zover Haha!

Uiteindelijk dus toch onze zin gekregen... Ik heb een anderhalf jaar geleden hier een actie op bokt gestart (daar ook nog vrienden aan over gehouden)...

Heb alleen helaas wel de uitzending gemist.. Boos! Maar misschien vind ik m wel terug op uitzendinggemist.

1natascha

Berichten: 462
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:04

Je moet als bromfietser idd het bromfietspad verplicht opgaan als deze aanwezig is, Ineke weet je het zeker dat je als ruiter niet het bromfietspad moet volgen maar de weg op moet?
Dat zijn namelijk meestal auto/snelwegen als er bromfietspaden ook aanwezig zijn en daar rijden ze echt hard, ik zou me er als ruiter met paard zeer onveilig voelen met zulke hoge snelheden...
(snelheden bestaant woord hmm? haha) je weet wat ik bedoel in ieder geval

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:26

Ook al rijd je op het fietspad scheuren ze nog gewoon abnormaal voorbij

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:01

even een vraagje misschien weten jullie het... is het nou strafbar als iemand met opzet tuutert naar je paard en idioot passeert ?

Mierke

Berichten: 333
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Oosthem, Friesland

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:25

1natascha schreef:
Je moet als bromfietser idd het bromfietspad verplicht opgaan als deze aanwezig is, Ineke weet je het zeker dat je als ruiter niet het bromfietspad moet volgen maar de weg op moet?
Dat zijn namelijk meestal auto/snelwegen als er bromfietspaden ook aanwezig zijn en daar rijden ze echt hard, ik zou me er als ruiter met paard zeer onveilig voelen met zulke hoge snelheden...
(snelheden bestaant woord hmm? haha) je weet wat ik bedoel in ieder geval


Ja idd, moet je nietgewoon daar waar een brommer ook moet rijden?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:31

Hier in Almere is het dus zo dat brommers op de wegen, juist voor onveilige situaties zou zorgen, dus hier moeten de brommers verplicht op het fietspad. Ik denk dat het dus afhankelijk is van het genomen besluit door de gemeente waar je woont.

mussefan

Berichten: 2
Geregistreerd: 02-02-07

Re: Blik op de Weg - Paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:15

Mocht je de uitzending van Blik op de Weg met het verkeeritem Paarden in het verkeer gemist hebben...je krijgt een tweede kans om het te zien want deze aflevering zal herhaald worden op vrijdag 11 mei op Nederland 2 om 09.40 uur!