Wat nou paardensport ??

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Wat nou paardensport ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 14:27

Dit stond vanmorgen in een column van de Spits:

Een echte paardenliefhebber ben ik niet. De paarden zelf kunnen daar niets aan doen. Het zit ‘m puur in de berijders van dit edele ras. En dan met name als het in de prestatiesfeer gebeurt.

Paarden immers staan niet bekend als praatgrage beesten. En daar wordt flink misbruik van gemaakt. Stel: je bent een paard. En je vindt de derde hindernis van alwéér een concours hippique véél te hoog. Leg dat- met die grove motoriek – maar eens in gebarentaal uit. De jaarlijks terugkerende schokkende televisiebeelden van de Grand National (de befaamde Engelse paardenrace) bewijzen onomstotelijk dat er niet naar paarden “geluisterd” wordt. Heggen zo hoog als een flatgebouw. Paarden die half én geheel dood de finishlijn passeren.

Afgelopen weekend liet IJsbrand Chardon, Nederlands beroemdste koetsier, zich voor de derde keer in zijn leven tot wereldkampioen mennen bij de vierspannen kronen. In de aanloop naar deze Wereldruiterspelen sloopte Chardon liefst drie paarden, waarvan één definitief. Iwan brak namelijk een been en moest (?) worden afgemaakt. Jack en Ferdi raakten “slechts” voor langere tijd geblesseerd. Een échte paardenliefhebber ben ik niet. Wel ben ik met onmiddellijke ingang voor een sportwet die zegt dat de ruiter in alles solidair moet zijn met zijn paard(en). Breekt het paard een been, dan breekt een daartoe aangestelde arts ook meteen een been van de ruiter. En zo zijn er ergere voorbeelden te bedenken. Die lijn doortrekkend had Iwan naar alle waarschijnlijkheid nog geleefd. Dat was me vele malen liever geweest dan het nu door IJsbrand Chardon behaalde wereldkampioenschap.