Bang voor niks, in

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Bang voor niks, in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 11:06

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 03-10-2002


voor alles Amazone Judith Vetker komt er wel



Haar moeder wil niet pochen over dochter Judith, maar ja ‘ze heeft het gewoon’. ‘Voor de duvel niet bang’, zegt Gert-Jan Bruggink. Amazone Judith Vetker (17) verovert Twente, maar hoe goed is ze eigenlijk?



Altijd een lage paardenstaart en een serieuze blik in haar ogen. Haar cap iets te groot, haar houding wat afstandelijk. Gefixeerd op de wedstrijden, geconcentreerd in de ring. Judith Vetker is een talentvolle amazone uit Wierden. Bang voor niks, in voor alles. ‘Ze is brutaler dan de meesten. Judith doet het in de ring net even iets anders dan anderen. Iets scherper, iets korter. Ze straalt ook uit: ik doe wat ik wil. Ze is nergens bang voor’, vindt springruiter Gert-Jan Bruggink. Het flitst even door zijn hoofd: ‘Zo werd ik vroeger volgens mij ook altijd beschreven. Grappig.’

Dat belooft wat voor Vetker. Grote concoursen in binnen- en buitenland, reizen naar warme oorden met het Nederlands team, mooie momenten en zware teleurstellingen. Van talent naar topruiter, het is een hobbelige weg, maar ze wil hem graag bewandelen. Bondscoach Rob Ehrens verwacht dat het haar lukt. ‘Ik heb haar een paar keer zien rijden en dat zag er fijn uit.’

Moeder Vetker wil liever niet te veel zeggen over haar dochter. Want ‘dan klinkt het zo opschepperig’. Ze wil niet op de voorgrond, liever niet hardop zeggen dat haar dochter barst van het talent. ‘Het is allemaal zo betrekkelijk. Geluk en pech liggen dichtbij elkaar. Stel je voor dat ik nu zeg dat ze goed is en ze vervolgens komend weekeinde een domme fout maakt. Dan hebben die mensen zoiets van: nou die moeder zei dit en dat. Daar hou ik dus niet van.’

Judith lijkt wat innerlijk betreft niet op haar moeder. Ze is hartstikke nuchter, haar moeder zenuwachtiger. ‘Ze lijkt op mijn man. Rustig, niet druk maken, weten wat ze moet doen. Als ze bijna de ring in moet en ze is er nog niet, dan word ik nerveus. Mijn man zegt dan: Judith weet precies wat ze doet’. En dat is ook zo.’

Twee weken geleden werd ze Nederlands kampioen in de ZZ op de Hippiade. Het is niet het nationaal kampioenschap waar de echte top aan meedoet, maar het is een begin. Verder wint ze elk weekeinde wel ergens een eerste prijs op een concours. Van klasse M tot klasse ZZ, van Lonneker tot Den Ham.

Toch waren al haar optredens niet genoeg om deze zomer opgenomen te worden in het EK-juniorenteam. Een zware teleurstelling, maar volgens de bondscoach een logische keus. ‘Ze heeft zich te weinig in de kijker gereden. Met ZZ-rondjes om de kerk, komt ze er niet. Ze moet zich op selectiewedstrijden en internationale concoursen laten zien. Als ze dat doet, maakt ze een hele grote kans om volgend jaar bij de equipe te zitten. Ze heeft er oog voor, toont veel inzet en heeft gevoel voor het paard’, vindt Rob Ehrens.

Bruggink zegt hetzelfde. Heeft het ook over dat gevoel, dat zo moeilijk te omschrijven is. ‘Zie het zo: Het gaat heel simpel bij haar, ze stapt op een paard en rijdt weg.’

Kan Vetker doorbreken? ‘Ik denk het wel, maar dan moet ze goed luisteren naar de mensen om zich heen. Niet denken dat ze alles zelf wel kan’, denkt Bruggink. ‘Misschien wel’, zegt haar moeder, ‘Maar dat wil ik liever niet hardop zeggen. Stel dat het niet lukt.’ ‘Ze moet hard werken en ervaring opdoen’, zegt Ehrens.

Vetker heeft nog twee broertjes en een zusje. Ook hun namen komen al voor in de uitslagen van concoursen. Vader en moeder rijden ook. Een en al ruiter op het kippenbedrijf in Wierden. Bezeten van hoge sprongen, van snelheid en van techniek. ‘Maar’, benadrukt moeder, ‘rijden is hobby, dat hebben we afgesproken. We leven van de kippen, niet van de paarden.’

Of haar oudste dochter er ook zo over blijft denken? ‘Ze maakt eerst haar studie tot secretaresse af en dan mag ze zelf weten wat ze wil doen.’