Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 01:54

Hmm, tot nu toe kregen wij (ja, in de basissport) ook altijd overal even de tijd om met het paard, vóór de proef een rondje in of om de ring te rijden.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:21

heb jij mazzel, gebeurt ook in de basissport dat je gewoon binnen rijdt en startsein gegeven wordt hoor. En dan heb je dus ook 45 sec en niet langer!

Pipo schreef:
In de basissport geld dat ook en dan praat je vaak nog over jonge paarden. Dan moet je ook niet zeuren maar rijden.

dat heb ik dus ook al gezegd in dit topic, maar gewoon overheen lezen en blijven roepen dat het oneerlijk is voor Anky... Knipoog

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:17

Noukie schreef:
heb jij mazzel, gebeurt ook in de basissport dat je gewoon binnen rijdt en startsein gegeven wordt hoor. En dan heb je dus ook 45 sec en niet langer!

Pipo schreef:
In de basissport geld dat ook en dan praat je vaak nog over jonge paarden. Dan moet je ook niet zeuren maar rijden.

dat heb ik dus ook al gezegd in dit topic, maar gewoon overheen lezen en blijven roepen dat het oneerlijk is voor Anky... Knipoog


dan nog is het toch niet eerlijk, de één 2 rondjes om de bak te laten rijden voor je belt en bij de ander meteen bellen, zo kun je als jury nog steeds heel veel manipuleren.
Zo kan de een rustig de ring verkennen en de ander moet zich in 45sec naar de bak haasten.
Hoe je het ook bekijkt, de jury heeft hier de hand in en kan een wereld van verschil maken.
Als je in dit geval je 'voorkeur' laat meespreken en je voorkeur de tijd gunt en een ander niet, dan mag mag je je zelf wat mij betreft geen jury meer noemen.
(een proef jureren op smaak is een ander verhaal)

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:35

Rondje rijden of geen rondje rijden.
Met losrijden moet je het paard helemaal onder je hebben om te starten met je proef.
Beginnende paarden hebben meer last van hun omgeving dan paarden met meer ervaring.
Ik ben net begonnen, en mijn paard vloog ook door de proef heen, was ook alleen maar voor de ervaring.
En ik mocht de 2e keer ook maar 1 klein rondje lopen bak verkennen was er helemaal niet bij. Knipoog
Plus er werd er nog 1 geladen naast de bak waar ik mijn proef reed, die stuiterde met heel veel herie van de brug af, waardoor mijn paard onder mijn kont vandaan schoot.
Jammer proef flink verziekt, maar met goede moed verder gereden, en al met al was ik weer trots dat hij het toch allemaal weer goed oppakte.
Het leerproces is zwaar, maar als je straks dan verder bent pluk je de vruchten.
Al met al is het weer knap van Anky, om zo snel na de bevalling alles weer zo op te pakken.
Als je zelf tevreden bent is dat een goede voldoening.
En daar gaat het tenslotte om.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:08

Jonge_Monte schreef:
Rondje rijden of geen rondje rijden.
Met losrijden moet je het paard helemaal onder je hebben om te starten met je proef.
Beginnende paarden hebben meer last van hun omgeving dan paarden met meer ervaring.
Ik ben net begonnen, en mijn paard vloog ook door de proef heen, was ook alleen maar voor de ervaring.
En ik mocht de 2e keer ook maar 1 klein rondje lopen bak verkennen was er helemaal niet bij. Knipoog
Plus er werd er nog 1 geladen naast de bak waar ik mijn proef reed, die stuiterde met heel veel herie van de brug af, waardoor mijn paard onder mijn kont vandaan schoot.
Jammer proef flink verziekt, maar met goede moed verder gereden, en al met al was ik weer trots dat hij het toch allemaal weer goed oppakte.
Het leerproces is zwaar, maar als je straks dan verder bent pluk je de vruchten.
Al met al is het weer knap van Anky, om zo snel na de bevalling alles weer zo op te pakken.
Als je zelf tevreden bent is dat een goede voldoening.
En daar gaat het tenslotte om.


Nee hoor, sommige blijven schrikken. Dan heb je volledige controle met losrijden, maar dan kom je in de ring ineens in een volledig nieuwe omgeving en dan is het weer even schrikken. Als je dan wat langer rond mag rijden scheelt dat bij mij ontzettend veel, maar helaas is dat sinds de M bijna nooit meer. De ene keer denkt de jury (als je niet op de ring heen kan) oh ze komt niet eens voorbij de X we laten haar 3 rondjes rijden (en 9 van de 10 keer heb ik het dan opgelost) en de andere laat je gewoon meteen starten, en dan is het met een proef waar alles heel dicht op elkaar zit lastig op te lossen
Topruiters mogen vaak nog 's ochtends of een dag van te voren ook al in de hoofdring rijden. Er wordt bij hen beter gejureerd dan in de breedtesport. Ik snap dat het vervelend is, dat Sjef er goed ziek van is. Maar hoe denk je dat een loterij het bij ons het wel niet is. Bij proeven die door 2 jury's zit er rustig 30 punten verschil op, dezelfde oefening is bij de ene jury een 4 waard en bij de andere een 8. Maar daar mag nooit iets over gezegd worden Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:18

arie53 schreef:
Een terechte waardering verdient m.i. Jazz met zijn amazone Kirsten Beckers. Alhoewel Jazz een paard is met beperkte mogelijkheden en met de methode Bartels aan het eind van zijn latijn was, laat Kirsten overduidelijk zien dat een paard met werkelijke rijkunst nog heel ver kan komen.

Misschien dat Gal met Gribaldi zijn licht eens bij Kirsten in plaats van bij Janssen moet opsteken.



Bert Rutten traint Kirsten
Toen hij met Jazz begon zei hij ik ga een paard van die leeftijd niet meer helemaal omschakelen, we gaan proberen zijn goede dingen te benadrukken. Ik ben blij dat de africhtingsschool van Bert en Henk van Bergen etc. (waar ik heel ouderwets nog steeds voorstander van ben) zich duidelijk weer bewijst.
Bert was in Rotterdam ook al zo blij met de progressie van Jazz en terecht ik heb daar diep respect voor.

annie6
Berichten: 24
Geregistreerd: 09-01-07

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:46

Citaat:
Als ik Anky was zou ik niet meer naar Aken gaan, zonde van de energie.



Als je opteld wat ze aan prijzengeld gewonnen heeft met nelson, painted en sallie dan is het zeker geen zonde van de energie en dan blijft ze echt niet thuis.

Anoniem

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:53

lejo schreef:
[

dan nog is het toch niet eerlijk, de één 2 rondjes om de bak te laten rijden voor je belt en bij de ander meteen bellen, zo kun je als jury nog steeds heel veel manipuleren.
Zo kan de een rustig de ring verkennen en de ander moet zich in 45sec naar de bak haasten.
Hoe je het ook bekijkt, de jury heeft hier de hand in en kan een wereld van verschil maken.
Als je in dit geval je 'voorkeur' laat meespreken en je voorkeur de tijd gunt en een ander niet, dan mag mag je je zelf wat mij betreft geen jury meer noemen.
(een proef jureren op smaak is een ander verhaal)


Het is Grand Prix, dan mag je je paard weleens een beetje onder controle hebben.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:56

Ware uitspraak <fleurtje 100 want zo is het maar net. In de basissport is het ook een kwestie van smaak en je meot veel kilometers maken niet voor jouw ervaring maar de jury moet je leren kennen zeggen ze. Tja en in de basis mag je ook eenmaal om de baan tenzij het jurylid je kent want dan mag je wel vaker en als je mama een jurylid is dan scheelt dat ook punten.

Ach je kunt muggeziften over de Kur op muziek feit is wel dat alle deelnemers al twee keer eerder gestart waren in de GP en de GPspecial dus een beetje bekend terrein was dit wel. En of Isabell dan langer rond mag rijden dan Anky dat zal het verschil heus neit zijn.
Als je dan toch wilt muggeziften dan val met zijn allen over die Jan Brink die weer eens neit kreeg wat die waard was, eigenlijk was hij de meerdere van beide dames. maar werd gewoon derde ook goed maar hij had meer verdiend.
En het is gewoon zonde dat een paard op grand prix niveau niet stil kan staan. Opvallend dat de meesten in stap aan de lange teugel het stadion verlieten en onze koningin in passage. Jongens Sallie is een strsskip in sommige gevallen en dan hadden haar die paar minuten extra ook niets gebracht.
Zelfde met Ollright, ik heb eens een paard gezien die aan het einde van zijn proef in de stress schoot en niet meer verder wilde.Die dingen gebeuren.

Het is en het blijft gewoon een momentopname en die momentopnames worden beoordeeld door mensen die weer persoonlijke smaken hebben simpel als wat en heel normaal daarom zitten er daar ook een paar meer dan bij de basis anders werd het helemaal een vreemde gewaarwording.
Verder moet je volgens mij al helemaal niet meer uitgaan van de manier waarop de oefeningen beschreven zijn want dat kunnen er heel veel gewoon inpakken en naar huis gaan.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:16

Citaat:
Verder moet je volgens mij al helemaal niet meer uitgaan van de manier waarop de oefeningen beschreven zijn want dat kunnen er heel veel gewoon inpakken en naar huis gaan.


Als ook die leidraad volledig wegvalt, zijn de voorwaarden van de Happy Athlete niet meer aan de orde en is de GP dressuur verworden tot de waan van de dag ten koste van de paarden.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:24

Hoe vaak zie je niet de uitgestrekte draf met een 9 beloond worden waarvan er een geweldig voorbeen is maar het achterbeen achter de massa geplaatst wordt. Een passage die echt geweldig verheven is maar te kort en vooral niet gedragen en niet voldoen aan de voorwaarden van de verzameling. En basisprincipes waaraan niet meer voldaan kan worden bijvoorbeeld het halthouden. Welk een onzin dat in de basis bij de B en de L1 en L2 ineens niet meer in het begin haltgehouden hoeft te worden.
Happy athlete ja ja en dat geld dan alleen voor de warmbloeders, die friesen tinkers en dergelijke worden wel volgens normen gejureerd meer verruimen en dergelijke en daar wordt niet gekeken naar wat bij hun past terwijl de warmbloeders niet aan de normen hoeven te voldoen een verzameling zonder daling in de achtehand, een middendraf van voren in plaats van van achteruit en dergelijke. Rechtrichten maar het paard loopt gewoon op vier sporen maar wel in de M of Z lopen hoe kan het?

Zo happy als we denken dat ze allemaal zijn, feit is wel dat sommige bar en beroerd voorgesteld worden in bepaalde onderdelen. Ik kan het absoluut niet hoor het is alleen een constatering. En gelukkig ben ik niet de enige die constateerd.
En wil je het allemaal eerlijk dan meot je het door de computer laten jureren maar dan kunnen we ook beter op de stalen ros komen in plaats van met de levende have.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:07

casperrr schreef:
xanoukk schreef:
Ik vind dat ze wel gelijk heeft
het gaat uiteindelijk op de smaak van de juryleden de een scoord hoog en de ander
niet
uiteindelijk gaat het erom of de jury het paard mooi vind of niet
dat laat hij wel blijken uit de puntentelling

als jij een heel mooi paard hebt en die van alles verprutst kom jij niet zo snel aan je punten hoor Knipoog


Maar het helpt wel als je paard er leuk uitziet en meer showt dan bijv een haflinger. Het blijft een kwestie van smaak en die jury's waar ik bij heb geschreven verlullen zich allemaal door te zeggen welk paard ze leuk vinden en welk niet.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:10

slowhandfh schreef:
Anky had toch toestanden in Aken over haar manier van trainen. De Duitser mogen haar kennelijk niet zo. Heb wel zoiets van regels zijn regels en die gelden voor iedereen zonder aanziens des persoons. Bij elk jurylid zul je wel hebben dat ze de ene ruiter leuker vinden dan de andere of het ene paard mooier dan het andere. Maar ze moeten wel objectief blijven en geen voorkeur laten blijken voor land,paard of ruiter. Maar een proef beoordelen op het goed rijden van de onderdelen en of het aansprekend gereden word met swung. Wat bij Isabella wel zo was ,technisch ok maar straalde weinig uit vond ik. Als ik Anky was zou ik niet meer naar Aken gaan, zonde van de energie. Ze blijft toch wel de nr. 1 van de wereld.
Hoeveel zij voor de sport en de Nederlandse jeugd doet is inmens. Ze geeft kinderen een reden om te rijden en miss net zo goed te worden als haar. Ze wil altijd presteren, doet ze dat niet dan voelt ze zich niet happy. Presteren. Hopelijk gaat het met het EK weer beter.


Er zitten toch niet alleen Duitsers in de jury? Mij maak je niet wijs dat de andere juryleden ineens voor duitsland zijn als ze in duitsland zijn. Isabel was gewoon beter punt. En wat mij betreft had in de GP salieri (iklé) ook boven anky mogen staan

En als ze dan zo anti-anky zijn hoe kan het dan dat ze met painted wel de kür gewonnen heeft?

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:03

Anti anky dat kan ik me werkelijk niet voorstellen. Want dan was ze wel op de allerlaatste plaats gekomen en niet onverdiend op de tweede want die was nog rijkelijk beloond voor haar gezien enkele andere deelnemers die werkelijk beter waren zoals jan brink, sylvia ikle en dergelijke.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:34

Kafue schreef:
Anti anky dat kan ik me werkelijk niet voorstellen. Want dan was ze wel op de allerlaatste plaats gekomen en niet onverdiend op de tweede want die was nog rijkelijk beloond voor haar gezien enkele andere deelnemers die werkelijk beter waren zoals jan brink, sylvia ikle en dergelijke.



Helmaal mee eens!!

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:48

zipje71 schreef:
Er zitten toch niet alleen Duitsers in de jury? Mij maak je niet wijs dat de andere juryleden ineens voor duitsland zijn als ze in duitsland zijn. Isabel was gewoon beter punt. En wat mij betreft had in de GP salieri (iklé) ook boven anky mogen staan

En als ze dan zo anti-anky zijn hoe kan het dan dat ze met painted wel de kür gewonnen heeft?


Kijk eens naar de juryleden in de prix dit keer. Tel de duitsers, en dan de rest...

Juist ja.

pluusie
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:18

anky moest maar eens vaker een buitenritje maken met haar paarden dan zijn ze wat relaxter.....isabel doet dat namelijk wel

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:45

DresslOver schreef:
zipje71 schreef:
Er zitten toch niet alleen Duitsers in de jury? Mij maak je niet wijs dat de andere juryleden ineens voor duitsland zijn als ze in duitsland zijn. Isabel was gewoon beter punt. En wat mij betreft had in de GP salieri (iklé) ook boven anky mogen staan

En als ze dan zo anti-anky zijn hoe kan het dan dat ze met painted wel de kür gewonnen heeft?


Kijk eens naar de juryleden in de prix dit keer. Tel de duitsers, en dan de rest...

Juist ja.

En hoe vaak heeft Anky wel niet gewonnen door de jaren heen. Ik vind het echt muggenzifterij. Als ze gewonnen had had je niemand gehoord over haar punten. Ik word zo moe van dat wij/zij gelul. Laten we nou gewoon genieten van wat die mensen laten zien en who cares wie er wint. Dat is alleen belangrijk voor de ruiters zelf lijkt mij. Echt ik hou van dressuur maar geef mij maar een springwedstrijd, daar gaan de ruiters tenminste leuk en fair met elkaar om en gunnen elkaar het licht in de ogen!

berpie

Berichten: 1662
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: belgie

Re: Jurylid dressuur doet verbazingwekkende uitspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:17

Cayenne schreef:
Maar het zou geen jurysport mogen zijn. Als bijvoorbeeld Isabell een mindere piaffe neerzet dan Anky, mag het geen verschil maken dat we toevallig in Aken zitten op Duits grondgebied en dat Isabell daar favoriet is.

Maar ook hier in Nederland gebeurt het, als je hier in Nederland tegen Anky rijdt, enne even voor de duidelijkheid ik niet hoor, maar mijn beste vriendin wel is er geen jury die Anky laat verliezen, en dan klaagt Anky ook niet hoor.

Ik zou bijna zeggen, ga toch krassen dan win je nog eens wat.

Ik blijf wel lekker springen, gaat over het algemeen veel eerlijker.