Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 09:56

http://www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=84572
omroepbrabant.nl

LAARBEEK - De gemeente Laarbeek gaat zelf het gevecht aan met het Jacobskruiskruid in bermen. Ze neemt daarmee afstand van het besluit dat de provincie onlangs nam om de giftige plant niet te bestrijden.

Het Jacobskruiskruid groeit steeds meer in weilanden en kan verder met ander maaisel in hooi terechtkomen. Runderen en paarden kunnen door het eten daarvan ernstige leverklachten krijgen met soms dodelijke afloop.
Medewerkers van de gemeente Laarbeek gaan de bloemtuilen uit de plant knippen waardoor het zaad ervan niet kan worden verspreid. De Werkgroep Kruiskruid in Moergestel maakt zich al jaren sterk voor landelijke afspraken over de aanpak van het Jacobskruiskruid. Ze heeft hierbij steun gekregen van onder andere de amazones Anky van Grunsven uit Erp en Tineke Bartels uit Hooge Mierde.
Ook de Zuidelijk Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) maakt zich zorgen over de risico's van deze plant.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:13

-> VN

chrispy

Berichten: 757
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Beemster

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:29

jes eindelijk die ... plant weg die zijn slim want hier in eidhoven en omgeving Haha! gaan ze ze nog niet weg halen Boos! wordt nodig tijd wie heeft die ooit geplant rod plantje Duivel Boos! want ik be nu echt al lang bezig om die wei helemaal jacobs vrij te hebben Vork Knipoog

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:39

Gevaarlijk spul dat kruid!

chrispy

Berichten: 757
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Beemster

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:59

zekers wel ik heb gehoord dat het ook voor mensen giftig kan zijn of in iedergevaal ernstige ziekte kan veroorzaken

sidneey

Berichten: 2399
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:36

Eindelijk doen ze er eens iets aan, als ze nog eens zo'n goed idee hebben om de bermen ergens mee aan te planten Rolleyes . Stelletje *piep* zijn het geweest, volgens mij nooit nagedacht dat het wel eens gevolgen kon hebben om een giftige plant te planten, vooral in de provincies met veel bos en paarden. Dankzij hun staat mijn weiland er ook onder en kan ik ze er 1 voor 1 uit gaan trekken. Ik durf mn paard geneens meer hooi te geven, wie verzekerd mij nou dat er geen jacobskruid in zit ?! Naar mijn idee heeft de overheid hierin behoorlijk gefaald..

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:41

gelukkig ziet nu èèn gemeente de noodzaak van bestrijden van JKK in
mogen er vele volgen!
al ben ik bang dat alleen een snelle landelijke aanpak echt zoden aan de dijk zal zetten.
en dan het liefst graszoden Knipoog

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:44

En dat alles voor een enkel vlindertje!! Welke idioot dit bedacht heeft!! Hier staan de bermen er vol mee en wordt het kruid dus megasnel verspreid met al het verkeer dat langsraast! Van mij mogen ze die vlinderfreaks een maaltje JKK voeren zodat ze zelf ondervinden wat een vreselijke dood het is! Dit is echt een wanbeleid voor de natuur en het wordt een groot probleem om het weer grotendeels uit te roeien! Ik heb niets tegen het Jacobsvlindertje, maar hier is men echt kortzichtig te werk gegaan!

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:53

Tja.. Je moet ergens beginnen. Krijgen ze nooit meer weg dat spul.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:37

Citaat:
Medewerkers van de gemeente Laarbeek gaan de bloemtuilen uit de plant knippen waardoor het zaad ervan niet kan worden verspreid.

Is dat voldoende om het te bestrijden? Gewoon de bloemen eruit knippen voordat ze uitgebloeid zijn?

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:14

Ook hier in de regio wordt hard gewerkt om JKK uit te roeien!!! Mijn zoon werkt bij een hoveniersbedrijf en die zijn al een hele poos druk bezig de bermen JKK vrij te maken!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:44

Applaus voor de gemeente Laarbeek!! En alle andere gemeenten die actie ondernemen!
Beetje jammer, dat het jarenlang als bermmengsel is gebruikt, en dat dit hardnekkige plantje het nu nauwelijks te bestrijden is, maar dat is niet de schuld van de gemeente.

Hier in de buurt staat het nog vól grote planten volop in bloei.... Zelf prikken we ons suf op de weilanden.. Het schijnt dat de provincie Noord-Holland op nu wel extra voorlichting geeft. En onze gemeente (Heemstede) heeft wel op ons verzoek achter de weilanden gemaaid, om te voorkomen dat die 'haard' ons weer heel veel plantjes zou bezorgen. Maar 500 meter verderop staat het weer gewoon in de berm...

Ik denk erover met een camera al die plantjes te fotograferen en op te sturen naar gemeente en provincie. Heeft iemand iets dergelijks al eens eerder gedaan en heeft het zin gehad of niet??

chrispy

Berichten: 757
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Beemster

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:48

maar bloemen er uit knippen help niet veel komen ze het voklgende jaar weeer terug hebben ze mij gezegt maar jha er komen er geen meer bij Tong uitsteken jippie Haha!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:58

Javayo schreef:
Is dat voldoende om het te bestrijden? Gewoon de bloemen eruit knippen voordat ze uitgebloeid zijn?


Nee dat is niet voldoende, er is zelfs het risico dat je het er erger mee maakt.
Jakobskruiskruid heeft een enorm herstelvermogen, bij beschadiging zal de plant zich snel herstellen. Bij bloemen afknippen doet ie dit, hij gaat snel nieuwe bloemstengels maken en snel overnieuw in bloei.
Afbeelding

Het is dus niet zo slim om dit te doen. Natuurlijk moet je er wel wat aan doen als de zaden een risico zijn en overlast geven, met knippen zul je dus frequent moeten knippen. De plant van de foto is ongeveer twee weken na het knippen genomen.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:07

Ja, het is een plant met een enorme overlevingsdrang. Alles van de plant is giftig, en hoe harder je 'm mishandelt, hoe harder dat plantje terug komt. Trek je er één uit of knip je het af: snel verpakken en afvoeren, want voordat je het weet heb je honderden pluisjes, zo weet ik helaas uit ervaring.

Knippen heeft in zoverre zin dat je het risico op verspreiden wat binnen de perken houdt, maar dan moet je inderdaad regelmatig met de schaar in de weer. Uitsteken, met wortel en al, heeft meer zin. Verder is het een tweejarige plant, die pas in het tweede jaar bloeit. Maar wel via verpluizen en/of wortels nieuwe plantjes maakt. Over het algemeen vinden paarden de plant niet lekker, behalve als deze is afgemaaid of stukgevroren. Dan verliest het de vieze/giftige smaak, en daarom is JKK in hooi ook zo gevaarlijk. Maar uitgebloeide/bevoren stengels zijn dus ook een grote bedreiging voor de paarden.

Zie voor alle info over dit (op zich geniale) rotplantje: http://www.jakobskruiskruid.com

Anoniem

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:10

Super dat ze iets willen doen van de gemeente laarbeek.
Daar zouden meer gemeentes een voorbeeld aan moeten nemen Ja
Esther misschien kun jij die foto op sturen met uitleg naar de gemeente laarbeek Lachen

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:34

goed idee RK OK dan!

ik weet nog dat er destijds aan minister veerman een hele stapel hantekenigen is overhandigd over dit zelfde probleem.
het andwoord van de minister kwam er toen op neer dat het de verandwording van de paarden houder zelf was om de boel JKK vrij te houden.

maar misschien maken we met een minister die zelf uit de paarden wereld komt en een paar gemeentes achter ons meer kans??!!
want zolang rijkswaterstaat de bermen niet aanpakt is het dwijlen met de kraan open.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:48

runningkawa schreef:
Super dat ze iets willen doen van de gemeente laarbeek.
Daar zouden meer gemeentes een voorbeeld aan moeten nemen Ja
Esther misschien kun jij die foto op sturen met uitleg naar de gemeente laarbeek Lachen


Het is lastig om alle gemeentes aan te schrijven, de provincie Friesland wil wel gebruik maken van mijn expertise, eind van de maand gaan we samen om tafel en kijken wat een haalbaar traject is.
Zo zijn er meer instanties en organisaties die met ons willen samenwerken. Goede voorlichting en traceerbaar goed hooi zijn haalbare trajecten. Jakobskruiskruid is niet uit te roeien zolang er in Nederland wordt gebouwd, wegen aangelegd, boerenland terug aan de natuur geven etc.
Het is vreselijk lastig dat die plant zo graag op een paardenwei groeit omdat dit een plek is waar het gras kort afgegeten wordt, ( paarden grazen het gras veel korter af dan koeien) de bodem snel verstoord raakt etc. Dit zijn allemaal factoren die meespelen. Per dag stopt er wel ergens een boer, het beheer van dat land wordt dan ook vaak anders, in Nederland zijn iets van 800.000 paarden meen ik zo even uit mijn hoofd, dat brengt allemaal factoren met zich mee dat de toename van Jakobskruiskruid in de kaart speelt. Het is ook vreselijk logisch dat juist paardenhouders erg ongerust zijn. Maar maaien of knippen zal uiteindelijk niet veel helpen. Voorkomen dat de plant zich kan vestigen is eigenlijk het enige dat helpt en dat zal niet meevallen.

Anoniem

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:51

Alle zal helaas niet helpen.
Als ze geen oren hebben om het tegen te gaan kun je het wel vergeten. Verdrietig
Maar de gemeente laarbeek heeft blijkbaar wel oren, weet alleen niet hoe Lachen

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:52

Fijn dat er weer een gemeente is die wat wil gaan doen.
Hoop alleen dat ze het ook volhouden en blijven knippen en maaien en het niet bij een eenmalige actie blijft.

Vorig jaar is hier continu gemaaid in onze gemeente. Nu zien de bermen echter weer geel van het JKK en nog geen maaimachine gezien helaas.
Het is dus geen eenmalige (jaarlijkse) actie.

Maar inderdaad ... ergens moet men een begin maken Haha!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:09

runningkawa schreef:
Alle zal helaas niet helpen.
Als ze geen oren hebben om het tegen te gaan kun je het wel vergeten. Verdrietig
Maar de gemeente laarbeek heeft blijkbaar wel oren, weet alleen niet hoe Lachen


Het is heel goed als een gemeente oren heeft, dat is altijd een ingang om mee te denken.
Vooral kennis van de biologie van de plant en wat de plant wel en niet in de kaart speelt is enorm belangrijk. Het herkennen van planten is ook erg belangrijk.
Wat er bij bijvoorbeeld maaien gebeurt is dat je de plant juist voordeel geeft. Je maait ook de concurrerende planten weg. Dit betekent weer open plekken dus een verstoring en licht dat de zaden nodig hebben om te kunnen kiemen. Het zijn de omstandigheden in de bodem die er voor zorgen dat een kruiskruidplant wel of geen populatie kan worden. De meeste zaden vallen bijv heel dicht bij de plant, natuurlijk kunnen zaden ook wel verder komen, maar het is een kansberekening of zo'n zaadje dan op een geschikt plekje valt, kan kiemen, ook zaad kan zetten etc. Alleen als de omstandigheden goed zijn kan er een populatie ontstaan, en dat is dus in Nederland best probleem. Er zijn veel plekken met een open zode.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:05

Slim van die gemeente!!! Hopelijk volgen velen het goede voorbeeld om dat duivels plantje te bestrijden...
PFFFFF alemaal door die stomme vlinderfanaten seg...

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:20

Bij ons bij de (onafgemaakte) ijsbaan tiert dan ^%$$&#!**&^%$-PLANTJE welig!!! (en dat met de manege naast de deur! AIIII!!!)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:38

nou das echt helemaal toppie!
misschien gaan er nu wel meer gemeentes aan werken om dat rotte plantje uit te roeien!
hier in limburg loopt het ook aardig uit de hand!

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Laarbeek (NB) gaat Jacobskruiskruid bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 11:29

joy76 schreef:
Ik denk erover met een camera al die plantjes te fotograferen en op te sturen naar gemeente en provincie. Heeft iemand iets dergelijks al eens eerder gedaan en heeft het zin gehad of niet??

op http://www.kruiskruid.nl staan voorbeeldbrieven met adressen Lachen

Ik reed laatst in Brabant en daar zag het ook geel Bloos!
Bij ons valt het nog mee, maar we hebben wel al enkele planten gevonden en wat Esther zegt klopt helemaal: de koeienboeren stoppen, zetten paarden op de wei en het JKK krijgt alle kans omdat het weidebeheer niet goed genoeg is. Omdat het heel moeilijk is (en veel werk) om de wei goed te houden met paarden.