Finse springamazone naar ziekenhuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
niemandies
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-07-07

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:11

ja triest hoor veeel succes

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:16

Vanmorgen stond in de Twentse courant tubantia dat uit onderzoek in het ziekenhuis bleek dat het niets ernstigs bleek te zijn.

Nicolet90

Berichten: 3157
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:51

mn vader heeft haar weggebracht met de ambulance en het viel allemaal wel mee.

gelukkig maar!

pros_zero

Berichten: 2186
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: den ham

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:40

idd. allemaal goed afgelopen.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:52

Gelukkig maar dat het allemaal mee viel. Lachen

JeltjeW

Berichten: 484
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Kraggenburg. Noordoostpolder. (Fl.)

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:46

Dat zal wel niet zo best zijn,, Beterschap

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:55

Zat ook op de tribune toen de Finse van dr paard viel na de sprong over de waterbak. Waar ik eigenlijk van schrok was dat de EHBO pas in actie kwam toen de omroeper aangaf "er ligt iemand". Wat helemaal een afgang was dat ze haar moeilijk op de brancard kregen. Vervolgens kwam de ambulance eindelijk... liepen de EHBO mensen met haar op de brancard achter de ambulance. Echt het tijdverlies in zo'n situatie was echt schrikbarend!
Wordt er niet geoefend op dit soort situaties?
Dr werd namelijk ook een oudere dame niet goed van de warmte en daar kwam pas na ruim een half uur iemand van het ambulance personeel....

Maar voor de rest geen slecht woord over de organisatie die had het allemaal puik geregeld.

pros_zero

Berichten: 2186
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: den ham

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:22

maar de ambu staat niet op het terrein zelf.
nu toevallig wel, want m'n vader wou graag kijken en hadden toestemming om daar heen te gaan omdat het toch in hun rayon is. dat ze er achter aan moesten lopen, was dat de ambu niet op het veld mocht blijven. omdat de wedstrijd verder moest. anders hadden ze haar direct in de ambu gedaan
dat die andere flauwgevallen was. toen was er geen ambu deze moest uit almelo komen. maar deze is niet naar het ziekenhuis gegaan. dan is er ook geen spoed bij als iemand flauwvalt Knipoog
Laatst bijgewerkt door pros_zero op 17-07-07 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:44

Volgens de laatste berichten gaat het goed met Noora! Lachen

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:47

Citaat:
In a dramatic ending to the weekend Noora was taken by ambulance to the hospital from the Grand Prix, after falling together with Evli Condino on the long water. Noora made it to the headlines of horses.nl and several local papers, but fortunately escaped with only bruises and a stiff neck after being checked and x-rayed in the hospital.

Noora told Evli Condino felt good and jumped very well on Sunday, but a very early start number (3.) left little opportunities to judge the course from fellow riders rounds. They estimated the maximum time allowed to be rather narrow and Noora decided to make a short turn for the water. All well so far, a good but slow stride lead to a very high jump (Noora said she should given more leg) and a slip on the concrete at the end of the water. From here Condi fell forward and so did also Noora…

The impact Noora took was that severe that despite best efforts she couldn't stand up or remain standing. The medical staff decided therefore to send Noora to the hospital for proper examination, from where she was released later in the evening. Noora is already back on a horse, but told it feels like she would be caught in an old and sore body… Also Condino escaped the incident without injuries.



Bron:
http://www.forsten-pentti.com/content/v ... 5/lang,en/

pros_zero

Berichten: 2186
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: den ham

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:48

heb je het ook in het nederlands Nagelbijten / Gniffelen

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:51

PaysBas schreef:
Zat ook op de tribune toen de Finse van dr paard viel na de sprong over de waterbak. Waar ik eigenlijk van schrok was dat de EHBO pas in actie kwam toen de omroeper aangaf "er ligt iemand". Wat helemaal een afgang was dat ze haar moeilijk op de brancard kregen. Vervolgens kwam de ambulance eindelijk... liepen de EHBO mensen met haar op de brancard achter de ambulance. Echt het tijdverlies in zo'n situatie was echt schrikbarend!
Wordt er niet geoefend op dit soort situaties?
Dr werd namelijk ook een oudere dame niet goed van de warmte en daar kwam pas na ruim een half uur iemand van het ambulance personeel....

Maar voor de rest geen slecht woord over de organisatie die had het allemaal puik geregeld.



Hier spreekt een ervaren EHBO-ster die ook grote evenementen draait. Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt; afgang, hoe durf je het zelfs maar te denken.

Je loopt altijd op een groot terrein met een grote groep met een relatief klein team, er werd meteen omgeroepen dat er EHBO bij moest komen en ze kwamen ook direct met grote spoed. Ik zat er recht voor op de tribune en er werd uitermate deskundig gehandeld, waarschijnlijk was er ook een arts bij. Heb je weleens geprobeerd iemand op een brancard te leggen, oordeel niet over dingen waar je blijkbaar geen verstand van hebt. In plaats van deze mensen af te branden moet je misschien eens een dagje mee lopen.

Alle ehbo-ers in Nederland maar ook in de rest van Europa oefenen VERPLICHT anders raak je de licentie kwijt binnen 2 jaar. Ik oefen met mijn vereniging ongeveer 25 keer per jaar 3 uur per avond. Wij krijgen dan bijscholing over de nieuwste methodes zodat wij altijd de best mogelijke zorg kunnen geven. Alle verenigingen in Nederland hebben een soortgelijk programma, dat staat namelijk onder supervisie van het Oranje Kruis dat weer gelinkt is aan het Rode Kruis.

Jij haalt nu ook twee dingen door elkaar, ehbo en de aanwezigheid van ambulances. Je haalt er niet zomaar standaard meteen een ambulance bij en zeker niet voor een dame die last heeft van de warmte. Ambulances zijn voor noodgevallen en zware letsels, wij zijn er juist om een voorzichtige schifting te maken zodat ambulances en professionele zorgverleners aan hun kerntaak toekomen, zorg verlenen aan diegene die deze zorg echt nodig hebben en in levensgevaar verkeren en zo levens te redden en niet nodeloos rondrijden. Als een EHBO-er de magische woorden spreekt komt die ambu er toch wel meteen.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:03

pros_zero schreef:
heb je het ook in het nederlands Nagelbijten / Gniffelen



Nee, maar het komt er op neer dat Noora weer in het zadel zit.. blauwe plekken en een stijve nek.

Ze had besloten een korte draai naar de sloot te maken, wat resulteerde in een hoge sprong.

Omdat ze in eerste instantie niet op kon staan moest ze door naar het ziekenhuis.
Daar is later op de avond ontslagen.


Héle snelle vertaling! Lachen

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:12

Fijn dat alles goed is afgelopen met de amazone Lachen

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:36

Ik kwam overigens deze foto nog tegen Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:41

Die is gelukkig ook helemaal ok.

pros_zero

Berichten: 2186
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: den ham

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:19

_Rianne_ schreef:
pros_zero schreef:
heb je het ook in het nederlands Nagelbijten / Gniffelen



Nee, maar het komt er op neer dat Noora weer in het zadel zit.. blauwe plekken en een stijve nek.

Ze had besloten een korte draai naar de sloot te maken, wat resulteerde in een hoge sprong.

Omdat ze in eerste instantie niet op kon staan moest ze door naar het ziekenhuis.
Daar is later op de avond ontslagen.


Héle snelle vertaling! Lachen


had ik het toch goed gelezen

pros_zero

Berichten: 2186
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: den ham

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:19

daniella74 schreef:
PaysBas schreef:
Zat ook op de tribune toen de Finse van dr paard viel na de sprong over de waterbak. Waar ik eigenlijk van schrok was dat de EHBO pas in actie kwam toen de omroeper aangaf "er ligt iemand". Wat helemaal een afgang was dat ze haar moeilijk op de brancard kregen. Vervolgens kwam de ambulance eindelijk... liepen de EHBO mensen met haar op de brancard achter de ambulance. Echt het tijdverlies in zo'n situatie was echt schrikbarend!
Wordt er niet geoefend op dit soort situaties?
Dr werd namelijk ook een oudere dame niet goed van de warmte en daar kwam pas na ruim een half uur iemand van het ambulance personeel....

Maar voor de rest geen slecht woord over de organisatie die had het allemaal puik geregeld.





Hier spreekt een ervaren EHBO-ster die ook grote evenementen draait. Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt; afgang, hoe durf je het zelfs maar te denken.

Je loopt altijd op een groot terrein met een grote groep met een relatief klein team, er werd meteen omgeroepen dat er EHBO bij moest komen en ze kwamen ook direct met grote spoed. Ik zat er recht voor op de tribune en er werd uitermate deskundig gehandeld, waarschijnlijk was er ook een arts bij. Heb je weleens geprobeerd iemand op een brancard te leggen, oordeel niet over dingen waar je blijkbaar geen verstand van hebt. In plaats van deze mensen af te branden moet je misschien eens een dagje mee lopen.

Alle ehbo-ers in Nederland maar ook in de rest van Europa oefenen VERPLICHT anders raak je de licentie kwijt binnen 2 jaar. Ik oefen met mijn vereniging ongeveer 25 keer per jaar 3 uur per avond. Wij krijgen dan bijscholing over de nieuwste methodes zodat wij altijd de best mogelijke zorg kunnen geven. Alle verenigingen in Nederland hebben een soortgelijk programma, dat staat namelijk onder supervisie van het Oranje Kruis dat weer gelinkt is aan het Rode Kruis.

Jij haalt nu ook twee dingen door elkaar, ehbo en de aanwezigheid van ambulances. Je haalt er niet zomaar standaard meteen een ambulance bij en zeker niet voor een dame die last heeft van de warmte. Ambulances zijn voor noodgevallen en zware letsels, wij zijn er juist om een voorzichtige schifting te maken zodat ambulances en professionele zorgverleners aan hun kerntaak toekomen, zorg verlenen aan diegene die deze zorg echt nodig hebben en in levensgevaar verkeren en zo levens te redden en niet nodeloos rondrijden. Als een EHBO-er de magische woorden spreekt komt die ambu er toch wel meteen.


helemaal mee eens Ja
Laatst bijgewerkt door pros_zero op 17-07-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:22

daniella74 schreef:
Die is gelukkig ook helemaal ok.



Ik zag net jou onderschrift... gewéldig, zeker in dit topic

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:46

Er hoort nog achter "en bam is een paaltje" maar dan blijf ik uitleggen denk ik.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:37

daniella74 schreef:
PaysBas schreef:
Zat ook op de tribune toen de Finse van dr paard viel na de sprong over de waterbak. Waar ik eigenlijk van schrok was dat de EHBO pas in actie kwam toen de omroeper aangaf "er ligt iemand". Wat helemaal een afgang was dat ze haar moeilijk op de brancard kregen. Vervolgens kwam de ambulance eindelijk... liepen de EHBO mensen met haar op de brancard achter de ambulance. Echt het tijdverlies in zo'n situatie was echt schrikbarend!
Wordt er niet geoefend op dit soort situaties?
Dr werd namelijk ook een oudere dame niet goed van de warmte en daar kwam pas na ruim een half uur iemand van het ambulance personeel....

Maar voor de rest geen slecht woord over de organisatie die had het allemaal puik geregeld.



Hier spreekt een ervaren EHBO-ster die ook grote evenementen draait. Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt; afgang, hoe durf je het zelfs maar te denken.

Je loopt altijd op een groot terrein met een grote groep met een relatief klein team, er werd meteen omgeroepen dat er EHBO bij moest komen en ze kwamen ook direct met grote spoed. Ik zat er recht voor op de tribune en er werd uitermate deskundig gehandeld, waarschijnlijk was er ook een arts bij. Heb je weleens geprobeerd iemand op een brancard te leggen, oordeel niet over dingen waar je blijkbaar geen verstand van hebt. In plaats van deze mensen af te branden moet je misschien eens een dagje mee lopen.

Alle ehbo-ers in Nederland maar ook in de rest van Europa oefenen VERPLICHT anders raak je de licentie kwijt binnen 2 jaar. Ik oefen met mijn vereniging ongeveer 25 keer per jaar 3 uur per avond. Wij krijgen dan bijscholing over de nieuwste methodes zodat wij altijd de best mogelijke zorg kunnen geven. Alle verenigingen in Nederland hebben een soortgelijk programma, dat staat namelijk onder supervisie van het Oranje Kruis dat weer gelinkt is aan het Rode Kruis.

Jij haalt nu ook twee dingen door elkaar, ehbo en de aanwezigheid van ambulances. Je haalt er niet zomaar standaard meteen een ambulance bij en zeker niet voor een dame die last heeft van de warmte. Ambulances zijn voor noodgevallen en zware letsels, wij zijn er juist om een voorzichtige schifting te maken zodat ambulances en professionele zorgverleners aan hun kerntaak toekomen, zorg verlenen aan diegene die deze zorg echt nodig hebben en in levensgevaar verkeren en zo levens te redden en niet nodeloos rondrijden. Als een EHBO-er de magische woorden spreekt komt die ambu er toch wel meteen.



Oordeel niet te snel net als conclusie trekken, wil je!
Ik brand zeker geen mensen af dat ten eerste.
Ten tweede is mijn vraag ook "Wordt er niet geoefend op dit soort situaties?" Hier mee bedoel ik juist op dit soort evenementen qua adequaat handelen met snelheid. Bijv. de EHBO's aan de oost tribune konden met moeite over de bakrand klimmen. Voor hun was het handiger geweest als er van die kant een opening zou geweest zijn. Ik weet dit is achteraf gepraat maar hiervan kan wel geleerd worden om nare situaties in de toekomst te voorkomen.

Voor buitenstaanders oogt het vreemd dat de ambulance voor rijdt en dat de EHBO'ers er achteraan zeulen met de gewonde persoon in kwestie.

BTW die dame die last van de warmte had is compleet knock-out geweest voor hoe lang precies weet ik niet, heb er geen stopwatch bij gehouden.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:21

Jij bent zelf begonnen door je behoorlijk negatief uit te laten over e.e.a. en gekomen met termen als afgang. Verder denk ik dat ik heel duidelijk ben geweest.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Finse springamazone naar ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:39

De reden dat Noora niet in de ambu werd geladen is waarschijnlijk dat zij al op een draagbaar was gelegd ondertussen en aangezien haar letsel op dat moment nog onbekend was men het risico niet wilde nemen om over te zetten naar de brancard van de ambu ivm mogelijk rug-/nekletsel. Na de val van Ben Schroder een aantal jaren geleden en de verhoogde kans op rechtzaken/claims is e.e.a. aangescherpt. Als Ben destijds direct op een brancard was gelegd was het helemaal fout gelopen, er wordt nu standaard rekening gehouden met rug-/nekletsel bij dit soort valpartijen.