Paard te water in Groningen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:07

Citaat:
Hulpverlening 1. Spoed (met zwaailicht en sirene)


Aha!

Weer wat bijgeleerd op deze zonnige-maar-o-zo-saaie-werkdag.

r0dY

Berichten: 330
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:20

Wuis schreef:
_Inga schreef:
Is dit niet vlakbij het spoor??

Dat wilde ik ook net vragen, vind de kudde echt lijken op de kudde waar ik altijd met de trein langs kom (vlak voor Groningen). Lachen


jullie hebben allebei gelijk Tong uitsteken , de paarden staan daar zomers altijd in de kudde, ken de mensen namelijk waar de paarden van zijn, en ze hebben eigenlijk nooit een omheining, en het gaat altijd goeed, totdat er een keer een paard in de sloot terecht komt, en ze zijn echt niet de eersten waar dat bij gebeurt. sommige mensen vinden een omheining veiliger anderen zien er weer gevaar in, zo kan je het ook bekijken Knipoog

_Laura
Berichten: 4368
Geregistreerd: 30-11-05

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:35

Gebeurd heel vaak de laatste tijd, elke maand toch minstens 1 die op 112groningen.nl staat

albertje
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:36

HV 1 is een hulpverleningsvoertuig waar normaliter een kraan op zit. Dit voertuig wordt normaliter ingezet bij ongevallen of daar waar takelwerk nodig is. De 1 staat voor auto nr. 1 Bij grotere korpsen hebben ze vaak ook een HV2

albertje
Berichten: 90
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:37

En heel slecht dat deze brandweermensen een paard aan de voorbenen eruit trekken. Zo wordt het ze niet geleerd.

Zatarra

Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:44

HV-1 en HV-2 zijn hulpverleningsvoetuigen bij de brandweer, het verschil tussen deze twee is de uitrusting. Een hv1 heeft onderandre een kraan en een zware aggregaat en een lier extra op het voertuig.

Het heeft niets te maken met de prio stelling van een uitruk of met de roepnummers van de voertuigen.

en het redden van dieren zit niet in de praktijkopleiding van een brandweerman. dit word kort in de theorie aangehaald. hoe dieren worden gered binnen een blusgroep/korps komt uit de praktijk ervaring van de brandweer.

wij hebben binnnen het korps een aantal mensen die boer zijn en of veel met paarden omgaan. Maar schroom niet om de bevelvoerder ( dat is de man of vrouw met witte helm en rode band ) aanwijzingen tegeven. zoals aangegeven werd, een band achter de kont langs of om de buik heen.

moet ik er wel bij vermelden dat niet elke sloot het zelfde is en dat niet elk paard makkelijk inde sloot licht soms kan het gewoon niet anders.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:16

magic12 schreef:
idd een goede omheining moeten ze gaan verplichten.. het gebeurd steeds vaker dat een paard ontsnapt of in de sloot beland..


Wij hebben een paard gehad die door de omheining heen is gegaan en alsnog in de vaart is beland... Hij was waarschijnlijk in paniek en is er in volle galop doorheen geknald. Zelfs een omheining helpt niet altijd...

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:52

Bloos! ik liep valaatst ook met mijn merrie langs een hengst.. die kreeg het ook in zn bol de sloot in te springen.. maar die heeft na 30 meter zwemmen door de sloot toch zelf nog een uitweg gevonden.. anders was ik er zelf in gedoken Tong uitsteken

maar ik vind het wel goed dat ze hem er uit hebben kunnen halen Haha! alleen ik zou ook niet de voor benen vast binden.. ik zou gewoon een touw langs de achterkant van de kont halen en dan daar aan trekken..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:01

Hey Zatarra, kun jij mij dan ook misschien vertellen waarom de kant niet wordt afgegraven zodat het paard er zelf uit kan lopen? Ik ben daar toch wel erg benieuwd naar.

Zatarra

Berichten: 52
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:26

Maanling schreef:
Hey Zatarra, kun jij mij dan ook misschien vertellen waarom de kant niet wordt afgegraven zodat het paard er zelf uit kan lopen? Ik ben daar toch wel erg benieuwd naar.


Een boer of landeigenaar is daar niet erg blij mee. Tevens is het erg veel en zwaar werk Knipoog.
In een ander topic over het paard in een zwembad, is het zwembad leeggepompt en met strobalen een trappetje gemaakt voor het paard. Dit is voor een sloot geen oplossing omdat een sloot meestal niet leeg te pompen is en dan de balen stro verloren zijn. Een sloot heeft meestal geen scherpe rand waar het paard zich aan kan bezeren.

Anoniem

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:34

Volgens mij is dat vlak bij ons. Gebeurt volgens mij steeds vaker dat er paarden of koeien in de sloot terecht komen.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Paard te water in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:35

Maanling schreef:
Hey Zatarra, kun jij mij dan ook misschien vertellen waarom de kant niet wordt afgegraven zodat het paard er zelf uit kan lopen? Ik ben daar toch wel erg benieuwd naar.


Doordat de hoeven van het paard in verhouding tot het lichaam erg klein zijn en een paard natuurlijk best zwaar is kunnen veel paarden vaak niet op eigen kracht uit het water komen, tenzij de ondergrond hard is. Als de ondergrond zacht is (wat in de meeste sloten het geval is) dan zakt het paard in de blubber/drab weg en komt er niet uit. Paarden zijn prooidieren, en geven zich in geval van gevaar relatief snel over (als ze het idee hebben dat er geen ontsnappingsmogelijkheden meer zijn). Er zijn zelfs gevallen bekent van paarden te water die zo uitgeput zijn en het opgeven door het hoofd onder water te steken en zichzelf te verdrinken...
Het zal dus in veel gevallen niet zinvol zijn de slootkant dusdanig aan te passen dat het paard er zelf uit kan komen, tenzij je voor een stevige bodem kunt zorgen...