Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 21:42

Dat er weer erg snel van alles uit de kast wordt gerukt dat niet relevant is hier zonder bewijs? Ja

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:53

Ik vind het wel relevant. Omdat bokt nogal eens wordt gebruikt als openbaar schavot (bijvoorbeeld de uitspraak dat iemand aan de hoogste boom moet worden opgehangen), wil ik voorkomen dat mensen zomaar wat beginnen te roepen terwijl ze niet het hele verhaal kennen.

De persoon van het voorbeeld dat ik heb gegeven, is toenertijd op bokt geheel de grond in geboord door mensen die niks van de situatie wisten. Ik vond het toen erg jammer dat de mods toen niet ingrepen.

Omdat het nu eenmaal zo is dat er niet wordt ingegrepen, hoop ik dat mensen niet zomaar wat gaan roepen. Ik haal dus dit voorbeeld naar voren, zodat ze weten dat de LID niet altijd goed zit, iets wat toen nog hardnekkig werd geloofd.

En dus hoop ik dat mensen hier niet zomaar iemand dood gaan wensen als de LID zegt dat die persoon 'fout' is.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:03

arno8 schreef:
En dus hoop ik dat mensen hier niet zomaar iemand dood gaan wensen als de LID zegt dat die persoon 'fout' is.


...en ik lees NOOIT dat de LID dat OOIT zegt.
Mbt dit topic stelt de inspectecteur dat het niet in helemaal orde is doch dat je wel realistisch moet blijven in een natte periode.
Het enige probleem is het gezeur van onkundige bemoeials die van andermans spullen moeten afblijven.

Ik kan me nog herinneren dat er gedonder was met pennymeisjes en de paarden in de Poort van Kleef. Die vonden het zo zielig, de manen zaten helemaal in de klit. Hup over het hek en de beheerders in paniek want die zagen zich al aansprakelijk gesteld voor de zelfverdedigende acties van de hengsten.
Moest een bórd komen Gestoord

Idem klachtenregen bij een oudenpaardenopvang. Daar staat nu ook een bord in de wei dat die dieren oúd zijn en sommigen een slecht gebit hebben.

mbt Renkum is het blijkbaar krek hetzelfde. WEL verzorgde paarden in een wei met HOGERE delen. Dat veel liefhebbers denken dat dik op stal beter is, is het échte probleem Pling

hc

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 09:06

Maar probeer tegenwoordig maar eens een weiland met hogere delen te vinden in NL Haha! Tenzij je meer richting het zuiden woont.

Hier in NH is het iig huilen met de pet op. Daarom ben je als eigenaar dan gewoon verplicht om tenminste een schuilstal en voor droge plekken te zorgen. Dan maar een vracht zand erover of desnoods een stuk betegelen Ja

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:25

Cayenne schreef:
Maar probeer tegenwoordig maar eens een weiland met hogere delen te vinden in NL Haha! Tenzij je meer richting het zuiden woont.


Zoals ik dus al schreef is er in heel NL bij elkaar al niet genoeg ruimte, laat staan genoeg geschíkte ruimte.
Die voor paarden geschikte ruimte is al sinds het ontstaan van de cro-magno door de méns gewild. Dat was de relevantie van de opmerking mbt recreatie-gebied.
Dit houdt in dat slechts weinig paarden correct volgens welzijnsnormen gehouden kunnen worden.

Al met al is er in de paardhouderij een probleem. De welzijnskritria zoals die wetenschappelijk onderzocht helder zijn geworden zijn niet haalbaar voor de paardenpopulatie in NL. Wat nu?!
Klagen over wat helemaal niet verkeerd is omdat de norm die wel verkeerd is de beeldvorming bepaalt?
De eigenaars van de paar paarden die wel goed gehouden worden onder vuur laten liggen omdat de goegemeente het zelf niet kan realisren of niet snapt?

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:28

Cayenne schreef:
of desnoods een stuk betegelen Ja


Makkelijk geschreven maar.....

Voor die paarden die wel buiten staan op ongeschikte grond een stukje verharden? Het gaat niet om één stukje tegels in één weiland maar hoeveel m² gaat dat in totaal worden?
In het totaal generaal hééft NL al een probleem dat er door verharding niet genoeg regenwater in de bodem en daardoor het grondwater komt.

Er wonen 16 miljoen mensen in NL. Reken maar uit hoeveel mens per hectare dat is.
Zeg maar wat je wil. Leefbare ruimte voor mensen, recreatiegebied, kindvriendelijke ruimte voor kinderen, ruimte voor volgenns welzijnskriteria gehouden paarden? Compromissen met welzijnskriteria voor mensen - voor kinderen, -voor paarden? Compromissen met aantal mensen, -kinderen, -paarden.

hc

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:33

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:
of desnoods een stuk betegelen Ja


Makkelijk geschreven maar.....

Voor die paarden die wel buiten staan op ongeschikte grond een stukje verharden? Het gaat niet om één stukje tegels in één weiland maar hoeveel m² gaat dat in totaal worden?
In het totaal generaal hééft NL al een probleem dat er door verharding niet genoeg regenwater in de bodem en daardoor het grondwater komt.

hc


Ik denk niet dat als je in een weiland (waar paarden staan) van 1 ha een stuk van 4 bij 4 m verhardt dat je dan een afwateringsprobleem krijgt in Nederland. Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:01

natasja50 schreef:
Ik denk niet dat als je in een weiland (waar paarden staan) van 1 ha een stuk van 4 bij 4 m verhardt dat je dan een afwateringsprobleem krijgt in Nederland. Haha!



haha Haha!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:23

natasja50 schreef:
Huertecilla schreef:
Het gaat niet om één stukje tegels in één weiland maar hoeveel m² gaat dat in totaal worden?


Ik denk niet dat als je in een weiland (waar paarden staan) van 1 ha een stuk van 4 bij 4 m verhardt dat je dan een afwateringsprobleem krijgt in Nederland. Haha!



....


hc

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:32

Cayenne schreef:
Daarom ben je als eigenaar dan gewoon verplicht om tenminste een schuilstal en voor droge plekken te zorgen. Dan maar een vracht zand erover of desnoods een stuk betegelen Ja


En dan EISEN dat de paarden daar ook gaan staan Duivel ..

natasja50

Berichten: 713
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: omgeving Winterswijk

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:40

Kendra schreef:
Cayenne schreef:
Daarom ben je als eigenaar dan gewoon verplicht om tenminste een schuilstal en voor droge plekken te zorgen. Dan maar een vracht zand erover of desnoods een stuk betegelen Ja


En dan EISEN dat de paarden daar ook gaan staan Duivel ..



Nee gewoon zorgen dat ie daar kán gaan staan wanneer ie even droog wil staan. Ik heb nog nooit gezien dat een paard daar af en toe geen gebruik van maakt.

Rmeijer
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-02-07

Re: Inspectiedienst houdt magere paarden Renkum in de gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:01

[quote="arno8"]Lekker bezig weer, die LID...

ABSOLUUT MEE EENS!

Bij ons zijn ze een poosje geleden ook geweest omdat wij 1 schimmelmerrie hebben die een peesblessure heeft opgelopen in de springsport en nu gebruikt wordt al fokmerrie. (moet je zo'n merrie dan afmaken? is dat beter volgens de LID?)
Ze liep in een groep van zo'n 10 paarden en die zagen er allemaal goed uit alleen zij was iets magerder en liep kreupel (gek he?)
Dus LID over de vloer, paard moest op stal want mensen hadden geklaagd.
Wij uit voorzorg paard maar op stal gedaan maar wel de dierenarts gebeld om te melden.
Die heeft de LID weer gebeld om te vertellen dat dat paard op zijn advies JUIST buiten moest staan omdat het zo niet kort hoefde te draaien in een kleine stal en zo minder last had van die pees.
Dus LID ons weer gebeld, paard moest zo snel mogeijk weer naar buiten want dat beter voor het paard.
Maar toen kwam het volgende, het paard kon volgens hem ook niet droog staan, terwijl er een verharding is van 10m2 met kapschuur maar dat was vanaf de weg niet goed te zien doordat er een voorraad hooibalen voor stond.
Dus meneer is alleen even langs de wei gereden en oordeelde dat de wei te nat was, nou als die man even uitgestapt was had hij kunnen zien dat er genoeg schuilplaats was, het vreemde was dat geen enkel paard er gebruik van maakte maar mooi in de wei aan het grazen waren...

Ze moesten eerst maar eens een cursus over paarden volgen als ze in een wei 9 goed uitziende paarden zien staan en 1tje wat minder.
Dan is er meestal wat met dat ENE paard aan de hand en niet met allemaal.