Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9879
Geregistreerd: 04-02-04

Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 11:03

http://www.horses.nl
horses.nl

In Nederland ontstaan jaarlijks 34.000 blessures tijdens paard- of ponyrijden. Die blessures ontstaan voor een groot deel door dagelijkse routine, haast en onoplettendheid. Op een zomerse dag even snel je paard in de wei zetten terwijl je op slippers loopt? Je bent zeker niet de eerste die een teen kwijtraakt omdat je paard per ongeluk op je voet stapt. De meest alledaagse maar ook gevaarlijke situaties op een rij.

Halster
Een paard in paniek is buitengewoon sterk en houdt geen rekening met jou. Wikkel daarom nooit het halstertouw om je hand. Als 600 kilo paard wegspringt, zijn afgerukte vingers het gevolg. Uit gemakzucht de sluiting van het halster openlaten tijdens het leiden is ook onverstandig. Bij een onverwachte beweging kan deze hard tegen het paardenhoofd of je eigen hoofd slaan.

Op stal
Het komt regelmatig voor dat een vastgebonden paard schrikt en in paniek aan het halster hangt. Zet je paard daarom altijd vast aan een touw met een panieksluiting en maak een veiligheidsknoop. Sommige paarden zijn slim en trekken de knoop zelf los. Haal nooit het uiteinde van het touw nog eens door de lus om dit te voorkomen, dan krijg je in noodgevallen het touw niet meer los. Zet je paard niet vast aan de schuifdeur van de box. Er zijn paarden die de complete boxdeur uit de ophanging trekken.

Onder het zadel
Loshangende beugels die achter de staldeur blijven haken, te losse hulpteugels die in de paardenbenen verstrikt raken, open haldeuren waar je eigen been achter blijft steken. Allerlei situaties die gevaarlijk zijn voor paard en ruiter en ongelukken veroorzaken die eenvoudig zijn te voorkomen als je er met je aandacht bij bent. Neem geen onnodige risico’s, draag goed passende kleding en laarzen en zet altijd een goedgekeurde cap op je hoofd.

Ongevallen voorkomen
De paardensport staat op de derde plek als het gaat om het aantal meldingen op de afdeling spoedeisende hulp. Van de 9100 slachtoffers per jaar worden er gemiddeld 1200 opgenomen in het ziekenhuis. Bijna een kwart van deze slachtoffers heeft hoofdletsel. Daarnaast komen letsel aan de romp (wervels) en botbreuken veel voor, zo blijkt uit cijfers van het instituut Consument en Veiligheid. De Stichting Veilige Paardensport werkt aan de veiligheid van de sport door de uitgifte van een veiligheidscertificaat voor paardenbedrijven. Informeer bij je manege of ze in het bezit zijn van zo’n certificaat. Verdiep je zelf in het gedrag van paarden en denk altijd aan de risico’s van het werken met een dier. Op deze manier voorkom je veel gevaarlijke situaties voor mens en paard.

Anoniem

Re: ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:12

Veel ruiters zijn idd dom en onvoorzichtig, maar vooral gemakzuchtig. Er zijn heel veel ongelukken te voorkomen, door gewoon goed nadenken.
En het zijn van die simpele dingen. Bij paard op de wei zetten, paard door het hek, omdraaien naar het hek, hek dicht, paard loslaten (halster af doen), en zelf weer terug door het hek. Word je nooit geraakt door een bokkend paard...
Beugels opsteken, beide teugels over de hals halen en in je hand nemen als je met een gezadeld paard loopt... we hebben het allemaal geleerd, maar er zijn maar weinig mensen die het ook doen...

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:42

ik ben zelf ook vaak onvorzichtig doordat mijn paard zo braaf is.. maar door dit verhaal ga ik zeker wat beter uitkijken. veel dingen heb ik inderdaad ook geleerd te doen die nou routinen zijn;. paard vastzetten aan een specaal daarvoor iets. en buegelsopsteken teugels over de hals clip dichtdoen aan halster edc. maarja toch verslapt soms als routine je aandacht even en kan het id goed mis gaan.. opletten dus!

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:42

idd veel dingen die dus vaak voorkomen goed dat het op de voorkant staat Ja

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:44

Ben het met Yamcha eens dat het ook vooral gemakzucht is. Door gemakzucht wordt je minder voorzichtig.
Het zijn van die slordigheidjes die er in sluipen omdat het paard misschien heel braaf is, maar ze kunnen grote en nare gevolgen hebben...

Ik werk veel met jonge paarden en natuurlijk heb ik ook best wel eens wat meegemaakt (en een blauwe plek ofzo opgelopen), maar (laat ik het afkloppen) ben nog nooit in het ziekenhuis of bij de huisarts terecht gekomen door een ongeluk met een paard. Doordat ik veel met jonge paarden werk denk ik trouwens dat je alerter blijft dan dat je een heel braaf paard hebt.

tamtam

Berichten: 473
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:57

dat punt van teugels over de hals halen ben ik het niet mee eens.
Zie eerlijk gezegd niet helemaal het gevaar daarvan in voor mijzelf, maar als mijn paard aan de wandel gaat heb ik liever dat de teugels nog over zijn hals hangen: minder risico op in de teugel stappen, met alle gevolgen van dien.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:05

LDRD schreef:
Onder het zadel
Loshangende beugels die achter de staldeur blijven haken, te losse hulpteugels die in de paardenbenen verstrikt raken, open haldeuren waar je eigen been achter blijft steken. Allerlei situaties die gevaarlijk zijn voor paard en ruiter en ongelukken veroorzaken die eenvoudig zijn te voorkomen als je er met je aandacht bij bent. Neem geen onnodige risico’s, draag goed passende kleding en laarzen en zet altijd een goedgekeurde cap op je hoofd.


Een interessant stuk, maar dit vind ik een beetje krom... Met laarzen en een goedgekeurde cap op kun je dus voorkomen dat o.a. paardenbenen verstrikt raken in hulpteugels Verward

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:16

Ja, er zijn nog veel meer gevaarlijke situaties te bedenken;
- onconsequent gedrag waardoor een paard je niet meer als leider ziet, bijv. hem op eigen houtje de stal laten 'terugvinden'
- vinger door de ring van het halster steken NOOIT DOEN DUS!
- te paard door een staldeur heengaan, ook een relatief hoge deur kan gevaarlijk zijn als het paard steigert!
- slecht onderhouden of niet functionerende veiligheidshaken voor de beugelriemen
- te weinig inzicht in het gedrag van een paard waardoor je gevaarlijke situaties uitlokt (bijv. blijven staan als de rest van de groep oversteekt)
- met wat lekkers een kudde paarden binnenlopen zonder zweepje oid
op je knieen zitten als je met een paardenbeen bezig bent
- longeren aan een halster en/of de longe om je hand heen wikkelen
enz enz enz.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:20

Ik ga deze uitprinten en op stal ophangen... mijn bijrijdster vindt het doodnormaal om het halster niet vast te maken (zie eerste punt). Ik krijg haar maar niet zover om dat niet meer te doen (tja, ze is aan het puberen). Ze ziet daar gewoon het gevaar niet van in. 'Ze zijn toch braaf?' Wellicht dat dit haar ogen doet openen.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:22

tamtam schreef:
dat punt van teugels over de hals halen ben ik het niet mee eens.
Zie eerlijk gezegd niet helemaal het gevaar daarvan in voor mijzelf, maar als mijn paard aan de wandel gaat heb ik liever dat de teugels nog over zijn hals hangen: minder risico op in de teugel stappen, met alle gevolgen van dien.


Ik heb ook altijd geleerd om de teugels juist niet over hals te halen, inderdaad omdat een paard er makkelijker in kan gaan staan als hij losbreekt...
Ben wel benieuwd waarom je juist wel de teugels over de hals zou moeten halen...

Aradis

Berichten: 6183
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:23

Citaat:
- met wat lekkers een kudde paarden binnenlopen zonder zweepje oid

Nou, dat vind ik weer een beetje overdreven hoor.. Dat gaat me echt te ver..
Voor de rest, Het zijn allemaal gewone dingen, die iedereen kan snappen als je even nadenkt.

Lisa_vD

Berichten: 670
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:25

Citaat:
Op stal
Zet je paard niet vast aan de schuifdeur van de box. Er zijn paarden die de complete boxdeur uit de ophanging trekken.

Zoiets is mij ook eens overkomen Blond . Alleen toen was alleen de onderkant los. Gelukkig had me pony er niets aan over gehouden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:27

Laura24 schreef:
tamtam schreef:
dat punt van teugels over de hals halen ben ik het niet mee eens.
Zie eerlijk gezegd niet helemaal het gevaar daarvan in voor mijzelf, maar als mijn paard aan de wandel gaat heb ik liever dat de teugels nog over zijn hals hangen: minder risico op in de teugel stappen, met alle gevolgen van dien.


Ik heb ook altijd geleerd om de teugels juist niet over hals te halen, inderdaad omdat een paard er makkelijker in kan gaan staan als hij losbreekt...
Ben wel benieuwd waarom je juist wel de teugels over de hals zou moeten halen...


Dan heb je wat 'lengte' als je paard wegspringt. Je houdt met je rechterhand beide teugels even onder het bit beet, met je linkerhand het uiterste einde van de teugels. Mocht hij wegspringen of steigeren dan kan je altijd nog je rechterhand loslaten (net als een halstertouw dus)
Als je dan je linkerhand vasthebt, stapt hij er echt niet in.

Als je de teugels nog over de hals hebt en er gebeurt echt iets geks, is het veel lastiger hem vast te houden. De kans dat de teugels dan van de hals glijden als jij hem hebt laten schieten, en dus de kans dat hij in de teugel stapt, is veel groter.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:32

Ja, ik haal ook altijd de teugels over de hals. Ik kreeg vaak commentaar dat ik ze beter op de hals kan laten, maar voor mijn gevoel was wat ik deed veiliger. En Beantsje heeft dat aardig verwoord. Ik vind dat je minder te vertellen hebt en dat het paard sneller losschiet als je de teugels over de hals laat.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:37

maar vergeet niet:
ondanks dat iemand nog zó voorzichtig en voorbereidt kan zijn, kunnen ongelukken altijd gebeuren!

Ik kan erover meepraten.
Met een jong en braaf paard die erg consequent is opgevoed, maar toch altijd in voor een lolletje en even uitproberen, heb ik het idee dat ik me het meest bewust ben van gevaren in de omgang met paarden van stal.
En ondanks mijn goed passende cap, bodyprotector, goed passende en juiste kleding en extra maatregelen te paard, zit ik nu toch met een gebroken knie-schijf door domme pech, wel dankzij een (ander) paard.
Een buitenrit met een vriendin, al eerder samen gereden. Haar paard wou de mijne niet dichter bij zich hebben en haalde uit met een achterbeen terwijl we aan het ritsen waren.

Duke -> wat heb je eraan als je paard wegschiet en daarna zijn poot nog breekt omdat ie in een teugel is komen te staan? Zou eigenlijk ook niet weten waarom je paard eerder los zou kunnen komen als je de teugels om de hals laat?
Ik vind het alles behalve veilig om die teugel over het hoofd te slaan.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:39

Hmmm, nou rij ik op een manege waar de paarden niet van het terrein af kunnen als ze losschieten, dus het losraken vind ik niet zo'n probleem. Dat in de teugel staan: als een paard echt gek doet, betwijfel ik of je die linker teugel wel vast kan houden. Voor mezelf durf ik dat nog wel aan, maar kleine kindertjes met pony's vind ik het echt eng als ze dat doen, als ze van schrik de teugels loslaten, staat de pony er zo in.

Heb een keer gezien hoe een pony in de teugel verstrikt raakte tijdens het stijgeren, meisje had teugels over de hals gehaald, en inderdaad nog in 1 hand aan het uiteinde vast... Bij het landen kwam de pony met 1 voorbeen tussen de teugels, en raakte volledig in paniek... Gelukkig brak de teugel meteen, waardoor er verder geen ongelukken gebeurden...

Lynn_Nikita

Berichten: 25547
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:43

slippers!!! ik heb het vorige week meegemaakt
NOOIt staat ze op mn tenen, en moest snel foto`s maken van het zadel , hoe het nu op haar rug lag
spring zo op mn tenen, alles blauw
loop weg, doe vliegenkap van heidie nog goed, trapt zij mn op mn hak.

volgens mij zagen ze gewoon dat ik eens geen stalen neuzen aanhad, maar slippers en sprongen er beide op

longeren aub ook met handschoenen, heb 3e graadsbrandwonden gehad hierdoor

en pak paard niet met alleen halster vast, altijd een touw eraan vastmaken

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:53

Marjo_x schreef:
Citaat:
- met wat lekkers een kudde paarden binnenlopen zonder zweepje oid

Nou, dat vind ik weer een beetje overdreven hoor.. Dat gaat me echt te ver..

Ik vind sowieso dat je dom bezig bent als je met een rammelende emmer voer een hele kudde paarden (op de wei of in de bak) binnenstapt.

Citaat:
Sommige paarden zijn slim en trekken de knoop zelf los. Haal nooit het uiteinde van het touw nog eens door de lus om dit te voorkomen, dan krijg je in noodgevallen het touw niet meer los

Leuk, maar weet iemand een andere oplossing? Ik doe het al 15 jaar zo (bij hetzelfde paard). Wel een dubbele of 3-dubbele 'vlecht' maken anders krijg je hem idd niet meer los.

Verder wil ik nog even de situatie aanhalen van een heel triest IM-topic van een tijdje geleden wat me echt is bijgebleven.
Dat meisje had, zoals veel paardenhouders, van die gewone ijzeren hekken in de wei en in de bak, die je gewoon open kan zetten. Gewoon, heel netjes, zag er prima uit.
MAAR deze hekken gingen maar 90 graden open, zoals meerdere deuren en hekken, zodat als een paard in paniek raakt (wat bij haar 2x is gebeurd) het hele hek meeneemt, die dus niet verder opengaat.
Of recht op het openstaande (haakse) hek afloopt.
Het beste zijn hekken en deuren die schuiven of 180 graden kunnen draaien.

Ook deze dingen:
Afbeelding
of deze:
Afbeelding
ben ik geen voorstander van, als deze aan staldeuren of in het gangpad zijn bevestigd, helaas zie je het erg vaak..
Als het paard er in paniek langsrent haalt hij zijn hele zijkant open.
Nem liever deze:
Afbeelding

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:57

Fielychi schreef:
Duke -> wat heb je eraan als je paard wegschiet en daarna zijn poot nog breekt omdat ie in een teugel is komen te staan? Zou eigenlijk ook niet weten waarom je paard eerder los zou kunnen komen als je de teugels om de hals laat?
Ik vind het alles behalve veilig om die teugel over het hoofd te slaan.


Ten eerste: ik rijd western, dus twee losse teugels. Dus langere teugel en los. Als hij wegschiet, zal de teugel toch los komen te hangen. Of hij nu wel of niet over de hals hangt in mijn geval dan. Ik ga ze ook niet vastmaken aan het zadel (wat je soms wel eens ziet), want dat lijkt me nog gevaarlijker voor het paard.

Ten tweede: precies wat Bean ook zegt: als je de teugel over de hals hangt (we nemen even voor het gemak dus een gewone dressuurteugel), en het paard schrikt en trekt z'n hoofd weg, dan trek je toch eerst die teugel helemaal naar één kant eer je los (moet) laten en stapt het paard er alsnog in.

Ten derde: en dat is een stom argument, maar wel eerlijk: ik ben het zo gewend. Als je al 15 jaar je paard zo meeneemt aan de hand, weet je niet beter. Gewenning dus, maar daardoor heb ik het idee meer te vertellen te hebben dan als de teugels over de hals liggen.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:58

Haal bij alle paarden zonder martingaal de teugels over de hals, voor bij problemen enzo. Geeft zowel mij, als het paard wat meer ruimte. Ook deuren volledig open en beugels opsteken, meelopen in de stal.

Ik heb één keer commentaar gehad op teugels over de hals halen, maar mijn instructrice weet dat ik vreemde dingen doet en laat het. Het meelopen in stal zeg ik ook tegen alle kinderen waarbij geholpen moet worden. Meelopen en omdraaien, net zoals ze hier zeggen in de wei.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:01

Nog iets waar veel mensen niet bij stil staan: als je door een deur moet: als het kan, de deur van je afdraaien. Als de deur naar je toe gedraaid staat, en het paard loopt ertegenaan, dan draait de deur mee en loopt het paard zich vast = paniek. Als je de mogelijkheid hebt (bv bij klapdeurtjes) deur van je afdraaien. En als het niet anders kan: zorgen dat je genoeg ruimte hebt. Als het paard de deur met zich 'meeneemt' dan is het paniek in de tent. Zeker als hij door wil duwen.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:11

Dubke: deuren en hekken zijn echt verradelijk. Voor ons heel normaal, maar zij begrijpen niet dat die niet verder open gaat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:14

zo hebben veel kids bij ons op stal er ineens een handje van om geen touw te gebruiken. Gaan ze een paard in de wei zetten, en dan alleen een halster om, en aan de neusriem vast houden.
Paard voor het hek los laten "omdat ie er altijd zelf inloopt" had ik zelf ook een handje van (begin van de wei was in de natte periode erg slecht, en loop altijd op stalschoenen, maarja, als je tot halverwege je been weg zakt Knipoog )
Tot ik ineens shets kon gaan vangen. heb nu dus maar kaplaarzen gekocht voor het in en uit de wei zetten/halen

Biieniie
Berichten: 797
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:48

Ik dacht dat dit de punten waren die je altijd ruiter als eerste leert..

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:52

Op zich logische punten. Maar ik begin er een beetje moe van te worden dat er altijd zo gezeurd wordt dat er in de paardensport zoveel ongelukken gebeuren.

Dat is gewoon niet waar. Ze rekenen alle ongelukken met paarden tot ongelukken in de paardensport.

Als je alle auto-ongelukken bij elkaar optelt, dan kun je toch ook niet zeggen dat de autosport enorm gevaarlijk is?

En dan nog een nadenkertje: veel ongelukken zouden een stuk beter zijn afgelopen als het paard geen ijzers onder had gehad Tong uitsteken