Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:24

Citaat:
De kennis bij lesgeefmensen is nihil en de ruiters krijgen verkeerde dingen aangeboden.

Zo, dat noem ik een gewaagde uitspraak.
Dus iemand die al 20 jaar rijdt, bijzonder consequent is in de omgang met paarden en veiligheid voorop zet, hier en daar les geeft maar geen diploma heeft, is aan het prutsen?
En omdat ik niet ben begonnen op een houten paard met paardrijden en een hekel heb aan het volgen van 1 leerwijze (hetzij parelli, hetzij op andere wijze) maar het beste van alles probeer mee te pikken, beperkt mij in de dingen die ik aangeboden krijg? Omdat ik vind dat als iemand echt geinteressert is, zelf moet zoeken naar de opties.

Ik vind dat er veel te veel aandacht geschonken word aan veiligheidcertificaten, diploma's e.d. en te weinig aandacht aan goed/logisch/met verstand nadenken, consequent zijn en in je achter houden dat je te maken hebt met een dier, geen mens.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:50

Fielychi schreef:
Dus iemand die al 20 jaar rijdt, bijzonder consequent is in de omgang met paarden en veiligheid voorop zet, hier en daar les geeft maar geen diploma heeft, is aan het prutsen?


Wel/geen diploma is geen absoluut gegeven mbt de kundigheid van een persoon. Sterker nog een erkend diploma houdt in dat een hoop onzin en veel foúte zaken aangeleerd wordt/worden want dat staat in het kursusprogramma voor erkend lesgeefmens.

Hoe lang iemand bezig is, zegt niets over de inhoud.

Wat mijn uitpraak betreft, daarbij ga ik af op wat er in de eisen staat, wat mijn nichtjes wordt aangeleerd door een erkand lesgeefmens, wat een gerenommeerd erkend lesgeefmens mij verteld en op wat ik hier aan ruiters-met-les uit NL voorbij krijg.
Daar zitten héél veel onlogische en onveilige routines in.

Het is mij trouwens ook een raadsel waarom als veiligheid zo belangrijk is met inherent onveilige stijgbeugels gereden wordt. Verbiedt die dingen. Wordt een correcte beenhouding aanleren ook ineens een stuk gemakkelijker.

hc

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:56

Citaat:
Wel/geen diploma is geen absoluut gegeven mbt de kundigheid van een persoon.


Als er neergezet wordt: lesgeefmensen ipv instructrices, vind ik dat als neerbuigend overkomen. Zoddoende mijn opmerkking.

Hoe lang iemand bezig is, zegt wel degelijk iets over de inhoud.
Iemand die 20 jaar bezig is met paarden heeft toch duidelijk meer ervaring dan iemand die 2 maand bezig is. Of de inhoud ervan altijd even veilig is (om het maar even in het thema van de discussie te laten), laat ik in het midden, aangezien ik niet zo heel veel ervaring heb met verschillende maneges.

Sinds wanneer zijn veiligheidsbeugels onveilig?
Omdat niet iedereen met zijn paarden omgaat zoals jij, wil niet zeggen dat het fout is. Dat idee krijg ik met ieder bericht dat jij hier op bokt plaatst (maar goed, dat is een andere discussie).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:49

Huertecilla schreef:
Wel/geen diploma is geen absoluut gegeven mbt de kundigheid van een persoon. Sterker nog een erkend diploma houdt in dat een hoop onzin en veel foúte zaken aangeleerd wordt/worden want dat staat in het kursusprogramma voor erkend lesgeefmens.

Hoe lang iemand bezig is, zegt niets over de inhoud.

Wat mijn uitpraak betreft, daarbij ga ik af op wat er in de eisen staat, wat mijn nichtjes wordt aangeleerd door een erkand lesgeefmens, wat een gerenommeerd erkend lesgeefmens mij verteld en op wat ik hier aan ruiters-met-les uit NL voorbij krijg.
Daar zitten héél veel onlogische en onveilige routines in.

Het is mij trouwens ook een raadsel waarom als veiligheid zo belangrijk is met inherent onveilige stijgbeugels gereden wordt. Verbiedt die dingen. Wordt een correcte beenhouding aanleren ook ineens een stuk gemakkelijker.

hc


helemaal mee eens, nog nooit zoveel onzin gehoord als tijdens de ORUN, tjaa voor het huis, tuin, keukenpaard met een heeeul standaard karakter en een heel standaard gebruiksaanwijzing. Maar voor het echt goed leren lesgeven moet je gewoon heel veel vlieguren maken, en weten dat je nog niks weet. Tis dat ik het papiertje nodig had, anders had ik bij les 2 al weggebleven

FeLaRe

Berichten: 815
Geregistreerd: 01-01-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:51

Ik heb al 6 jaar dezelfde instructrise en ik heb mij nog nooit druk gemaakt om haar veiligheidscertificaten.

Ze geeft om een veilige en verantwoorde manier les en als ik mij bij iemand veilig voel dan is het wel bij haar en dat is wel eens gebleken.

Ze komt ook uit een echte paardenfamilie, is tussen 20 paarden thuis opgegroeid met 2 actief rijdende ouders, die beiden op Grand prix niv. hebben gereden ( niet dat dat wat zegt Knipoog ).

Maar goed ze weet wat ze doet en dat straalt ze ook uit.

Ik heb wel eens bij een andere instructrice van mijn paard gelegen ofwel mijn paard viel boven op mij en ik voelde mij niet goed, heb dit ook aangegeven ( bleek een zware hersenschudding te hebben ). Deze dame heeft mij wel mooi alleen achtergelaten ( er was niemand op stal op dat moment) en is naar haar volgende klant gegaan, ondanks dat ik herhaaldelijk had aangegeven dat ik mij steeds slechter ging voelen en ik niemand had die ik op dat moment kon bereiken.
Had het toch wel erg fijn gevonden als ze mij maar even naar huis had gebracht...
Dus ben ik met mijn zware hersenschudding op de brommer naar huis gereden..
Deze dame, had voor alle duidelijk haar papieren!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:36

Fielychi schreef:
Citaat:
Wel/geen diploma is geen absoluut gegeven mbt de kundigheid van een persoon.


Als er neergezet wordt: lesgeefmensen ipv instructrices, vind ik dat als neerbuigend overkomen.


Dan zit jíj met een persoonlijke asociatie, waar jíj wat aan kan doen en niemand anders.

Het woord 'mens' omvat beide geslachten. Jij gebruikt 'instructrice' en gaat er vanuit dat het een vrouw is. Ik niet.
Verder vind ík het woord instructie verkeerd omdat lesgeven aanmerkelijk meer in dient te houden dan instrueren.
Ook geeft het woord exáct aan wat de persoon is en doet.
Het woord lesgeefmens is helemaal goed volgens Neuro Linguistic Programming en ik maak dus heel bewust al heel lang van het woord lesgeefmens gebruik en vind het erg prettig dat ik het links en rechts op Bokt gebruikt zie worden.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:46

Fielychi schreef:
Sinds wanneer zijn veiligheidsbeugels onveilig?


Je schoffeert me dubbel en je wil wel uitleg?

Ik verwijs je desondanks graag naar het boek van Koning Duarte die het in 1438 al glashelder uitlegt in zijn boek Bem Cavalgar.
Ik heb het vrijwel altijd onder handbereik dus... Derde Deel, sectie 1, paragraaf 16, 'About the preparation of the stirrups and the straps.'

hc

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:29

Huertecilla schreef:
Fielychi schreef:
Als er neergezet wordt: lesgeefmensen ipv instructrices, vind ik dat als neerbuigend overkomen.


Dan zit jíj met een persoonlijke asociatie, waar jíj wat aan kan doen en niemand anders.

Het woord 'mens' omvat beide geslachten. Jij gebruikt 'instructrice' en gaat er vanuit dat het een vrouw is. Ik niet.
Verder vind ík het woord instructie verkeerd omdat lesgeven aanmerkelijk meer in dient te houden dan instrueren.
Ook geeft het woord exáct aan wat de persoon is en doet.
Het woord lesgeefmens is helemaal goed volgens Neuro Linguistic Programming en ik maak dus heel bewust al heel lang van het woord lesgeefmens gebruik en vind het erg prettig dat ik het links en rechts op Bokt gebruikt zie worden.

hc


hartelijk dank voor je uitleg, ik snap nu waarom je 'lesgeefmens' gebruikt word en niet 'instructrice'.
Ik kreeg het idee erbij dat er met 'lesgeefmens' verwezen werd naar iemand die les geeft zonder een diploma (en dat iemand mét diploma verwezen zou worden als instructrice/instructeur) en het neerbuigend bedoeld was.

Dat is trouwens niet iets waar ik iets aan kan DOEN (alsof ik iets fout doe...), maar iets wat jíj me kan verduidelijken/uitleggen. Bij deze gebeurt.

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:16

nog een voorbeeld: het boek voor het ruiterbewijs, je wilt niet weten hoeveel fouten daarin staan, dát vind ik nou schandalig (ik heb wel nog het oude boek maar ongetwijfeld zullen er in het nieuwe boek nog steeds fouten staan). Als de theorie al niet correct is hoe moet men dan de juiste dingen leren???

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:54

cissy schreef:
nog een voorbeeld: het boek voor het ruiterbewijs, je wilt niet weten hoeveel fouten daarin staan, dát vind ik nou schandalig (ik heb wel nog het oude boek maar ongetwijfeld zullen er in het nieuwe boek nog steeds fouten staan). Als de theorie al niet correct is hoe moet men dan de juiste dingen leren???


Jep. Je kan het een ruiter (m/v) die nota bene zijn/haar best doen om les te nemen van nota bene een erkend lesgeefmens het niet kwalijk nemen te doen wat foutief is verteld. Het breidt zich daardoor helaas wel als een olievlek uit en degene die corrrect bezig is de afwijking.
Het gevolg is dat als ik me correct uitdruk verschilende lezers op basis van hun eigen associaties allerlei voor mij onvoorspelbare 'indrukken' krijgen.

Een groot probleem is dat de theorie (voor ruiterbewijs, orum, noem maar op) een mengeling is van weinig feiten, nauwelijks wet en vooral veel vínden op basis van niet getoetste aannames op basis van vaak achterhaalde informatie. Tja en dan de enorme zorg voor de uitstraling van de sport. Welnu, die vind ík vooral erg euh, hoe schijf ik dat soort van netjes,.... onslim.

Een goed voorbeeld is dit topic.
Het aantal ongelukken moet omlaag, zet een cap op. Gestoord
Natuurlijk, zet die cap op, maar aan de inherent foute situatie verandert dit náda.

hc

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:02

Fielychi schreef:
[Dat is trouwens niet iets waar ik iets aan kan DOEN (alsof ik iets fout doe...), maar iets wat jíj me kan verduidelijken/uitleggen. Bij deze gebeurt.


Oh, jij uit twee 'indrukken' op basis van joúw associaties die nog incorrect zijn ook en uit dat in subjectieve waardeoordelen.
Kijk dat ligt allemaal geheel en al aan jouw kant en ja dat doe jij niet correct.
Mijn uitleg is, terwijl je me nog negatief bejegend ook, heel aardig maar extra.

Zoals ik het zie is dit een goed voorbeeld van een verkeerde situatie in de ruiterij. Die staat bol van vínden op basis van associaties op basis van incorrecte aannames of -informatie.

hc

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:52

voel je je te goed om iets extra uit te leggen dan? Wees dan blij dat ik erom vraag en niet alsnog zomaar mijn associatie voor waar aanneem.
Ben ik de moeite niet om het aan uit te leggen, omdat ik in jouw ogen iets 'fout' doe?

Omdat jij woordgebruik-technisch zo correct blijft, wil nog niet zeggen dat je mij nu niet compleet voor schut probeert te zetten. Door te doen alsof ik zogenaamd fout bezig ben en het meest geweldige voorbeeld ben van 'een verkeerde situatie in de ruiterij'?
Jouw mening over de paardenhouderij respecteer ik volledig, heb vice versa niet dat idee.
Bedankt voor deze discussie, ik houd het hierbij om precies die reden.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:53

Fielychie, waarom gebruik jij 'instructríce' en ben je daar zo van overtuigd dat je boos wordt met persoonlijk opmerkingen naar iemand die een ander neutraal woord gebruikt?

De oorzaak is symptomatisch voor hetzelfde wat in het artikel van de ts gebeurt. Wat míj betreft is dat niet persoonlijk naar of over jou en ik wilde dit ook niet suggereren. Mijn excuses als jij uit mijn woorden dacht op te kunnen maken dat ik dat bedoelde.

Terug naar het topic. Wat is de bedoeling van het artikel?
- Minder ongevallen? Minder letsel? Minder risico op aansprakelijkheden? Beter imago? Poging tot zelfregulering voor de overheid iets oplegd?
Een combinatie? alles? iets anders? of meer?
- Worden deze doelen geadresseerd? Zijn de voorgestelde oplossingen op de oorzaken gericht?

hc

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:30

OK ik ga er even op in.
Het lijkt mij dat het in eerste instantie bedoeld is om blessures te voorkomen. (itt wat de titel suggereert ).


Even het woord ongeval opgezocht: gebeurtenis die letsel en/of schade tot gevolg heeft.

Als je jouw quote letterlijk neemt; - voorkom ongelukken, zet een cap op - is die formulering correct. Door letsel te voorkomen, wordt een vervelende gebeurtenis - een val - geen ongeluk.

Wat ik denk dat jij bedoelt is, dat je beter die gebeurtenis kan voorkomen inplaats de gevolgen te beperken zodat er geen letsel en/of schade uit voortvloeit.

Op zich ben ik het met je eens. Alleen het is een utopie dat dat altijd kan. Omdat paarden dieren zijn die soms onverwacht kunnen reageren, omdat mensen niet altijd op de juiste wijze met paarden omgaan en omdat er ook van buitenaf dingen gebeuren, die je niet in de hand hebt.

Is het dan zo fout om beschermingsmaatregelen aan te prijzen die de gevolgen van zo'n onverwachte gebeurtenis met je paard beperken? In feite doe je dat zelf ook al als je het hebt over de stijgbeugels.

(overigens vind ik het een beetje flauw om zonder toelichting te verwijzen naar een boek waarvan je zonder meer kunt aannemen dat de bokkers hier het niet in huis hebben)

Ik ben geen goede ruiter. ik rijd 25 jaar maar ik heb geen talent. Daarnaast heb ik door een bijna fataal ongeluk met mijn eerste paard een flinke knauw opgelopen.
Onlangs ben ik mijn paard verloren en heb sinds 2 maand een nieuw paardje. Een heel gehoorzaam en evenwichtig dier. Het blijkt alleen, dat hij geen ervaring met verkeer heeft. Op mijn laatste buitenritje is hij door een stel jongens die met donder en geweld over kasseien raasden met hun auto, geschrokken, sprong weg, ik verloor de beugels en door de klapperende beugels gaf mijn paardje een paar bokjes en ja, ik ben eraf gevallen. Nu zit ik met een gekneusde schouder en rib en een kapotte cap.
Ja, ik had er heel wat voor over gehad als ik dit had kunnen voorkomen. maar helaas, het is gebeurd. Wat had ik anders kunnen doen? Eindeloos oefenen met grondwerk voordat ik een ritje maak? Nog een serie zitlessen zodat ik beter blijf zitten? Of wegens gebrek aan talent maar helemaal stoppen met paardrijden?

Tja, sommige 'veiligheidsmaatregelen' zijn een compromis, dat ben ik me bewust. Maar dat compromis neem ik uit realiteitszin, omdat ik weet dat de samenwerking met mijn paard niet altijd perfect kan zijn. Dus ga ik lekker aan het oefenen met mijn paard om te zorgen dat hij meer op mij gaat vertrouwen maar koop ik ook een nieuwe cap.

Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:47

oke, ik had inmiddels wel het idee gekregen dat dit persoonlijk werd.
Ik ben ook helemaal niet boos geworden om het gebruik van het woord lesgeefmens of instructrice. Ik heb het anders geinterperteerd (namelijk lesgeefmens = zonder diploma, instructrice = mét diploma en dát zou ik neerbuigend vinden, omdat een diploma in mijn ogen maar erg weinig zegt) dan jouw betekenis van het woord was, en nogmaals: prettig dat jouw betekenis dan uitgelegd wordt.

Mijn opinie
bedoelingen: feiten bekendmaking
doel: het opnieuw onder de aandacht brengen van risico's (op dit topic in ieder geval gelukt! Lachen )

Voorkomen is beter dan genezen. Maar het woord 'ongevallen' volgens het Van Dale woordenboek:
ongevallen -> ongeval -> ongeluk
on·ge·luk (het ~, ~ken)
1 ongunstige loop van de omstandigheden => kwaad, onheil; <=> geluk
2 gebeurtenis die schade of letsel veroorzaakt => ongeval
Oftewel, het kán altijd gebeuren. Hoewel het misschien verminderd kan worden door een betere voor- en toelichting e.d.
Maar goed, aan de andere kant: iedereen moet het leren, zowel paard als ruiter en ik denk dat de enige manier om het te leren is, door het te doen.
Liefst dan wel eens ervaren paard bij een onervaren ruiter, en een onervaren paard bij een ervaren ruiter om het zo veilig mogelijk te houden.