Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biieniie
Berichten: 797
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:52

Het verbaast me nog steeds dat in mijn dagelijkse omgang met paarden mensen, hoeveel mensen niet eens weten hoe ze een paardenknoop moeten maken en dus hun paard met een dubbele knoop vast zetten. *(horror)

Op ons op de manege staat er bij elk paard welke er schopt en welke niet, en hoeveel volwassenen het zien staan en alsnog er dicht achter gaan staan. Kleine kinderen moeten die paarden poetsen zonder begeleiding..
Dan vraag je wel een beetje erom..

snater
Berichten: 317
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:04

http://www.horses.nl schreef:
te losse hulpteugels die in de paardenbenen verstrikt raken


Ik dacht toch echt dat het paardenbenen waren die vertrikt raken in hulpteugels, en niet andersom... Cool

mariekie
Berichten: 5161
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:08

Laura24 schreef:
arno8 schreef:
En dan nog een nadenkertje: veel ongelukken zouden een stuk beter zijn afgelopen als het paard geen ijzers onder had gehad Tong uitsteken


tsja, en een hoop auto-ongelukken zouden beter aflopen als auto's niet harder konden dan 30..

btw paardensport is een verzamelnaam voor vrijwel alles wat met paarden gedaan wordt, voor autosport geldt dat niet... Dus die vergelijking rammelt een beetje Clown


Jij altijd met je ijzers Slapen Slapen

Snap niet dat er met paarden met ijzers meer ongelukken gebeuren.

Wat een onzin Gestoord

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:14

bromfiets schreef:
LDRD schreef:
Onder het zadel
Loshangende beugels die achter de staldeur blijven haken, te losse hulpteugels die in de paardenbenen verstrikt raken, open haldeuren waar je eigen been achter blijft steken. Allerlei situaties die gevaarlijk zijn voor paard en ruiter en ongelukken veroorzaken die eenvoudig zijn te voorkomen als je er met je aandacht bij bent. Neem geen onnodige risico’s, draag goed passende kleding en laarzen en zet altijd een goedgekeurde cap op je hoofd.


Een interessant stuk, maar dit vind ik een beetje krom... Met laarzen en een goedgekeurde cap op kun je dus voorkomen dat o.a. paardenbenen verstrikt raken in hulpteugels Verward


Wat denk je zelf Knipoog ?!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:15

[
En dan nog een nadenkertje: veel ongelukken zouden een stuk beter zijn afgelopen als het paard geen ijzers onder had gehad Tong uitsteken
[/quote]


Jij altijd met je ijzers Slapen Slapen

Snap niet dat er met paarden met ijzers meer ongelukken gebeuren.

Zit wel wat in, ze glijden veel sneller door als ze wegschieten, zeker op harde ondergrond!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:27

inderdaad vaak gebeuren er dingen door onoplettendheid en het ongelukje zit ja in een klein hoekje.
In ieder geval is goed oplettend telkens weer belangrijk en altijd eerst nadenken en dan doen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:35

Biieniie schreef:
Het verbaast me nog steeds dat in mijn dagelijkse omgang met paarden mensen, hoeveel mensen niet eens weten hoe ze een paardenknoop moeten maken en dus hun paard met een dubbele knoop vast zetten. *(horror)


Kan er over meepraten...we hadden onze supersupersuperbrave Jody vastgezet op de poetsplaats in de nieuwe stal. Nu zit daar in de uiterste hoek het schrikapparaat voor de weideafzetting en daar zit net een onbedekt stukje schriklint waar ze dus nog net aan kon snuffelen. Dat hadden we niet gezien dus we hadden de stekker er niet uitgetrokken..... Bloos
Zelfs een supersupersuperbrave kan dan heeeel hoog stuiteren. Was blij dat ik altijd zo consequent met een paniekknoop vastzet!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:41

Ik kwam laatst op een manege, waar beginnende ruitertjes (zoals al eerder gezegd) inderdaad met een dubbele knoop vastzetten. Omdat er niemand in de buurt was, maar wel veel tractoren af en aan kwamen rijden, vroeg ik toch maar eens waarom ze het zo deden, terwijl ik weet dat de veiligheids knoop als eerste aangeleerd wordt daar. 'Maar zo staat hij toch ook vast?'

Toch maar even uitgelegd dat die knopen er niet zijn om je paard gewoon vast te zetten, maar als er iets is, je je paard direct los kunt krijgen. Bovendien vergeten veel mensen dat als je je paard niet op tijd los krijgt, je paard serieuze schade aan de nekwervels op kan lopen, hij kan zichzelf behoorlijk bezeren met zichzelf trappen of klem komen te zitten. En dan hebben we het nog maar niet over de ruiters/verzorgers. Het zal niet de eerste keer zijn dat er iemand klem tussen de muur en een paniekerend paard komt. (en het niet overleeft)

nikita73
Berichten: 841
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:40

ieks, ik stond net met mijn slippers bij nikita in de wei te kroelen. Ik dacht daar dus ook niet bij na. Als ik haar op stal zet doe ik wel andere schoenen aan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:44

Toevallig staat er in de Cavallo (duits paardenblad) van deze maand, een groot artikel over dit thema. Voor iedereen die een beetje duits kan lezen, erg interessant!

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:04

Wat ik hier eigenlijk mis is dat als je bv een paard in de stal poets nooit de staldeur op slot moet maken.. Heb ik ook een keer gehad. Moest een paard poetsen en duwde de staldeur dicht, ik dacht als er iets gebeurd heb ik die toch snel genoeg open, nou mooi niet, paard draaide zich razendsnel om en trapte, ik kon godzijdank nog een beetje opzij springen anders had ik 2 hoef afdrukken in mijn buik gehad. Ik wou zo snel mogelijk de stal uit, maar kreeg de deur niet open omdat ik de deur opslot had gedaan! dus voorkom ook hiermee ongelukken en laat de deur open (ik bedoel natuurlijk niet wagenwijd, maar niet op slot doen)

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:54

Zie het zelf ook vaak genoeg op stal, kinderen hebben gereden gaan eraf maar steken de beugels niet op en lopen zo met het paard naar stal. Je zal maar vast komen te zitten. Of je paard met de beugels naar benenden zo op stal zetten ook lekker handig.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:48

Ruitertje dat zijn paard los liet staan, even niet oplette kwam zijn paard tegen met de achterhoef in de teugels. Het dier had zich even achter zijn oren willen krabben, en was vast komen te zitten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:56

Door schade en sschande wordt je wijs.........

door de jaren heen heb ik me wel heel veel veiligheidsmaatregelen eigen gemaakt.

Mij zal je inderdaad nooit zonder stevig schoeisel bij de paarden zien. Heeft 3 maanden geleden mijn voetje nog gered.

ongelukken zijn zo makkelijk met paarden, voorzichtigheid nooit genoeg.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:48

mariekie schreef:
Jij altijd met je ijzers Slapen Slapen

Snap niet dat er met paarden met ijzers meer ongelukken gebeuren.

Wat een onzin Gestoord


Dus het maakt jou niks uit of je een klap op je hoofd van een beslagen hoef krijgt of een klap op je hoofd van een onbeslagen hoef?

En daar komt bij dat een paard soms een schop als dreiging kan bedoelen en dat het niet als harde klap is bedoeld. Maar als er een ijzer aan zit heb je dan toch een probleem.

En dan nog het sneller glijden dat al is aangehaald.

Nog iets anders:
volgens mij zou het al een heleboel schelen als iedereen een cap zou dragen.

Hoe vaak zie je op HAW niet iemand die zijn paard in een heel spinnenweb aan hulpteugels heeft verpakt om vooral te voorkomen dat het (blijkbaar wilde) beest ervandoor gaat of gaat steigeren en ondertussen zit die persoon er zonder cap op? En dan staat er nog bij: geen cap is eigen keus...
Tja... zelfmoord is ook een eigen keus, maar dan mag je er toch ook wel wat van zeggen?
Laatst bijgewerkt door arno8 op 10-08-07 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:49

de klap komt even hard aan arno, beslagen of onbeslagen

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:55

Nee hoor, je hebt toch ook wel ooit meegemaakt dat een paard 'dreigend' schopte? Zo heb ik een keer een hoef tegen mijn keel gehad. Dat paard schopte mij en trok meteen z'n hoef terug. Als daar een ijzer aan had gezeten had ik een groot probleem gehad.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:56

koeienpoep Lachen arno Lachen een paard schopt bewust niet raak, met of zonder ijzers Lachen

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:59

KiWiKo schreef:
koeienpoep Lachen arno Lachen een paard schopt bewust niet raak, met of zonder ijzers Lachen


ROFL

Ben het met je eens Kiwiko...

Apple

Berichten: 76222
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:00

Hummm, dreigend schoppen lijkt me voor een paard ook al niet de bedoeling.

*ziet reactie van kiwiko*

Een paard weet over het algemeen heel goed waar hij zn lichaamsdelen laat en waar jij bent met jouw lichaamsdelen. Ook bijvoorbeeld die irritant in je gezicht zwiepende staart als je bezig bent met de achterbenen is een signaal. Paard weet heel goed waar jij bent en waar zn staart is.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:09

Wel eens aan iemand gevraagd of je je paarden bij hem/haar in de kudde mag zetten. Wat is een van de eerste logische vragen? Staan ze op ijzers??? Want paarden met ijzers kunnen veel gevaarlijkere klappen uitdelen dan paarden zonder ijzers...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:11

koeienpoep, dat wordt alleen gevraagd door nietpaardenmensen Lachen

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:11

Als ik al die ongelukken zo lees ben ik naar mijn idee toch redelijk veilig met paarden bezig...

Ze mijn pony nooit zonder paardenknoop vast, ga nooit op slippers naar de paarden en draag echt altijd een cap...

en dit zijn maar een paar voorbeeldjes....
en waar ik zet altijd en nooit, bedoel ik ook echt ALTIJd en NOOIT...

Heb door de paarden in de afgelopen 11 jaar 1x het ziekenhuis vanbinnen mogen bekijken, toen was ik met paard en al gevallen tijdens een buitenrit....

Geen onvoorzichtigheid maar mee hele domme pech....

maarjah, het is een sprot en daarmee gebeuren nou eenmaal ongelukken, moet wel zeggen dat ik idd vind dat sommige mensen best wat beter op mogen letten met de paarden.....

Apple

Berichten: 76222
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:13

Ik geloof niet in de 'dreigende schop'. Voordat een paard slaat is er al een ongelooflijk scala aan communicatie aan vooraf gegaan, dus als een paard slaat dan ben jij als mens te suf geweest om dat te zien.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:17

Apple schreef:
Ik geloof niet in de 'dreigende schop'. Voordat een paard slaat is er al een ongelooflijk scala aan communicatie aan vooraf gegaan, dus als een paard slaat dan ben jij als mens te suf geweest om dat te zien.


dat ben ik niet met je eens... ik heb een eigewijze 3 jarige merrie die denk mij wel even de baas te kunnen spelen...

had haar toen nog maar 1 maandje dus ging mevrouw mij even uitproberen, toen ik gewoon doorging met iets wat zij niet wilde was ik uiteindelijk 1 seconden te laat me reageren en stond ik mooi in een hoekje gedrukt me een ponykont tegen me aan, kon geen kant op want ze drijgde elk moment met uithalen....
Ik ben zeker niet te suf geweest om dit te zien aankomen maar ik was gewoon 1 seconden te laat met reageren....

Inmiddels zijn de banden een stuk sterker geworden en zal ze zoiets niet snel meer doen...
ik vertrouw haar nog niet voor 100% maar dat is een kwestie van tijd, pony is nog jong, nog niet zo lang van mij en heeft heel veel meegemaakt, dus is vrij wantrouwend...

maar te suf om te zien dat een paard gaat slaan, nee ben ik het niet in alle gevallen mee eens... sommig halen gewoon in 1 keer uit zonder te waarschuwen als ze het ergens niet mee eens izjn....