Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fielychi

Berichten: 1320
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:51

Apple schreef:
Ik geloof niet in de 'dreigende schop'. Voordat een paard slaat is er al een ongelooflijk scala aan communicatie aan vooraf gegaan, dus als een paard slaat dan ben jij als mens te suf geweest om dat te zien.


Euh..
Maar dan nog kan het gebeuren dat er een ongeluk gebeurt, ook al heb je het wel gezien.
Heb precies hetzelfde gehad: reed schuin achter vriendin (gingen ritsen, zij wou in berm), paard vriendin accepteerde niet dat mijne er naar haar mening nog te dicht achterzat.
Ik zag het allemaal gebeuren: oren naar achteren, oogwit zien, beentje iets optrekken (dreigende schop..?) (ondertussen had ik hem al vol in de rem staan) en direct erna haalde ze uit: strak naar achteren. Gevolg, mijn knie zat ertussen: knieschijf gebroken. Misschien als ik niet in de rem had gehangen en de pownie niet zo keurig geluisterd had naar mij, had hij de voor hem ook bedoelde klap opgevangen...

Heb het zien aankomen, heb erop gereageerd, maar toch...
Daar zijn het ongelukken voor, toch?

KiWiKo: dat is duidelijke taal!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 00:47

arno8 schreef:
Wel eens aan iemand gevraagd of je je paarden bij hem/haar in de kudde mag zetten. Wat is een van de eerste logische vragen? Staan ze op ijzers??? Want paarden met ijzers kunnen veel gevaarlijkere klappen uitdelen dan paarden zonder ijzers...

KiWiKo schreef:
koeienpoep, dat wordt alleen gevraagd door nietpaardenmensen Lachen


Nou, ik ben het hier wel met de stelling van Arno eens Lachen .
Als er een nieuw paard bij ons in de kudde komt, wil ik ook graag dat er de eerste tijd tenminste de achterste ijzers er onderuit worden gehaald.
Natuurlijk komt een klap van een onbeslagen paard ook al hard genoeg aan, maar mét ijzers, is het nog een stuk heftiger!
En wat dacht je ervan als een paard op je voet gaat staan; dan kan je er ook maar beter eentje hebben die er geen ijzers onder heeft.
(En nee, ik ga niet met slippers oid de paarden van de paddock/wei halen, ik heb altijd stevige schoenen aan Knipoog .)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 07:36

dat zit tussen onze oren Sterre Lachen wel is het zo bij bijvoorbeeld op je voet staan dat dit ernstigere gevolgen heeft met ijzer omdat het gewicht van het paard verdeeld wordt over het oppervlakte van het ijzer en niet over de doorgaans grotere oppervlakte van de hoef zelf, dus de druk per cm is veel groter Lachen

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:00

En dat is nou net de reden waarom een schop met een ijzer veel venijniger is....omdat je dan zo'n "scherp" verhoogd randje tegen je aan geramd krijgt , ipv een redelijk effen kommetje.

Ik ben het dus wel met Arno eens.

Veel ongelukken komen ook door nonchelant worden. Dingen gaan 100.000 keer goed dus je wordt minder voorzichtig.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:10

Intresant topic

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:12

Fielychi, dat is dan inderdaad domme pech Lachen. Alle signalen heb je gezien, alleen helaas heb je niet snel genoeg kunnen reageren Lachen.

maline
Berichten: 224
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:45

KiWiKo schreef:
dat zit tussen onze oren Sterre Lachen wel is het zo bij bijvoorbeeld op je voet staan dat dit ernstigere gevolgen heeft met ijzer omdat het gewicht van het paard verdeeld wordt over het oppervlakte van het ijzer en niet over de doorgaans grotere oppervlakte van de hoef zelf, dus de druk per cm is veel groter Lachen


Daar ben ik het niet mee eens.
De snelheid waarmee het paard slaat is natuurlijk wel even groot, dus komt de klap "even hard" aan. Echter, de schade die ermee veroorzaakt kan worden is met een ijzer wel degelijk veel groter. Dit komt niet alleen maar door oppervlakverkleining, maar doordat ijzer veel harder is dan een hoef.
Als ik bij wijze van iemand sla met een ijzeren knuppel is dat toch veel pijnlijker en schadelijker dan met eentje van plastic (die even zwaar is)?

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:58

Plus dat het ijzer ook zwaarder is, het wil erger dezelfde snelheid behouden. (wet van de traagheid)

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:08

Mag ik het ts foutieve symptoombestrijding vinden?

Je kan ook je paard paardgericht houden en -opvoeden.
Ik heb er 6 in een groep waarvan 1 een hengst die de boel lekker in beweging houdt. Ik verweid de groep als groep 2x dagelijks, zonder helm, zonder halsters, in de regel op sloffen.
Ik heb alleen een losse lus om de hals van pielemans en samen 'drijven' we de meiden.
Ok, politiek correct is schoenen met een stalen neus, helm op, weet-ik-veel etcetera blablabla. Ja een stevige schoen ís prettige ALS er een paard op mijn voet zou gaan staan. Mijn hengst loopt echter liever een hek in dan op mijn voet te staan. Mijn merries trotseren liever pielemans dan mij opzij te duwen.
Het cruciale verschil is dat onze paarden evenwichtig zijn en goed opgevoed = inherent veilig.
Verder moet jij je paardgericht gedragen en je inherent veilig opstellen.

In een manege-situatie kan je beschermende kleding aantrekken wat je wil, maar tussen 600 niet respectvolle kilos en een muur is het ook met pantser slecht vertoeven. Dat is een inherent onveilige situatie. DAAR moet je wat aan doen, niet het symtoom onder een beschermer camoufleren..

Wat is HIER
http://www.mijnalbum.nl/Foto-88ORVR7G.jpg
nu gevaarlijk aan?
Zet een onwillig paard zo vast als je wil en met alle beschermend spul van de wereld blijft het inherent riskant.

Zorg dat de 600 kilos van goede wil zijn, DÁT is veilig Pling

hc

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:22

@HC : dat zijn een hoop inherenten Knipoog

Tuurlijk heb je wel een punt, maar krijg het maar eens voor elkaar op een manege met ,laten we zeggen, 80 paarden, ze allemaal stuk voor stuk goed opgevoed zijn, en belangrijker nog: blijven! Je kan daar hard je best op doen natuurlijk, maar met een hoop meiden in de leeftijd 7- oneindig ( Haha!) is dat best lastig zo te houden. Zelfs als ze allemaal goed opgevoed zouen zijn, hoe moeilijk is het om je nog wat extra te beschermen, tegen onverwachte gebeurtenissen... Laatst maakte een meisje met haar paard en al een klapper, en reken maar dat ze blij was met een cap op haar hoofd! Paard is namelijk prima opgevoed, deed ook helemaal niets verkeerd, maar stapte WEL in een kuil die bedekt was met bladeren. Meisje knalde met haar hoofd tegen een boomstronk, en ik wil niet weten hoe dat eruit had gezien als ze geen cap had gedragen... Uieraard, ieder kiest voor zichzelf, en is voor zichzelf verantwoordelijk, maar ongelukken zijn niet te voorkomen... Niet helemaal tenminste.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:40

Schrijf ik dat je geen cap op moet zetten?

Wat ik wél schrijf is dat voorkomen beter is dan beschermen. De crux van mij schrijven is dat de situaties op zich veel te gevaarlijk zijn en beschermende kleding (¡¡¡hoewel verstandig!!!) een lapmiddel is.

Meisjes van 7- horen in míjn boekje niet in kleine ruimtes bij een paard, zelfs niet onder deskundig toezien. Uiteraard in het algemeen ook niet zonder deskundig toezicht op een bomzeker paard waar dan ook.
En dán uiteraard met helm. Liefst met gezichtsbescherming maar die zijn tot míjn ergenis niet te koop anders had míjn zoon zó een helm!

Dan nóg geldt dat poep gebeurt. Als je er niet af wil kunnen vallen, moet je er niet opstappen Haha!

hc

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:48

Haha, en dan zitten we straks allemaal te paard in een harnas Knipoog Ben het wel met je eens dat kleine meisjes niet alleen bij paarden horen te zijn. Helas is het soms lastig te controleren Knipoog

Maar goed, ik begrijp je punt Lachen Wat ik dus alleen maar wilde zeggen was dat je veiligheid niet weg moet cijferen omdat je paard zo goed opgevoed is... Hierbij doel ik overigens niet op jou HC, maar dat is wel hoe veel mensen denken.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:56

Laura24 schreef:
Maar goed, ik begrijp je punt Lachen Wat ik dus alleen maar wilde zeggen was dat je veiligheid niet weg moet cijferen omdat je paard zo goed opgevoed is... Hierbij doel ik overigens niet op jou HC, maar dat is wel hoe veel mensen denken.


Ik schrijf daarom luid en duidelijk op mijn site dat een paard 500+ kilo weegt en dat je dát moet onthouden.

Als je mij begrijpt, dan begrijp je dat jouw op zicht terechte punt echter een non-issue is in vergelijking met dezelfde toepassing van valse veiligheid op beschermende kleding. Ja, die biedt bescherming, maar alleen met grote kanttekeningen en pas als een ongeval gebeurt. Je kan nog steeds je nek breken, nog steeds onder het paard komen, nog steeds je gezicht verbrijzelen (omdat er geen beugel voor zit)... en het is veel beter de kans op het gebeuren te voorkomen.

hc

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:01

Sterre schreef:
Toevallig staat er in de Cavallo (duits paardenblad) van deze maand, een groot artikel over dit thema. Voor iedereen die een beetje duits kan lezen, erg interessant!


Toevallig komen zulke artikelen in de nederlandse paardenbladen altijd net na het Cavallo-artikel. Knipoog

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:06

Huertecilla schreef:
Laura24 schreef:
Maar goed, ik begrijp je punt Lachen Wat ik dus alleen maar wilde zeggen was dat je veiligheid niet weg moet cijferen omdat je paard zo goed opgevoed is... Hierbij doel ik overigens niet op jou HC, maar dat is wel hoe veel mensen denken.


Ik schrijf daarom luid en duidelijk op mijn site dat een paard 500+ kilo weegt en dat je dát moet onthouden.

Als je mij begrijpt, dan begrijp je dat jouw op zicht terechte punt echter een non-issue is in vergelijking met dezelfde toepassing van valse veiligheid op beschermende kleding. Ja, die biedt bescherming, maar alleen met grote kanttekeningen en pas als een ongeval gebeurt. Je kan nog steeds je nek breken, nog steeds onder het paard komen, nog steeds je gezicht verbrijzelen (omdat er geen beugel voor zit)... en het is veel beter de kans op het gebeuren te voorkomen.

hc


Tsja, dan begrijp ik je standpunt dus toch. Jij die van mij blijkbaar nog niet.

Natuurlijk kan je je niet hoeden voor alle letsels, maar je kan er wel een aantal voorkomen. En ja, voorkomen is beter dan genezen. Maar voor het geval dat er toch iets gebeurd, kan je dus wel een aantal stappen ondernemen die de kans op (ernstig) letsel in ieder geval IETS verminderen.

Daarnaast voelen sommige mensen zich wel erg onstervelijk. Ik denk dat het geen kwaad kan hun eens extra op de gevaren te wijzen die de omgang met paarden met zich mee kan brengen. En dat "vertrouwen" in je paard niet altijd genoeg is om je nek te redden Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:17

Laura24 schreef:
Tsja, dan begrijp ik je standpunt dus toch. Jij die van mij blijkbaar nog niet.


Ik denk dat we niet dezelfde taal spreken.

1. Beschermende kleding voorkomt niets.
2. Kennis en kunde, begrip kúnnen een ongeval voorkomen.
3. Zowel vertrouwen in jezelf, -in je paard(en), vertrouwen in beschermende kleding en routine zijn valkuilen. Je bewust blijven daarvan is het enige wat daartegen wapent.

Vergelijk de 500 kilo paard met brandgevaar.
Niet roken voorkomt veel brand, een brandblusser smoort kleine brandjes, een tel.# van de brandweer aan de muur helpt die snel te bereiken en een verzekering verzacht de financiële gevolgen.
Hou kleine kinderen en onervaren mensen bij de paarden vandaan, zorg voor voldoende kundig toezicht en gebruik ervaren paarden, zorg voor snel beschikbare deskundige hulp en draag beschermende kleding. Dit laatste is als een verzekering. Het voorkomt geen brand, blust geen brand, help mogelijk de gevolgen ná het feit te beperken.

Het is een triest gegeven dat in de dagelijkse praktijk van de bedrijfsvoering inherent onveilige dingen aan de orde van de dag zijn. Het dragen van een cap en staalgeneusde schoenen is daar geen oplossing voor. Vooromt niets. Beperkt mogelijk de schade ná het feit.
Prima idee om beschermende kleding te dragen. Zie het echter niet als wat voor préventieve oplossing ook.

In de ts wordt ook melding gemaakt van 'erkende' bedrijven. Heb je de keuringscriteria al eens gelezen? Moet je doen! Is hoofdzakelijk 'windowdressing'.

hc

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:46

Je kunt je eigen redeneringen maar de beste vinden...
Feiten zijn nu eenmaal niet altijd te voorkomen, simpelweg omdat daar ook vaak factoren aan ten grondslag liggen die je niet kunt beïnvloeden, hoe je het ook al dan niet overtuigend beredeneert.
Mijn paard is +500 kilo, is bijzonder goed opgevoed en ik vertrouw haar volledig. Toch zal ik nooit zonder cap rijden.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:23

Tja, wat sommige mensen nou tegen een cap hebben, snap ik ook niet.

Ik kwam pas nog iemand tegen die paarden inrijdt... geweldig aardige man, ook erg goed met paarden, daar niet van.

Maar hij droeg dus geen cap. Moet hij natuurlijk zelf weten. Hij vertelde mooie verhalen over wat hij allemaal kon met paarden en liet ook prachtige video's zien waarop hij te paard een wild konijn vangt met zijn blote handen (en het daarna ook weer laat gaan).

Maar toch had hij een keer een hersenschudding gehad omdat hij van het paard was gevallen.

Hoe goed je ook bent, er is altijd wel iets waar je geen rekening mee hebt gehouden.

Ook al is je paard 100% mak, ook JIJ kunt opeens een beroerte krijgen en er vanaf vallen. Dan is wel of geen cap een heel verschil.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:28

@HC: dat zeg ik, we bedoelen hetzelfde, alleen we spreken dus inderdaad dezelfde taal niet... Maar met een beetje goede wil kan je iemand natuurlijk wel begrijpen Knipoog

Tsja, over die cap verbaas ik me ook telkens weer. Ik draag altijd een cap (niet alleen omdat het bij ons verplicht is, maar ook omdat ik mn hoofd me lief is) en heb er ook totaal geen last van. Met warmte is het iets minder fijn, maar nog prima uit te houden. Dan heb ik eigenlijk nog emer last van mijn soms iets te warme paardrijbroek Knipoog Nou sprak laatst een meisje me aan hier op bokt. Zij woonde redelijk bij mij in de buurt, en vroeg wat een leuke manege was... Vond ik al vreemd, ze was 22 en vroeg niet eens wat een GOEDE manege was. Een eis was dat je er geen cap hoefde te dragen, want dat vond ze zo'n onzin... Sigaar Toen ik vroeg hoeveel ervaring ze had (tsja, ik word dan nieuwsgierig), zei ze dat ze sinds 2 jaar les had, en dus al zo goed kon rijden dat ze geen cap meer nodig had, want nu kon ze er niet meer afvallen Nagelbijten / Gniffelen Ze vertelde het heel serieus, maar ik ben er maar niet al te serieus op ingegaan...

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:21

Laura24 schreef:
@Tsja, over die cap verbaas ik me ook telkens weer.


Ik wat minder denk ik. Ik heb er ook geen mening over wat een ánder wel/niet moet doen.
Wat me wel verbaast is met hoeveel overtuiging niet-dragers verketterd worden terwijl niemand met een helm fiets of ermee een keukentrappetje opklimt.

Het is verstandig wel een goede helm op te zetten. Dat geldt ook voor een bp met harde rugbeschermer, kniebeschermers, een nekbeschermer, een gezichtsbeugel aan de helm en ook een klapzak is al gesignaleerd. Hebben de voorstanders daarvan minder gelijk? Waarom wel met een helm en niet met bp+klapzak? Dat is dezelfde basisvraag gebaseerd op een afweging van kans en risico.
Enneh, wie van de meewaaikritikasters heeft lessen valtechniek genomen voor op het paard te klimmen? Is een stuk effectieverwat schadebeperking betreft dan beschermende kleding. (NEE en dat is GEEN kritiek op een helm!)

Míj is het volstrekt onduidelijk waarom er vrijwel geen in míjn ogen goede helmen zíjn. Sommige militairy(eventing() modellen zijn prima, maar WAAR is een kaakbeugel??!! Alleen bij polo-helmen kan je dat er op sommige modellen op laten schroeven. DÁT is kritiek op een helm. Niet op het dragen maar op de in mijn ogen vreemde prioriteit bij het beoordelen van de passieve veiligheid ervan.

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:29

Laura24 schreef:
Met warmte is het iets minder fijn, maar nog prima uit te houden.


Dat ligt hier wat kritischer. Het zweet druipt soms echt met strálen mijn helm uit. Ik heb in alle helmen brede zoutranden staan. Een luchtige hoed met brede rand is wat dát aspect betreft veel beter.
Wederom is er bij polo-helmen een soort tropenuitvoering maar van wat die wéégt word je weer niet vrolijk.

hc

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:06

Ok vooruit, ik heb het dan wel over ons kikkerlandje Knipoog Maar met de cap die ik heb, druipt het zweet er ook niet onder vandaan bij 30 of 35 graden. Maargoed, ik zweet ook niet zo snel Knipoog

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:54

Laura24 schreef:
Ok vooruit, ik heb het dan wel over ons kikkerlandje Knipoog Maar met de cap die ik heb, druipt het zweet er ook niet onder vandaan bij 30 of 35 graden. Maargoed, ik zweet ook niet zo snel Knipoog


...en zo verschuift ook dit topic weer naar het door een vergrootglas kijken naar een voor het geheel irrelevant detail.

Zet die helm op, of niet, dat heeft núl invloed op het áántal ongevallen. Idem om het even welke andere beschermende kleding.
De crux is dat de sector door economische redenen de klant niet meer vanaf de basis opleidt. De ruiter moet gelijk in het zadel en dan aan een plaatje voldoen.
De klant eerst op een houten paard scholen, dan voltigeren, etcetera gebeurt vrijwel niet meer.

De kennis bij lesgeefmensen is nihil en de ruiters krijgen verkeerde dingen aangeboden.

Het begint al met het opstappen. Dat gaat gelijk met een echt paard en volgens een onveilige procedure.
In mijn ogen is dat fundamenteel verkeerd en de rest dan geneuzel. En dit is één voorbeeld. De sector is bezig met hopeloze symptoombestrijding vergelijkbaar met nog een aanbindmiddel meer aan het paard....

hc

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:17

precies, en daar is weer dat toepasselijke zinnetje van Arno8 dat iedere aspirant ruiter eigenlijk op zn minst eerst level 1 van parelli moet halen voordat ie op een paard stapt.
Ben het helemaal met je eens HC!

Biieniie
Berichten: 797
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:27

Ik heb me gister betrapt op onvoorzichtigheid bij de paarden.. Ik liet de staldeur openstaan om een hooivork te pakken die 2 meter verderop stond. Gewoon uit luiheid. (Ik had al 35 stallen uitgemest en dit was de laatste)

Ik vind wel dat jullie gelijk hebben dat de omgang met paarden een stuk meer wordt bevorderd als iedereen zijn level 1 Parelli haalt voordat hij/zij een paard aanschaft. (en even de website paardnatuurlijk.nl gelezen heeft over het onderhoud van een paard)
Maargoed is wel raar om in het wetboek te zetten 'iedereen die een paard wilt houden moet eerst Level 1 parelli afgerond hebben'
Wat ik WEL denk is dat er op een manege VEEL meer informatie verschaft moet worden over dit onderwerp. Ik ben dan ook een voorstander van theorie lessen. Hiervoor moeten dan wel gecertificeerde instructeurs zijn. En er moet streng opgecontroleerd worden dat er geen broodje aap verhalen verteld worden. (iedereen heeft zijn eigen idee over het houden van paarden, maar je kan ook doorslaan)