MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 09:34

Vrijwel meteen na het bekendmaken van de MKZ-uitbraak in Engeland heeft Minister Verburg een algeheel vervoersverbod voor evenhoevigen afgekondigd. Deze maatregel blijft van kracht totdat alle veehouderijbedrijven waar sinds 3 juni 2007 dieren uit het buitenland zijn aangevoerd, zijn gecontroleerd.

Deze maatregel heeft vooralsnog geen gevolgen voor de paardenhouderij, met uitzondering van export naar Engeland. Vervoermiddelen van paarden van en naar Engeland moeten extra gereinigd worden.
Paarden mogen dus vervoerd worden, ook van en naar bedrijven waar evenhoevigen (runderen, varkens, schapen en geiten) gehouden worden.

Ervaring en gevolgen van MKZ-crisis in 2001 leren, dat toch ook voor de paardenhouderij een waarschuwing op zijn plaats is. Alhoewel paarden geen MKZ krijgen, is het wel van belang dat:

- vervoermiddelen voor paarden schoon zijn
- niet zomaar personen en voertuigen op het bedrijf worden toegelaten, met name op bedrijven waar naast paarden ook evenhoevigen zijn.


MKZ kan zich namelijk gemakkelijk verspreiden via mest, dieren en mensen en hun kleding, voertuigen en materialen. Het is in het belang van de veehouderij én paardenhouderij dat insleep en verspreiding van MKZ voorkomen wordt.

De Sectorraad Paarden roept paardenhouders op goed vakmanschap in praktijk te brengen.

Klik hier voor eerdere informatie op basis van Persbericht Ministerie LNV.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:37

Dat had ik al verwacht. Ik hoop van harte dat het niet weer overslaat naar Nederland !!!

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:41

In Friesland word hierom al zorgen gemaakt, was gister een stuk over in het journaal..
Ik hoop niet dat het hetzelfde word als in 2001..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:44

dit was gisteren toch al van kracht?
dat verbod is gelukkig gisteren al in gegaan,
varkens mogen maar beperkt vervoerd worden, alleen rechtstreeks naar de slachteirj, zonder bijladen (normaal laad je 3 bedrijven en ga je dan naar de slachterij)

ik zou als ik boeren was met pension oid, ook een verbod instellen, dwz geen paarden van de plak en weer terug, als een boer geruimt moet worden, is dat zo in triest...

maar kans is dus wel dat idd er een concoursverbod komt en vervoersverbod van paarden , in gebieden die evt getroffen gaan worden
triest hoor...

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:48

Ik wil best thuis blijven van wedstrijden, maar in 2001 mochen we niet op de stal komen, 14 dagen lang niet !!!
Ik hoop toch echt niet dat dat nu weer het geval wordt. (tot zo ver mijn persoonijke leed van MKZ Knipoog )

Die ruimingen zijn in en in triest !! Ik vond het ook zo erg om te zien. En dan de normaal zo'n 'harde' boeren te zien staan snikken bij hun verlies, dan breekt je hart !!!

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:55

crossmonster schreef:
ik zou als ik boeren was met pension oid, ook een verbod instellen, dwz geen paarden van de plak en weer terug, als een boer geruimt moet worden, is dat zo in triest...


maar ja als er een bedrijf is met bijvoorbeeld alleen koeien in een straal van 20 km (?geloof ik), moet je alsnog geruimd worden...

jammer genoeg zijn de engelse zo tegen vaccineren, anders kunnen ze goed het verspreiden beperken door de boel rondom het besmette bedrijf te vaccineren.

aller ergste is dat het virus uit een lab afkosmtig is....!!!! Boos!

Marijkeeee
Berichten: 6307
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:56

Laat het aub niet uitbreken in NDL
in 2001 hadden wij geluk dat het net buiten onze regio was....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:57

Marijkeeee schreef:
Laat het aub niet uitbreken in NDL
in 2001 hadden wij geluk dat het net buiten onze regio was....



Citaat:
Tweede geval MKZ in Engeland
07 aug 2007 08:42



Het hoofd van de Britse veterinaire dienst Debby Reynolds heeft maandag bekendgemaakt dat een tweede vermoedelijke besmetting van mond-en-klauwzeer is gemeld in de buurt van de oorspronkelijke uitbraak.

Tegen de BBC zei Reynolds: "Het is niet de eerste geïnfecteerde plek, maar het is in hetzelfde gebied.''
Inmiddels is het afmaken van de dieren begonnen. Reynolds zal de situatie verder beoordelen naar aanleiding van laboratoriumresultaten. Deze zullen vermoedelijk dinsdag bekend zijn.

De tweede melding van MKZ ligt binnen de ruitvormige veiligheidszone van drie kilometer lang, die om de geïnfecteerde boerderij en het Pirbright laboratorium is ingesteld. Daaromheen ligt nog een surveillance zone van tien kilometer lang.
Dierenartsen ontdekten vee met vermoedelijk symptomen van mond-en-klauwzeer maandag. In totaal worden op de tweede boerderij ongeveer vijftig stuks vee afgemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 09:58

Zolang het maar fijn aan die kant blijft Ja
Uiteraard wel heel sneu voor alle betrokken boeren en dieren daar.

Marijkeeee
Berichten: 6307
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:02

moet er niet aandenken Verdrietig

dan worden er bij ons wel rond de 100 schaoen afgemaakt
en rond 200 koeien Verdrietig dat wil ik niet meemaken

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:03

Marijkeeee schreef:
moet er niet aandenken Verdrietig

dan worden er bij ons wel rond de 100 schaoen afgemaakt
en rond 200 koeien Verdrietig dat wil ik niet meemaken


Citaat:
Het Horrorscenario uit de praktijk. Huilen

Britse regering bestelt vaccin bij mogelijke besmettingsbron
07 aug 2007 08:14



De Britse regering heeft 300.000 doses vaccin tegen MKZ besteld bij Merial, hetzelfde bedrijf dat als een van de mogelijke bronnen voor de MKZ-uitbraak in Surrey wordt aangemerkt.

Merial is een van de grootste producenten van vaccins tegen MKZ en andere diergeneesmiddelen ter wereld en beheert ook de vaccinvoorraad voor de Britse overheid.

Het hoofd van de diergeneeskundige dienst, Debby Reynolds, verklaart dat de bestelling uitsluitend een voorzorgsmaatregel is en dat nog geen enkel besluit is genomen over mogelijke vaccinatie. Wel is tegelijkertijd een team vee-artsen samengesteld die vee in de beschermingszone kunnen vaccineren zodra daartoe wordt besloten. Het ministerie voor plattelandszaken heeft daarbij een beroep gedaan op de genetische experts van Genus om deskundige ondersteuning te verlenen.

Reynolds heeft verder maandagavond laat de ruiming van vee op een derde boerderij gelast omdat de dieren verdachte verschijnselen vertonen. De veehouderij ligt binnen de geldende beschermingszone van drie kilometer rond de eerste besmettingshaard in Normandy bij Guildford.

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:17

het zullen je dieren maar zijn zeg. ik kan me de drama's uit het verleden nog herinneren. afschuwelijk. dan is de pijn die de paardenhouderij er aan lijdt maar een bijzaak.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:19

Niet te hopen dat het zo gaat worden als in 2001. Kan me nog goed herinneren dat niemand naar stal kon en dergelijke. Niet een hele grote ramp met vergeleken al die boeren waarvan de dieren werden geruimd. Echt vreselijk!

dunemole
Berichten: 149
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: burgum

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:28

vreselijk voor die boeren in engeland,ze hebben hun portie daar wel gehad,hopelijk krijgen ze het snel onder de knie

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:41

Vreselijk voor die boeren daar! Hopelijk slaat het niet over naar Nederland. Scheve mond

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:42

vreselijk ik hoop niet dat we dat gezeur weer krijgen.. zo triestig

palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:14

Vroeger bestond en deze uitbraken ook, later werd er tegen geent. Uiteindelijk werden de beesten gewoon weer beter en hadden weerstand opgebouwd. Tegenwoordig wordt alles in een bepaald gebied geruimd, ook de dan nog niet zieke beesten, want stel je voor dat ze imuun zouden worden voor deze ziekte!!

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:17

Ik hoop ook dat we niet weer dezelfde ellende krijgen als in 2001.
Het niet weg mogen met de trailer vind ik op zich nog niets zo erg, maar dat we niet met de paarden het terrein af konden om buiten te gaan lopen of rijden vond ik vervelender.
En wat zullen er dan waarschijnlijk weer veel wedstrijden en keuringen worden afgelast. Het is momenteel weer de periode ervoor.
En wat een ellende weer voor de boeren, ze hebben het al zo moeilijk met alle regels en wetten hier. En nu dit weer.

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:20

Hmm.. ben benieuwd in hoeverre het op invloed zal gaan hebben op paardentransport..
Ik moet nl zondag mijn paard op gaan halen...

Het is natuurlijk niet te hopen dat er nog gevallen bij komen na deze 2e, maar ik zie het somber in..

Als het vervoersverbod maar niet voor paarden gaat gelden...

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:22

palo2 schreef:
Vroeger bestond en deze uitbraken ook, later werd er tegen geent. Uiteindelijk werden de beesten gewoon weer beter en hadden weerstand opgebouwd. Tegenwoordig wordt alles in een bepaald gebied geruimd, ook de dan nog niet zieke beesten, want stel je voor dat ze imuun zouden worden voor deze ziekte!!


nee dat heeft niet met imuun te maken, maar dat de dierlijke producten (vlees, melk) niet geexporteerd kunnen worden. nederland is een export land en landen zoals duitsland nemen dan niks meer van ons af. Ook andere landen overgens waar MKZ niet voorkomt en daar zijn ze bang dat vlees, melk van dieren die ingeent, of geënte dieren zelf, alsnog MKZ meebrengen.

palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:36

fleurbartels schreef:
palo2 schreef:
Vroeger bestond en deze uitbraken ook, later werd er tegen geent. Uiteindelijk werden de beesten gewoon weer beter en hadden weerstand opgebouwd. Tegenwoordig wordt alles in een bepaald gebied geruimd, ook de dan nog niet zieke beesten, want stel je voor dat ze imuun zouden worden voor deze ziekte!!


nee dat heeft niet met imuun te maken, maar dat de dierlijke producten (vlees, melk) niet geexporteerd kunnen worden. nederland is een export land en landen zoals duitsland nemen dan niks meer van ons af. Ook andere landen overgens waar MKZ niet voorkomt en daar zijn ze bang dat vlees, melk van dieren die ingeent, of geënte dieren zelf, alsnog MKZ meebrengen.



Dat snap ik wel, wil er alleen mee zeggen dat door geen weerstand op te bouwen een veestapel niet sterker wordt. Als Nederland straks weer een aantal weken op slot gaat kost het toch ook heel veel geld! Investeren door de dieren zelf over de ziekte heen te laten komen zou misschien beter zijn. Hoewel ik ook weet dat de regering dat besluit echt niet zal nemen. Nederland kan met veel dingen zo lekker voorop lopen. Misschien dan toch maar enten!

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:44

palo2 schreef:
Vroeger bestond en deze uitbraken ook, later werd er tegen geent. Uiteindelijk werden de beesten gewoon weer beter en hadden weerstand opgebouwd. Tegenwoordig wordt alles in een bepaald gebied geruimd, ook de dan nog niet zieke beesten, want stel je voor dat ze imuun zouden worden voor deze ziekte!!


Citaat:
nee dat heeft niet met imuun te maken, maar dat de dierlijke producten (vlees, melk) niet geexporteerd kunnen worden. nederland is een export land en landen zoals duitsland nemen dan niks meer van ons af. Ook andere landen overgens waar MKZ niet voorkomt en daar zijn ze bang dat vlees, melk van dieren die ingeent, of geënte dieren zelf, alsnog MKZ meebrengen.


Citaat:
Dat snap ik wel, wil er alleen mee zeggen dat door geen weerstand op te bouwen een veestapel niet sterker wordt. Als Nederland straks weer een aantal weken op slot gaat kost het toch ook heel veel geld! Investeren door de dieren zelf over de ziekte heen te laten komen zou misschien beter zijn. Hoewel ik ook weet dat de regering dat besluit echt niet zal nemen. Nederland kan met veel dingen zo lekker voorop lopen. Misschien dan toch maar enten!


nee, ik probeerde met dat entverhaal duidelijk te maken dat wanneer nederland ent, er geen afzetmarkt meer is. nederland exporteerd alles. snap je? ik denk dat elke boer zou willen enten, hetzelfde als met het niet meer castreren van biggen, maar dan kan de boer zijn melk en vlees niet meer kwijt.
(ter info; ik ben niet tegen enten ofzo!)
Laatst bijgewerkt door fleurbartels op 07-08-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:44

Wat een gedram zeg
De boeren hebben het nog niet eens verwerkt van vorige keer mijn oom heeft alles moeten ruimen toen mijn opa zat er gelukig net buiten .

JA ik zal ook zeggen enten .. waarom beesten onnodig afmaken als er tegen geent kunnen worden .
paarden ent je toch ook en die worden toch ook gewoon geslacht en gegeeten . tja mischien denk ik wel te makelijk
en als iedereen nou is ging enten dan krijg je dat gezeur ook niet van wil jullie vlees,melk enzo niet .

wat komt er straks gekke koeie ziekte of krijgen we ook nog een paarden ziekte dat ze paarden gaan ruimen .
Vind gewoon dom . 1 koe ziek dan allemaal maar ruimen .
hoe maak je de boeren kapot zo dus
Laatst bijgewerkt door RRteam op 07-08-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki_owl
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-08-07

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:45

Juk weer een ziekte erbij, hoop dat deze sneller weg is dan hij gekomen is.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:50

miriamrocky schreef:
Wat een gedram zeg
JA ik zal ook zeggen enten .. waarom beesten onnodig afmaken als er tegen geent kunnen worden .
paarden ent je toch ook en die worden toch ook gewoon geslacht en gegeeten . tja mischien denk ik wel te makelijk en als iedereen nou is ging enten dan krijg je dat gezeur ook niet van wil jullie vlees,melk enzo niet .


klopt, maar sommige landen willen dit gewoon niet. ook zijn er landen (buiten EU) waar MKZ nooit is voorgekomen. dus wanneer je daar zou gaan enten, breng je een ziekte binnen die er niet voorkomt :-S.
het is erg complex, Nederland heeft zich zo afhankelijk gemaakt door alles te exporteren.
(Ik ken een aantal boeren die geruimd zijn of heeeeel erg in spanning hebben gezeten. Ook die geruimd zijn met vogelpest. hetzelfde verhaal.)