MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:53

fleurbartels schreef:
palo2 schreef:
Vroeger bestond en deze uitbraken ook, later werd er tegen geent. Uiteindelijk werden de beesten gewoon weer beter en hadden weerstand opgebouwd. Tegenwoordig wordt alles in een bepaald gebied geruimd, ook de dan nog niet zieke beesten, want stel je voor dat ze imuun zouden worden voor deze ziekte!!


nee dat heeft niet met imuun te maken, maar dat de dierlijke producten (vlees, melk) niet geexporteerd kunnen worden. nederland is een export land en landen zoals duitsland nemen dan niks meer van ons af. Ook andere landen overgens waar MKZ niet voorkomt en daar zijn ze bang dat vlees, melk van dieren die ingeent, of geënte dieren zelf, alsnog MKZ meebrengen.



Dat snap ik wel, wil er alleen mee zeggen dat door geen weerstand op te bouwen een veestapel niet sterker wordt. Als Nederland straks weer een aantal weken op slot gaat kost het toch ook heel veel geld! Investeren door de dieren zelf over de ziekte heen te laten komen zou misschien beter zijn. Hoewel ik ook weet dat de regering dat besluit echt niet zal nemen. Nederland kan met veel dingen zo lekker voorop lopen. Misschien dan toch maar enten![/quote]

nee, ik probeerde met dat entverhaal duidelijk te maken dat wanneer nederland ent, er geen afzetmarkt meer is. nederland exporteerd alles. snap je? ik denk dat elke boer zou willen enten, hetzelfde als met het niet meer castreren van biggen, maar dan kan de boer zijn melk en vlees niet meer kwijt.
(ter info; ik ben niet tegen enten ofzo!)[/quote]


En ik bedoel dat Nederland zo lekker voorop kan lopen, en stel dat we zouden gaan enten [weet ook wel dat dat niet gebeurd] dat we dan een verandering zouden kunnen gaan maken om toch te kunnen exporteren. Een voorbeeld stellen voor het buitenland. Maar snap ook dat we nu steeds meer buiten de realiteit raken. Is ook meer een soort 'hardop denken Knipoog

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:53

Ja idd gewoon achterlijk gedoe nederland hangt aan alles vast
lekker zelfstandig land noem je het dan

Mijn oomen ook zitten helemaal in de stess zijn als de dood dat ze Hun vee stapel WEER kwijt raken

blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:02

Hoor nu op de radio dat er weer een uitbraak is van MKZ het derde geval dus in Engeland

palo2
Berichten: 268
Geregistreerd: 27-10-06

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:08

blacklight schreef:
Hoor nu op de radio dat er weer een uitbraak is van MKZ het derde geval dus in Engeland

'
Niet zo gunstig allemaal. Over twee weken is de EK JR YR eventing in Schotland! Ik vrees nu met grote vrezen dat het hier geen gevolgen voor zal hebben!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:11


ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:11

palo2 schreef:
fleurbartels schreef:
nee dat heeft niet met imuun te maken, maar dat de dierlijke producten (vlees, melk) niet geexporteerd kunnen worden. nederland is een export land en landen zoals duitsland nemen dan niks meer van ons af. Ook andere landen overgens waar MKZ niet voorkomt en daar zijn ze bang dat vlees, melk van dieren die ingeent, of geënte dieren zelf, alsnog MKZ meebrengen.



Dat snap ik wel, wil er alleen mee zeggen dat door geen weerstand op te bouwen een veestapel niet sterker wordt. Als Nederland straks weer een aantal weken op slot gaat kost het toch ook heel veel geld! Investeren door de dieren zelf over de ziekte heen te laten komen zou misschien beter zijn. Hoewel ik ook weet dat de regering dat besluit echt niet zal nemen. Nederland kan met veel dingen zo lekker voorop lopen. Misschien dan toch maar enten!


nee, ik probeerde met dat entverhaal duidelijk te maken dat wanneer nederland ent, er geen afzetmarkt meer is. nederland exporteerd alles. snap je? ik denk dat elke boer zou willen enten, hetzelfde als met het niet meer castreren van biggen, maar dan kan de boer zijn melk en vlees niet meer kwijt.
(ter info; ik ben niet tegen enten ofzo!)[/quote]


En ik bedoel dat Nederland zo lekker voorop kan lopen, en stel dat we zouden gaan enten [weet ook wel dat dat niet gebeurd] dat we dan een verandering zouden kunnen gaan maken om toch te kunnen exporteren. Een voorbeeld stellen voor het buitenland. Maar snap ook dat we nu steeds meer buiten de realiteit raken. Is ook meer een soort 'hardop denken Knipoog[/quote]

Ja maar weet je wat het is? Als je een koe test op MKZ is het verschil moeilijk te zien tussen een geent dier en een besmet dier, landen die geen MKZ hebben zullen dat vlees dus niet binnen willen halen uit angst voor een besmetting. (tenminste dat is mij altijd verteld Lachen .

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:18

er zijn marker vaccins. hier kunnen ze onderscheid maken tussen besmette dieren en gevaccineerde dieren. maar gevaccineerd of besmet... je brengt het virus in een "schoon" land.

Noorwegen is bijvoorbeeld een land waar alles kleinschalig is en de overheid juist kleine bedrijven stimuleert. deze exporteren niets. helaas hebben hollanders de eigenschap om te handelen...

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:59

Oehh!! ik hoop niet dat t naar nederland komt.
bij ons is er een paar weken geleden een paard naar engeland gegaan.. Nagelbijten / Gniffelen

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:34

Náár Engeland lijkt me niet het probleem...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:51

fleurbartels schreef:
Noorwegen is bijvoorbeeld een land waar alles kleinschalig is en de overheid juist kleine bedrijven stimuleert. deze exporteren niets. helaas hebben hollanders de eigenschap om te handelen...


Die kunnen alleen maar Olie & Gas exporteren en visproducten Ach gut .

Verder zitten ze niet in de EU, dus ze kunnen verder ook geen kant op. Dat is hun eigen keus.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:09

ceasario schreef:
fleurbartels schreef:
Noorwegen is bijvoorbeeld een land waar alles kleinschalig is en de overheid juist kleine bedrijven stimuleert. deze exporteren niets. helaas hebben hollanders de eigenschap om te handelen...


Die kunnen alleen maar Olie & Gas exporteren en visproducten Ach gut .

Verder zitten ze niet in de EU, dus ze kunnen verder ook geen kant op. Dat is hun eigen keus.


die hadden er ook voor kunnen kiezen om grootschaliger te worden in landbouw. maar de overheid stimuleert juist dit niet te doen. waarom kunnen ze geen kant op als ze niet in de EU zitten. wij eten vlees uit argentinie.... dus zie niet echt het probleem. anyway het punt wat ik wilde maken is dat wij een hele andere cultuur in Nederland hebben omtrent landbouw/veehouderij

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:02

Afbeelding

Bron.

http://today.reuters.co.uk/news/article ... ningdigest

Citaat:
Verburg bestelt vaccins MKZ


Minister Gerda Verburg van landbouw heeft 265.000 doses vaccin tegen mond- en klauwzeer laten aanmaken.

Ook heeft zij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) gevraagd zich voor te bereiden op een mogelijke vaccinatieronde. Dit betekent niet dat het besluit tot vaccinatie bij een eventuele uitbraak al is genomen.

Dat kan pas als de Europese Commissie goedkeuring heeft verleend aan een vaccinatieplan. Dit wordt nu opgesteld.

Anoniem

Re: MKZ-uitbraak: Paardenhouderij moet alert zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:08

Craignethan schreef:
Beetje jammer dat de discussie hier verder gaat terwijl die hier: viewtopic.php?f=135&t=813524&start=0&st=0&sk=t&sd=a al een paar dagen bezig is (en waar ook zeer interessante info staat over MKZ) Knipoog

En daarom lijkt het me idd beter om dit topic te sluiten en te verwijzen naar bovenstaand topic Lachen

Hier een slotje.