Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:59

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... 251172.ece
dvhn.nl

leek - De vier gemeenten in het Westerkwartier willen vanaf volgend jaar anders omgaan met particuliere paardenbakken. In dorpskommen worden de regels strenger gemaakt. In het buitengebied daarentegen wordt het bestaande beleid verruimd

De gemeente Grootegast loopt hierin voorop. Samen met Leek, Marum en Zuidhorn wil Grootegast de invoering van het nieuwe bestemmingsplan buitengebied volgend jaar aangrijpen om de regels te veranderen. De Zuidhorner wethouder Jan Oomkes constateert dat er sprake is van 'verpaarding' in Nederland, zoals hij dat noemt. "Overal in het land verrijzen paardenbakken met vaak een speciale zandlaag. Vooral in de buurt van woningen geven die dingen steeds meer overlast. Bovendien zit je met mestafvoer en ‑ opslag wat eveneens tot hinder kan leiden."

Lees hier het hele artikel.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:06

Ik zie niet in wat mestafvoer en opslag te maken heeft met het aanleggen van een bak.
Ik ga er vanuit dat mensen die een bak aanleggen de paarden al aan huis heeft staan.

Ik krijg een beetje het idee dat we vooral alles groen moeten houden, zodat de buurman daarvan kan genieten.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:08

persoonlijk zie ik liever een nette aangelegde bak dan een rommelig of braakliggend terrein

super_freek

Berichten: 124
Geregistreerd: 02-12-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:10

Ik begrijp echt niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt.
Ik snap best dat je niet midden in een woonwijk tegen een paardenbak aan wil kijken, maar de meeste aanvragen zijn van eigenaren van een groot stuk grond in het buitengebied van een dorp.

Anoniem

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:13

Wat mest en bak samen doen in een artikel is me niet duidelijk?

Ik kan me wel voorstellen dat als iemand een bak heeft, deze met stoffig weer niet besproeid en alle stof naar de buren waait dat er klachten over komen.
Of als het zo dicht bij de buren grenst en je over een schutting heen kijkt met je paard onder het rijden. of de lampen overlast geven.
Voor de rest zie ik geen problemen.
Maar zo te zien maken ze er in het buiten gebied ook niet zoveel problemen van. Daar waar niemand er last van heeft

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:18

Ik woon in een van de betreffende gemeentes en ok, het klopt dat er veel mensen paarden hebben en er veel particuliere bakken zijn, maar ik heb nou niet bepaald het idee dat onze buren last van onze bak hebben. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb er in ieder geval nog nooit iemand over gehoord. Clown

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:28

ná de automobilist is de paarden(sport)liefhebber het volgende melkkoetje.... Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld!

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:33

ROFL en die reacties eronder ook nog, geweldig!!

Mensen moeten ook altijd zeuren hier in Nederland, is het niet dit dan is het wel weer wat anders, jammer!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:44

Het is ook nooit goed

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:03

ze hebben zeker liever hangjeugd....

ibouma

Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: drenthe

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:06

pfff wat een gedoe. ik wist niet eens dat je daar een vergunnning voor moest hebben. wij hebben m zo aangelegd. en zand uit onze eigen bodem boven gehaald. en er is niemand die de bak ziet zo afgelegen. en dan moeilijk doen? sukkels.
net zoals de hondenbelasting...ook zoiets!
inderdaad : zijn we het volgende melkkoetje?

else80

Berichten: 160
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:25

Hmmm...sommige reacties zijn nou ook niet echt genuanceerd....Er staat toch dat ze er in het buitengebied geen moeite mee hebben?
Ik kan me er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen dat ze het in de bebouwde kom een beetje onder controle willen houden. In het dorp waar ik vandaan kom hebben veel mensen ook een grote tuin, waar best een bak/ paddock in zou passen. Maar als jouw buren dan op hun terras zitten waait wel alle zand in hun limo 's zomers Knipoog
Als ik het goed heb mag je in t buitengebied ook zonder vergunning zo'n bak aanleggen als erf afscheiding, als je maar 50 meter van de volgende bebouwing afzit.
Edit: ik kan me overigens wel voorstellen dat de meneer uit het artikel gefrustreerd is hoor, die dacht ook alleen maar het netjes aan te pakken.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:51

Zie idd ook niet de connectie tussen aanleggen van een bak en de mestafvoer. Die mensen hebben waars. toch al de paarden en daarmee ook de aanwezige mest bij huis.

Maar verder is het in die omgeving idd wel zo dat je bij bijna ieder huis een rijbak ziet. Ook zomaar midden tussen huizen in.

Spicejeugd; Ik denk niet zozeer dat het de hangjeugd is die zomaar naast hun huis een rijbak aanleggen hoor Nagelbijten / Gniffelen Meer gewoon paardenhoudend Nederland met grond bij hun huis.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:39

else80 schreef:
Edit: ik kan me overigens wel voorstellen dat de meneer uit het artikel gefrustreerd is hoor, die dacht ook alleen maar het netjes aan te pakken.

Deze betreffende meneer doet het alles behalve netjes (meerdere zaken) en de journalist van dit artikel springt daar elke keer weer maar al te graag op in.
Dus inderdaad, lees het artikel met een algemene beleidsbril op en laat je niet verleiden door de sensatiezucht van het Dagblad v.h. Noorden.

Rijbakken in een woonomgeving kunnen nou eenmaal voor overlast zorgen, niet iedereen is gediend van onze liefhebberij. Als de gemeente in zo'n geval niet op kán treden, is het ook weer niet goed. Treden ze op de voorhand dmv het opstellen van beleid, is het ook weer fout.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:43

ietepiet schreef:
pfff wat een gedoe. ik wist niet eens dat je daar een vergunnning voor moest hebben. wij hebben m zo aangelegd. en zand uit onze eigen bodem boven gehaald. en er is niemand die de bak ziet zo afgelegen. en dan moeilijk doen? sukkels.

Dat kan je ook omdraaien. Je had toch kunnen weten dat het in eigendom hebben van grond geen vrijwaring is om er alles maar zomaar te kunnen doen. Stel, je legt je bak aan op een weiland. Grote kans dat dit weiland is bestemd tot agrarische doeleinden. Een agrarische bedrijfsmatige bestemming. Op het moment dat je daar als particulier lekker wilt trainen, handel je in strijd met het bestemmingsplan en kan daar dus tegen op worden getreden door de gemeente.
Dat niemand daar last van heeft doet niets af aan die strijdigheid. Wat het afgelegen liggen wél als voordeel heeft, is inderdaad dat er niemand last van heeft. Dus de directe noodzaak voor de gemeente om actief te handhaven is niet aanwezig.
Is dat ook sukkelig?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:56

Nederland is regeltjesland. Als er ergens al geen regel voor is, dan wordt hij snel genoeg verzonnen.

Ja, Nederland verpaard, en wat is daar mis mee? Ik zie nog liever een koppel paarden op een stuk land lopen (als er al niet genoeg koeien voor zijn) dan dat er huizen worden neergezet, er een parkeerplaats ontstaat of idd terrein braakligt, en er allerlei ongewenst spul zoals JKK welig kan tieren.

Wat betreft het bestemmingsplan: dat is tegenwoordig ook snel genoeg veranderd als het de gemeente in hun straatje past, en daar heb jij als burger ook helemaal nietst tegenin te brengen....

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:59

Snap soms best dat er naar gekeken moet worden. Sommige mensen plaatsen een bak als ze slechts 2000m2 grond hebben. Dan zitten de buren stof te happen. Wel wordt er soms erg kinderachtig gedaan. Wij hebben 1 1/2 jaar gedaan over een aanvraag voor een bak. Overigens lag die bak er al 20 jaar onrechtmatig. En een geneuzel hierover........

tones

Berichten: 5290
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:01

Beginnen ze daar nu ook al...........

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:43

En al die uberlelijke voetbal stadions dan?! Die worden zelfs gesubsidieerd door de gemeentes of overheid en zorgen alleen maar voor overlast en nog meer kosten door al de rellen na voetbalwedstrijden ed.
Ik wordt zo moe van de rare prioriteiten die de overheid stelt...
Men vergeet dat na voetbal paarden sport de grootste sport is die beoefend wordt in Nederland. Maar wij ruiters / paardenhouders/ what ever beknibbelen alles zelf!
Subsidieren ze ons maar voor mooie omheiningen en goede accomodaties voor articulieren in elke gemeente minstens 1!

grrrr ik kan me er echt over opwinden Stoom uit je oren

else80

Berichten: 160
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:08

Diesel54 schreef:
Subsidieren ze ons maar voor mooie omheiningen en goede accomodaties voor articulieren in elke gemeente minstens 1!


Voor mooie (natuurlijke) omheiningen kan je ook subsidie krijgen hoor! Volgens mij heeft dat laatst ook op de VP gestaan, is een project, paard en landschap geloof ik.
Ik begrijp ook wel dat paardenliefhebbers zoals hier op Bokt (meestal) geen probleem hebben met rijbakken, weilanden en 'verpaarding'. Maar als ik dan even advocaat v/d duivel mag spelen: het is nou eenmaal een hobby die duidelijk van invloed is op het landschap (en dat vind ik wel heel iets anders dan een voetbalstadion, paardenbakken van particulieren leveren de gemeente nl niks op). Soms zie je bij bv een rijtje van 8 huizen wel 6 bakken of longeerkralen met allerhande omheiningen, springmateriaal en andere attributen. Dan vraag ik me altijd af of die mensen nou niet beter samen een hele mooie bak hadden kunnen aanleggen.....

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:04

Toevallig woon in in het Westerkwartier. En ik vermoed dat het temaken heeft met ook het aantal illegale maneges waar een heel vervelende manege-eigenaar (die trouwens elk jaar een aantal keren falliet ging) constant achteraan heeft gezeten. Nu zijn de gemeenten vast bang dat in de bakken lessen worden gegeven en dat zij hun centjes mislopen.
Verder krijg ik uit het artikel ook niet echt het idee dat men het nut van een paardenbak begrijpt. De meeste paarden staan in de zomer in het weiland, behalve voor het berijden. Nu snap ik dat daar overlast aan gevonden kan worden, door stuifzand. Maar hiervoor zijn ook wel oplossingen, besproeien of een andere bodem.
Gelukkig voor een aantal paardeneigenaren zal een bak die op de luchtfoto's van 1996 staat, geldig zijn. Althans, dat begreep ik? Niet uit het artikel, maar van gesprekken.
Maar zoals al eerder gezegd hier, zie ook ik liever een nette paardenbak dan een rommelig weiland.
Wat is het probleem als het keurig netjes aan is gelegd? Buren komen vaak genoeg kijken naar de paardjes, of gaan binnen zitten kijken naar jouw rijkunsten. Wáár is het probleem?

eve_lief

Berichten: 15
Geregistreerd: 22-04-07

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:30

mensen in nederland moeten ook altijd iets te klagen hebben!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:05

Gewoon alles volbouwen, dan heb je toch nergens meer last van?

Hier geen last van stuifzand oid hoor, en een geweldig uitzicht op appartementen van 4 hoog. Het kleine stukje groen voor de deur gaat weg voor een tramlijn, want we hebben maar 5 tramlijnen en 2 bussen naast de deur. Paardenstank heb je hier ook niet want hier is het verfrissende parfum van auto's, bussen en vrachtwagens alomtegenwoordig.

(als je last hebt van beesten moet je niet landelijk gaan wonen dus Koe )

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:14

vraag me toch af waar de grens van bak of paddock ligt.
want als ik een kaal stukje land heb waar ik op rij is het ook al een bak. maar je kan ook een bak hebben met profesionele bodem en profesionele afrastering. ik zie toch liever een paar grote rijbakken in het dorp dan van die fabrieken/grote gebouwen/stinkende autos

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:17

wij hebben gewoon het zand uit de bodem omhoog gehaald en de modder eronder, daar stroomdraad omheen en voila?
waarom zou de gemeente zich daarmee moeten bemoeien?

edit;
wij wonen wel in het buitengebied...