Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:15

Nee...dan de gemeente waar wij binnekort gaan wonen. Op de grond met woonbestemming mag je wel een bak maken, al ligt het pal tegen de heg van de buren aan. Maar op het weiland met agrarische bestemming mag je geen bak maken....ver weg van alle bebouwing.
Gelukkig heb ik toestemming gekregen door een beroep te doen op artikel huppeldepup, als je kan aantonen dat het beter is voor iedereen, mocht het daar... Krom als een hoepel is het soms, vind ik.

beenyman
Berichten: 651
Geregistreerd: 27-12-05

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:37

else80 schreef:
Diesel54 schreef:
Subsidieren ze ons maar voor mooie omheiningen en goede accomodaties voor articulieren in elke gemeente minstens 1!


Voor mooie (natuurlijke) omheiningen kan je ook subsidie krijgen hoor! Volgens mij heeft dat laatst ook op de VP gestaan, is een project, paard en landschap geloof ik.
Ik begrijp ook wel dat paardenliefhebbers zoals hier op Bokt (meestal) geen probleem hebben met rijbakken, weilanden en 'verpaarding'. Maar als ik dan even advocaat v/d duivel mag spelen: het is nou eenmaal een hobby die duidelijk van invloed is op het landschap (en dat vind ik wel heel iets anders dan een voetbalstadion, paardenbakken van particulieren leveren de gemeente nl niks op). Soms zie je bij bv een rijtje van 8 huizen wel 6 bakken of longeerkralen met allerhande omheiningen, springmateriaal en andere attributen. Dan vraag ik me altijd af of die mensen nou niet beter samen een hele mooie bak hadden kunnen aanleggen.....


hierover heeft ook een artikel gestaan in P&S van vorige maand geloof ik.
En wat betreft die mensen van de gemeente, het zijn vaak van die lui die niet van het platteland komen, maar ervoor hebben "geleerd". Voor sommige theoretische kwesties is het toch beter om je "boeren verstand" te gebruiken, al zal de gemeente het natuurlijk ook weer niet voor niets doen. Er zal vaak toch wel een aanleiding zijn om zulke regels vast te gaan stellen?

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:52

beenyman schreef:
En wat betreft die mensen van de gemeente, het zijn vaak van die lui die niet van het platteland komen, maar ervoor hebben "geleerd".

*BUZZZ* U gaat niet door voor de wasdroger, ga terug naar start u ontvangt geen.. etc.

Ik ben één van "die lui". Heb er én voor geleerd, én kom van 't laand, én heb een paard, én bok. Én ik ga me ook nog eens toeleggen op het schrijven van beleid voor paardenbakken in 'mijn' gemeente. En ja, daar gaan verschillen in voorkomen voor bakken in het buitengebied of in de nabijheid van woningen.

beenyman schreef:
Voor sommige theoretische kwesties is het toch beter om je "boeren verstand" te gebruiken, al zal de gemeente het natuurlijk ook weer niet voor niets doen. Er zal vaak toch wel een aanleiding zijn om zulke regels vast te gaan stellen?

Yep, incidenten (en dan nog meer herhaling van incidenten) vormen de aanleiding.
En dan is dus de schone taak van een gemeente dat ze moet proberen te voorkomen dat deze incidenten zich herhalen. Want hoe je het wendt of keert, de maatschappij van vandaag de dag is 'lastig'. Men klaagt veel en graag over van alles en nog wat. In mijn eerdere post gaf ik al aan dat zo'n handhavende instantie als de gemeente het eigenlijk nooit goed kan doen, en dat geldt nu dus ook voor rijbakken/paddocks. De paardenhouderij neemt in omvang toe en daarmee dus ook de kans op overlast. En voorkomen is beter dan genezen toch?
Het vervelende is dat je niet makkelijk kan voorschrijven wat voor soort bodembedekking je moet gebruiken, dat is en blijft inzicht van de eigenaar/gebruiker. Dus blijft alleen het reguleren van de locatie van de bak over als sturingselement. En dan komt het begrijpelijkerwijs al snel over als betuttelend en onnodig... Ja

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:55

missnynke schreef:
wij hebben gewoon het zand uit de bodem omhoog gehaald en de modder eronder, daar stroomdraad omheen en voila?
waarom zou de gemeente zich daarmee moeten bemoeien?

Nogmaals, omdat de kans groot is dat er strijdigheid bestaat met het bestemmingsplan. De gemeente heeft de wettelijke verplichting na te zien op handhaving van de bestemmingplanvoorschriften, hoe onbenullig het soms lijkt en hoe knullig het soms ook kan gaan Clown

Anoniem

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:37

Zo hebben wij het ook gedaan.
Nu zie je alleen van uit de lucht dat het een bak is, ligt te ver van de weg af om het zo te zien. Buurman zijn erf grens ligt op 60 meter en het huis van de buurman op ongeveer 100 meter en het waait altijd onze kant in. (dus mijn was zou stoffig worden bij niet sproeien Knipoog )
Dus hoop dat de gemeente er nooit wat van gaat zeggen.
Zo wel? Moet ik dan ze zwarte weer naar boven scheppen...?
We zien wel Lachen

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Re: Aanwas illegale paardenbakken geeft overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:54

else80 schreef:
Diesel54 schreef:
Subsidieren ze ons maar voor mooie omheiningen en goede accomodaties voor particulieren in elke gemeente minstens 1!

Voor mooie (natuurlijke) omheiningen kan je ook subsidie krijgen hoor! Volgens mij heeft dat laatst ook op de VP gestaan, is een project, paard en landschap geloof ik.


Dat wist ik niet Bloos

Maar nog steeds blijf ik erbij dat de overheid heel veel energie en geld steekt in de voetbal en de paardensport en alles eromheen vooral aan z'n lot overlaat en regels en beperkingen oplegd.
Kom maar op met de verpaarding van Nederland! Alle wegen weer vol zand en onder het zadel of met paard en wagen naar het werk Haha!