Steeds meer paarden in asiel

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:08

http://www.ad.nl/binnenland/article1567335.ece
ad.nl

Na honden en katten worden tegenwoordig ook steeds vaker paarden naar het dierenasiel gebracht.

Habo's Hof, een landbouw- en huisdierenopvang in het Groningse Ter Apel, krijgt wekelijks één of twee paarden binnen. Met twaalf paarden is de opvang echter vol en is er een opnamestop ingesteld, aldus Paul Hauer van de Habo's Hof.

Wekelijks worden paarden die te oud zijn om aan wedstrijden mee te doen, geblesseerd zijn of gewoonweg niet meer gewenst zijn, aangeboden aan de opvang. ,,De dieren zijn voornamelijk afkomstig uit het westen en zuiden van het land'', vertelt Hauer. ,,Hier in het noorden is genoeg weide om de paarden te laten grazen en zijn die plekken ook betaalbaar. In het westen is dat natuurlijk een ander verhaal. De eigenaren kunnen of willen die bedragen kennelijk steeds minder betalen.''

Sinds een jaar worden steeds meer paarden bij de opvang binnengebracht. Tot nu toe nam de opvang de dieren gratis over van de voormalige eigenaar, maar dat is financieel niet meer te doen. ,,We bekostigen de zorg nu van ons eigen geld. We waren niet berekend op zoveel paarden. Voortaan zullen we er een bijdrage van de eigenaar voor moeten vragen.''

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:09

Ongelofelijk, dat is wel heel erg simpel om van je oude paardje af te komen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:12

Schandalig!

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:12

Nou mij persoonlijk lijkt het wel wat hoor.....Is toch een mooi gebaar..dan gun je je paard nog een oud tehuis

Zelf heb ik ook een oude pony en ook ik moet er over paar jaar aan geloven.
maar de meeste tehuizen kosten rond de 150-200 euro.
Als ik de mijne daar kan neerzetten voor ong 50 euro per maand, dan is ie weg hoor

Girlgamer
Berichten: 4971
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:14

Ik las het net in de krant.
Het is altijd nog beter dan je paard aan zijn lot overlaten denk ik dan.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:14

Maar dat is anders, dan betaal je er op dat moment voor.
Maar de paarden die daar zijn gratis zijn gekomen, vind ik een goedkope oplossing voor je paard die een aantal jaren/hele leven hard voor je heeft gewerkt.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:15

Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:16

Girlgamer schreef:
Ik las het net in de krant.
Het is altijd nog beter dan je paard aan zijn lot overlaten denk ik dan.

Daar ben ik het dan ook wel mee eens.

Maar ik vind een oud paard niet echt bij een asiel horen, misschien moeten ze de naam veranderen Knipoog

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:16

tita schreef:
Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?

Ik zou het er voor over hebben.

Sim0ne

Berichten: 3454
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Zuidplas. Paarden op de Veluwe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:18

tita schreef:
Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?

Dat weet je vantevoren als je een paard koopt. Je kan hem eventueel als gezelschap verkopen of weggeven aan mensen. DUmpen in een asiel is ook een beetje raar, zoek iig zelf een goede plek voor je paard. Zo'n beest heeft altijd voor je gewerkt, dan moet je wel zelf voor een goede plek zorgen.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:18

tita schreef:
Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?

Als je er zo over denkt, zie je een paard puur als gebruiksvoorwerp. Als hij kapot of oud is gooi je hem weg, net als een afwaskwast.
Niet mijn manier om met paarden om te gaan gelukkig Haha!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:18

Ongelofelijk dat ze het zoiezo gratis deden.. er zijn mensen genoeg die er wel voor willen betalen om hun paard weer een goed thuis te geven bij ouderdom of een blessure. Ik snap dat zoiets snel vol zit als je het gratis aanbiedt...

En beter dat mensen het dier naar een opvang doen, als dat ze het laten inslapen!

edit: al zal ik mijn paarden voor geen goud wegdoen...
Laatst bijgewerkt door Angela op 09-08-07 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:19

Solide schreef:
tita schreef:
Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?

Ik zou het er voor over hebben.


Daar kun je alleen over oordelen als de tijd zo ver is .... ik lig niet krom absoluut niet maar ik heb een hobby waar ik niet altijd blij mee ben Haha!

Begrijp me niet verkeerd ik ben dol op de mijne maar dit is niet mijn manier van paard houden..dus mocht ik het dadelijk niet meer kunnen betalen dan zou ik andere maatregelen moeten nemen

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:19

Ik zou er dat ook voor over hebben.
Dat wist ik voordat ik een paard kocht
Toen ik ze nog niet aan huis had en kawa zijn blessure kreeg is dat ook waar ik toen over ging denken. Op pension laten staan..of een plekje bij een boer een weiland zoeken.
En dat laatste is toch echt een stuk goedkoper en dat zou ik zeker voor mijn beestje over hebben

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:19

tita schreef:
Nou mij persoonlijk lijkt het wel wat hoor.....Is toch een mooi gebaar..dan gun je je paard nog een oud tehuis

Zelf heb ik ook een oude pony en ook ik moet er over paar jaar aan geloven.
maar de meeste tehuizen kosten rond de 150-200 euro.
Als ik de mijne daar kan neerzetten voor ong 50 euro per maand, dan is ie weg hoor

die zijn er anders heus wel hoor, ze staan dan niet om de hoek maar mijn oude verzorg/bijrijdpaard staat op een heerlijk riante weide met speelmaatjes, schaduw, vers water etc. onder dagelijks toezicht voor 50 euro p/m

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:20

Sim0ne schreef:
tita schreef:
Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?

Dat weet je vantevoren als je een paard koopt. Je kan hem eventueel als gezelschap verkopen of weggeven aan mensen. DUmpen in een asiel is ook een beetje raar, zoek iig zelf een goede plek voor je paard. Zo'n beest heeft altijd voor je gewerkt, dan moet je wel zelf voor een goede plek zorgen.



Misschien vinden mensen het paardenasiel juist een goede plek....eigenlijk is het ook zo als ik het artikel lees

Marigold

Berichten: 12609
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:20

hm, daar ligt volgens mij een markt open!
voor mensen in het noorden met plenty of land, moet het misschien best lonend kunnen zijn om paarden te grazen te krijgen, voor een vast bedrag per maand, lager dan reguliere rusthuizen!
soort opfok princiepe maar dan met oude/overschot paarden..

moeten er wel duidelijke afspraken zijn met de oud eigenaren,
over levensbeïndiging ter zijner tijd, en dergelijke.

ik vind best dat er meer van dat soort plaatsen mogen komen want niet voor iedereen is het haalbaar het paard tot zijn laatste dag te houden..

mariekie
Berichten: 5166
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:20

tita schreef:
Nou mij persoonlijk lijkt het wel wat hoor.....Is toch een mooi gebaar..dan gun je je paard nog een oud tehuis

Zelf heb ik ook een oude pony en ook ik moet er over paar jaar aan geloven.
maar de meeste tehuizen kosten rond de 150-200 euro.
Als ik de mijne daar kan neerzetten voor ong 50 euro per maand, dan is ie weg hoor


Precies !

Mijn pony is 29 jaar en wat je zegt rushuizen zijn ook vrij prijzig.
Daarom blijft ze dan ook gewoon op dr plekje staan waar ze eigenlijk ook niet meer thuishoort Bloos

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:21

Je weet waarvoor je kiest als je een paard koopt. Je bent verantwoordelijk voor het leven van een paard, zelf kan het paard niet voor zichzelf zorgen. En ik vind dat een oud paard zijn verdiende oude dag dubbel maar dwars verdiend. Dat dier heeft zijn hele leven voor jou of een ander hard gewerkt, dus dan betaal je ook maar extra voor zijn laatste jaartjes.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:21

Tot er iets gebeurt waardoor je het niet meer op kan brengen. Ik vind je paard naar een opvang brengen ook niet zo'n chique oplossing, en misschien wordt die stap door mensen wel te snel gemaakt. Maar ik kan met het in bepaalde situaties best voorstellen. Liever in de opvang, dan in de handel en van hot naar her gesleept, verdoofd en verreden worden ( persoonlijk zou ik dan nog eerder voor de slacht kiezen, dan een geblesseerd paard verkopen ).

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:23

Solide schreef:
Je weet waarvoor je kiest als je een paard koopt. Je bent verantwoordelijk voor het leven van een paard, zelf kan het paard niet voor zichzelf zorgen. En ik vind dat een oud paard zijn verdiende oude dag dubbel maar dwars verdiend. Dat dier heeft zijn hele leven voor jou of een ander hard gewerkt, dus dan betaal je ook maar extra voor zijn laatste jaartjes.



Staat niet in verhouding kom op zeg denk ff na hier in de randstad betaal je tussen de 200-400 euro per maand dat kunnen de meeste mensen niet zomaar missen en dan er niks voor terug krijgen hoor.

JAAAAAAAAAAA dan zet je hem maar bij een boer..Haha! laat me niet lachen ook de boeren zijn niet achterlijk als er een manege in de buurt is die 300 euro vraag, dan vraagt de boer 200

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:25

@ erleyne
Bij een heleboel mensen is het niet omdat er iets gebeurd is.
nee hun viervoeter die altijd gewerkt heeft kan niet meer hard genoeg werken. Een jong paard wel, die willen ze dan, dus moet het ouwe trouwe "maatje" maar gedumpt worden.

Zoek gewoon een plekje waar je paardje lekker oud kan worden Ja


ja tita, dat weet je van te voren...
En dan zet je hem iets verder weg, dan kost het nog maar 100 euro. Je hoeft er ook niet meer dagelijks heen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:25

erleyne schreef:
Tot er iets gebeurt waardoor je het niet meer op kan brengen. Ik vind je paard naar een opvang brengen ook niet zo'n chique oplossing, en misschien wordt die stap door mensen wel te snel gemaakt. Maar ik kan met het in bepaalde situaties best voorstellen. Liever in de opvang, dan in de handel en van hot naar her gesleept, verdoofd en verreden worden ( persoonlijk zou ik dan nog eerder voor de slacht kiezen, dan een geblesseerd paard verkopen ).



Liever in de opvang dan laten staan in een pension en niet meer naar om kijken

Liever in de opvang dan naar het slachthuis

Liver in de opvang dan bij een boer in een modderweitje en in de winter in een donker stalletje van 2x2 en er bijna niet uitkomen

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:25

Wij hebben best wat land (en zouden ook best paarden op willen vangen), maar 50 euro per maand is niet veel hoor om een paard te onderhouden. Kijk maar eens naar hoefsmid, wormenkuren, hooi, stro, brok, dat is met 50 euro per maand echt niet betaald.

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:26

nou ja zeg.. ik gooi me paard toch over 4 jaar ook niet in een asiel.. omdat ik er dan waarschijnlijk haast niks meer mee kan.. echt raar.. maar mischien wel handig om links van die asiel's neer te zetten dat mensen er mishicen eentje uit kunnen zoeken.. een paardje te oud voor wedstrjiden kan een prima kinderponytje voor reacreatie zijn.. zo raken ze ze kwijd en verdienen nog wat! Haha!