Steeds meer paarden in asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:47

Er is net bij ons op stal een paard ingeslapen. Het paard was 25 en volgens mij makkelijk te behandelen, even een goede tandarts erbij. Maar de eigenaar wilde geen kosten meer maken aan een oud paard. Zo kan het dus ook.

Was ik net op het verkeerde moment daar Boos! . Het dier was gratenmager geworden omdat hij niet meer goed kon eten, maar leven wilde hij nog wel. Wat is beter. Ik heb er een rot gevoel over, maar misschien wel beter zo, langzaam laten verhongeren is dierenmishandeling. Zou zo een paard misschien een asiel gewild hebben???

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:49

BGGBWM schreef:
Citaat:
Huishouden ga ik zo doen, ja.....

Nee, je moet net als mijn vrouw een kerel zoeken die op z'n vrije dag jouw huishouden doet...
Zoals ik Boos! No Cheer



hahaha, mijn ventje heeft lekker gekookt, ben net thuis en heb net gegeten. Vingers aflikken

ik kom net van de paardjes, heb even een nieuw zadel aan laten meten....... heel blij,..... paardje ook blij, dat weet ik zeker, maar portemonnee niet blij , al mijn spaarcentjes op... Dus wie zoekt er nog een Passier GG??

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:50

Wellicht wel...
maar zo'n eigenaar zou je toch een paar tandjes uit zijn mond willen slaan en ook moeilijk laten eten...
Ik bedoel, dan ben je als eigenaar toch geen stuiver waard?
Jammer dat je zo iemand niet aan kan klagen en die ook nog eens een erg flinke straf krijgt

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:53

Ja, daar kan ik ook met m'n pet niet bij. Wat kost dat nou, een tandarts?
Maar wellicht waren er nog andere problemen waar je niet van wist russel?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand omm zoiets onbenulligs zijn paard in laat slapen

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:54

O RK ik ben heel boos. Heb dat beest een heel pak brood gevoerd 2 dagen geleden, was uitgehongerd, maar droog hooi en brok kan hij niet eten. Zijn vriendin stond er bij in tranen, ik was niet aardig, vroeg of de tandarts niet iets kon doen. De eigenaar keek mij kwaad aan. Ik snap dat werkelijk niet hoor.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:55

Wat afschuwelijk. Stel je voor dat je dat bij je bejaarde ouders zo doet. Ik vind het ook helemaal niets als je zo van je oude paard af komt, hoor. Triest. Verdrietig

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:55

Mensen binden ook hun hond aan de boom voor iets onbenulligs als vakantie...als sommige mensen iets beu zijn.. Verdrietig

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:56

russel schreef:
O RK ik ben heel boos. Heb dat beest een heel pak brood gevoerd 2 dagen geleden, was uitgehongerd, maar droog hooi en brok kan hij niet eten. Zijn vriendin stond er bij in tranen, ik was niet aardig, vroeg of de tandarts niet iets kon doen. De eigenaar keek mij kwaad aan. Ik snap dat werkelijk niet hoor.

Dat geloof ik dat je boos bent...
Gewoon geen woorden voor zo iemand...verschrikkelijk

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:57

Dan heb ik dus liever dat ze eerlijk zijn, hun dier naar een asiel brengen en eerlijk zijn over dat ze hun dier beu zijn. Is niet mijn manier, maar op zo'n manier heeft zo'n beestje nog een kans.

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:59

maikeltje schreef:
Ja, daar kan ik ook met m'n pet niet bij. Wat kost dat nou, een tandarts?
Maar wellicht waren er nog andere problemen waar je niet van wist russel?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand omm zoiets onbenulligs zijn paard in laat slapen



Hij had ook een blaasontsteking. Tja bij elkaar kost dat natuurlijk tandarts, ongeveer 150 euro, antibiotica 100 euro, weer DA erbij. Dus ongeveer een euro of 250 a 300 erbij. Dan is de da al 2 keer geweest, dus hij heeft nu een rekening van 600 euro denk ik. Dat is dan al weer zat vinden ze. De eigenaresse heb ik gisteren gesproken en zij zei ook dat hij waarschijnlijk wel zal stoppen met rijden en mennen. De eigenaar heeft van het begin al geroepen, "het is een oud paard, daar ga ik geen kosten aan maken". Ook toen de eigenaresse belde dat het dier niet at, riep hij dat als eerste. Dat soort paarden komen bij een asiel terecht en zo een paard, goudeerlijk kan makkelijk herplaatst worden. Oersterk dat dier, een week bijna niet gegeten en nog stond hij er gratenmager, maar monter bij, heb hem niet 1 keer zien liggen. Beestje is dus 2 weken zo geweest.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:59

Tja, RK, vertel mij wat. Van de week had iemand zijn jonge katjes gewoon los gelaten op een donkere weg hier waar iedereen keihard rijdt. Gewoon gedumpt!!! 6 van die wollige pluisjes.
Die heb ik naar het asiel gebracht (tja, wij hebben er al 2), mijn hart brak.
Waarom denken mensen niet na???? Egoisten. Stoom uit je oren

(en ja, ik kon ze helaas niet thuis houden om zelf een goed tehuis te zoeken, al had ik het graag gedaan. Heb ik een paar maanden geleden al eens gedaan voor vrienden en dat was me een gedoe. Wij gaan bijna op vakantie, dus...).

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:05

maikeltje schreef:
Dan heb ik dus liever dat ze eerlijk zijn, hun dier naar een asiel brengen en eerlijk zijn over dat ze hun dier beu zijn. Is niet mijn manier, maar op zo'n manier heeft zo'n beestje nog een kans.

Niet naar een asiel, maar naar iemand die nog wel een weidemaatje zoekt.


Ik had afgelopen jaar ook 2 katjes.
Maar onze honden vraten ze op...ging echt niet samen

Ik heb ze naar noord duitsland gebracht omdat ik wist dat ze daar een paradijsje konden krijgen Lachen

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:10

Fijn voor die katjes....

'Mijn' gevonden katjes zitten bij mijn zusje thuis, die fungeert als 'pleeggezin' voor het asiel. Gelukkig zijn er al meerdere gegadigden voor deze schatjes en zelf overweegt ze er ook nog 1 of 2 te houden. Dus dat komt wel goed en daar ben ik heel erg blij om. Lachen

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:13

Opvangen voor nood zou ik katjes nog wel kunnen doen.
Maar het is een hele heksentoer ze niet per ongeluk bij elkaar te laten komen. Dus voor op de boerderij weer poesjes hebben zit er niet meer in.
Helaas...

Gelukkig zijn "jouw" katjes ook op tijd van straat geplukt Ja

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:24

Onze oude dame is ook graatjemager, ik krijg de kilo's er gewoon niet meer aan. Maar als ze achterin het land staat en ik kom aan met de emmers voer, komt ze in een galopje naar me toe. En dan moet ik wel glimlachen om die kameel (zo noemen we haar), waar toch nog wel pit in zit.
Haar vorige eigenaar was overleden en haar man wilde de stalling niet langer betalen voor dit paard. Toen ik hoorde dat ze ze anders maar naar de slacht moest, heb ik aangeboden haar over te nemen. De eigenaar wilde er toen eerst nog 600 euro voor hebben, maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben wel goed, maar niet gek. Uiteindelijk konden we haar zo ophalen, maar ik weet ook dat ik het niet weer doe. Als mensen een oud paard willen stallen, is dat prima, maar wel tegen betaling. Want dit kost me erg veel geld.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:25

russel schreef:
Er is net bij ons op stal een paard ingeslapen. Het paard was 25 en volgens mij makkelijk te behandelen, even een goede tandarts erbij. Maar de eigenaar wilde geen kosten meer maken aan een oud paard. Zo kan het dus ook.

pfff leuke eigenaar dan Boos! als ik zoiets in mijn omgeving zag/meemaakte zou ik het paardje opvangen ben ik bang Bloos

en bah bah geldkwesties Ach gut
over geldkwesties trouwens, mijn DA heeft dat ook wel eens tegen mij gezegt dat inslapen goedkoper was als naar het asiel brengen... en dat hij dus regelmatig mensen weg moet sturen die een gezonde hond in willen laten slapen omdat dat goedkoper is Boos!
nou dan zeg ik liever naar het asiel...

zijn er trouwens van jullie wel eens in het asiel wezen kijken toen jullie een hond/kat zochten?
wij zijn toen wij weer een hond wilde bij verschillende asiels gaan kijken, maar ik moet zeggen dat er echt weinig was dat aan onze eisen voldeed ; echt super veel echt oude lieve hondjes Ach gut pfff als ik er nu over nadenk... als ik ooit de plek er voor heb ga ik in het asiel een lieve oude hond halen voor een leuke oude dag Haha!

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:25

Nou ben ik weer word niet altijd in dank afgenomen Haha!

Goed ik persoonlijk kan me wel voorstellen dat je geen abnormale kosten wil maken aan een oud paard.
In dit geval vind ik wel dat er een tandarts bij had moeten komen. Ja
Ook zou dit paardje misschien wel beter naar het asiel gebracht kunnnen worden.

Kijk de mijne is dus 24 en ook ik ga niet meer onnodig oplappen.
Als Draak koliek krijgt en hij moet geopereerd worden, dan kies ik daar niet voor ivm met leeftijd

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:36

tita ik kan het op zich ook wel snappen hoor...
de vraag is natuurlijk ook of het "lijden" van een operatie en herstel opweegt tegen de rest van het beestjes leven...

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:26

En laten we een beetje nuchter blijven - als je eigenaar bent moet je op een gegeven moment een besluit nemen. Als dat weloverwogen wordt gedaan, met respect voor het dier en in het belang van dat dier - dan is dat het. En altijd zijn er weer andere mensen die commentaar hebben, zeggen dat ze het anders hadden gedaan, dat ...enz. enz.
Ik heb nog steeds meer respect voor mensen die op een gegeven moment zelf de knoop doorhakken dan voor diegenen die eigenlijk hun verantwoordelijkheid doorschuiven (je mag het ook afschuiven noemen).
Er zijn zoveel situaties die arbitrair zijn. Op de manege waar ik begon te rijden was het gangbaar dat de paarden die geen uurtje per dag meer in de les konden lopen, al vrij vlot naar de slager gingen. Ik heb dat altijd begrepen, ook al zou ik zeker die paarden nog een jaartje in de wei hebben gegund. Maar waar en bij wie? Zeker in die tijd waren er maar weinig mensen die geld en tijd over hadden om oude manegepaarden op te vangen. Bovendien moet je dan ook zeker weten dat ze een beetje op een verantwoorde plek terecht komen, het is voor oude paarden die jaren in een vaste kudde zijn geweest en volgens een vast ritme hebben geleefd, niet altijd plezierig om zomaar ergens in een wei terecht te komen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:34

je dier moet echt niet lijden onder jou"geluk" omdat jij geen afscheid kunt nemen nee!
bij mijn oom en tante heb ik dat ook gezien en hun hond was gewoon echt zielig...beestje kon bijna niet meer lopen en liet vaak wat lopen omdat zijn lijfje met zijn 15 gewoon op was Ach gut

als mijn ouwetje iets gaat mankeren waarvan ze niet herstelt of zo dan laat ik haar netjes inslapen zoals het hoort naar mijn idee...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:38

Jaaaaa, zodra mijn paard pijn lijdt en/of geen levensvreugde meer heeft, laat ik hem ook inslapen. Maar we hadden het over gezonde (oude) dieren.

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:40

tita schreef:
erleyne schreef:
Tot er iets gebeurt waardoor je het niet meer op kan brengen. Ik vind je paard naar een opvang brengen ook niet zo'n chique oplossing, en misschien wordt die stap door mensen wel te snel gemaakt. Maar ik kan met het in bepaalde situaties best voorstellen. Liever in de opvang, dan in de handel en van hot naar her gesleept, verdoofd en verreden worden ( persoonlijk zou ik dan nog eerder voor de slacht kiezen, dan een geblesseerd paard verkopen ).



Liever in de opvang dan laten staan in een pension en niet meer naar om kijken

Liever in de opvang dan naar het slachthuis

Liver in de opvang dan bij een boer in een modderweitje en in de winter in een donker stalletje van 2x2 en er bijna niet uitkomen


Liever allemaal niet.
Een van mijn paarden staat ook in een rusthuis momenteel en ja, dat kost me 150 euro per maand. Maar dat had ik van te voren kunnen bedenken toen ik haar kocht. Mijn paard , mijn verantwoordelijkheid, ook als ze oud of ziek of wat dan ook is.

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:42

Het was op sbs6 net Lachen

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:01

Zag gisteren op het nieuws dat Asiel, zitten volgens mij best leuke paardjes tussen, op zo een manier een betaalbare pony/paard redden is voor velen ook weer een mooie optie. Wordt er tenminste niet over de ruggen van de zieke paarden winst gemaakt zoals bij zo velen die bij de handelaren terecht komen. Dit is, verwacht ik, eerlijke handel.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:42

Russel, als je het topic had gelezen weet je dat we het er allemaal over eens zijn dat Haboshof een leuk en goed opvangadres is - en geen asiel (whatever that may be).