Steeds meer paarden in asiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:58

Ik heb nooit gezegd dat dat niet zo is. En hoezo heb ik het topic niet gelezen dan? Heb je gemist dat ik al meerdere keren heb gepost??

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:21

Bron: http://www.ad.nl

Citaat:
TER APEL - Persoonlijke omstandigheden, financiële problemen of afnemende interesse doen paardeneigenaren steeds vroeger besluiten hun dier naar een asiel te brengen.

Asielhouder Paul Hauer streelt Mistrall M. Het dier was sterk verwaarloosd. FOTO KAREL ZWANEVELD
Als daar al plaats is. Steeds meer eigenaren brengen hun dier daarom maar naar de slacht.

Habo’s Hof in het Groningse Ter Apel koestert tien paarden met ieder een eigen, vaak dramatisch, levensverhaal. De pony Mistrall M. is er één van. Op het eerste gezicht lijkt 23-jarige Mistrall M. een exponent van Hollands welvaren. Zijn ronde lichaam doet een bovengemiddeld eetpatroon vermoeden. ,,We noemen hem tegenwoordig Vadsige Harry,’’ glimlacht ‘hoeder’ Paul Hauer. Maar de ondertoon is er eentje van de spreekwoordelijke boer met kiespijn. Wat heet: Mistrall M. strompelt met ondraaglijke pijnen door het leven. Als ’sochtends het weiland lonkt, volgt voor de de pony een helletocht van enkele tientallen meters.

Het is de erfenis van een in 2004 opgelopen blessure. Mistrall M., een niet onverdienstelijk dressuurpaard, komt op een dag ongelukkig ten val en beschadigt zijn linkervoorbeen. Tot overmaat van ramp krijgt zijn eigenares te kampen met privé-sores en stalt ze hem bij een bevriend echtpaar, als speeltje voor de tienerdochter. Het meisje krijgt echter een vriendje en kijkt steeds minder naar Mistrall M. om. Als de eigenares op een dag poolshoogte neemt, schrikt ze. Het dier is verworden tot een wandelend skelet.

Omdat de eigenares geen geld en plek heeft voor het dier, plaatst ze een noodkreet op internet. Nog geen dag later meldt Habo’s Hof zich met de paardentrailer.

Onder de vleugels van het opvanghuis knapt Mistrall M. op. Maar voor een operatie om het dier te verlossen van zijn pijn, ontbreekt het geld. ,,We moeten de kosten voor voer en medicatie al grotendeels zelf ophoesten, het financieren van een ingreep is dan uit den boze.’’

Geldgebrek is ook voor veel eigenaren de drijfveer om hun dier van de hand te doen. Door het geringe aantal opvangplekken belanden veel dieren uiteindelijk bij de slager. Hauer: ,,Als ze met hun paard bij ons komen en we hebben geen plaats, zeggen ze soms: ‘dan brengen we hem naar de slager’. Dan proberen ze de verantwoordelijkheid nog bij ons te leggen ook.’’ Volgens Hauer ‘doet’ een paard twee- tot vijfhonderd euro aan slachtgeld.

Hauer is niet zonder meer tegen slachten. ,,Wij moeten soms zieke paarden laten euthanaseren en dat is pas een lijdensweg, want ze gaan vechten, hè. Bij de slager gaat het snel en pijnloos. Ze krijgen een pen door het hoofd en zijn, pats, weg.’’

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:22

Gatver Sjoert!!

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:28

Niks gatver, pure werkelijkheid omdat de baasjes zelf niet de verantwoording nemen om hun paard een goede plek te geven

Niets anders dan de honden en katten in het asiel

BGGBWM
Berichten: 858
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Op de rug van een Belgisch Trekpaard...

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:29

Inderdaad, waar blijft onze verantwoordelijkheid?

1dream

Berichten: 562
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: alphen

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:31

waarom neem je dan een paard?
hebben ze gaan gevoel ofzo? Boos!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:57

Tja, zo zitten sommige mensen in elkaar. Monsters, dat zijn het. Gestoord
Zou zelf graag hetzelfde met die gasten willen doen, dan weten ze ook eens hoe het is om overgeleverd te zijn!!!! Hamer Hamer Hamer

BGGBWM
Berichten: 858
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Op de rug van een Belgisch Trekpaard...

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:03

Inderdaad, neem dan een hobbelpaard, een step of een trampoline (tsja; of iets anders natuurlijk, net waar je zin in hebt), maar géén poownie!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:09

Ik snap ook niet dat als je aan zo'n dier begint, je je dan blijkbaar niet hecht aan zo'n paard. Ik ben helemaal verliefd op mijn eigen schat en ik begrijp gewoon niet dat je zo met zo'n mooi dier om kan gaan. Ik SNAP er NIETS van...... Ik vraag me af hoe dit soort mensen met andere zaken (kinderen, vrienden, familie, andere huisdieren) omgaan. Vast even respectloos. Verward

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:12

Nouja, sorry hoor. Ik dump Farouche toch ook niet in het Asiel omdat ze al 20 is?
Beetje onddankbaar, mijn meisje blijft lekker voor altijd hier, hoe oud ze ook is! Haha!

Heb ookal besloten dat als ons asiel hier paarden krijgt, dat ik ze wel help met de verzorging en alles. Lachen

BGGBWM
Berichten: 858
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Op de rug van een Belgisch Trekpaard...

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:15

Inderdaad, goed voornemen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:13

1dream schreef:
waarom neem je dan een paard?
hebben ze gaan gevoel ofzo

ze nemen een paard omdat het hun geweldig leuk lijkt... zo snel ze dat paard hebben merken ze toch dat het niet altijd even leuk is en moet het beest maar "opgeruimt" worden...
wat denk je van super veel tienermeisjes die stoppen zodra ze een vriend krijgen... ik ken een paar pony's die door die reden nu totaal gaan aandacht meer krijgen en permanent in de wei/stal lopen te suffen terwijl er voorheen 3 uur per dag aandacht vor ze was...

Natasja14

Berichten: 7
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Velddriel

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:14

Halloo
ik Dump Me Paard Echt niet in een asiel !
DaaG Dus mooi Niet !!
NO WAY MEN !
Liefs My

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:10

Ik moet eerlijk zeggen ik heb liever dat ie mensen de paarden bij het asiel dumpen als dat ze ze de paarden naar de slacht brengen.

Ergens is het een goede oplossing voor de paarden.
Over de mensen heb ik meestal geen goed woord over maar vanmorgen stond er een verhaal in het AD over het paard mistral.

(hetzelfde als stuk van sjoert) ik vind dat de eigenares van Mistral niet verkeerd heeft gehandeld of zie ik het nou verkeerd

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:45

Laten we het woord dumpen nu maar even niet meer gebruiken....het is natuurlijk onvoorstelbaar dat er mensen zijn zoals Paul en Mieke die dan met hun trailer aan komen zetten en dat paard meenemen - echt, zij zijn te goed voor deze wereld. Ik vind het te gek voor woorden dat je als eigenaar zo je verantwoordelijkheid afschuift. Ik zou me werkelijk ontzettend schuldig voelen; niet tegenover het paard voor wie ik het goed heb gedaan (want echt, op Habos's Hof hebben ze het goed - en dat gaat soms ten koste van de eigenaren zelf) maar wel tegenover de nieuwe eigenaren die ik dus opzadel met mijn probleem omdat ik zelf andere prioriteiten stel.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:53


Donn_

Berichten: 6
Geregistreerd: 04-05-07
Woonplaats: Flevoland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:58

Och wat erg Verdrietig Ik heb geen begrip voor die mensen die dat doen.. echt niet.. ik kan niet voorstellen dat je zo makkelijk een paard kan weg doen.. of het niets is... Vreselijk gewoon Verdrietig Echt die Mensen moeten Goed nadenken voordat ze een paard kope.. Stom zeg.. Ik hoop dat gaat minderren.. ik bedoel dus met paarden naar asiel en slacht..