Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:17

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groni ... 252535.ece
dvhn.nl

Midwolda - Een halfwild konikpaard dat in het Midwolderbos een fietsster in een arm beet, is afgevoerd. Volgens stichting Het Groninger Landschap, eigenaar van het natuurgebied, treft het dier geen blaam. Betreden van het terrein is op eigen risico. ''Dat staat overal aangegeven'', aldus opzichter en veeverzorger Dirk Brul.

Het slachtoffer heeft zich onder doktersbehandeling moeten stellen en heeft een tetanusinjectie gekregen. Sinds 1980 worden in het Midwolderbos konikpaarden ingezet voor begrazing. Brul benadrukt dat het altijd goed uitkijken is als mensen het natuurgebied betreden. Het paard dat een fietsster te lijf ging is een veulen van anderhalf jaar dat door z'n moeder is verstoten en door de dominante hengst uit de kudde is verdreven. "Z'n moeder heeft een nieuw jong en wilde van dit veulen niets meer weten. Mensen die zo'n paard alleen en afgezonderd van de kudde zien lopen, hebben medelijden en voeren het dier. Ze nemen een suikerklontje mee of een stuk brood. Daarmee wordt hij gelokt. De één geeft het paard wat, een ander niets. Als ze te tam worden kun je dit soort ongelukken krijgen.''
De veeverzorger meldt dat waarschuwingen die hij had geplaatst om het dier niet te voeren en te lokken, binnen twee dagen weg waren. Het paard is gevangen en naar een niet voor mensen toegankelijk terrein is gebracht. Volgens hem hebben zich niet meer bijtincidenten voorgedaan.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:21

jammer dat het paard niet in zijn eigen gebied kon blijven. Blijkbaar is het voor mensen maar moeilijk te begrijpen wat "niet voeren" betekend...

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:26

Precies, hoe vaak zie ik mensen niet met zakjes e.d. bij kudde's grazende dieren, die daar staan om het gras e.d. wat kort te houden... terwijl er toch duidelijk overal 'Niet Voeren' staat...

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:33

tja , eigen schuld dikke bult voor die fietser etc.
Jammer dat die daar niet kon blijven het paardje...

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:42

Kimmie_girl schreef:
tja , eigen schuld dikke bult voor die fietser etc.
Jammer dat die daar niet kon blijven het paardje...



Mm, volgens mij heeft de fietser niks gedaan, maar was het paard beledigd omdat hij geen voer kreeg van de fietser. En heeft hij dus uit nijd gebeten.. Ach gut

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:43

dan is het l*llig en vervelend inderdaad.

Anoniem

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:46

Ik kom wekelijks bij de paarden in het Midwolderbos om ze te fotograferen en heb nog nooit zoiets meegemaakt.

En sowieso snap ik in godsnaam niet waarom dat veulen weg moet. Je kunt toch maar van die dieren afblijven. Ze zijn niet voor niets 'halfwild'.

Dat zo'n paard een keer iemand bijt; So be it. Dat risico neem je als je daar het terrein op gaat.

En opnieuw krijgt mijn onderschrift gelijk.

bakstertje

Berichten: 1998
Geregistreerd: 29-11-04
Woonplaats: winterswijk

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:10

Bij mij is ook ooit zoiets voorgekomen. Shetlandertje bij ons op de manege gaat in de zomer altijd over de camping en krijgt dus altijd iets lekkers. En ik liep daar niets vermoedens langs met mijn broodtrommeltje.. En toen werd ik ook even te grazen genomen. Werd dan wel niet gebeten, maar kreeg een steigerend shetlandertje tegen mij aan, en kreeg daarna een "heerlijke" massage van die pony.. Wat bleek nou, hij was boos omdat hij geen eten van mij kreeg!

Ik snap niet waarom dat veulentje is weggehaald!

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: België

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:05

Sommige mensen snappen inderdaad niet wat 'niet voeren' wil zeggen ...

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:00

ik sta er ook steeds van te kijken!
enkele jaren geleden vond er zo een incident voor, met een zelfde ras hengst.
deze hengst had een kind in een kinderwagen gebeten terwijl de moeder het verwilderde paard aan t voeren was!
ze wilden dat dit paard werd afgemaakt, schandalig! Boos!

er staat zo duidelijk aan gegeven, niet voeren en niet aaien, laat deze paarden met ruast!
de hele gedachte achter dit idee is om de paarden in hun natuurlijke omgeving zonder mensen te laten leven.

ik hoop gewoon dat dit veulen ooit weer terug kan naar zijn eigen omgeving waar hij thuis hoort en ik hoop ook dat mensen nu eens begrijpen dat het dieren zijn en dat deze waarschuwingen er niet voor niks hangen!

blondje053

Berichten: 218
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Whangarei, New Zealand

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 05:24

Tjah..ik vindt het sneu voor het veulen..dit dier kon der niks aan doen en snapt er niks van als je hem uit zijn omgeving weg haald..misschien kan die fietser er niet aan doen..maar om nu het dier te straffen vind ik echt niet normaal..Ik heb het ook wel eens meegemaakt in een dierentuin in Duitsland dat mensen in een gedeelte waar apen los liepen die beesten gingen voeren..wat er daarna gebeurde : apen werden nieuwsgierig, pakten rugzakken en eten van mensen af..klommen in de boom en aten plastic en nog meer troep..mensen moeten wilde dieren niet voeren..al helemaal niet als er een NIET VOEREN bordje hangt.

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:00

Een goede vriendin van mij woont op Terschelling en heeft 2 pony's lopen in de duinen aan de roop (das op z'n Terschellings "aan het spit") Haar shet heeft last van hoefbevangenheid omdat al die mensen die er langs lopen de pony van alles voeren omdat het ze het zo zielig vinden dat ie daar zo staat op een kort stukje gras. Terwijl ze elke dag 2x zelf komt voeren om het goed in de hand te houden. Het bordje met erop niet voeren! Helpt niets.
Mensen kunnen zo onnozel zijn...

Niicole__
Berichten: 3242
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:00

Arm paardje Ach gut
Moet hij ergens anders heen omdat mensen weer eens niet kunnen luisteren Verdrietig

blondje053

Berichten: 218
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Whangarei, New Zealand

Re: Bijtgraag paard uit Midwolderbos gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:46

soms heb ik het idee dat je het op het voorhoofd van je paard moet schrijven voordat mensen zich er echt wat van aan trekken. Dat is echt triest