Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 00:27

http://www.jakobskruiskruid.com/Enquete ... kruid.html
jakobskruiskruid.com

Vanaf 9 augustus 2007 is er de mogelijkheid om slachtoffers van Jakobskruiskruid centraal te registreren via de website http://www.jakobskruiskruid.com/ zodat er duidelijkheid kan komen over de schaal van het Kruiskruidprobleem.
Het gebrek aan gegevens die aangeven of en hoe ernstig het Jakobskruiskruidprobleem is staat een effectieve aanpak door overheden in de weg. Een gemeente of provincie kan maatregelen tegen Jakobskruiskruid namelijk pas rechtvaardigen als blijkt dat ziekte of sterfte onder dieren op grote schaal voorkomt. Omdat er op dit moment (nog) geen centrale monitoring van ziekte en sterftegevallen plaatsvindt wil men hier een start mee maken.
Met het meldingssysteem wil jakobskruiskruid.com niet alleen zelf een beter beeld krijgen van het aantal Kruiskruidvergiftigingen, maar hopen zij ook dat het de paardensector in Nederland zal stimuleren om wetenschappelijk onderzoek naar de omvang van het Kruiskruidprobleem te financieren of de overheid hiertoe aan te sporen. Hoewel Nederland ongeveer 400.000 paarden telt, de paardensector een van de snelst groeiende economische sectoren in ons land is en er grote ongerustheid onder paardenhouders is, zijn er ons tot op heden geen door de sector georganiseerde initiatieven bekend die gericht zijn op het in kaart brengen van het Kruiskruidprobleem.

Lees hier het hele bericht.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:30

Citaat:
wetenschappelijk onderzoek naar de omvang van het Kruiskruidprobleem te financieren


heb liever dat ze dan dat geld investeren in verwijdering / vernietiging van het kruid
ipv de huidige zaai maar uit, oh er staat daar nog niet laten we bij zaaien instelling

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:47

Ik heb geen idee hoeveel paarden er jaarlijks sterven aan het kruiskruid, maar ik had laats ergens gelezen volgens mij in een krant . Dat kruiskruid alleen kan groeien in slechte weiden die niet goed begroei waren ,Kruiskruid kon alleen groeien als er genoeg open plekken waren voor de planten om in te wortelen. (atans zo stond het in het artikel). Het standpunt van de schrijver was dan ook dat boeren hun weide beter moesten bewerken, zodat er een goede grasmat gevormd was en het kruid niet meer tussen het gras kan komen.

Wie weet of het waar is dat kruiskruid niet goed groeit op een goed onderhoude wei met dus een dichtere grasmat?
(viel me laats wel op in een weitje op vakantie waar echt geen gras meer op stond alleen maar kruiskruid, kwam dit door het slechte onderhoud?)

Het vernietige van het kruiskruid in heel Nederland lijkt met geheel onmogelijk. Er staan miljoenen van die plantjes in iedere berm naast iedere weg,. Is het nou echt niet mogelijk om het kruid alleen in de eigen wei te verwijderen. en Ja dat moet dan iedere keer op nieuw en het helpt niet als het nog steeds in de berm aan de rand van je wei staat. Maar ieder keer dat de mens zich bemoeit soort dingen gaat het toch verkeerd,( je krijgt een of andere plaag of instecten die er nomaal van eten gaan dood, waardoor er weer vogels dood gaan)

en hierboven als er een paard per jaar sterft door kruiskruid is dat teveel , maar het is ook belangrijk om te weten waar het kruiskruid het meest voorkomt en hoeveel paarden er dan in een bepaalde omgeving vergiftigd raken. Hoe groot is het probleem, Kan de regering hier echt de komende jaren een enorm bedrag insteken, als de kosten van het verwijderen en vernietigen groter zijn dan de schade die het kruid aanricht. ( en ja de emotionele waarde van een paard is niet uit te drukken, maar er zijn veel dingen waar gevoel bij meespeeld en de regering heeft ook geen onbeberkt budget)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 10-08-07 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:51

Kruiskruid doet het inderdaad goed op overbegraasde en slecht onderhouden weitjes..

Ennuh.. in eigen wei verwijderen heeft zeker zin. Maar niet op het moment dat er een paar meter verderop in de berm een paar planten zich aan het verspreiden zijn.... Het zou al een hoop schelen als de bloeiende planten worden afgemaaid en opgeruimd, zodat er daardoor niet kweentiehoveel zaadjes door de lucht vliegen...

edit: aangevuld

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 01:11

dit plantje was zga uitgeroeid in nl totdat een of andere ...
besloot dat het wel een mooi bloemetje was Boos!

als het weer een verboden plant word en het niet meer word uitgezaaid en verplicht word weggehaald ..is dat echt wel te doen

het kruid gedijt idd erg goed op een slecht onderhouden overbegraasde weide
maar in onze zeer goed bemeste (tja mest moet ergens heen Nagelbijten / Gniffelen ) bijgehouden tuin groeit die helaas ook graag , naar het schijnt Verdrietig

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:31

Wat ik me nu afvraag: "hoeveel kalveren moeten er nog meer verdrinken voor de put gedempt wordt"?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:54

Hallo, ik liep pas nog door de wei van mijn vader en moest ook veel kruiskruid uittrekken. Is de wei slecht onderhouden/overbegraasd? Een goed bemeste weide van "koeienkwaliteit" vermoordt ponies sneller dan welk kruiskruid dan ook, dus dat is geen echte optie. Dus de weide is optimaal onderhouden voor de doelstelling.

Ik ben benieuwd hoeveel slachtoffers er zijn. Vers KK eten de ponies dus echt niet en dus gaat het om de hoeveelheid KK in hooi bijvoorbeeld. Hoe weet je dat hooi KK-vrij is en zo.

Eef_Sissy
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-07

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:31

Mijn verzorgpony is ook aan kruiskruid doodgegaan. En dat alleen maar omdat zijn baasje de wei niet goed wil onderhouden.
We hebben er vaak wat van gezegt maar ze luistert gewoon niet. Dit had ze gestuurd naar http://www.kruiskruid.nlmaar ze heeft er nog niks aangedaan. (Bij ingezonden brieven gewoon naar beneden scrollen, de pony heette Doedels.

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:50

Bij ons op stal word het weiland zeer goed bij gehouden.
Alleen het groeit overal in de berm.
nu laten veel mensen als ze met de paarden wandelen de paarden daar grazen vaak weten ze niet eens hoe het kruid eruit ziet.
Ik heb nu bij ons op stal beschrijvingen en foto's op gehangen om mensen te waarschuwen.
Alleen wat ik begrijp uit het bovenste bericht is dat er dus een heleboel sterfgevallen moeten zijn voordat er iets aan gedaan kan en gaat worden!
Dit vind ik toch wel erg vreemd!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37257
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:06

Er is nu een meldingssysteem maar zolang er nog instanties zijn die het bewust zaaien. Boos!

Ik heb 2 jaar geleden statsbosbeheer in de flevopolder gebeld omdat heel trots in hun folder stond dat ze JKK nu goed aan het groeien en verspreiden hadden zodat er een vlinder goed gedeide. In de volgende regel stond dat het gebeid verder begraasd werd door een inscharingsproject van jonge welshjes. Frusty .

Ik ken het gebied ook maar nooit gezien dat er JKK stond omdat je daar als mens niet bij kon komen. bel ik ze op om te vragen of ze weten dat het dodelijk is voor paarden wordt er overheen gel lt. Je zult je welsh daar maar hebben staan.

Goed wel dat er een meldingspunt komt. Gevaar daarvan is wel als er weinig gemeld wordt de overheid kan zeggen, zie je wel het gevaaar is niet groot. Gestoord

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 10:41

joostvangestel schreef:
Hallo, ik liep pas nog door de wei van mijn vader en moest ook veel kruiskruid uittrekken. Is de wei slecht onderhouden/overbegraasd? Een goed bemeste weide van "koeienkwaliteit" vermoordt ponies sneller dan welk kruiskruid dan ook, dus dat is geen echte optie. Dus de weide is optimaal onderhouden voor de doelstelling.

Ik ben benieuwd hoeveel slachtoffers er zijn. Vers KK eten de ponies dus echt niet en dus gaat het om de hoeveelheid KK in hooi bijvoorbeeld. Hoe weet je dat hooi KK-vrij is en zo.


Joost:
http://www.jakobskruiskruid.com/Biologi ... kruid.html

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:06

Eef_Sissy schreef:
Mijn verzorgpony is ook aan kruiskruid doodgegaan. En dat alleen maar omdat zijn baasje de wei niet goed wil onderhouden.
We hebben er vaak wat van gezegt maar ze luistert gewoon niet. Dit had ze gestuurd naar http://www.kruiskruid.nlmaar ze heeft er nog niks aangedaan. (Bij ingezonden brieven gewoon naar beneden scrollen, de pony heette Doedels.

In het stukje geeft ze aan dat ze het niet wist dat het een giftige plant was en dat ze geen vakbladen meer las en dus gewoon nooit gewaarschuwd is. Ik vind het een beetje laf van je om hier te vertellen dat ze de wei niet WOU onderhouden.

HaffiePower

Berichten: 540
Geregistreerd: 11-07-05

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:16

Om aandacht aan het probleem te besteden heb ik een berichtje gestuurd naar de redactie van de Ede Stad:

[url]http://www.edestad.nl/index.php/page/363?&mod[1262][detail_id]=140301[/url]

Ik hoop dat alle natuurliefhebbers beseffen wat voor een gevaarlijke sluipmoordenaar dit insektenlievende plantje wel niet is....
Ieder dood dier, ieder dier met een beschadigde lever, mens met allergische reaktie op aanraking van de plant is er 1 te veel !! Boos!

Bries

Berichten: 183
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:36

Ik sta heel positief tegenover een registratiesysteem.. élke poging om het probleem in kaart te brengen juich ik toe. Van mij hoeft de overheid niet massaal te bestrijden want het is volstrekt onduidelijk hoe groot het probleem wérkelijk is. Het is mijn fantasie dat juist de onwetendheid de grootste doodsoorzaak is.
Wél gun ik het ons dat zij het probleem monitoren op een toegankelijke wijze en niet dat je naast de ellende en kosten van het ziekzijn en overlijden van je paard ook weer een aardig bedrag kwijt bent aan het voor de statistieken vaststellen van de oorzaak. Wij verloren ook een paard door onwetendheid van de vorige eigenaar...
Er zijn dus naar mijn smaak heel wat stappen te zetten voordat er robuuste (ook weer inadequate) grootschalige bestrijdingsmaatregelen plaats zouden moeten vinden.
Dus dit/een registratiesysteem dat toegankelijk wordt voor dierenbezitters, dierenartsen en mogelijk, als je het echt meer sluitend wilt hebben: slachters die een meldingsplicht hebben (denk aan een soort vrijwaringsbewijs)... Nou ja, er is genoeg over te bedenken en dáár mag wat mij betreft wel wat geld in gestoken worden.
Vooralsnog in mijn nopjes met dit initiatief.
Ellen

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:42

Goed initiatief Ja

BiancUgo

Berichten: 3893
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: De Veluwe de mooiste plek op aarde!!

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:53

goed plan lees ff verder mee..

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:56

Wat betreft het artikel: http://www.edestad.nl/index.php/page/363?&mod[1262][detail_id]=140301 waar Haffiepower op wijst:

Als ik het artikel in Edestad lees dan verbaas ik me. Natuurbheer op de Veluwe maakt zich schijnbaar helemaal niet druk over de enorme gele vlaktes die er momenteel in de natuurgebieden zijn ontstaan. Het geeft de indruk dat natuurbeheer vliegjes belangrijker vindt dan grazers en lijkt het alsof zij het zuiver een taak van de eigenaren van graslanden vindt om de verspreiding van de plant tegen te gaan (wat me nogal lastig lijkt met dichtbij gelegen overwoekerende gele vlaktes). Volgens natuurbeheer is er helemaal niets aan de hand Gestoord . Ik vind zulke uitspraken heel vreemd. Die enorme vlaktes - hectares vol - met bijna alleen maar JKK geeft bij mij toch wel een heel andere blik op de 'natuurlijke ' beheerders en het nemen van verantwoordelijkheid voor de gebieden en de gebruikers rond de gebieden. Het lijkt haast een lobby die bestrijding tegenhoudt. Hopelijk dat registratie meer reden tot een andere aanpak geeft

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:14

Sjoert schreef:


Goeie link (had ik denk ik al eens gezien. Staan veel goede tips voor onderhoud van de weide. Ik geloof dat onze wei daar wel aan voldoet. Helaas is het wel moeilijk om met een A67 die erlangs raast en de bermen die ook vol met kruiskruid staan, om het onkruid eruit te houden. Over het algemeen is onze wei redelijk kort begraasd (behalve als er gehooid wordt).

Toch staat ook daar weer dat kruiskruid pas gevaarlijk wordt als het dood is. Maaien heeft geen zin (wordt het alleen maar erger van). Met wortel en al uittrekken is het enige dat helpt. De hele zaak maar opnieuw inzaaien heeft bij ons denk ik het gevolg dat we nog meer onkruid krijgen met die kruiskruidhaarden om ons heen, zelfs als we heel grondig zijn met het verwijderen van alle wortels bij het omploegen van de wei.

Grootste zorg is dus:

1) Kruiskruid goed uitdoen
2) Dood kruiskruid niet in de wei laten liggen
3) voor het hooien, héél grondig kruiskruid verwijderen
4) Zorg dat je altijd weet waar je hooi vandaan komt en kijk desnoods of er kruidkruid in verdwaald is

Daarnaast geldt voor Welsh ponies dat het belangrijk is te kijken naar hun natuurlijke leefomgeving. Daar staat dus echt weinig gras, met zeker een lage kwaliteit. Het is ook bekend dat er hele stammen ponies zijn die generaties lang in een bepaalde regio in Wales zijn doorgefokt en extra gevoelig zijn voor bevangenheid. Dat heeft met de (te) rijke grond in Nederland te maken.

Mijn vader neemt ook regelmatig bodemmonsters om te kijken wat er gemest moet worden. Dat advies wordt dan wel bijgesteld aan de hand van wat de uiteindelijke voedingseisen voor de ponies zijn. Helemaal geen kunstmest is ook niet handig op de zandgronden van brabant, zeker niet na meer dan 30 jaar monocultuur.

Overigens, ook in dat artikel staat niet hoeveel paarden er doodgegaan zijn aan het eten van kruiskruid. Daarvoor is dat meldingssysteem dus zeker heel belangrijk. Overzien hoe groot het probleem is, om ook de juiste aanpak te kunnen vinden.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:15

Goed initiatief. Ik denk dat niemand een idee heeft hoeveel slachtoffers dit plaatje nu al geëist heeft in Nederland, aangezien heel veel paardeneigenaren niet eens weten dat het zo giftig is. Rolleyes

In Engeland is het na jarenlang beleid wel zo goed als uitgeroeid, je hebt daar als gewone burger zelfs de plicht om een plant te verwijderen als je hem ergens ziet staan! Een schril contrast met Nederland waar het zelfs gezaaid wordt.

Hier in het Zuiden valt het gelukkig nog heel erg mee, maar ook hier zie je het steeds vaker opduiken.

Bries

Berichten: 183
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:26

Papaya schreef:
Wat betreft het artikel: http://www.edestad.nl/index.php/page/363?&mod[1262][detail_id]=140301 waar Haffiepower op wijst:

Als ik het artikel in Edestad lees dan verbaas ik me. Natuurbheer op de Veluwe maakt zich schijnbaar helemaal niet druk over de enorme gele vlaktes die er momenteel in de natuurgebieden zijn ontstaan. Het geeft de indruk dat natuurbeheer vliegjes belangrijker vindt dan grazers en lijkt het alsof zij het zuiver een taak van de eigenaren van graslanden vindt om de verspreiding van de plant tegen te gaan (wat me nogal lastig lijkt met dichtbij gelegen overwoekerende gele vlaktes). Volgens natuurbeheer is er helemaal niets aan de hand Gestoord . Ik vind zulke uitspraken heel vreemd. Die enorme vlaktes - hectares vol - met bijna alleen maar JKK geeft bij mij toch wel een heel andere blik op de 'natuurlijke ' beheerders en het nemen van verantwoordelijkheid voor de gebieden en de gebruikers rond de gebieden. Het lijkt haast een lobby die bestrijding tegenhoudt. Hopelijk dat registratie meer reden tot een andere aanpak geeft

Lees je wat je in jouw laatste regel schrijft?? Zul je zo niet menen he?? Daarmee zeg je hoop te hebben dat er veel slachtoffers geregistreerd worden... is de drang 'aanpakken' groter dan de wens dat het aantal slachtoffers beperkt blijft??

Je zult het zo niet menen...
Ellen

Zoolgangster

Berichten: 9640
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:14

Doordat door JKK vergiftigde dieren nooit geregistreerd werden, konden de overheid en natuurorganisaties doen of er niets aan de hand was, natuurlijk moet elk door JKK gestorven dier geregistreerd worden, dat is de enige kans om te bewijzen wat een rotzooi die plant is, zodat de overheid maatregelen gaat nemen. En Papaya zal vast niet bedoelen, dat er nog "lekker" veel paarden dood moeten gaan, om wille van de registratie, dat lijkt me logisch...

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:22

Ik denk idd ook niet dat Papaya het zo bedoeld heeft, maar snap bries wel... Ook ik heb nu een beetje het gevoel dat het via de omgekeerde wereld wordt aangepakt. In Engeland weten ze al jaren wat voor troep dit is en hebben ze dus allang passende maatregelen genomen. Is het nu echt nodig om dan in NL ahw het wiel opnieuw uit te vinden...? We weten dat het giftig is, dat het zich razendsnel verspreidt, en dat het nauwelijks te bestrijden is. Hoe kan het dan dat NL blijkbaar met een overheidsapparaat behept is dat geen millimeter over de grens kan kijken in dit geval? Begrijp me niet verkeerd, ik juich iedere manier toe om te helpen het te bestrijden. Ook dit soort registratie, maar vreemd vind ik het wel.

Bries

Berichten: 183
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:39

Dag Jessy
Voor paarden is JKK echt akelig spul. Het is tevens natuur. Het staat ook in zeer beschermde natuur.
Voordat we nu maatregelen gaan nemen; gaan spuiten maaien en kappen om te kúnnen maaien (want soms lijkt het of we niet rigoureus genoeg kunnen zijn) is het verstandig om te achterhalen: 1. hoe vaak gebeurt het nu écht dat paarden overlijden en wááraan lag dat? Is informeren en goed weidebeheer afdoende ?? Of moet er toch wel gespoten, gemaaid gekapt worden..
Vraag 2 is: wát zijn nu effectieve maatregelen??? Daar kun je namelijk heel verschillend over denken. Niet alle maatregelen zijn effectief; soms werken ze júist JKK in de hand...
Vraag 3 is: in hoeverre maken we elkaar ook een beetje dol??? Ieder van ons kan wat naar binnen staren om daar antwoord op te geven...
Duss.... niet als een blind paard door de porseleinkast denderen met ons allen denk ik.... maar éérst écht onderzoeken. Welnu, grijp die kans zou ik zeggen...
Ellen

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:05

@ bries: Wat gaat internet snel ...... en wat kan er snel een (pijnlijk) misverstand ontstaan... Bloos! Even een toelichting: Elk dier wat overlijdt aan JKK is er wat mij betreft een teveel. Alleen een zieke geest of een fanaticus - ik ben geen van beide - zal omwille van het verkrijgen van het gelijk veel registraties belangrijk vinden. Voor mij is dierenwelzijn belangrijker dan het gelijk krijgen. Wat ik wilde zeggen is dat ik hoop dat registratie een bijdrage kan leveren om onduidelijkheden rond JKK op te lossen.
@ zoolgangster: dank voor de verwoording, zo was het inderdaad bedoeld. met schrik las ik de interpratie van deze laatste zin

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:17

Bries schreef:
Dag Jessy
Voor paarden is JKK echt akelig spul. Het is tevens natuur. Het staat ook in zeer beschermde natuur.
Voordat we nu maatregelen gaan nemen; gaan spuiten maaien en kappen om te kúnnen maaien (want soms lijkt het of we niet rigoureus genoeg kunnen zijn) is het verstandig om te achterhalen: 1. hoe vaak gebeurt het nu écht dat paarden overlijden en wááraan lag dat? Is informeren en goed weidebeheer afdoende ?? Of moet er toch wel gespoten, gemaaid gekapt worden..
Vraag 2 is: wát zijn nu effectieve maatregelen??? Daar kun je namelijk heel verschillend over denken. Niet alle maatregelen zijn effectief; soms werken ze júist JKK in de hand...
Vraag 3 is: in hoeverre maken we elkaar ook een beetje dol??? Ieder van ons kan wat naar binnen staren om daar antwoord op te geven...
Duss.... niet als een blind paard door de porseleinkast denderen met ons allen denk ik.... maar éérst écht onderzoeken. Welnu, grijp die kans zou ik zeggen...
Ellen


Dag bries Haha!

Ik weet wat voor spul het is. Ben afgestudeerd bioloog, richting ecologie/biodiversiteit, en heb al menig discussie met een docent/staatsbosbeheermannetje/provincietype/etc. achter de rug over dit plantje...(eigenwijze-student-modus Tong uitsteken )

Ik geloof ook dat goed weidebeheer een begin is, maar dat dit alleen niet afdoende is. Ook op weidegrond die 'volgens het boekje' niet geschikt is voor JKK en aanverwante soorten, kunnen de planten zich vestigen. Een voorbeeld: mijn paarden staan in de buurt van Amsterdam, op weg naar deze boerderij zie ik langs de weg en de slootkanten vele varianten Kruiskruid staan. Op het bedrijf zelf zijn verschillende stukken weidegrond beschikbaar voor de paarden. Deze stukken lopen idd het risico om te zwaar begraasd te worden en dus om een ideale vestigingsgrond voor JKK te worden. Ook is er een stuk van 6 ha. waar nooit paarden op lopen omdat het bedoeld is voor recreatie (boerengolf etc.)

We lopen regelmatig een rondje door de weilanden om te controleren op kruiskruid. Nergens staat het, behalve 1) langs de weg bij het hek 2) langs de slootkanten. Gek genoeg staan de meeste planten op het stuk weiland van 6 ha waar nooit paarden komen. Dit stuk heeft een dichte grasmat, maar wordt helaas omringd door sloten via welke de zaadjes worden aangevoerd. Dit heeft dus niets te maken met beheer van de kant van de boer, dit heeft te maken met de slootkanten die door de provincie worden beheerd en vergeven zijn van het spul. Met ander woorden: je bent als landeigenaar sterk afhankelijk van wat de overheid en andere landeigenaren in jouw omgeving doen, anders is het dweilen met de kraan open. Goed weidebeheer geeft te weining bescherming tegen verspreiding van deze soorten.

Ook is het zo dat iedereen het steeds heeft over Jakobskruiskruid, terwijl ik langs de genoemde wegen en slootkanten nog veel meer zie staan. Op onze boerderij heb ik welgeteld drie soorten aangetroffen: Jakobskruiskruid, Waterkruiskruid, en (!!!) Duinkruiskruid, alledrie even giftig, niet alledrie even bekend. De laatste twee soorten was ik zeer verbaasd over, omdat deze helemaal niet horen voor te komen op het bodemtype waar ik ze uithaalde. (Een stalgenoot wees mij op het Duinkruiskruid, anders had ik het misschien zelfs gemist.) Hoe kwamen ze er dan? Niet via natuurlijke verspreiding, deze soorten zijn hoogstwaarschijnlijk uitgezaaid samen met het JKK. Dus nu staan we Duinkruiskruid uit het veen te plukken... Verdrietig

Tot slot denk ik dat het grootste risico van de verspreiding van deze soorten is, dat het op een gegeven moment steeds moeilijker zal worden 'schoon' hooi en kuil te produceren. Bovendien denk ik dat deze soorten zich dus zo snel en efficient verspreiden, dat het niet van landeigenaren alleen kan worden verwacht dat ze de boel maar tegenhouden, terwijl de wegbermen etc. stampvol staan ermee. Natuurlijk is de genoemde vorm van registratie prachtig, maar het doet op de korte termijn niet zoveel voor het probleem zelf.