Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bries

Berichten: 183
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:09

jessy schreef:
Ik weet wat voor spul het is. Ben afgestudeerd bioloog, richting ecologie/biodiversiteit, en heb al menig discussie met een docent/staatsbosbeheermannetje/provincietype/etc. achter de rug over dit plantje...(eigenwijze-student-modus Tong uitsteken )

Mooi zo, enjoy de club.

Even een algemene reactie:
De voorbeelden die je aanhaalt gebeuren, inderdaad. Ze zijn echter tevens exemplarisch net zoals de voorbeelden van gebieden waar het vanzelf verdwijnt als je de grond met rust laat.
De bestrijdingsmethoden die gehanteerd worden door de overheid (bijv. maaien) geven niet altijd de gewenste effecten.
Ik ben het met je eens dat hooi een groot gevaar kan vormen als je niet oplet. Echter, met bekendheid met de plant wordt het risico kleiner.
Maar er is nog iets anders. De vraag hoevéél paarden nu eigenlijk slachtoffer zijn geworden is niet beantwoord en daar zal toch eerst mee gestart moeten worden.
Ik Engeland is een ware hetze tegen de plant gaande en er circuleren cijfers die kant nog wal raken. Iedereen praat iedereen na en dát vind ik juist zo gevaarlijk.
De redenen die ik eerder aangaf om gewoon feitelijk en nuchter na te denken zijn wat mij betreft van groot belang.

Citaat:
Ik geloof ook dat goed weidebeheer een begin is, maar dat dit alleen niet afdoende is. Ook op weidegrond die 'volgens het boekje' niet geschikt is voor JKK en aanverwante soorten, kunnen de planten zich vestigen. Een voorbeeld: mijn paarden staan in de buurt van Amsterdam, op weg naar deze boerderij zie ik langs de weg en de slootkanten vele varianten Kruiskruid staan.

Jazéker, dat heb je heel goed opgemerkt. Aan deze planten wordt eigenlijk te weinig aandacht besteed. Op de site waar slachtoffers geregistreerd kunnen worden vind je dan ook veel informatie over de andere kruiskruiden die net zo gevaarlijk zijn.

Citaat:
We lopen regelmatig een rondje door de weilanden om te controleren op kruiskruid. Nergens staat het, behalve 1) langs de weg bij het hek 2) langs de slootkanten. Gek genoeg staan de meeste planten op het stuk weiland van 6 ha waar nooit paarden komen. Dit stuk heeft een dichte grasmat, maar wordt helaas omringd door sloten via welke de zaadjes worden aangevoerd. Dit heeft dus niets te maken met beheer van de kant van de boer, dit heeft te maken met de slootkanten die door de provincie worden beheerd en vergeven zijn van het spul.
Met ander woorden: je bent als landeigenaar sterk afhankelijk van wat de overheid en andere landeigenaren in jouw omgeving doen, anders is het dweilen met de kraan open. Goed weidebeheer geeft te weining bescherming tegen verspreiding van deze soorten.

Kijk, je noemt het al... de slootkanten worden beheerd door overheden..... Mijn onmiddelijke vraag is:'hoe doen ze dat dan?? En werken zij niet juist de kruiskruiden in de hand?

Citaat:
Ook is het zo dat iedereen het steeds heeft over Jakobskruiskruid, terwijl ik langs de genoemde wegen en slootkanten nog veel meer zie staan. Op onze boerderij heb ik welgeteld drie soorten aangetroffen: Jakobskruiskruid, Waterkruiskruid, en (!!!) Duinkruiskruid, alledrie even giftig, niet alledrie even bekend. De laatste twee soorten was ik zeer verbaasd over, omdat deze helemaal niet horen voor te komen op het bodemtype waar ik ze uithaalde. (Een stalgenoot wees mij op het Duinkruiskruid, anders had ik het misschien zelfs gemist.) Hoe kwamen ze er dan? Niet via natuurlijke verspreiding, deze soorten zijn hoogstwaarschijnlijk uitgezaaid samen met het JKK. Dus nu staan we Duinkruiskruid uit het veen te plukken... Verdrietig

Het is bekend dat er kruiskruiden in zaadmengsels hebben gezeten. De leveranciers van deze zaadmengsels zijn hierop aangesproken en waren zeker geneigd de kruiskruiden eruit te laten.
Ellen

Bries

Berichten: 183
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:14

Papaya schreef:
@ bries: Wat gaat internet snel ...... en wat kan er snel een (pijnlijk) misverstand ontstaan... Bloos! Even een toelichting: Elk dier wat overlijdt aan JKK is er wat mij betreft een teveel. Alleen een zieke geest of een fanaticus - ik ben geen van beide - zal omwille van het verkrijgen van het gelijk veel registraties belangrijk vinden. Voor mij is dierenwelzijn belangrijker dan het gelijk krijgen. Wat ik wilde zeggen is dat ik hoop dat registratie een bijdrage kan leveren om onduidelijkheden rond JKK op te lossen.
@ zoolgangster: dank voor de verwoording, zo was het inderdaad bedoeld. met schrik las ik de interpratie van deze laatste zin

Ik wist bijna wel zeker dat je het anders bedoelde... dat schreef ik ook meermaal... Daarom juist is het wijs het even recht te zetten... Vriendjes zijn?
De dubbele boodschap die ik had... laten we nou eens ónbevangen kijken hoeveel slachtoffers er wérkelijk zijn. Dan kun je dat nog afzetten tegen vergiftiging door ándere planten ook... Nogmaals, ik verloor een paard aan het kruid.. en gun dat níemand; maar ik vraag me oprecht af of het wel op zo grote schaal gebeurt als waar wij bang voor zijn.
Ellen

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:06

Bries schreef:
Mooi zo, enjoy de club.


Doe ik Haha! het is ook een gezellig clubje, die biologen!

Bries schreef:
Even een algemene reactie:
De voorbeelden die je aanhaalt gebeuren, inderdaad. Ze zijn echter tevens exemplarisch net zoals de voorbeelden van gebieden waar het vanzelf verdwijnt als je de grond met rust laat.
De bestrijdingsmethoden die gehanteerd worden door de overheid (bijv. maaien) geven niet altijd de gewenste effecten.
Ik ben het met je eens dat hooi een groot gevaar kan vormen als je niet oplet. Echter, met bekendheid met de plant wordt het risico kleiner.
Maar er is nog iets anders. De vraag hoevéél paarden nu eigenlijk slachtoffer zijn geworden is niet beantwoord en daar zal toch eerst mee gestart moeten worden.
Ik Engeland is een ware hetze tegen de plant gaande en er circuleren cijfers die kant nog wal raken. Iedereen praat iedereen na en dát vind ik juist zo gevaarlijk.
De redenen die ik eerder aangaf om gewoon feitelijk en nuchter na te denken zijn wat mij betreft van groot belang.


De voorbeelden die ik aanhaal zijn inderdaad bij wijze van voorbeeld... Ook geloof ik best dat er gebieden zijn waar de plant niet lang stand houdt indien het gebied met rust wordt gelaten. Een vraag: hoe kun je het met rust laten van een gebied verenigen met een berm, weiland, hooiland?
Maaien is natuurlijk een bij uitstek ongeschikte manier om een soort uit de familie Asteraceae te bestrijden vanwege de voortplantingsstrategie die deze planten bezigen. Dit is ook toe te passen op distels (waarvoor in NL trouwens naar mijn weten wel een bestrijdingsverplichting geldt). Iedere boer weet: "prikkels maaien is prikkels zaaien". Er moet dus iets anders verzonnen worden. Bekendheid met de plant vermindert idd het risico dat deze in hooi of kuil terecht komt, maar dat maakt het bestrijden ervan niet minder duur en tijdrovend.
Natuurlijk is het verstandig als mensen elkaar niet klakkeloos napraten en er eerst wat cijfers op tafel komen, maar (zoals ik al eerder schreef) het opnieuw uitvinden van het wiel hoeft imho nu ook weer niet. Het kan toch geen verrassing zijn dat het hier een giftige plant (incl. familie) betreft die schade kan toebrengen aan vee en daarom liefst niet de kans moet krijgen om zich tot in de weilanden te verspreiden?

Bries schreef:
Jazéker, dat heb je heel goed opgemerkt. Aan deze planten wordt eigenlijk te weinig aandacht besteed. Op de site waar slachtoffers geregistreerd kunnen worden vind je dan ook veel informatie over de andere kruiskruiden die net zo gevaarlijk zijn.


Ja he? Tong uitsteken Als je goed oplet, leer je nog eens wat op een Nederlandse universiteit! Haha! (sorry, cynisch)


Bries schreef:
Kijk, je noemt het al... de slootkanten worden beheerd door overheden..... Mijn onmiddelijke vraag is:'hoe doen ze dat dan?? En werken zij niet juist de kruiskruiden in de hand?


Die slootkanten (en wegbermen ook trouwens) worden periodiek gemaaid. Ja, dit werkt de kruiskruiden in de hand. Dat is het punt dat ik steeds probeer te maken: al het particuliere beheer op de wereld heeft pas zin als de verschillende overheden in NL (dus gemeenten/provincie/etc) ook meedoen. Anders is het voor de goedbedoelende landeigenaar een zeer frustrerende, tijdrovende, en dure onderneming.

Bries schreef:
Het is bekend dat er kruiskruiden in zaadmengsels hebben gezeten. De leveranciers van deze zaadmengsels zijn hierop aangesproken en waren zeker geneigd de kruiskruiden eruit te laten.
Ellen


Weet ik, vanwege die befaamde Jakobsvlinder waar het allemaal mee begonnen is. Dat de leveranciers inmiddels overwegen mengsels zonder kruiskruiden te leveren, is een grote stap in de goede richting! Maar daarmee is het probleem van de aanvankelijke verspreiding dus nog niet opgelost.

Begrijp me niet verkeerd, volgens mij zijn wij het best wel eens hoor Tong uitsteken Ik ben alleen wat korter van stof geworden sinds ik hele dagen heb besteed aan dat spul eruit trekken, terwijl het in de wegbermen vredig in de wind staat te wiegen... Ik maar plukken, en zij maar maaien. Ik voelde me een beetje als Sisyphus in opdracht van de overheden, haha!

En ja, dan maak ik me druk omdat ik het per se niet (!!!) in het kuil van mijn paarden wil en merk dat het bijna een dagtaak wordt om dat te bewerkstelligen vanwege ondoordacht beleid...

Bries

Berichten: 183
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:33

jessy schreef:
Begrijp me niet verkeerd, volgens mij zijn wij het best wel eens hoor Tong uitsteken Ik ben alleen wat korter van stof geworden sinds ik hele dagen heb besteed aan dat spul eruit trekken, terwijl het in de wegbermen vredig in de wind staat te wiegen... Ik maar plukken, en zij maar maaien. Ik voelde me een beetje als Sisyphus in opdracht van de overheden, haha!

En ja, dan maak ik me druk omdat ik het per se niet (!!!) in het kuil van mijn paarden wil en merk dat het bijna een dagtaak wordt om dat te bewerkstelligen vanwege ondoordacht beleid...


Volgens mij zijn we het behoorlijk eens OK dan!
Daarom: doordacht beleid graag!
En natuurlijk wil je het uit je hooi en kuil houden!
Groetjes
Ellen

Groetjes

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:30

Op Kruiskruidinfo.nl staan onder het kopje "In Memoriam" ook een aantal JKK slachtoffers.
Alleen is het aantal dodelijke paarden bij Sjaak van Olmen inmiddels opgelopen tot 32.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:32

henny_w schreef:
Op Kruiskruidinfo.nl staan onder het kopje "In Memoriam" ook een aantal JKK slachtoffers.
Alleen is het aantal dodelijke paarden bij Sjaak van Olmen inmiddels opgelopen tot 32.


Ja ze zouden het nieuws wel wat beter bij kunnen houden. Er is bijvoorbeeld nu een cebtraal meldpunt en het is weer volop in de media. Nu weet niemand dat er al 32 paarden zijn overleden bij Sjaak.

Bries

Berichten: 183
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Meldingssysteem slachtoffers van jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:43

henny_w schreef:
Op Kruiskruidinfo.nl staan onder het kopje "In Memoriam" ook een aantal JKK slachtoffers.

Kruiskruidinfo.nl zet persoonlijke zaken en foto's op hun site waar zij absoluut de toestemming niet voor hebben van de eigenaren ervan en na herhaald verzoek van diezelfde eigenaren halen zij dat er niet af. Het verhaal van Capita wordt op deze wijze zonder toestemming van mij, en die van mijn dochter geëxploiteerd voor eigen doelen. Het verhaal stond op het forum waar ook de nuances staan; het ellendige is dat zij de nuances verwijderen en zo e.e.a. helemaal uit zijn verband rukken en daarmee onterecht paniek zaaien; bewust of onbewust. Wat op kruiskruidinfo staat is wat mij betreft zeer gekleurd, nauwelijks objectief te noemen en druist in tegen alle nettiquette en auteursrecht; helaas...

Ben dus blij met een gewoon objectief registratiesysteem zodat er met info niet aan de haal gegaan wordt maar er een nuchtere betrouwbare database aangelegd wordt.
Ellen