Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 17:59

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/55758
blikopnieuws.nl

Vrijdagmiddag sloeg de dierenambulance Roermond alarm over een groep shetlandpony's. De dieren stonden in een weiland in Vlodrop.Er zou sprake zijn van ernstige verwaarlozing. De Algemene Inspectie Dienst werd door de dierenambulance gewaarschuwd.

Bij de controle bleek er echter geen sprake te zijn van verwaarlozing. Doordat het terrein waar de dieren zich bevinden er ruig uitziet kan het voorkomen dat de dieren er verwilderd uitzien, aldus een woordvoerder. Bij nadere inspectie bleken de dieren in goede gezondheid te verkeren.

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:05

Haha wilde shet's in Nederland!:D

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:48

Sigrid_Hvj schreef:
Haha wilde shet's in Nederland!:D


wilde shets zijn er wel hoor.. er zijn al een paar topics geweest met fotos er op ens. van wilde shets.. maar dit gaat over VERwilderd.. dus dat is weer wat anders.. hier in de buurt staan ook 3 ( soms meer soms minder ) shets.. in een wei met container.. word nooit naar om gekeken.. alleen gevoerd .. en ze hebben sloot om uit te drinken.. ze rennen weg als er iemand komt.. verwilderd dus.. alhoewel 1 van de shets ooit een verzorg pony van mij was.. maar die hield er gewoon niet van om bij mensen of iets te zijn.. dus die staat nu ook lekker daar op het landje helemaal verwilderd Haha!

Een beetje off topic Knipoog maja

Edit; de ponys op dat landje waar ik het over heb worden natuurlijk wel bekapt en wormen kuur en injecties ens ens.. maar voor de rest totaal wild.. niet in de buurt te komen... Tong uitsteken

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:51

Deze pony's staan vlak bij mij in de buurt. Ze staan idd wat verwilderd maar deze man heeft er erg veel. Ze staan met erg veel verdeeld over 5 weides alleen al hier. Ze hebben nog meer weiland elders. Ze hebben helaas niet in elke wei een schuilstal maar er staan wel genoeg bomen. Ja het ziet er zielig uit en de verzorging zou beter mogen. Maar aan de andere kant staan paarden in een reservaat hetzelfde erbij. Een borstel over deze beestjes halen is niet eens goed omdat ze dag en nacht buiten staan.
Ze krijgen trouwens naar mijn weten goed water bijgevuld en regelmatig wordt er hooi, brood, wortels of wat dan ook bijgevoerd. Tja ze zien niet allemaal vol uit maar er zit ook niet echt bespiering op.

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:53

joyce83 schreef:
Tja ze zien niet allemaal vol uit maar er zit ook niet echt bespiering op.


ik zou ook niet weten waar die ponys bespiering voor nodig hebben als ze niks hoeven... Tong uitsteken

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:54

penny's bellen ook heeel vaak dat paarden verwilderd zijn.. maar dit gaat niet om penny's dacht ik?

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:55

als ze genoeg voer krijgen, en water, en de eigenaar houd de gezondheid in de gaten en de hoeven,
dan kunnen die pony's zich volgens mij geen mooier ponyleven wensen hier in nl.
hier in de buurt heb je ook zo'n kudde van een stuk of 25 dieren (merries met veulens)
op een groot land, vind ik super mooi, ik sta er regelmatig een tijd naar te kijken.
voor de pony's is zo'n leven harstikke fijn hoor, die hebben niet perse mensen en borstels enzo nodig.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:57

Ja bedoel eigenlijk ook dat ze niet zo fijn uitzien voor omstanders omdat ze geen bespiering hebben. Wat ook wel zeer logisch is omdat ze niks hoeven te doen en dus ook helemaal niet erg is. Tsja sommige hebben dus idd een iel nekje. Maar als er een stuk of 50 pony's staan heb je er al snel eentje bij waar iets niet mee klopt.
En idd voor de pony's is dit ideaal.

SIEMxFUNNY

Berichten: 5667
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:58

Marigold schreef:
als ze genoeg voer krijgen, en water, en de eigenaar houd de gezondheid in de gaten en de hoeven,
dan kunnen die pony's zich volgens mij geen mooier ponyleven wensen hier in nl.
hier in de buurt heb je ook zo'n kudde van een stuk of 25 dieren (merries met veulens)
op een groot land, vind ik super mooi, ik sta er regelmatig een tijd naar te kijken.
voor de pony's is zo'n leven harstikke fijn hoor, die hebben niet perse mensen en borstels enzo nodig.


Helemaal mee eens Lachen

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:07

Lab_iris schreef:
Sigrid_Hvj schreef:
Haha wilde shet's in Nederland!:D


wilde shets zijn er wel hoor.. er zijn al een paar topics geweest met fotos er op ens. van wilde shets.. maar dit gaat over VERwilderd.. dus dat is weer wat anders.. hier in de buurt staan ook 3 ( soms meer soms minder ) shets.. in een wei met container.. word nooit naar om gekeken.. alleen gevoerd .. en ze hebben sloot om uit te drinken.. ze rennen weg als er iemand komt.. verwilderd dus.. alhoewel 1 van de shets ooit een verzorg pony van mij was.. maar die hield er gewoon niet van om bij mensen of iets te zijn.. dus die staat nu ook lekker daar op het landje helemaal verwilderd Haha!

Een beetje off topic Knipoog maja

Edit; de ponys op dat landje waar ik het over heb worden natuurlijk wel bekapt en wormen kuur en injecties ens ens.. maar voor de rest totaal wild.. niet in de buurt te komen... Tong uitsteken
Ja dat ik wel door Tong uitsteken

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:37

Dit is nou een mooi voorbeeld van een Natural!
Pony lekker op de weide, niets aan doen, eten en drinken genoeg.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:14

Wat joyce83 al zegt, pony's zien er verwilderd uit, maar die man zorgt er wel voor.
Pony's van lynn_nikita staan er 100 meter verderop.
Ff poetsen en de pony's zien er weer mooi uit.

Yucome

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Sint Odilienberg

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:28

joyce83 schreef:
Deze pony's staan vlak bij mij in de buurt. Ze staan idd wat verwilderd maar deze man heeft er erg veel. Ze staan met erg veel verdeeld over 5 weides alleen al hier. Ze hebben nog meer weiland elders. Ze hebben helaas niet in elke wei een schuilstal maar er staan wel genoeg bomen. Ja het ziet er zielig uit en de verzorging zou beter mogen. Maar aan de andere kant staan paarden in een reservaat hetzelfde erbij. Een borstel over deze beestjes halen is niet eens goed omdat ze dag en nacht buiten staan.
Ze krijgen trouwens naar mijn weten goed water bijgevuld en regelmatig wordt er hooi, brood, wortels of wat dan ook bijgevoerd. Tja ze zien niet allemaal vol uit maar er zit ook niet echt bespiering op.


Ja, bij ons in berg staan er ook best veel van die zelfde persoon. Maar ze krijgen water en hooi. Er zijn wel wat kleine dingetjes wat niet kloppen zoals omheining wat soms kapot is ofzo maar verwaarloosd nee.
Dat vind ik eerlijk gezegd niet.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:37

Nou weet je wat het is. Voor buitenstaanders, dierenliefhebbers die zelf niks met paarden doen weten niet wat die beestjes nodig hebben. Dus ik begrijp wel dat de dierenbescherming gebeld is. Volgens mij heb ik ze vrijdag ook daar zien staan. Ik ben allang blij dat deze beestjes lekker buiten lopen en niet opgesloten op een stal staan. Zouden deze paardjes op stal gehouden worden dan zouden ze er nooit uit komen puur omdat er niks mee gedaan wordt. En ja deze man heeft gewoon veel weides waar ze lopen en het zijn veel dieren dus de kans dat iets aan de weide stuk is of een pony ziek is, is veel groter dan iemand die er 2 heeft lopen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:56

Deze pony`s zijn van mijn oude baas
Hij heeft er nog paar 100, op verschillende locaties
De pony`s zijn bestemd voor d efok en de handel, gedeelte gaat op transport naar italie, de rest gaat mee naar markten
de pony`s worden netjes ontwormd, en hij komt bijna dagelijks met een vrachtauto`tje met water om dit bij te vullen
ook gooit hij brood in de wei erbij

de pony`s zien idd verwilderd uit, maar worden echt wel verzorgd hoor
Ok, niet geborsteld en sociaal met mensen gemaakt, maar krijgen hun eten en drinken en worden ontwormd


en idd, 1 grote groep van 40 ponys en veulens staan 100 meter van ijn weiland af, maar dit is andere wei dan die op de etsberg. op de etsberg is er zelfs een grote schuilstal.
Dat ze iel zijn komt ook omdat gros van merries dragend of net bevallen is
Hij brengt er zelfs regelmatig enkele met de fles groot
doordat de moeder gestorven was of veulen afstootte

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:52

Lynn_Nikita schreef:
gedeelte gaat op transport naar italie

Nagelbijten / Gniffelen

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:54

wat bedoel je daarmee??
de jonge hengsten die hij niet verkocht krijgt gaan naar t buitenland
de man heeft zelf en poeliers bedrijf en veel mensen uit de buurt denken dat hij ze zelf houd voor de slacht, maar dat is dus niet zo

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:14

Tjongejonge... je zou toch denken dat ze bij de dierenambulance meer van dieren afweten... tja, dat krijg je als je nauwe banden hebt met de dierenbescherming...

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:41

Ik heb ook wel eens shetten zien staan, ze werden goed verzorgt hoor,maar ze rolde gewoon et liefst in de modder en hun grote manenbos en wintervacht zg er meteen niet meer uit, zelijken dan meteen verwaarloosd oid.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:50

hahaha sukkels dacht al waar moest dat nou weer zijn ... Tong uitsteken

Flore
Berichten: 3580
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:14

Ik las het gisteren ook in de krant en dacht toen al dat het gewoon zo'n 'wilde' kudde zou zijn.
Mensen die niet echt verstand hebben van paarden vinden ze er dan al snel zielig en verwaarloosd uitzien.

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:07

Toch wel beter dan dat er kinderen mee gaan raggen Knipoog Knipoog
Een heerlijk leventje voor de pony's, en puur natuur. Haha!
Vind die eigenaar wel een pluim waard en geen gezeur van een dierenbescherming die soms denken alles beter te weten. OK dan!

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:08

Jonge_Monte schreef:
Toch wel beter dan dat er kinderen mee gaan raggen Knipoog Knipoog
Een heerlijk leventje voor de pony's, en puur natuur. Haha!
Vind die eigenaar wel een pluim waard en geen gezeur van een dierenbescherming die soms denken alles beter te weten. OK dan!

Als ik de ruimte zou hebben zou ik het ook zo doen, want het is en blijft toch wel een lust voor het oog. Haha!

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:23

Weer een typisch voorbeeld van "geen verstand hebben van...." mensen vinden paarden/pony's meteen zielig als ze er niet uitzien als het 1e de beste grand-prix paard.
Ga als dierenbescherming eerst eens praten met de eigenaar voordat je de kostbare tijd van de AID verspilt Clown .
Bij ons heeft ook wel eens de bereden politie (met trailers) voor de deur gestaan omdat mensen hadden geklaagt.De paarden stonden in weer en wind buiten in de bagger Koe
Uhm...ja...in de wintertijd ziet het weiland er niet piekfijn uit met die klei grond en als we dan uitmesten gooien we de paarden even lekker een uurtje naar buiten al dan niet met dek op.
Ik weet ook niet precies wat daar zielig aan is Verward
Misschien beter de paarden de hele winter opsluiten of zo....mensen denken dat die beesten van suiker zijn.

Wat veel erger is,is als ze in een zandbak staan waar de hele dag de zon opstaat en geen schaduw is.Dan branden de hoeven weg en drogen enorm uit als de temperaturen hoog oplopen....maar dan hoor je de mensen niet want dan staan ze "heerlijk te soezelen in de zon" Boos!
Maar goed...nadat de bereden politie de paarden bekeken had en alleen maar Hollands glorie onder de dekken tevoorschijn zag komen gingen ze,na het geven van een compliment omdat de paarden er zo goed uitzagen,weer weg. Haha!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Alarm voor 'Verwilderde' pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:16

Lynn_Nikita schreef:
wat bedoel je daarmee??
de jonge hengsten die hij niet verkocht krijgt gaan naar t buitenland
de man heeft zelf en poeliers bedrijf en veel mensen uit de buurt denken dat hij ze zelf houd voor de slacht, maar dat is dus niet zo

Transport naar Italiƫ is nou niet meteen het 1e waar ik een paard heen zou brengen.. Nagelbijten / Gniffelen Hij zou ze beter zelf kunnen houden voor de slacht idd. Clown Mja is z'n eigen keus natuurlijk. Scheve mond