EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JW18

Berichten: 1185
Geregistreerd: 19-07-04

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:45

Dat weet ik niet. Ik snap overigens niet waarom ze nu pas met zo;n meeting komen. Dit is al iets van jaaaaaren. Er lopen soms pony's bij van 1.56m.

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:50

Volgens mij wordt er al jaren mee gerotzooid..
werd alleen altijd mee gestruisvogeld...
Wie van jullie heeft er niet met verbazing
wel eens naar een pony van 1.54 of 1.56 zitten kijken....

hmmm biedt wel vooruitzichten.. 2 cm speling...
kan ik mijn D van 1.47 dan groter laten meten....???
Dan zou ie ooit ook nog ZZ licht mogen starten...
want dan is ie paard....
(kansloze bezigheid voor ons maar ach.......
gaat om het princiepe......
als te groot mag, mag te klein dan ook??)

Gitta1977

Berichten: 2479
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: In my Place

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:58

Volgens mij is het in ieder geval internationaal al opgeschroeft naar 1.50/1.51, de pony maar... *zoekt even bericht*

Citaat:
Stokmaat D-pony's omhoog naar 1.50 en 1.51 m
Op de site van de fam Rothenberger stond het laatste nieuws over de definieve meting van de D-pony's voor de FEI. (22 dec 06)
Deze wordt m.i.v. 1 januari 2007 1.50 m zonder ijzer en 1.51 m met ijzer.

Het schijnt ook in een van de Nieuwsbrieven van de KNHS al te hebben gestaan, die kan ik niet zo snel vinden... Dus waarom ze dan nu op 1.49 nog meten snap ik niet? Ze hebben zelf de richtlijnen al gewijzigd...

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:10

snert ga ik het met 2 cm speling ook al niet meer
redden.. pony's groeien waar je bij staat..

Volgens mij heet zoiets regels aanpassen aan de
overtreders...

Zou leuk zijn, openbare officieele metingen!!!

Regel zou toch simpel moeten zijn..
zo en zo groot is pony... zo en zo groot is paard...

eve_lief

Berichten: 15
Geregistreerd: 22-04-07

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:28

ik vind het wel goed dat ze nu die ek-pony's gaan meten voordat ze starten, eigenlijk zouden ze dat bij veel meer wedstrijden moeten doen. ik vind het alleen wel raar dat ze dan nog een speling van 2 centimeter aan houden. En dat schrikken?! Volgensmij wisten ze al lang dat er veel te grote pony's bij liepen hoor Tong uitsteken

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:01

Dit is toch geen nieuws? Toen ik in '93/'94 in de hogere sport meereed met mijn springpony's was dit al zo. Maar toen hield een D pony echt op bij 147,5cm.
Maar kort bekappen, dunne ijzers, moe rijden, goed wijdbeens laten staan bij het meten maken een pony die de E maat heeft som net D maat. Eén van mijn pony's moest ook gemeten worden voor het sgw team van toendertijd Karen Galema en dat was toch ook een twijfelgeval. Was net 148,5 als je hem gewoon meette maar met bovenstaande dingen kreeg je hem wel iets kleiner.
En een E pony mag niet met het team mee en een D pony wel. Tja dure cm's hebben we het over.
Maar het is inderdaad sneu dat je met je kleine D pony tegen E pony's rijdt zoals hierboven genoemd.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:06

Dit probleem zou definitief opgelost kunnen worden als de FEI, naast de kampioenschappen van de D-pony's, ook kampioenschappen voor de E-pony's zou uitschrijven. En waarom niet? Veel kinderen van 16 jaar zijn te groot voor D-pony's maar zouden prima op de E-pony's passen. Bovendien biedt deze verruiming aanmerkelijk meer mogelijkheden voor de ruiters onder de 18 jaar. Last but least betekent het voor de FEI een verbreding van de paardensport "an sich" en weerspiegelt een E-pony kampioenschap beter de totale ponyfokkerij.

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:09

Probleem definitief opgelost?????
Ik dacht het niet!
Want een E pony van 1.569 is weer in het voordeel boven een E pony van 1.49.
Dus dan worden de E pony weer 1.60!

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:17

Mijn pony was 1.47,5 een grote D pony dus.. als je 1.48m als eindmaat neemt.. Maar waar ik reed waren bijna alle pony's gewoon groter tussen de D-pony's! Echt zielig vond ik dat.. een meisje op stal wat tegenover me stond reed ook gewoon tussen de D pony's.. weet zeker dat dat dier 1.54m was. En zo heb ik ook weleens gehoord dat ze een paard van 1.60m ingemeten hadden tot een D-pony.. Ja zo kan ik dus ook wel winnen..

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:32

ach, zie je overal. Bij ons liep er vorig jaar een paard mee in niveau 1 (M1 voor jullie) en startte die dit jaar als pony bij niveau 0 (B)
Tja...
(en ons hebben ze gezegd dat eenmaal als paard ingemeten, hij blijvend paard is en niet terug mag naar de pony's in Belgie Knipoog )

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:34

Mogen jullie in belgie dus ook niet met een pony bij de paarden starten?

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:35

Als ze er echt van 'geschrokken' zijn hebben ze inderdaad wel een hele dikke plaat voor hun kop gehad..... Ik zie tegenwoordig meer pony's die naar mijn idee eigenlijk boven de maat zitten dan in de maat.
Als de FEI ook kampioenschappen voor E-pony's gaat uitschrijven krijg je daar dezelfde problemen mee volgens mij, die zie je nu al op gewone wedstrijden. Ik start zelf met mijn ukkie van 1.56 tussen de paarden, maar ik zie in de klasse E-pony's eigenlijk alleen maar dieren die groter zijn dan hij.
Kennissen van ons hebben een tijd terug een paard verkocht, als 4-jarige een stokmaat van 1.60, nu als 8-jarige verkocht en bij de nieuwe eigenaren ingemeten op 1.56,9...... Paard is zeker boven de 1.60.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:38

arie53 schreef:
Dit probleem zou definitief opgelost kunnen worden als de FEI, naast de kampioenschappen van de D-pony's, ook kampioenschappen voor de E-pony's zou uitschrijven. En waarom niet? Veel kinderen van 16 jaar zijn te groot voor D-pony's maar zouden prima op de E-pony's passen. Bovendien biedt deze verruiming aanmerkelijk meer mogelijkheden voor de ruiters onder de 18 jaar. Last but least betekent het voor de FEI een verbreding van de paardensport "an sich" en weerspiegelt een E-pony kampioenschap beter de totale ponyfokkerij.

Niet mee eens. Hier in belgie mag je maar tot je 16 ponyrijden. Ben je te groot? dan koop je een paard. Dat de E-pony in Nederland bestaat vind ik al niet helemaal fair. Mijn paard word overal als e pony gezien terwijl ze toch écht een paard is. En dat is ontzettend irritant! Vind het eerder tijd om van de paardensport weer paardensport te maken. Zich te houden aan de regels en gewoon daarheen gaan om te sporten, niet om te winnen.

Ik kan zo'n ''pony'' waarbij ze aan de meetstok een nagel hadden gemaakt, en hem daar telkens mee prikte. Zo doende kromp de pony in elkaar als ze met de meetstok aan kwamen en werd ie net genoeg centimetertjes kleiner om pony te zijn.

Vraag me af waar dat heen gaat. Is dit nog wel sport te noemen?

Te groot? Jammer. Dan maar richting paarden. Zo moet het hier in Belgie ook.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:38

zo heb ik een aantal jaar geleden een merrie verkocht die op de keuring was opgemeten op 162 cm.( 3 jarige leeftijd)
later zie ik datzelfde paard bij de e-pony's meerijden, en was ze gemeten op 156 cm?????

zouden ze haar een keer te heet gewassen hebben..... Vork

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:39

asjemenou schreef:
Mogen jullie in belgie dus ook niet met een pony bij de paarden starten?

Nee dat mag niet. En als je een grote pony toch als paard laat inmeten dan mag hij nooit meer terug naar pony Knipoog

Anoniem

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:32

Ik ruik hier toch kansen voor mijn 3-jarige van 1.60 Haha! .Kan eens zien waar ik het meeste voordeel bij heb.Ze als paard of als pony laten meten.

Maar eigenlijk is het toch triest dat er toch zo weinig eerlijkheid is.Waar blijft het sportieve in de sport?

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:35

Ja maar hoe zit het dan met de ponyrassen die echt als pony beschouwd worden maar wel boven de pony maten uit komen

snapt iemand het nu nog Bloos

Satine

Berichten: 924
Geregistreerd: 11-12-03
Woonplaats: Heist-op-den-Berg - België

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:46

Een paard of pony, ongeacht van welk ras, schoftmaat boven 1,475m is hier in België gewoon een paard. Dus ja, een shetlander van 1,48m is ook een paard. Haha!

Kleine toevoeging op pharagirlke: Belgische ponyruiters van 16 die moeten overgaan naar de paarden vanwege hun leeftijd, krijgen nog 1 jaar de kans om met hun pony tussen de paarden te starten, maar enkel als zij geen andere (groot) paard tot hun beschikking hebben. Daarna niet meer.
(en dan hoop ik dat dat nog juist is, zo heb ik het in ieder geval een paar jaar geleden gedaan toen ik overging naar de paarden...)

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:24

Hm, nog even en mijn paard van 1.60 m kan ook meedoen tussen de pony's.
Mijn indruk is dat er in het verleden al iets is misgelopen waardoor dit zo heeft kunnen uitgroeien tot een groot Clown 'probleem'. Als er jaren geen controle is geweest en sancties achterwege blijven, hoe willen ze dat nou nog gaan oplossen dan?

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:27

Inmeten gebeurd al járen.
FEI heeft een beetje een bord voor de kop als ze echt geschrokken zijn van de uitkomst van de metingen.

Ik zie regelmatig een grotere 'D' pony voorbij komen op wedstrijd.
Vrij onmogelijk want die van mij is 1.46,5 Clown

En ik zie zo vaak 'E' pony's rondlopen waarvan je bijna met zekerheid kan zeggen: die is zeker wel 1.60!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:32

Satine schreef:
Een paard of pony, ongeacht van welk ras, schoftmaat boven 1,475m is hier in België gewoon een paard. Dus ja, een shetlander van 1,48m is ook een paard. Haha!

Kleine toevoeging op pharagirlke: Belgische ponyruiters van 16 die moeten overgaan naar de paarden vanwege hun leeftijd, krijgen nog 1 jaar de kans om met hun pony tussen de paarden te starten, maar enkel als zij geen andere (groot) paard tot hun beschikking hebben. Daarna niet meer.
(en dan hoop ik dat dat nog juist is, zo heb ik het in ieder geval een paar jaar geleden gedaan toen ik overging naar de paarden...)

mag niet meer. Heb ik nl gevraagd met mijn pony omdat mijn paard nog niet klaar was.

StarStar

Berichten: 538
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Vergeten

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:51

Ik kom ook regelmatig grotere ponys tegen in mijn catogerie (D) en mijn pony is 147,5 Clown

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:17

die van mij is 1.50
in België heb ik dus een paard, in Nederland een pony Koe

Umeo
Berichten: 2246
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:15

Citaat:
Satine schreef:
Een paard of pony, ongeacht van welk ras, schoftmaat boven 1,475m is hier in België gewoon een paard. Dus ja, een shetlander van 1,48m is ook een paard.

Kleine toevoeging op pharagirlke: Belgische ponyruiters van 16 die moeten overgaan naar de paarden vanwege hun leeftijd, krijgen nog 1 jaar de kans om met hun pony tussen de paarden te starten, maar enkel als zij geen andere (groot) paard tot hun beschikking hebben. Daarna niet meer.
(en dan hoop ik dat dat nog juist is, zo heb ik het in ieder geval een paar jaar geleden gedaan toen ik overging naar de paarden...)


mag niet meer. Heb ik nl gevraagd met mijn pony omdat mijn paard nog niet klaar was.


Mag wel, mijn zus doet het nu nog. Mss mocht jij het niet omdat jij wel een paard had ook al was het er nog niet klaar voor Lachen

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: EK-pony's gemeten volgens FEI-regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:13

Nele18 schreef:
Citaat:
Satine schreef:
Een paard of pony, ongeacht van welk ras, schoftmaat boven 1,475m is hier in België gewoon een paard. Dus ja, een shetlander van 1,48m is ook een paard.

Kleine toevoeging op pharagirlke: Belgische ponyruiters van 16 die moeten overgaan naar de paarden vanwege hun leeftijd, krijgen nog 1 jaar de kans om met hun pony tussen de paarden te starten, maar enkel als zij geen andere (groot) paard tot hun beschikking hebben. Daarna niet meer.
(en dan hoop ik dat dat nog juist is, zo heb ik het in ieder geval een paar jaar geleden gedaan toen ik overging naar de paarden...)


mag niet meer. Heb ik nl gevraagd met mijn pony omdat mijn paard nog niet klaar was.


Mag wel, mijn zus doet het nu nog. Mss mocht jij het niet omdat jij wel een paard had ook al was het er nog niet klaar voor Lachen


Bij de landelijke rijvereniging mag je, in België, altijd nog een jaartje verder rijden met je pony.
Ikzelf heb een paard van 1m49 en heb dus steeds tussen de paarden gereden maar hij werd nooit officieel gemeten dus ik denk als je met een pony tussen de paarden start dat dat geen enkel probleem is!