Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 15:25

http://paardenkrant.nl
paardenkrant.nl

De hoofdstedelijke rechtbank heeft vorige week woensdag de vorderingen van de Fransman Xavier Marie voor wat betreft de veilingkoop van de merrie Poetin (Sandro Hit x Brentano II) afgewezen. De rechter was het namelijk eens met de verkoper, de ING-bank, dat Xavier Marie de bank niet binnen twee maanden op de hoogte had gesteld van dat de merrie onmiddellijk na de veiling kreupel en ernstig hoefbevangen was.

De rechter oordeelde dat deze korte klachttermijn van twee maanden een verkopende partij ook beschermt, wanneer de koper zijn eis mede baseert op bedrog. Xavier Marie, vertegenwoordigd door zijn huidige advocaat mr. Muriel Blackstone, gaat in hoger beroep.
Poetin werd 2003 voor 2,5 miljoen euro als duurste veilingpaard ooit verkocht op de PSI-veiling en ging twee jaar later voor 900.000 euro van de hand na een executieverkoop door de ING. Tijdens de verkoop liep zij al niet rad.

De merrie stierf helaas korte tijd later.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:34

Cayenne schreef:
. Tijdens de verkoop liep zij al niet rad.

Liep ze toen al niet goed Verward ?

gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:45

mytens1 schreef:
Cayenne schreef:
. Tijdens de verkoop liep zij al niet rad.

Liep ze toen al niet goed Verward ?


zou jij zoon paard kopen???
arm beessie

Senja_x
Berichten: 398
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:47

Weer een schande voor de rechtsstaat. De ING bank heeft willens en wetens een paard verkocht dat niet kosjer was en kapot laten rijden in mijn ogen. Dat je dit niet meld in een paar dagen dat slaat werkelijk nergens op. Ik hoop dat dit vonnis wordt terug verwezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 15:48

Bij die verkoop was ik zelf ook aanwezig. Poetin liep inderdaad niet volledig rad.

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:52

Het was toen toch al bekend dat ze niet goed liep???

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:57

Niet binnen twee maanden laten weten? Volgens mij was ze binnen twee maanden al (zo goed als) afgemaakt?
Erg aparte uitspraak, ik vraag me af wat er in hoger beroep gebeurd.

Niet rad is nogal wat anders dan stokkreupel, later bleek dat dus door pijnstillers te komen. De koper kocht haar voor de fok, dus ze hoefde niet rad te zijn. Helaas bleek ze dus een stuk erger dan "niet rad" - zwaar hoefbevangen was ze, en ondanks dat was ze op die veiling toch onder het zadel voorgebracht.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:17

Nou ja zeg. Ik val hier bijna van mijn stoel.
Lekkere rechtsstaat hebben wij weer.

Ik dacht overigens dat het langer zou moeten kunnen dan 2 maanden.

Het had ING beter gestaan als ze gewoon een schikking hadden aangeboden.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:18

Binnen twee maanden na de verkoop stond dit nieuws al uitgebreid op internet. Dus het lijkt mij dat de verkoper zeer zeker wist wat er gaande was. Binnen twee maanden na de verkoop was de merrie geloof ik ook al overleden.
Sowieso is het schandalig dat een merrie onder invloed van verdovende middelen nog op de veiling werd voorgereden, om tot een zo hoog mogelijk bedrag te komen. Schandalig

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:21

vind het nogal wat als je 900.000euri betaald voor een paard wat al niet rad door de baan gaat.
zou je toch minstens ovb zo'n dier kopen en foto's laten maken??

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:28

onvoorstelbaar dat dit in nederland kan

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:40

ik heb het idee dat het niet zuivere koffie is,.......

en ik geloof er geen snars van dat die merrie voor die centen werkelijk is verkocht...

je kan het ook gewoon door de wc spoelen...

hier zit een hele grote adder on het gras...

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:43

Wat ik niet snap is dat iemand 2.5 miljoen betaald voor een paard dat al niet helemaal zuiver liep.. Ik neem aan dat ze helemaal gekeurd. Hebben ze daarmee niks gevonden dan? Ik ben niet zo heel erg thuis in het verhaal dus weet er ook niet het fijne van vandaar mijn vraag

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 16:44

Marcella_e schreef:
Wat ik niet snap is dat iemand 2.5 miljoen betaald voor een paard dat al niet helemaal zuiver liep.. Ik neem aan dat ze helemaal gekeurd. Hebben ze daarmee niks gevonden dan? Ik ben niet zo heel erg thuis in het verhaal dus weet er ook niet het fijne van vandaar mijn vraag


Nee, ze werd voor 900,000 verkocht toen ze niet rad liep.
(nog een smak met geld)

Greentea01
Berichten: 2875
Geregistreerd: 19-04-05

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:44

Oke. Is een stuk minder geld dan 2.5 miljoen maar nog steeds wel erg veel geld..

Is ze niet op de foto gezet enzo?

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:48

Maar de koper heeft het waarschijnlijk niet officieel gemeld in 2 maanden lijkt mij anders zou de uitspraak toch anders zijn?

Of de verkoper zegt dat ze het paard al kreupel hebben gekocht en dat dat geen verborgen gebrek was? Ook raar, het blijkt dus dat ze niet zuiver liep en toch werd ze voorgereden en werd er veel geld geboden op een kreupel paard.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:50

missje schreef:
vind het nogal wat als je 900.000euri betaald voor een paard wat al niet rad door de baan gaat.
zou je toch minstens ovb zo'n dier kopen en foto's laten maken??
Het was een geweldige merrie, het was niet voor niets dat er eerder 2.500.000 euries voor haar neergeteld werden. Haar fokwaarde lag echt wel op 900.000 euro - er werd verwacht dat haar veulens hetzelfde talent zouden tonen, en dan zijn die als veulen al duizenden euro's waard. En ik weet niet hoe 't gaat op veilingen, maar "verkoop onder voorbehoud" was niet bepaald het doel van de ING - best kans dat ze dat weigerden. Ze wilden zo snel mogelijk de bezittingen van de eerdere eigenaren liquideren, vanwege hun faillissement.

Ondertussen zouden er wel veulens van Poëtin geboren moeten zijn? Er waren toch al wel enkele draagmoeders drachtig?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:52

Het is eeuwig zonde van deze merrie...

Die 2,5 miljoen is betaald op een andere veiling.
De fransman heeft poetin voor "een prikkie" kunnen kopen op een executie verkoop door het faillissement van de eigenaar van Poetin.
De Fransman heeft 900.000 euries betaald voor de merrie, die ineens achteraf kreupel zou zijn geweest bij de verkoop.

Hier het hele verhaal wat eraan vooraf is gegaan:

5 Juli 2006
Volkskrant Door Ferry Haan

Trekken aan een dood paard

Kenners raakten niet uitgesproken over het dressuurpaard Poetin , dat een paar jaar geleden voor 2,5 miljoen euro werd verhandeld. Maar het dier figureert nu in een omvangrijke zwendelaffaire. Eenvan de voornaamste verdachten staat donderdag voor de rechter.
Het is niet niks, de 2,5 miljoen euro die Peter van der Z. in 2003 op tafel legt voor een paard . Maar het is niet zomaar een dier. Het is Poetin , het dressuurpaard waarover kenners niet uitgesproken raken. Van der Z.'s echtgenote Patty moet er, op de Olympische Spelen van 2008, een eind mee kunnen maken aan de hegemonie van Anky van Grunsven, tweevoudig gouden-medaillewinnares op het onderdeel dressuur.
Maar de Olympische Spelen gaat Poetin niet halen. Poetin is dood. Het paard blijkt te lijden aan hoefbevangenheid, een ongeneeslijke aandoening, en moet uiteindelijk worden afgemaakt. Met het overlijden van het dier, eind 2005, is het dieptepunt bereikt in een zwendel waarin miljoenen zijn verdwenen. De voormalig eigenaar van het dressuurpaard is verdachte in deze zaak; zijn Duitse zakenpartner moet zich donderdag verantwoorden voor de rechtbank.
Poetin kan de levensstijl symboliseren die Peter van der Z., erop nahoudt. Het verhaal begint op stoeterij De Keizershoeve in Limburg, waar Van der Z. en zijn vrouw 35 paarden hebben rondlopen. Aan geld geen gebrek; Van der Z. is in het dagelijks leven directeur van een - inmiddels failliet - incassobureau; multinationals als Shell en Unilever behoren tot zijn klantenkring.
Ook met vrienden en kennissen speelt Van der Z. moeiteloos met grote bedragen. Zeker acht particulieren vertrouwden in 2004 de Limburger 2 miljoen euro toe, laat advocaat Jeroen Rommes, de vertegenwoordiger van deze groep, weten. Dit geld leent Van der Z. weer uit aan een Duitse zakenvriend. Deze man, Peter B., staat morgen in Rotterdam voor de rechter. Hij zit sinds januari vast, nadat hij op Schiphol werd aangehouden.
In de vermeende fraude blijken tientallen miljoenen verdwenen van beleggers in binnen- en buitenland, zegt het detectivebureau Ultrascan. Vermogende particulieren hebben dit bureau ingeschakeld op zoek naar hun miljoenen. Volgens een woordvoerder van Ultrascan is B. aangesloten bij een internationale groep oplichters. Hij wijst op de drie rechtshulpverzoeken die het OM heeft neergelegd in Griekenland, Duitsland en de Verenigde Staten.
Maar Poetin loopt nog vrolijk rond als beleggers zich, in de loop van 2005, zorgen beginnen te maken. Komt het geld dat ze aan Van der Z. hebben uitgeleend wel terug? Van der Z. heeft echter zelf ook financiële problemen. Hij kan de hypotheek niet meer terugbetalen die hij met zijn stoeterij De Keizershoeve in Limburg heeft bij de ING Bank. Als onderpand heeft hij zijn 35 kostbare paarden gegeven.
Het echtpaar verzaakt de maandelijkse termijnen, dus neemt ING de paarden in beslag. Begin augustus staat de bank op de stoep met de deurwaarder. Maar wat een simpele operatie lijkt, verandert in een wilde achtervolging. De bank merkt dat de drie duurste paarden weg zijn. Poetin is er niet meer, en ook de kostbare dekhengst Troy en een ander paard zijn weg.
Mevrouw Van der Z. blijkt er met de paarden vandoor gescheurd. Ze heeft de dieren naar stoeterij De IJzeren Man in Weert gebracht. ING vertrekt daarop opnieuw, om de paarden in beslag te nemen. Uit het keukenraam van De IJzeren Man kan de deurwaarder vervolgens nog net een onbekende paardentrailer het terrein zien verlaten, meldt een van de aanwezigen. Poetin is weer weg. Wie achter het stuur van de paardentrailer zit, is onbekend. Maar ING Bank heeft zo een vermoeden, en doet aangifte van verduistering van Poetin .
Na een serieuze speurtocht met behulp van veel paardenliefhebbers, vindt ING het paard uiteindelijk onder een valse naam terug in de Pferdeklinik Kerken te Wachtendonk in Duitsland, de kliniek van de beroemde Duitse paardendokter Bekkers.
Na juridisch gesteggel kan het paard , na weken van stress, eindelijk mee naar Nederland. De dierenarts Bekkers laat weten dat Poetin herstellende is van een peesschedeontsteking. Het dossier met medische informatie over het paard mag hij volgens de Duitse wet niet meegeven zonder toestemming van de vorige eigenaar, aldus de ING Bank. Die toestemming geeft een woedende Van der Z. niet.
Peter van der Z., zelf voormalig deurwaarder, gedraagt zich als veel andere schuldenaars en wordt woedend. Hij bedreigt de bank-medewerkers en de chauffeur die het paard komt ophalen. Tijdens het transport moet ING Bank zelfs extra auto's laten meerijden voor de beveiliging.
De particuliere investeerders worden intussen steeds ongeruster. Niet vanwege hun veiligheid, maar vanwege hun geld. Van der Z. is degene die hen enthousiast heeft gemaakt voor beleggingen bij B. Eigenlijk was het niet eens een belegging - het geld dat de beleggers verstrekten, zou alleen maar dienen als borg op een geblokkeerde betaalrekening voor een mysterieus investeringsproject. Niemand blijkt precies te weten wat dat zogeheten Investeringsprogramma 135 inhoudt.
Ter geruststelling overlegt Van der Z. een verklaring van een accountant uit Berkel en Rodenrijs met hierin de verzekering dat het geld alleen met diens toestemming van de rekening geboekt mag worden. De accountant heeft, als bewijs van goed vertrouwen, zelf ook geld ingelegd.
De belofte van de accountant en de adviezen van de vermogensbeheerder blijken niets waard. De gedupeerden zullen waarschijnlijk aangifte doen tegen Van der Z., meldt hun vertegenwoordiger, de advocaat Rommes.
ING Bank heeft zijn zaken financieel beter voor elkaar. Begin september 2005 wordt de veiling, opnieuw met beveiliging, gehouden. Het paard Poetin is het topstuk. Daar wordt, volgens de bank, meegedeeld dat het paard behandeld is voor een peesschedeontsteking. 'Nee', zegt advocaat Muriel Blackstone, die opkomt voor de Franse eigenaar van het overleden paard : 'ING noemt alleen een mogelijke irritatie van de peesschede. Een belangrijk verschil.'
Uiteindelijk wordt Poetin verkocht voor 900 duizend euro aan de Franse paardenfokker Xavier Marie. De Duitse paardengrootheid Paul Schockemöhle biedt ook mee, maar zijn hoogste bod blijft steken op 880 duizend euro.
Na de veiling wordt Poetin snel vervoerd naar Frankrijk. Als even later blijkt dat het paard lijdt aan hoefbevangenheid, wordt het voormalige wereldkampioenspaard afgemaakt.
Advocaat Blackstone stelt nu dat de veiling, waar het paard flink bereden is, samen met de vele transporten, te veel zijn geworden voor het dier, dat rustig had moeten genezen van de ontsteking. Blackstone is een juridisch gevecht begonnen over de schuldvraag rondom de dood van Poetin .
Ze meldt dat ze namens de laatste eigenaar een bodemprocedure start tegen de ING Bank, die het paard heeft geveild. Blackstone stelt dat de bank het paard heeft geveild terwijl het eigenlijk al kreupel was. ING ontkent en stelt dat alle beschikbare medische informatie is meegedeeld aan de koper.
Vooralsnog is Poetin het enige slachtoffer in de fraudezaak. Peter van der Z., zijn voormalig eigenaar, laat weten dat hij op advies van zijn advocaat niet met de Volkskrant wil praten.

Wapperen met vervalste bankcertificaten
Begin 2006 wordt de Duitser Peter B. opgepakt op Schiphol tijdens een doorreis van Hongkong naar Duitsland. B. wordt volgens het Openbaar Ministerie verdacht van het oplichten van beleggers met onduidelijke investeringsprojecten.
Daarbij beweerde B. dat hij over 200 miljoen euro aan bankcertificaten kon beschikken. Deze certificaten bleken vals; vijf Nederlandse banken, waaronder ING en de SNS Bank, hebben aangifte gedaan van de vervalsing.
De omvang van de fraude is groter dan de 2,5 miljoen die het OM voorlopig in de aanklacht heeft gezet. Er is een Zwitserse vrouw die zegt voor meer dan 10 miljoen euro gedupeerd te zijn en er lopen rechtshulpverzoeken aan Griekenland, Duitsland en de Verenigde Staten, beaamt Marc Bax, de advocaat van Peter B.
Van de miljoenen die verdwenen zijn, kocht B. onder andere een duur huis in Duitsland. Volgens Bax 'houdt B. vol dat de beleggers hun geld terug zullen krijgen'.
Maar B. heeft alle rekeningen geplunderd. Het geld heeft hij opgenomen en overgemaakt naar Duitsland en Hongkong, legt advocaat Bax uit. Daarbij heeft de Chinese echtgenote van B. de resterende miljoenen meegenomen naar Hongkong.
Opvallend in de zaak is dat de Duitser B. zichzelf slachtoffer noemt, en geen dader. Dat geldt ook voor de Nederlander Peter van der Z., de voormalig eigenaar van het dressuurpaard Poetin . De paardenliefhebber stelt dat hij door B. is opgelicht, leert een kort gesprek - waarna hij laat weten dat zijn advocaat hem afraadt verder te praten met de Volkskrant.
Advocaat Bax stelt dat het juist omgekeerd is: B. zou opgelicht zijn door Van der Z.
Volgens Bax is Van der Z. 'op zijn minst een medepleger, maar wij denken dat Van der Z. de hoofdverdachte zou moeten zijn'. Volgens Bax was Van der Z. volop betrokken bij B.'s investeringsprojecten.
Van der Z. loopt nog vrij rond, in afwachting van de rechtszaak die het OM ook tegen hem zou kunnen beginnen. Uit de rechtshulpverzoeken die intussen zijn gedaan, zou moeten blijken of de Nederlandse activiteiten van B. en/of Van der Z. het topje van de ijsberg vormen.
Internationaal zou B. betrokken zijn bij zwendels die nog eens vele tientallen miljoenen omvatten, meldt de woordvoerder van het detectivebureau Ultrascan. Volgens Ultrascan werkt B. samen met internationaal bekende vervalsers en is hij aangesloten bij een buitenlandse groep criminelen. Ultrascan heeft Amerikaanse opsporingsdocumenten om dit te onderbouwen.
Het OM maakt melding van het bestaan van een mysterieus Investeringsprogramma 135. Volgens Rommes hebben zijn cliënten zich daarin niet echt verdiept omdat zij erop rekenden dat hun geld op een geblokkeerde rekening stond.
Het beloofde rendement - 0,6 procent per maand, 7,2 procent per jaar - was voor hen de belangrijkste reden om mee te doen. 'Dat is niet zo'n hoog rendement dat je meteen argwaan krijgt', zegt Rommes.



Maar als ik de kans zou krijgen deze merrie voor een "prikkie" te kunnen kopen als deze licht onregelmatig zou lopen, zou ik daar denk ik ook niet heel erg lang over nadenken...
Ik zou dat miss ook nog wel doen met het verhaal erbij van en irritatie/ontsteking in de peesschede!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:20

Heftig zeg, ik had ook niet verwacht dat de ING zou winnen...

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:27

In één woord: Belachelijk!!! Boos!

Jmiee
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:27

Het was inderdaad erg triest dat Poetin toendertijd voorgebracht werd bij de veiling...
heb een stukje film gezien waarop Poetin indd niet goed liep, maar ik schrok toch toen ik hoorde dat ze dood was, hopelijk heeft dat arme dier eindelijk een beetje rust

Jmiee
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:28

Bij Google zullen vast wel foto's van Poetin staan

Ladygiroc

Berichten: 5088
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:32

ik snap niet dat je zooooveeel geld betaald voor paard wat niet eens rad loopt. Voor dat bedrag heb je ook een andere merrie met misschien niet de zelfde waarde aan fokwaarde maar er zit vast wel iets in de buurt.

Ik blijf zulke bedragen trouwens bizar vinden. maar misschien komt dat omdat ik het er niet voor over heb.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:34

Voor zo'n bedrag zou je toch een veearts (met mobiel pees scan apparaat) mee nemen naar een keuring... ??

Jmiee
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Koper wondermerrie Poetin verliest rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:37