Groei aantal paarden goed voor economie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Groei aantal paarden goed voor economie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:39

http://www.vriendenvanhetplatteland.nl/ ... sp?ID=6806


Groei aantal paarden goed voor economie
Artikel De Twentsche Courant Tubantia, 20-8-2007

Bert Slotboom uit Noordijk is één van de Achterhoekers die zijn brood verdient met paarden. Dit jaar heeft hij het huifkarrenbedrijf Erve Elsman van zijn vader overgenomen. "Ik was werkloos geworden. Gelukkig kon ik voor mezelf beginnen. Als klusbedrijf. Het is mooi dat ik ook met paarden kan werken Ik ben opgegroeid met deze dieren. Fjorden. Dat zijn rustige, lieve dieren. Fijn om mee te werken. En ik kan mensen het fraaie buitengebied van de Achterhoek kan laten zien", zegt Slotboom.

In zijn toelichting tijdens de huifkartochten vertelt hij over de veranderingen in het buitengebied. "En dan gaat het ook over het toenemend aantal paarden. Steeds meer boeren stoppen. In de boerderijen komen burgers wonen, die als hobby paarden en pony's gaan houden."

Hoe groot de 'paardendichtheid' in de Achterhoek is, komt naar voren uit het recente onderzoek dat het Landbouw Economisch Instituut (LEI) in opdracht van het Agrarisch Onderwijscentrum (AOC) heeft uitgevoerd. Dit instituut leidt op voor beroepen die met het houden van paarden te maken hebben. Het blijkt dat 6,1 procent van alle paarden in Nederland in deze regio te vinden zijn. Op een kwart van de boerenbedrijven bevinden zich paarden en pony's.

Maar het aantal paarden en pony's moet veel groter zijn, omdat de dieren die door particulieren worden gehouden, niet staan geregistreerd. Ook is moeilijk vast te stellen hoeveel dieren er in maneges verblijven. De schatting van het LEI komt neer op een aantal van tussen 17.000 en 24.200 paarden en pony's.

Het LEI noemt het opmerkelijk dat het aantal paarden en pony's in de Achterhoek licht stijgt, terwijl zich in de rest van het land, na een decennialange groei, een geringe daling voordoet. Voor het onderzoek heeft het LEI gebruik gemaakt van diverse bronnen, variërend van de Gouden Gids tot het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De groei van de paardenhouderij in Achterhoek leidt tot meer bedrijvigheid. Wat de nodige werkgelegenheid oplevert. En dan gaat het niet alleen om huifkarbedrijven zoals dat van Slotboom. Maar ook om hoefsmeden. In de Achterhoek staan er maar liefst twaalf bij de landelijke vereniging van hoefsmeden ingeschreven. Eén van hen is Gerrit Rexwinkel uit Rekken. "Ik werk onder meer voor maneges in Beltrum, Winterswijk, Aalten en Groenlo", meldt hij.

Ook de handel in paarden neemt toe. De Achterhoek telt op dit moment negen handelaren. Zeven procent van de boerenbedrijven in deze regio die paarden houden, houdt zich met recreatie bezig. Ze geven bijvoorbeeld onderdak aan ruiters, of houden ponykampen.

Paardenkliniek Beekvliet in Borculo heeft het per saldo niet drukker gekregen. "Dat heeft vooral te maken met het feit dat ook dierenartsen actief zijn op terreinen waar wij werken", zegt Janneke Laurens van de paardenkliniek.