Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Showjumper

Berichten: 763
Geregistreerd: 03-06-05

Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:08

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=3944
galop.be

België mag geen landenteam uitsturen naar de Olympische Spelen. Leuk is dat niet, maar een handvol ruiters liet al weten niet zo'n zin te hebben in de Spelen. Ondermeer Jos Lansink trekt het zinvolle van de operatie in twijfel.

Tijdstip en omstandigheden zijn tijdens de Spelen niet optimaal. Ludger Beerbaum liet in Mannheim weten dat hij met z'n Goldfever wellicht niet naar de Spelen trekt. Maar, de wedstrijdstal van Beerbaum telt natuurlijk wel nog een aantal toppers. Ook Jos Lansink plaatst vraagtekens bij de hele operatie. 'De paarden vallen daar tien tot twaalf kilogram af op een uur tijd, daar moet je wel vragen bij stellen.' In Mannheim waren soortgelijke verzuchtingen te horen bij andere ruiters.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:34

ON -> VN

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:39

Ik ben benieuwd hoe dit uiteindelijk allemaal gaat worden rondom de Olympische Spelen..

Als ruiters als Jos Lansink en Ludger Beerbaum ed niet naar de spelen willen gaan..

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:02

Idd daar ben ik ook erg benieuwd naar, alleen het welzijn telt nu wel heel zwaar lijkt mij voor de paarden...

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:04

'De paarden vallen daar tien tot twaalf kilogram af op een uur tijd, daar moet je wel vragen bij stellen.'

Dit lijkt me idd ook niet echt ideaal voor de paarden. Scheve mond

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:06

Ik reed in elk geval niet mee. Mijn paard staat op de 1e plaats!
Maar er zullen wel veel belangen mee gemoeid zijn....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:10

Daarom gaan de dressuurpaarden al 2 weken eerder heen om aan het klimaat te wennen.
Ik vraag me af of ze dit ook kunnen instellen voor de springruiters, en dan net als tijdens Athene een windtunnel neerzetten.

Marijkeeee
Berichten: 6298
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:41

ga met Cayenne mee !!!

vind het zowiezo niet logisch dat ze op het idee zijn gekomen om de spelen in Peking te doen... veelste warm, voor mensen en dier...
Kies een land in Europa of zo

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:56

Groot gelijk, dit is gewoon gevaarlijk voor paarden.

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:00

Mee eens.Het welzijn voor de paarden is het allerbelangrijkste imo.

tienus63

Berichten: 12130
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:04

Er werd ooit een keer in de media gemeld dat überhaupt het doorgaan van de hippische onderdelen tijdens de Spelen weleens onzeker kunnen zijn, vanwege de vogelgriep e.d.
Ook werd toen gezegd dat de ruiters zich totaal niet bij de Spelen betrokken zouden voelen, aangezien de rest van de onderdelen in China zelf gehouden worden.

Als de ruiters en ruiterbonden het écht zo op het paardenwelzijn hebben, laat ze dan een vuist maken en eisen dat de hippische onderdelen in een paardvriendelijk klimaat gereden worden en waar de accomodatie wel voor elkaar is.
Bijvoorbeeld Aken.

Aan de ene kant schoppen de ruiters en de bonden tegen Hong Konf aan, maar tegelijkertijd gaan de militaryruiters proefdraaien in Hong Kong om de paarden onder dergelijke omstandigheden te testen.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:18

Temperatuur tot dertig gragen bij een luchtvochtigheid van 95% terwijl je het nauwelijks gewend bent een topprestatie moeten leveren. Zet mijn vraagtekens er ook een beetje neer. Het is ja niet zomaar een beetje rondhobbelen maar echt zwaar werken.

_Jitske_

Berichten: 5542
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:24

tienus63 schreef:
Als de ruiters en ruiterbonden het écht zo op het paardenwelzijn hebben, laat ze dan een vuist maken en eisen dat de hippische onderdelen in een paardvriendelijk klimaat gereden worden en waar de accomodatie wel voor elkaar is.
Bijvoorbeeld Aken.

Ben ik het mee eens Ja
Snap sowieso niet waarom de (hippische) OS niet vaker in die bekendere plaatsen wordt gehouden waar de wedstrijden altijd top geregeld zijn etc Ja

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:45

Hoe kan het dat de paarden daar zoveel afvallen op een uur?

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:17

Vochtverlies door de warmte, ze drogen gewoon ter plekke uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 05:18

Toch zijn er wel meer paarden die in Hong Kong leven, die drogen toch ook niet uit waar je bij staat? Verward

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:24

Marijkeeee schreef:
ga met Cayenne mee !!!

vind het zowiezo niet logisch dat ze op het idee zijn gekomen om de spelen in Peking te doen... veelste warm, voor mensen en dier...
Kies een land in Europa of zo


Nou dat is lekker, landen in warme werelddelen moeten toch ook de kans krijgen gastland te zijn, daar staan die 5 ringen toch voor...?!!

Ik zou het erg arrogant vinden als alleen Europese landen nog OS mochten organiseren, kan wel 3 weken regenen....

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:39

Cayenne schreef:
Toch zijn er wel meer paarden die in Hong Kong leven, die drogen toch ook niet uit waar je bij staat? Verward


Waarschijnlijk zijn die paarden daar geboren en dus gewend aan het klimaat. Bovendien zal op daar vrijwel geen topsport op het niveau zolas wij dat kennen worden beoefend. Waarschijnlijk wordt daar zelfs helemaal geen paardensport beoefend.

Ik denk dat het niets met arrogantie te maken heeft maar gewoon uit praktisch oogpunt zijn sommige delen van de wereld minder geschikt om (top)sport te bedrijven voor mens en dier. Bovendien denk ik niet dat de mondiale paardensport erg leeft in landen buiten de continenten Europa, Amerika en Australie.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:57

Maar gaat het op de OS om topsport of om samen sporten??
Volgens mij om het laatste...

Daarnaast draaien de OS om meer dan alleen paardensport.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:05

miss_jumpy schreef:
Maar gaat het op de OS om topsport of om samen sporten??
Volgens mij om het laatste...

Daarnaast draaien de OS om meer dan alleen paardensport.



Het kan aan mij liggen maar het draait volgens mij toch echt om topsport. De olympische gedachte is samen sporten met respect voor de tegenstander ongeacht huidskleur en geloof. Misschien moet jij je eens verdiepen in de Spelen, het ontstaan en de ontwikkeling.

Ook over de andere sporten is behoorlijke zorg gezien de gezondheidsrisico's die het klimaat en de milieu-ontwikkelingen met zich mee brengen. Was vorige week allemaal uitgebreid in het nieuws.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:11

het olympische credo: "het belangrijkst bij de Olympische Spelen is niet de overwinning, maar de deelname, zoals ook in het leven niet de overwinning, maar het streven naar een doel het belangrijkst is. Het belangrijkst is niet, om veroverd te hebben, maar om goed gevochten te hebben."

Waarom doen dan niet de beste voetballers mee en is de eventing niet op het hoogste niveau van 4 sterren? Volgens mij wordt het niet door iedereen als het hoogste van het hoogste topsportevenement gezien.

Die discussie heb ik dan gemist door vakantie maar ik snap die milieu-ontwikkelingen niet helemaal?

Ik zou het zelf in ieder geval een waardedaling van de OS vinden als ze alleen nog in Europa plaats zouden vinden. Wat niet weg neemt dat misschien niet elke locatie geschikt is maar met opmerking over dat het dan elke keer maar in Europa moest plaatsvinden ben ik het iig totaal niet eens.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:19

miss_jumpy schreef:
het olympische credo: "het belangrijkst bij de Olympische Spelen is niet de overwinning, maar de deelname, zoals ook in het leven niet de overwinning, maar het streven naar een doel het belangrijkst is. Het belangrijkst is niet, om veroverd te hebben, maar om goed gevochten te hebben."

Waarom doen dan niet de beste voetballers mee en is de eventing niet op het hoogste niveau van 4 sterren? Volgens mij wordt het niet door iedereen als het hoogste van het hoogste topsportevenement gezien.

Die discussie heb ik dan gemist door vakantie maar ik snap die milieu-ontwikkelingen niet helemaal?

Ik zou het zelf in ieder geval een waardedaling van de OS vinden als ze alleen nog in Europa plaats zouden vinden. Wat niet weg neemt dat misschien niet elke locatie geschikt is maar met opmerking over dat het dan elke keer maar in Europa moest plaatsvinden ben ik het iig totaal niet eens.



Dan kunnen we ook L-ruiters gaan sturen. De samenstelling van teams enz is een zaak van afspraken met jhet IOC en de nationale en internationale bonden. Het is wel de bedoeling dat er gen ongelukken gebeuren en je moet ook maar de mogelijkheden hebben om een 4 sterren eventing in elkaar te draaien.

Wie zegt dat het in Europa moet plaatsvinden?

Als je de hele discussie over de smog hebt gemist dan was je naar een onbewoond eiland zeker.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:29

Marijkeeee schreef:
ga met Cayenne mee !!!

vind het zowiezo niet logisch dat ze op het idee zijn gekomen om de spelen in Peking te doen... veelste warm, voor mensen en dier...
Kies een land in Europa of zo


Mijn reactie was voornamelijk hierop gebaseerd en in de schotse hooglanden heb ik inderdaad niks meegekregen over smog!

Natuurlijk hebben we het niet over L-ruiters maar bij de OS wordt toch echt heel erg nadruk gelegd op het belang van het meedoen ipv op het belang van winnen.

Maar ik zeg dus niet dat elke locatie maar geschikt is maar ik vind het wel belangrijk dat de OS over de hele wereld plaats blijven vinden dus je moet mijn tekst ook niet zwaarder lezen dan ik het bedoel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:04

Citaat:
Fitheid is absolute nummer één voor Olympische Spelen 2008
DOETINCHEM – Met de testeventing achter de rug is het aftellen voor de volgende Olympische Spelen begonnen. De omstandigheden in Hongkong zijn extreem en verdienen extra aandacht. Terwijl sommige ruiters nu al roepen dat de paarden het er zwaar gaan krijgen, stelt fysioloog dr. Eric van Breda: “Ik maak me meer zorgen over de ruiters dan over de paarden.” “Het aftellen is letterlijk begonnen”, opent Van Breda, werkzaam aan de Universiteit Maastricht bij de vakgroep Bewegingswetenschappen. Hij was enkele weken geleden bij het testevent voor de Olympische Spelen in Hongkong. “De omstandigheden voor de paarden vielen me niet tegen. Als we de juiste voorzorgsmaatregelen nemen, kan het allemaal goed.” Volgens de fysioloog is het belangrijk dat bondscoaches nu al vooruit kijken, en dat ook ruiters zich realiseren dat de voorbereiding voor China specifieke aandacht verdient. “De bondscoaches moeten eigenlijk nu al zo’n tien, vijftien ruiters uitkiezen die bereid zijn te investeren. Niet alleen in hun paard, maar ook in zichzelf.”


www.paardenkrant.nl

Ik denk dat het allemaal dus best nog wel meevalt. Kilo's per uur afvallen lijkt mij in ieder geval overdreven.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Niet iedereen zin in Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:39

Nee dat is helemaal niet overdreven. Het is daar namelijk niet alleen heel erg warm het is daar ook heel erg vochtig.
Een paard moet om de ontwikkelde warmte te kunnen afvoeren zweten. Nu verdampt het zweet niet optimaal omdat het er erg vochtig is waardoor het paard nog meer gaat zweten.
Ik denk overigens dat paarden hier ook veel zweten als het dertig graden is, en hoeveel zou ik niet kunnen zeggen heb er nog nooit een voor en na op de weegschaal gezet. Ben zelf wel eens twee kilo kwijt geraakt met een beetje hard werken op het paard tijdens warme dagen, dus het zou heel goed kunnen. Een paard is immers vele malen groter en zwaarden dan ons mensenlijk wezen.

Feit is wel dat me nu al bezig is met de smogvorming aldaar, de ene dag mogen de kentekens met de even nummers rijden de andere dag de oneven nummers zal wel niet om niks zijn natuurlijk.
Ik denk dus niet dat het daar werkelijk goed gezond vertoeven is.
Verder is de locatie wel mooi maar niet bij het stadion. Afwachten maar. Meedoen is natuurlijk voor de eer van je land en jezelf.
Maar ik kan me even wel voorstellen dat de mensen die er van moeten leven, en dat doen de meeste topruiters en liever niet hun paarden aanwagen.

Het organiseren van dit soort wedstrijden zou idd overal moeten kunnen maar sommige landen zijn gewoon niet geschikt, anders zouden afrikaanse landen de OS bijvoorbeeld ook kunnen organiseren in de Sahara bijvoorbeeld plaats genoeg.