Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:05

http://www.horseandhound.co.uk/news/397/138373.html
horseandhound.co.uk

Vooraanstaande springamazone Jessica Kürten had een donkere wolk boven zich hangen tijdens het EK springen afgelopen weekeinde. Er werd toen naar buiten gebracht dat een van haar toppaarden, Castle Forbest Maike, positief getest was voor een verboden substantie.

De test werd gedaan tijdens een concours in La Baule, Frankrijk. Jessica won daar de eerste prijs van 100,000 euro.

"Er is een test gedaan die positief voor doping aangaf" bevestigde Jessica tijdens het EK in Mannheim. "Maar ik heb mijn paard niets gegeven, dus ik weet van niets. Ik ken de substantie niet. Ik heb de zaak in handen van mijn advocaat gegeven vlak voor het EK zodat ik mij kon concentreren op het rijden."

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:05

Citaat:
Vooraanstaande Springamazone Jessica Kürten had een donkere wolk boven zich hangen tijdens het EK springen afgelopen weekeinde. Er werd toen naar buiten gebracht dat een van haar toppaarden, Castle Forbest Maike, positief getest was voor een verboden substantie.

De test werd gedaan tijdens een concours in La Baule, Frankrijk. Jessica won daar de eerste prijs van 100,000 euro.

"Er is een test gedaan die positief voor doping aangaf" bevestigde Jessica tijdens het EK in Mannheim. "Maar ik heb mijn paard niets gegeven, dus het klopt niet. Ik ken de substantie niet. Ik heb de zaak in handen van mijn advocaat gegeven vlak voor het EK zodat ik mij kon concentreren op het rijden."

De FEI wil nog niets officieel bevestigen tot de tweede test is gedaan. Als deze ook positief zal uitwijzen, dan zal Jessica een boete krijgen en haar prijzengeld van La Baule moeten inleveren, plus dat zij een lange tijd niet op wedstrijden zal mogen uitkomen.

De FEI wil verder nog geen informatie over de substantie geven, maar volgens de echtgenoot van Jessica, Eckardt Kürten, zou de doping behoren tot de laagste van drie gradaties aangegeven door de FEI.

Door deze zaak is er een hoop onderlinge druk ontstaan tussen de Ierse teamruiters. Tijdens het EK blies Jessica stoom af vlak voor de camera's. Vlak nadat ze in de arena 8 strafpunten had opgelopen in de individuele competitie, was zij scheldend op TV te zien en riep zeer beledigende uitingen naar de Ieren.
De FEI liet weten dit zeer ongepast en onprofessioneel te vinden.

Voor de van oorsprong Ierse amazone komt het nieuws over doping bijzonder ongelegen. Ze trok de afgelopen maanden namelijk fel van leer tegen 'dopingzondaars'.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:06

Tja ,
wat je dan weer moet geloven ..?? Blond

Mloesje

Berichten: 1673
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Deventer

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:14

twee verhalen.. de een ontekent het in dit geval Jessica, en de FEI beweert dat het positief is, in ieder geval, dat wijzen de tests uit. Ik weet niet wat ik zou moeten geloven, maar we zullen het wel horen na de uitslag van de tweede test

_Kimo_

Berichten: 2380
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:19

raar verhaal weer..
Maar ja, in sommige medicatie zit ook een soort van doping.
Voor het rijden merk je weinig verschil, en op dat moment wordt het ook niet gezien als doping (want ja, je denkt gewoon medicijnen aan je paard te geven) maar het kan dus wel positief getest worden tijdens zo'n doping controle.
Was bij mij op stage ook wel eens geweest. Had een paard een maand/ander halve maand medicijnen gehad voor iets (weet niet precies meer wat of waarvoor) en toen met een wedstrijd zat het ook nog in het bloed, en werd dus positief getest op doping.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:20

In een stukje van de paardenkrant was te lezen dat ze er op aandrong het tweede staal ook te controlleren en dat ze een schikking aangeboden kreeg maar die heeft afgewezen.

Ik vindt het echt typisch dat al die top amazones nu zo in het licht komen, vreemd zaakje en niet omdat ik denk dat die amazones de paarden doping hebben gegeven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:25

Adriana schreef:
In een stukje van de paardenkrant was te lezen dat ze er op aandrong het tweede staal ook te controlleren en dat ze een schikking aangeboden kreeg maar die heeft afgewezen.

Ik vindt het echt typisch dat al die top amazones nu zo in het licht komen, vreemd zaakje en niet omdat ik denk dat die amazones de paarden doping hebben gegeven.


In welke paardenkrant staat dat dan? Ik heb hem hier voor me liggen, en er staat precies hetzelfde verhaal als hierboven, alleen de kortere versie.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:40

Is er de hele tijd bewaking bij de paarden op stal? Het is namelijk ook denkbaar, dat er booswillige lieden zijn, die het paard iets lekkers geven met een of ander spul erdoor. Dan melden ze dat anoniem aan de organisatie, het paard wordt getest en ja hoor: doping! Want je kunt niet zomaar op "doping" zoeken, je kunt alleen gericht naar bepaalde substanties zoeken. Om zo'n substantie te vinden, moet je dus al een heel goed idee hebben, in welke richting je moet zoeken.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk, dat de ruiter(s) boter op hun hoofd hebben en het paard wel degelijk iets hebben gegeven, onder het moptto: daart zoeken te niet naar, dus vinden ze niets. En als derde mogelijkheid: er zit in veel voedersoorten vaak spul dat ook op de dopinglijst staat, pepermunt bv. Geef je paard een pepermuntje en het test positief. Dus kun je in alle onschuld, ongewild, ook doping geven.
Medicijnen tellen daar niet mee, dat IS doping en als je je paard medicijnen geeft, is dat bewust dopen, ook als het om goede medische redenen is. Je mag met een paard dat medicijnen nodig heeft, gewoon niet aan toernooien meedoen. Dan beïnvloedt je namelijk de resultaten en dat is juist, waar die hele dopin-verboden om beginnen zijn. Dus niet zeuren als je weet, dat je paard medicijnen heeft. Dat mag gewoon niet. Ook met zg. homeopathische middelen uitkijken, daar zitten ook substanties in die als doping werken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:46

De stof is aangetroffen tijdens een gewone controle na afloop van het concours, dus het lijkt mij wel dat ze daar gewoon op testen hoor. Dat is veel vaker het geval. De stof is dus tijdens een normale controletest ontdekt, en niet gericht op gezocht.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:01

Ik las dat laatst ergens op horses.nl

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:56

Zullen we eerst even de tweede test afwachten. Een ruiter kan er echt niet altijd wat aan doen, soms is het niet te verkomen. Maar weet iemand om welke stof het gaat?? Of heb ik er overheen gelezen.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:00

Dat wordt niet vermeld. Het is allemaal wel heel toevallig.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:12

hmm komt overal ineens doping tevoorschijn bij wielrennen , bij paardensport moet niet gekker worden zometeen nemen ze de hondesport ook nog ,
mijn paardje krijgt al bijna 10 jaar de winter ventipulmin, ik rij geen wedstrijden omdat dit ook altijd terug te vinden is in het bloed , maar laatst ben ik op zoek gegaan op internet naar ventipulmin en dat word dus ook in de boks sport erg veel gebruikt als .....juustem soort van doping
ben benieuwd naar de tweede test , maar wat ik zo hoor dat ze eerder al zo raar in het nieuws is geweest door schelden ect lijkt dit me ook geen makkelijke tante ,

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:31

ik ben ook zwaar verontwaardigd bij het geval Kuerten ..ik heb het intervieuw gezien met de Duitse tv ..zondag en echt Jessica was echt helemaal down van dit geval ...ten eerste omdat de Ierse bond haar op alle mogelijke manieren wil pakken ( omdat ze tijdje terug weigerde plaats te nemen in het team na een heel pak woordenwisselingen met de coach ), ten tweede heeft ze al heel vaak in de pers aangegeven hoe erg ze doping bij paarden verafschuwd en dat er nu net bij één van haar paarden een vreemde stof is aangetroffen ...Ze had in het intervieuw echt de tranen in de ogen ( en dan bedoel ik echt gemeend
Wat ik raar vind is dat de FEi het zaakje wil klasseren als ze een minnelijke schikking aanvaard -ik dacht met echt een benullig bedragje van 500 zwitserse franken -omdat de gevonden stof zo onschuldig was dacht ik
ze gaat nu via de rechtbank aantonen dat ze " clean " is ...ik hoop het van harte dat het haar lukt ..ik vind haar een echte paardevrouw!!!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:39

btw ik vind dat mensen die paarden sport op de hogere niveau´s uitoefenen, moeten weten wat wel en niet kan kwa medicijnen oid.

Die kennis daar zorg je als ruiter/eigenaar zelf toch voor, (iig ik zou het wel doen!) btw de betreffende dierenarts moet het ook weten wat wel en niet kan volgens de FEI dopinglist ! Dus dat vind ik geen excuus!

Uiteraard hoop ik dat de 2de staal gewoon negatief is, dopingzaken komen de sport niet ten goede

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 12:44

besita schreef:
Wat ik raar vind is dat de FEi het zaakje wil klasseren als ze een minnelijke schikking aanvaard -ik dacht met echt een benullig bedragje van 500 zwitserse franken -omdat de gevonden stof zo onschuldig was dacht ik


Omdat er een minimale hoeveelheid is aangetroffen Lachen

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:52

Waar ik me nog het meeste aan erger is dat er zoveel maanden ( lees La Baule was in Mei)tussen zitten om een staaltje te onderzoeken ...denk dat de FEI beter eens bij de UCI ( wielerbond) les gaat nemen Rolleyes

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:55

Je kunt alleen gericht op concrete substanties zoeken. Dat is een feit. Er zijn standaard-substanties waar vaak op getest wordt omdat ze vak worden toegediend, zoals bv. butazolidine of andere pijnstillers/ontstekingsremmers. Maar dat zijn stoffen, die in de paardenwereld maar al te bekend zijn. Ik had begrepen, dat de stof waar het hier om ging, niet erg bekend was (die amazone zou gezegd hebben, dat ze de stof niet eens kende), en dan wordt het wel een beetje raar. Maar inderdaad, laten we eerst maar afwachten hoe het vervolg eruitziet.
Ik moet me verontschuldigen voor een gigantische bok van een fout die ik heb gemaakt doordat ik de zin had veranderd en niet meer goed had overgelezen. "beïnvloed je" moet het natuurlijk zijn, zonder T op het eind. Ik erger me hier enorm aan, omdat ik juist altijd zo hamer op correct Nederlands en dan overkomt me zoiets! Boos!

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:16

Wat ik nogal apart bijf vinden is dat al dat gezemel over doping en controles en weet ik wat allemaal begint als de amazones / ruiters succesvol worden/ terug komen.
jaren hoor je er niks over, en dan winnen ze iets en hoppa.. weer een hoop negatieve publiciteit voor de amazone, en niet te vergeten de sport.

Wat dit geval betreft; als ze werkelijk wat gegeven / laten geven zou hebben.. dan had ze echt dat bedrag betaald denk ik. hoppa, alles onder het kleed vegen en geen haan die er nog naar kraait.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:06

Verboden stoffen zijn verboden stoffen en als je wedstrijden rijdt moet je gewoon zorgen dat die stoffen niet in je paard zitten vind ik. En al helemaal op dit niveau. Die stoffen komen echt niet uit de lucht gevallen.

Ik controleer alles wat ik voor Anouar gebruik op verboden stoffen, want zelfs veel coolingsgels bevatten verboden stoffen.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:09

Lenneke_ schreef:
Verboden stoffen zijn verboden stoffen en als je wedstrijden rijdt moet je gewoon zorgen dat die stoffen niet in je paard zitten vind ik. En al helemaal op dit niveau. Die stoffen komen echt niet uit de lucht gevallen.

Ik controleer alles wat ik voor Anouar gebruik op verboden stoffen, want zelfs veel coolingsgels bevatten verboden stoffen.



het word al vervelender als je de substantie niet kent..en met jou nog heel veel meer mensen niet.

Maar in principe heb je gelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 14:10

De FEI kent het blijkbaar wel, dus zo onbekend zal het nou ook weer niet zijn Lachen Die lijsten zijn gewoon openbaar hoor.
Ik ben benieuwd wat er uit de tweede test gaat komen.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:13

ik ook! Lachen

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:24

Ja ben je topsporter mag je ineens het grote gros van de medicijnen niet meer hebben omdat het doping zou zijn.
Net of die paarden harder gaan lopen, meer spieren krijgen hoger kunnen springen weet ik veel.
En vaak vallen bepaalde dingen onder doping terwijl je zelf er niet eens zo bij na zou denken.
Of wordt je paard behandeld tegen bijvoorbeeld een allergische reaktie op een dazenbeet noem maar wat en wordt positief getest.
Soms wordt het ook wel errug ver doorgetrokken.

Ik vind het voor haar echt sneu net zoals voor meredith, die werken er toch ook gewoon hard voor en zullen hun paarden heus geen tekort doen.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:27

Kafue schreef:
Ja ben je topsporter mag je ineens het grote gros van de medicijnen niet meer hebben omdat het doping zou zijn.
Net of die paarden harder gaan lopen, meer spieren krijgen hoger kunnen springen weet ik veel.
En vaak vallen bepaalde dingen onder doping terwijl je zelf er niet eens zo bij na zou denken.
Of wordt je paard behandeld tegen bijvoorbeeld een allergische reaktie op een dazenbeet noem maar wat en wordt positief getest.
Soms wordt het ook wel errug ver doorgetrokken.

Ik vind het voor haar echt sneu net zoals voor meredith, die werken er toch ook gewoon hard voor en zullen hun paarden heus geen tekort doen.

Afgod