Wondermerrie Poëtin gekloond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmb
Berichten: 529
Geregistreerd: 16-01-05

Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 12:07

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1253
hoefslag.nl

Legende van Poëtin nog niet voorbij

Er is weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de ‘Poëtin-story’. Het Franse bedrijf Cryozootech heeft zojuist bekend gemaakt dat de genen van de wondermerrie Poëtin (Sandro Hit x Brentano II) zijn herrezen in de vorm van een kloon. Poëtin zelf stierf eind 2005 op achtjarige leeftijd aan de gevolgen van een acute laminitis. Haar eigenaar Xavier Marie van Stoeterij De Hus in de buurt van Nantes had haar kort daarvoor voor 900.000 euro op de kop getikt en in willen zetten voor de fokkerij.

Marie was bekend met de mogelijkheid om cellen op te slaan en deze eventueel te gebruiken voor de kloneringstechniek. Na het overlijden van Poëtin heeft de Fransman met behulp van Cryozootech hiervan gebruik gemaakt. Op 30 maart van dit jaar is een gezond merrieveulen geboren, dat genetisch identiek is aan Poëtin, en hiermee de primeur heeft als eerste gekloonde dressuurpaard.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:12

En nu kan het verhaal weer van voren af aan beginnen?

maudy_89

Berichten: 1903
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: wessem

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:14

ik vind het maar niks hoor :S

maartje_h

Berichten: 8071
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:14

Ben benieuwd hoe het veulen zich zal ontwikkelen en doen.....
wie weet horen we er over 3 jaar niets meer over

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:15

Ehh okay.
't Zal nooit hetzelfde paard worden, hoop dat ze dat beseffen Lachen

daantjuhhh

Berichten: 26897
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:16

rakkertje13 schreef:
Ehh okay.
't Zal nooit hetzelfde paard worden, hoop dat ze dat beseffen Lachen

Nee inderdaad.
De genen alleen maken hetpaard het niet.
De opvoeding van de merrie, de huisvesting, de ervaringen die het paard opdoet!
Dat maakt het uiteindelijke paard!

Novice
Berichten: 634
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: NH

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:18

Techniek staat voor niets!
Ben benieuwd of we ooit wat gaan horen over dit "wonder" paardje

dingetje
Berichten: 3590
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:23

Daar ben ik idd ook wel heel benieuwd naar...
Bij klonen hoor je ook vaak dat de dieren niet lang gezond blijven... Zoals dat schaap "Dolly"..
We zullen het zien...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:24

Tsjah, voor de fokkerij zal het vast interessant zijn, maar wat heeft het klonen op den lange duur voor negatieve effecten, dat moeten we maar afwachten. Het probleem is dat je het hier wel weer hebt over levende dieren... Er is sowieso toch geen sport meer aan dat hele klonen? Nee, van mij hoeft dit alles niet zo hoor....
Laatst bijgewerkt door Lante op 23-08-07 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:25

Goh, daar zou ik wel eens een foto van willen zien.
Ik weet niet precies hoe dat gaat bij klonen, maar heeft dit veulen dan ook dezelfde bewegingen als Poetin? Of enkel hetzelfde uiterlijk?

daantjuhhh

Berichten: 26897
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:26

Marsie schreef:
Goh, daar zou ik wel eens een foto van willen zien.
Ik weet niet precies hoe dat gaat bij klonen, maar heeft dit veulen dan ook dezelfde bewegingen als Poetin? Of enkel hetzelfde uiterlijk?

Nee dat hoeft niet helemaal het zelfde te zijn volgens mij.
Er was een keer eerder een foto van een gekloonde hengst op bokt en die leek volgens mij niet zo zeer veel op de hengst!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:28

Enkel de genen en tsjah... meestal lijkt het uiterlijk er dan ook wel veel op al kunnen er soms toch al verschillen zijn, zoals in de aftekeningen idd.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:35

Ik vind het belachelijk maar goed, we zullen zien hoe het afloopt...

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:37

Waarom willen mensen nou altijd hetzelfde dier weer terug.. Hier in de buurt ook, oud hondje dood, nieuwe gekocht die er op lijkt en zelfde naam. Huppatee hij is weer teurg, mensen beseffen gewoon niet dat het gewoon een echt ander dier is.. Scheve mond

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:48

Och, hebben die mensen nou helemaal niks geleerd?! Ik hoop dat het arme beestje niet dezelfde lijdensweg krijgt als haar voorgangster...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wondermerrie Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:52

ON -> VN

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Het hele klonen staat mij al erg tegen.
Ik denk dat Poetin een unieke merrie was, en dat dit ook altijd zo zal blijven, identieke genen of niet.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Wondermerrie Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:57

Foto!? Ben wel erg benieuwd nu. Niet dat ik zo enthousiast ben over heel het kloon-gebeuren. Maar ik ben nu wel erg benieuwd wat hier uit komt later. Hopen dat het veulentje gezond oud wordt.

Miriam

Berichten: 3802
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Wondermerrie Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:58

Het klonen op zich staat me tegen. Maar als de eigenaar Poetin als fokmerrie wilde gebruiken dan is hij nu helemaal niet op zoek naar hetzelfde paard, maar naar dezelfde genen. Het zal hem waarschijnlijk worst wezen hoe de merrie er uit ziet. Hij kan (als alles goed gaat) straks verder fokken met de genen van Poetin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:59

Maar zullen zulke genen nou schade oplopen door het klonen? Dat vraag ik mij dan af.
Het lijkt mij toch niet gezond, maar goed ik heb er ook geen verstand van Bloos

Miriam

Berichten: 3802
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:00

daantjuhhh schreef:
rakkertje13 schreef:
Ehh okay.
't Zal nooit hetzelfde paard worden, hoop dat ze dat beseffen Lachen

Nee inderdaad.
De genen alleen maken hetpaard het niet.
De opvoeding van de merrie, de huisvesting, de ervaringen die het paard opdoet!
Dat maakt het uiteindelijke paard!


De genen maken wel de fokmerrie.... niet de ervaringen! Al zal het misschien een beetje verschil uitmaken qua wat de merrie aan haar veulen kan leren....

Cayenne: Dat vraag ik me ook af.... En wat voor effect heeft klonen op de vruchtbaarheid?

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:03

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken hoor. Zou alles wel goed zijn dan, heeft het verder geen nadelige gevolgen voor het veulen???

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:04

Inderdaad, ik denk dat ze deze merrie zullen willen gebruiken voor het fokken, wat met poëtin zelf niet meer gelukt is. Zo kunnen ze toch haar genen gebruiken en voor de sport maakt het waarschijnlijk niet veel meer uit. Maar of het ethisch verantwoord is, dat weet ik nog zo net niet

Kimmb
Berichten: 529
Geregistreerd: 16-01-05

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 13:04

Ik denk niet dat de genen schade oplopen, dan krijg je gewoon een mislukt paard volgens mij (bv eentje met 3 benen ofzo).
Feit blijft wel dat je genetisch eenzelfde paard hebt als Poetin (dus misschien ook zo gevoelig voor laminitis bv?).

Ik vraag me zowiezo af wat de insteek is van dat franse bedrijf. Want met fokken selcteer je de betere genene, met klonen blijf je stilstaan in de tijd..... alhoewel als je het idee hebt om Poetin II te gaan fokken (en niet were een wondermerrie van te maken) dan is het misschien lucratief....(?)..

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Wondermerrie Poëtin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:04

Aan elk sprookje komt vanzelf een eind, ook aan het sprookje Poetin, ook al beschikt dit veulen over dezelfde genen, dit is nog geen garantie voor een toppaard en ook ik vraag me of welke gevolgen klonen heeft op het dier.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Poetin gekloond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:08

SGWOllie schreef:
De genen maken wel de fokmerrie.... niet de ervaringen! Al zal het misschien een beetje verschil uitmaken qua wat de merrie aan haar veulen kan leren....


Hij was toch waarschijnlijk al van plan om het met ET te fokken? Dus die ervaringen maken niet uit, want het veulen had toch een andere opvoedmerrie gekregen. Overigens sta ik ook niet zo positief tegenover klonen. Ik ben veel te bang voor de schadelijke effecten ( zowel voor de klonen zelf, als de maatschappelijke effecten) op lange termijn.

Over het nieuws: het lijkt wel een soap te worden, wat een verhaal zeg, alles om één paard. Ik ben heel benieuwd wat de volgende aflevering wordt.

@Farouche: ik denk dat je die vergelijking niet echt kan maken. De eigenaar wilde Poetin vast niet terug omdat hij haar zo lief vond. Dit is waarschijnlijk puur een economische beslissing.