Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 14:36

http://www.horseandhound.co.uk/competit ... 39182.html
horseandhound.co.uk

Een onderzoek naar aanleiding van de dood van Jane Jones, het eerste slachtoffer tijdens een endurance-evenement ooit, wijst uit dat het om een ongeluk gaat.

Het onderzoek bevestigde verscheidene inwendige bloedingen en verschillende gebroken ribben na een val. Het ongeluk gebeurde toen Jane Jones van haar 12 jaar oude paard viel nadat deze een onverwachte beweging maakte. Dit gebeurde tijdens een groot endurance evenement in Wales in April.

Mevrouw Jones landde op een boomstam, wat haar verwondingen verklaard. Het dichte bos rondom de plek van het ongeluk hinderde de traumahelicopter bij het landen. Het duurde maar liefst een uur tot een terreinwagen haar door het ruige gebied naar een endurance-controlepost kon brengen, waar de ambulance op haar stond te wachten.

Jane Jones werd naar het ziekenhuis gevlogen, waar zij aan haar verwondingen overleed.

Juut

Berichten: 6905
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:39

En wat hebben we hiervan geleerd? Liever iets eerder slachtoffers in het ziekenhuis krijgen... een uur alleen al om bij de ambulance te komen is niet handig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110745
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 14:39

Maar als het een ruig terrein is, en ook nog eens bos eromheen, dan is het onmogelijk voor een helicopter om daar te landen, en dat zal ook wel niet te bereiken zijn met een ambulance.

SillieBillie

Berichten: 9
Geregistreerd: 25-08-07
Woonplaats: Ergens op de Paardenwereld =P

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:42

Dat moest voor haar ook niet fijn zijn...
in een ambulance liggen en dan over dat ruig terrein...
Moet pijnlijk zijn..

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:43

Ze moeten daar gewoon beter op voorzien zijn zodat ze toch als het nodig is iemand in maximum een kwartier bij een ambulance kunnen brengen. Hoe dat ze het doen moeten de organisatoren weten maar dit moest voorzien zijn...

Juut

Berichten: 6905
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:55

^indeed; het is nu eenmaal een sport met verhoogd risico op onderuit gaan. Kan de ambulance er niet bij; dan is het gebied té ruig en dus niet geschikt..lijkt mij

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:01

ja idd. Aan de ene kant heel sneu om zo te sterven, maar bij je paard sterven, lijkt me beter dan in het ziekenhuis, lang in je bed gelegen.

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:04

Tja wat kun je hierop zeggen?
volgens mij heeft hier eigenlijk niemand schuld aan ze zullen er waarschijnlijk wel alles aan gedaan hebben om ze zo snel mogelijk bij de ambulance te krijgen.
De organisatoren kunnen er toch ook niets aan doen?
Ik vind dat als je dat risico er niet bijneemt dat je dan gewoon geen endurance moet rijden Bloos sorry, als ik hierbij heel bokt over me heen krijg.

Juut

Berichten: 6905
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:06

Endurance heeft idd een hoog risico, wat de ruiters bewust nemen. Maar ik vindt het de taak en de plicht van de organisatie om een evenement zo veilig mogelijk te maken, risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat is hier duidelijk niet gebeurt.

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:07

Hoezo heeft Endurance een hoog risico? Voor mijn idee heeft een Endurance zo ongeveer het aller, allerlaagste risico op ongelukken als dat je kunt bedenken binnen de paardensport.

Dit is een gewoon ongeluk dat kan gebeuren op elke buitenrit. Als je nu gaat buitenrijden op de Veluwe dan kom je ook op plekken waar niet binnen 15 minuten een ambulance kan zijn.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:33

Wat een vreselijk ongeluk.. maar ja, zulke ongelukken kunnen nou eenmaal gebeuren. en paarden blijven toch paarden en dus vluchtdieren..

maar wat mij bij me opkomt..... en het paard?? hoe is het met het paard afgelopen??

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:34

Juut schreef:
Endurance heeft idd een hoog risico, wat de ruiters bewust nemen. Maar ik vindt het de taak en de plicht van de organisatie om een evenement zo veilig mogelijk te maken, risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat is hier duidelijk niet gebeurt.


sdit nap ik ook niet helemaal, het is zelfs het eerste slachtoffer ooit wordt hier gesteld.

Heel naar dat ze zo lang heeft moeten wachten op een ambulance, maar ik denk dat dat helaas in een gebied als wales wel vaker voorkomt. Tis allemaal geen vlakke polder zoals in ons kleine landje.
Maar inderdaad, als je dan toch moet gaan...wat is er dan mooier dan in het harnas gaan, zoals ze dat noemen.
Het blijft een heel naar voorval.

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:02

Ongelukken komen in elke tak van de paardensport voor. Mensen vallen nou eenmaal van hun paard af.

Bij een interne bloeding moet je snel bij zijn. In Nederland liggen de routes niet bepaald in onbegaanbaar gebied. Maar als je alleen aan het trainen bent kan er ook iets gebeuren waardoor het lang duurt voordat iemand je vind. Zet me wel aan het denken om te gaan rijden met bodyprotector..

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:05

Citaat:
Endurance heeft idd een hoog risico, wat de ruiters bewust nemen. Maar ik vindt het de taak en de plicht van de organisatie om een evenement zo veilig mogelijk te maken, risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat is hier duidelijk niet gebeurt.


Wat een onzin om te zeggen dat het een verhoogd risico is.
Ik denk persoonlijk dat sgw een hoge factor bevat.

Maar zoals hierboven... een bodyprotector zou idd een hoop leed schelen.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:11

lindake schreef:
Ze moeten daar gewoon beter op voorzien zijn zodat ze toch als het nodig is iemand in maximum een kwartier bij een ambulance kunnen brengen. Hoe dat ze het doen moeten de organisatoren weten maar dit moest voorzien zijn...


Endurance op de straat dan?

Hoe groot is nou de kans dat iemand van zijn paard valt, ernstig verwondingen heeft en ver weg is van een open plek waar een heli of ambu kan komen?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:17

lindake schreef:
Ze moeten daar gewoon beter op voorzien zijn zodat ze toch als het nodig is iemand in maximum een kwartier bij een ambulance kunnen brengen. Hoe dat ze het doen moeten de organisatoren weten maar dit moest voorzien zijn...


Juut schreef:
Endurance heeft idd een hoog risico, wat de ruiters bewust nemen. Maar ik vindt het de taak en de plicht van de organisatie om een evenement zo veilig mogelijk te maken, risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat is hier duidelijk niet gebeurt.


Vind het verschrikkelijk voor de amazone. Maar bovenstaande opmerkingen slaan toch totaal nergens op.
Moet het langs de openbare weg gehouden worden? Meer kans dat mensen aangereden worden? Wel makkelijk voor de ambulance.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:17

Cayenne schreef:
Maar als het een ruig terrein is, en ook nog eens bos eromheen, dan is het onmogelijk voor een helicopter om daar te landen, en dat zal ook wel niet te bereiken zijn met een ambulance.


volgensmij in Nederland dan zijn ze genootzaakt om er voor te zorgen als er een evenement of wedstrijd is het mogelijk is dat er een ambulance of brandweer bij kan komen ,
maarja dat kan in u.k wel heel anders zijn ...
maar vind zelf dat ze dat daar ook gewoon zo geregeld hadden , mischien was ze dan nog wel in leven .

Marijee

Berichten: 6532
Geregistreerd: 07-01-06

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:10

Het zou je maar overkomen, Niet erg prettig..
Maar ik noem endurance niet echt een gevaarlijke sport, Zelf vind ik eventing iets gevaarlijker..Knipoog

Maarja meningen verschillen

EP4D

Berichten: 208
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Epe

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:10

lindake schreef:
Ze moeten daar gewoon beter op voorzien zijn zodat ze toch als het nodig is iemand in maximum een kwartier bij een ambulance kunnen brengen. Hoe dat ze het doen moeten de organisatoren weten maar dit moest voorzien zijn...


Hartstikke goede redenatie Als een dergelijke mening overheerst, dan wil er toch niemand meer een leuke bosrit organiseren! Je moet er toch niet aan denken dat je als goedbedoelende vrijwilliger aansprakelijk wordt gesteld.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:47

Het is echt heel vervelend, maar het blijft imo wel een ongeluk en ongelukken kunnen overal gebeuren, zelfs in huis.
Als je een buitenrit gaat maken ga je toch ook niet nadenken of je wel op een plek rijdt waar de ambulance makkelijk kan komen Verward

Ik vind dit verder weinig met de sport te maken hebben en endurance heeft wat dit betreft imo zeker geen verhoogd risico

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:49

Kan het zijn dat de eerdere posters in dit topic Endurance en Eventing door elkaar gehaald hebben Pling

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:07

Dat dacht ik ook al.

Endurance is níét met hindernissen (hoe vaak ik deze vraag wel niet krijg)

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:27

Juut schreef:
Endurance heeft idd een hoog risico, wat de ruiters bewust nemen. Maar ik vindt het de taak en de plicht van de organisatie om een evenement zo veilig mogelijk te maken, risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Dat is hier duidelijk niet gebeurt.



Blond Even opletten, het gaat hier over Endurance en niet over eventing of iets dergelijks Huilen van het lachen Persoonlijk vind ik Endurance niet echt risicovol...

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:55

Heel vervelend ongeluk zeg Scheve mond
Had natuurlijk net zo goed kunnen gebeuren als ze gewoon aan het trainen was, vind niet dat het wat met endurance te maken heeft.
Paardrijden is gewoon niet zonder risico's

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Dood van endurance-amazone was een ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:47

Inderdaad Marleen, het had iedereen en overal kunnen gebeuren.
Alleen deze vrouw was misschien in ruig terrein, waar de ambulance dus te laat is gekomen.

Het is en blijft een triest ongeval.