2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:45

wel knap dat ze een merrie voor een ruin hebben aangezien. Geloof dat dat er toch anders uitziet...

Maakt het niet minder erg!

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: 2-jarige al weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:32

Cayenne schreef:
Het paard was al ruim 6 weken dood.
Ik kan er ook niet bij dat die mensen niet door hebben gehad dat er al 6 weken een ruin liep in plaats van een merrie. Er stonden op dat stuk maar 4 paarden. Het lijkt mij toch dat je die wel uit elkaar kunt houden.


Dat is ook de reden dat ik als ik een jong paard zou hebben hem nooit in de opfok zou zetten...
als ik deze berichten steeds weer hoor , die paarden die bij die overstroming waren en al een paar dagen op zo'n stukje stonden en nu dit weer

voor de eigenaren echt veel sterkte Ach gut , lijkt me echt super erg !!

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:21

joy76 schreef:
Cayenne schreef:
Wat was het een mooi dier zeg..
Ik lees nu ook het topic op dat ijslanderforum, en het nieuwsbericht klopt dus ook inderdaad. Ik weet ook wel welke opfok dat is.
Nogmaals erg veel sterkte gewenst.

Ik vraag me trouwens af of je met dit soort dingen stappen kunt ondernemen naar de stalhouder toe? Het is toch wel grove nalatigheid. Als de eigenaresse niet was wezen kijken, dan was ze nu nog steeds in de veronderstelling geweest dat haar paard nog in leven is.


Ook ik vraag me af hoe dit juridisch in elkaar zit. Zeker omdat er in hele hele land meer paarden in de opfok lopen. Voor zover ik weet, is het altijd voor het eigen risico van de paardeneigenaar, maar houdt daarmee de verantwoordelijkheid van de stalhouder op? Is er misschien iemand op Bokt die dit weet?


Ik heb ooit een pony verloren door nalatigheid van de pensionstal. Als eigenaar had ik eigen verantwoordelijkheden, maar het bleek ook zo te zijn dat een pensionstal, of geef het een andere naam, zorgplicht heeft. Als er niet aan de zorgplicht word voldoen, moet de pensionstal daar de gevolgen van dragen.
Een voorbeeld is, wanneer een paard uitbreekt terwijl de afrasting keurig in orde is, dan heeft de pensionstal geen schuld. Wel wanneer het een slechte voorziening is.
Het is een afschuwelijk bericht om te horen dat de mensen pas na 6 weken te horen krijgen dat hun paard dood is.
Een goed plek voor je dier vinden, vind ik moeilijk te vinden. Onze drie hengstjaarlingen hebben we 1 augustus naar huis gehaald van de inscharing. Ze waren sterk vermagerd en naar herhaaldelijk overleg kregen ze geen betere verzorging. Kwalijke zaak.
Wens de eigenaren veel sterkte.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:38

tsja



ik heb gemiddeld 20 paarden in pension, maar zie uit de verte welk paard wie is, ik vind het nogal vreselijk lullig.


heeel veel sterkte voor de eigenaar


grtz sas

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:43

jacimatho schreef:
Ik heb net het hele topic gelezen, ook de link naar het ijslanderforum..

Tjonge....ik weet niet wat ik hierop moet zeggen.
Een absolute horror, een nachtmerrie...wat een ontzettend sneue manier om je dier kwijt te raken.

Hoe is het mogelijk?
Even wat dingen op een rij, zoals ik ze hier gelezen heb...

Paard in de sloot, bij een controle wordt het dier gevonden, pensionhouder denkt dat het zijn eigen ruin is en heeft hem meegenomen voor behandeling.
Da behandelt,kijkt hem na, geeft medicatie, er wordt niet opgemerkt dat het niet de ruin van de pensionhouder is maar een chique merrie met een wildkleur zwart, ipv een gewone zwarte plompe ruin.
Dier is uitgeput en koliekerig, het lijkt even beter te gaan maar het dier sterft alsnog die nacht.

Pensionhouder denkt dat het zijn eigen ruin is die is gestorven en regelt alle zaken mbt het stamboek, de verzekering, de destructie...alles wat erbij komt kijken.
Paardje wordt opgehaald en de zaken afgerond, ook mbt tot stamboek en verzekering.

Zes weken lang verzorgt de pensionhouder de overgebleven 4 dieren in de betreffende weide, en ziet 6 weken lang niet dat zijn ruin nog gewoon in dat groepje loopt.
Het verschil tussen een plompe zwarte ruin zonder al te veel talent voor spetterende gangen en een chique gebouwde merrie met de wildkleur zwart met een prachtig stel gangen wordt niet opgemerkt.

Als de pensionhouder erop gewezen wordt dat er een ruin staat, en de betreffende merrie is verdwenen stelt hij dat ze gestolen moet zijn, en de zwarte ruin ervoor in de plaats gezet moet zijn.
Als het verlossende woord dan eindelijk komt, wordt er als reden een " black-out " gegeven voor alle onbegrijpelijke vergissingen.

Het stinkt aan alle kanten, als paardenhouder kun je het, in mijn ogen, niet voor elkaar krijgen zoals het nu gegaan is.
Er moet iets grondig mis zijn geweest, hetzij in de organisatie van de verzorging, hetzij bij de betreffende mensen zelf..( denk aan teveel hooi op de vork etc. )
Ik heb regelmatig een grote groep dieren gehad om voor te zorgen, inclusief dieren van een ander...maar na enkele weken kon ik aan het geluid van een scheet horen wie hem had gelaten.

Komt bij dat het niet zomaar een merrie was, maar een met een bijzonder verhaal, een pracht afstamming...en gemiddeld in de ijslanderwereld weet men precies als er een merrie in zijn groep staat met een mooie afstamming of een bijzonder verhaal.

Heel veel sterkte aan de eigenaren van de merrie, en ik hoop voor ze dat de ware toedracht precies boven tafel komt en ze op de ene of andere manier toch wat genoegdoening kunnen krijgen.


Helder verhaal. Helemaal met je eens.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:46

jee je zal je paard daar maar hebben staan...lekker..

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31328
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:08

Wat een naar verhaal, verschrikkelijk om dat als eigenaar zo koud op je dak te krijgen. Onbegrijpelijk dat ze deze vergisiing kunnen maken, de mensen die de dieren hopelijk iedere dag zien en toch een merrie voor hun eigen ruin aanzien en ook omdat de DA die er toch bij moet zijn geweest toch altijd de chip had moeten checken.

Tyrzavm

Berichten: 1626
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Wilp

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:43

Wat naar zeg erg naar,!

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:44

als je de pensionpaarden niet uit elkaar kan houden moet je een chipreader kopen. als je het verschil niet ziet tussen een merrie en een ruin moet je geen paarden nemen. en een biologieboek kopen.

vreselijke situatie voor de eigenaren.
sterkte ermee

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: 2-jarige al weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:44

Adil18 schreef:
Nikka schreef:
Dat betekent in ieder geval dat ze sinds juni niet bij hun paard zijn wezen kijken.


Juist...niet dat ze de dood van hun paard hadden kunnen voorkomen maar in juni voor het laatst bezocht....? hoezo ik heb belang bij mijn paarden...



Ik heb niet alles gelezen, maar wil hier wel even op reageren.

Zo'n opmerking geeft mij een heel negatief gevoel. Wij hebben onze jonge paarden in de opfok lopen in Friesland, op een heel vertrouwd adres. We brengen er ieder jaar paarden naartoe. Thuis hebben we ook nog paarden staan en daar zit genoeg werk in. wij hebben dan ook geen tijd om iedere week naar friesland af te reizen om de jonge paarden te bekijken. De mensen van de opfok zorgen er goed voor en op het moment dat er iets met een van onze paarden is, nemen ze direct contact op.

Ik kan me voorstellen dat deze mensen ook in de veronderstelling waren dat hun jonge merrie op een vertrouwd adres stond, waar er goed naar om gekeken werd. Dat dit gebeurd is heel triest. Ik vind het heel erg hard om te zeggen: "Hoezo ik heb belang bij mijn paarden"

Dat slaat echt helemaal nergens op. Als het je enige paard is en je hebt tijd genoeg, dan kan ik me nog voorstellen dat je vaker in de gelegenheid bent om te gaan kijken. Maar denk je dat het paard er belang bij heeft als je iedere week komt kijken? Zal hem een zorg zijn. Bovendien, als je je paard in de opfok zet, ga je er vanuit dat er goed voor gezorgd wordt. Een ongeluk als dit kan altijd gebeuren bij een weiland met sloten... Ook bij een goede opfok, of je nou iedere dag komt kijken, of 1x per jaar...


Zoals je zelf al zegt: Ze hadden de dood van hun paard niet kunnen voorkomen, dus waarom nog even op deze manier een trap nageven???

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:14

Adil18 weet dus totaal niet waar ze over praat. Anders zou ze zulke domme opmerkingen totaal niet maken.

Anoniem

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:50

Moderatoropmerking:
Het lijkt me niet nodig om persoonlijk te gaan worden...

Frosti

Berichten: 221
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:15

Maya schreef:
Het lijkt me niet nodig om persoonlijk te gaan worden...



Misschien verstandig om dit nieuws-topic te gaan sluiten??
Ik heb de vraag al eerder gestelt Knipoog
En meerdere mensen hebben dit in mijn weten al vriendelijk gevraagd.
Ik vind dit echt te ver gaan van Bokt.....
Jullie moeten wat meer controle houden....

Een paar jaar geleden is er ook een onnodig nieuwsbericht geplaatst ivm een voorval met mijn paarden.
En weetje wat het erge is........het verhaal wordt alleen maar meer aangedikt, tegenwoordig is de media zo brutaal geworden....

Ik vind dit echt respectloos naar de eigenaren toe!!

Kom op zeg... Maya doe er wat aan AUB!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:26

Wat erg! Heb eigenlijk nog nooit van zo'n ongeval in de opfok gehoord. Ikzelf ben er eigenlijk heel erg voor omdat je paard in zo'n grote kudde respect voor zijn/haar meerderen leert. En daar heb je later zelf weer profijt van..... Maar dit is wel heel erg triest, ik bedoel s.h.i.t. happens, maar om nou een merrie met een ruin te verwisselen?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:02

Even off-topic, maar Frosti, waarom zouden dit soort nieuwsberichten nu niet geplaatst mogen worden van jou?
Als je op het ijslanderforum kijkt zie je dezelfde reacties: ongeloof en verontwaardiging.

De schertsen en sneren jegens de eigenaar vind ik ook misplaatst en daar mag m.i. wat mee gedaan worden.
Maar om nu te zeggen dat het niet op Bokt zou mogen verschijnen? Beetje zinloos, een forum is er om te discussiëren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:12

Ik zie ook geen reden om dit nieuwsbericht te laten sluiten. Op het ijslanderforum staan dezelfde reacties. Bovendien is het niet de bedoeling om topics te sluiten omdat de reacties niet bevallen. Dat het bij jou niet goed is verlopen, Frosti, wil niet zeggen dat dit zich aan het herhalen is. Dit is gewoon een nieuwsbericht, en achter ieder nieuwsbericht schuilt een eigenaar en een verhaal.

Ik vind het verder juist een interessante discussie, mits we niet te persoonlijk gaan worden Lachen
Maya houdt het al in de gaten, dus het is ook niet nodig om haar nog eens extra te gaan toespreken hierover.

Marleeen

Berichten: 2293
Geregistreerd: 24-03-07

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:42

Wat erg. Maar je bezoekt je pony's toch wel vaker! Niet 1x in de 6maanden? Bloos

Jacimatho

Berichten: 9606
Geregistreerd: 20-10-04

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:06

Bij mijn weten werden de dieren zeer regelmatig gecontroleerd en goed verzorgd.

Anoniem

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:11

marleentje94 schreef:
Wat erg. Maar je bezoekt je pony's toch wel vaker! Niet 1x in de 6maanden? Bloos

kunnen mensen die niet lezen niet eens aangepakt worden....

En dat is niet persoonlijk naar deze poster, maar gewoon algemeen...je wordt er simpel van...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:30

Sammie schreef:
Adil18 weet dus totaal niet waar ze over praat. Anders zou ze zulke domme opmerkingen totaal niet maken.


Nou nou, de mensen waar ik heb gereden hebben paarden bij twee verschillende opfokadressen gehad...Als zij dan een week weg waren en ik op de paarden die nog thuis waren moest passen, nam ik altijd de moeite om in die week twee keer bij de andere paarden te gaan kijken...ook al had ik geen rijbewijs en moest ik dus op de fiets...wat betekende dat ik 41 km naar het dichtsbijzijnde adres moest...

Ik weet dus heel goed waarover ik praat en geef alleen mijn mening; als ik paarden in een opfok zou laten opgroeien zou ik iets in de buurt zoeken en elke week langs gaan om de zorg voor mijn paard(en) te laten controleren!!!

Frosti

Berichten: 221
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:15

corine1981 schreef:
Even off-topic, maar Frosti, waarom zouden dit soort nieuwsberichten nu niet geplaatst mogen worden van jou?
Als je op het ijslanderforum kijkt zie je dezelfde reacties: ongeloof en verontwaardiging.

De schertsen en sneren jegens de eigenaar vind ik ook misplaatst en daar mag m.i. wat mee gedaan worden.
Maar om nu te zeggen dat het niet op Bokt zou mogen verschijnen? Beetje zinloos, een forum is er om te discussiëren.


Omdat ik ook contact heb met de ''slachtoffers'' en ik voor hun op kom.
Ze denken er net zo over..
Om hier over te gaan discussieren vind ik geen respect..maar goed Bokt.nl staat hier om bekend en is een site waar mensen elkaar zwart maken.
Op het IJslanderforum is daar geen enkele sprake van.....
Hier gaan zich enkele mensen mee bemoeien die geen enkele kennis van ijslanders hebben laat staan over een opfokgroep..of inscharingsgebied en of uberhaupt het houden van IJslandse paarden.
Nou ging dat al helemaal niet daarover maar dat erbuiten gelaten.

Het komt erop neer dat enkele bokkers zo ''dom'' uit de hoek komen en zoveel verwijten maken naar de slachtoffers enz. Ja....en dat is iemand in de verkeerde hoek drijven. ''Een kat int nouw maakt rare sprongen'' dus dit kan nog welleens verkeerd uitpakken

Als het nou een meelevend topic was geworden met steun en dus geen verwijten en dergelijke dan was het tenminste nog rendabel.

Volgens mij wordt er hier gewoon op gekickt en vinden mensen het leuk om andere naar beneden te drukken... Slapen

Frosti

Berichten: 221
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:26

runningkawa schreef:
marleentje94 schreef:
Wat erg. Maar je bezoekt je pony's toch wel vaker! Niet 1x in de 6maanden? Bloos

kunnen mensen die niet lezen niet eens aangepakt worden....

En dat is niet persoonlijk naar deze poster, maar gewoon algemeen...je wordt er simpel van...


Idd mee eens!! OK dan!
En zo wordt het verhaal alleen meer en meer aangedikt waarvan de helft maar lucht is... Slapen

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:28

@ Frosti het is ook helemaal niet de bedoeling om de getroffen mensen de zwarte piet toe te spelen.
er zijn een aantal opmerkingen die niet deugen, maar verder is het een openbaar forum waar gediscussieerd kan worden.
Ik vind het wat overtrokken om te zeggen dat bokt het forum is waar iedereen altijd zwart gemaakt wordt.
Tegenwoordig doen de diverse Mods hun uiterste best om dit juist te voorkomen.

Enne zo vreemd is het niet dat mensen hun beestjes niet zo vaak in een opfok bezoeken. Je mag er ook vanuit gaan dat de opfok een plicht heeft jouw paardje goed in de gaten te houden.

Frosti

Berichten: 221
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:34

Cayenne schreef:
Dit is gewoon een nieuwsbericht, en achter ieder nieuwsbericht schuilt een eigenaar en een verhaal.

Ik vind het verder juist een interessante discussie, mits we niet te persoonlijk gaan worden Lachen
Maya houdt het al in de gaten, dus het is ook niet nodig om haar nog eens extra te gaan toespreken hierover.



Nee dat is fijn....Het nieuws bericht begint al met voor en achternaam van de eigenaren van Brosa en dan zeg je ''mits we niet te persoonlijk gaan worden" ....?? mmmm...vreemd hoor en vooral raar dat bokt dat toe laat.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: 2-jarige al 6 weken dood buiten medeweten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:39

Mork schreef:
@ Frosti het is ook helemaal niet de bedoeling om de getroffen mensen de zwarte piet toe te spelen.
er zijn een aantal opmerkingen die niet deugen, maar verder is het een openbaar forum waar gediscussieerd kan worden.
Ik vind het wat overtrokken om te zeggen dat bokt het forum is waar iedereen altijd zwart gemaakt wordt.
Tegenwoordig doen de diverse Mods hun uiterste best om dit juist te voorkomen.

Enne zo vreemd is het niet dat mensen hun beestjes niet zo vaak in een opfok bezoeken. Je mag er ook vanuit gaan dat de opfok een plicht heeft jouw paardje goed in de gaten te houden.


Hier ga ik in mee, mensen zijn nog altijd vrij om te zeggen wat ze willen, ook al botst het met een persoonlijke mening, veel meer positief voegt jou bericht ook niet bij hoor frosti. Want hier is al talrijke keren gezegd dat het normaal is dat je niet elke dag gaat zien. Dus snap het probleem eigelijk niet, behalve aanmaken van een drama Lachen